Larian i samtal med Microsoft om spelare som bannas efter sexklipp: "Ocoolt och irriterande"

Robot
Larian i samtal med Microsoft om spelare som bannas efter sexklipp: "Ocoolt och irriterande"

Det är tydligt vad Larian tycker.


Om MS inte vill ha den typen av spelklipp så kanske man inte ska sälja spelet i fråga på deras store. Att banna ett konto i ett år är ju helt bananas i mitt tycke.

Medlem

Eftersom spelet är antagligen "Rated-R" i USA så borde det väl finnas ett system där sådana spel inte per automatik laddar upp klipp/bilder.
Låter som att några var för lata / inte tänkte till, och nu är vi där vi är och ingen vill ge vike för att inte erkänna att man har fel.

Medlem

Microsoft får väl fixa sitt egna system då.
Extremt dåligt av MS.

Medlem

helt ok att ladda upp ett klipp där någon i spelet får huvudet avhugget, men är det lite naket... aj aj tänk på baaaarnen.

Medlem

MS har gjort bort sig totalt. Väldigt pinsamt att det händer från första början och att de sen inte backar och drar tillbaka bans. Dålig PR för Xbox att förra årets spel blir försenat och dras med så många problem, på just deras konsol(er) specifikt.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Eftersom spelet är antagligen "Rated-R" i USA så borde det väl finnas ett system där sådana spel inte per automatik laddar upp klipp/bilder.
Låter som att några var för lata / inte tänkte till, och nu är vi där vi är och ingen vill ge vike för att inte erkänna att man har fel.

Precis. Det är ju Microsofts design av deras content delning som verkar vara boven i dramat.
Nu har jag inte en Xbox, så vet inte hur det funkar default.

Medlem

Löjlig situation som aldrig borde ha uppstått. Bra att Larian tar upp diskussionen så att MS förhoppningsvis gör justeringar i sitt system eller policy.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av glottis:

helt ok att ladda upp ett klipp där någon i spelet får huvudet avhugget, men är det lite naket... aj aj tänk på baaaarnen.

The American way. Våld, blod och skjutvapen är inga problem. Men gud förbjude att någon visar lite hud eller svär ...

Förstår inte hur de tänker ibland. Tycker för egen del att en halshuggning verkar väsentligt mycket hälsovådligare än lite vuxengympa.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Har de fixat buggen som gör att sparfiler försvinner?

Medlem

Ok att system kan fela men sen att MS säger att avstängning är befogad är ju bara pinsamt dåligt och konsumentfientligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Nomman:

The American way. Våld, blod och skjutvapen är inga problem. Men gud förbjude att någon visar lite hud eller svär ...

Förstår inte hur de tänker ibland. Tycker för egen del att en halshuggning verkar väsentligt mycket hälsovådligare än lite vuxengympa.

Just det där med svordomar är så lustigt med tanke på att vartannat ord som sägs i Hollywood-serier är "fuck" i olika former. Ibland så mycket att jag tröttnar på hela serien.

Medlem

"Den drabbade överklagade, men Microsoft tyckte att avstängningen var befogad."

Och det här är företaget som ska bli den nya Messias för gamers? Jävla idioti är vad det är. Killen borde stämma dem på amerikanska summor.

Skrivet av Nomman:

The American way. Våld, blod och skjutvapen är inga problem. Men gud förbjude att någon visar lite hud eller svär ...

Förstår inte hur de tänker ibland. Tycker för egen del att en halshuggning verkar väsentligt mycket hälsovådligare än lite vuxengympa.

Det där är så spot on, och det gör det hela så mycket mer irriterande Religiösa fanatiker med vapen är vad de är.

Medlem

"Annoying and uncool" är väl ledorden för Microsoft generellt.

Medlem
Skrivet av Margy:

Har de fixat buggen som gör att sparfiler försvinner?

Vad jag läst så har inte Microsoft fått iordning på det än.

Inaktiv

Då ska ni höra om Googles system som scannar alla foton (utan tillåtelse så klart).
En person tog ett naket kort på sitt barn till läkaren. Googles automatiserade system taggade det kortet som pedofili.
Alla hans Google konton blev bannad och skickade en polisanmälan. Blev utestängd från alla system, mejl och allting.

När han bevisade för Google och även gick till nyheterna skulle han väl få tillbaka det? Nej.
Diktatur teknokratin börjar bli skrämmande.

Haha vad transparanta vissa är 🤭


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Då ska ni höra om Googles system som scannar alla foton (utan tillåtelse så klart).
En person tog ett naket kort på sitt barn till läkaren. Googles automatiserade system taggade det kortet som pedofili.
Alla hans Google konton blev bannad och skickade en polisanmälan. Blev utestängd från alla system, mejl och allting.

När han bevisade för Google och även gick till nyheterna skulle han väl få tillbaka det? Nej.
Diktatur teknokratin börjar bli skrämmande.

Därför man ser till att.allt sånt är avstängt.
Automatiska system byggt av lättkränkta snöflingor är en samhällsfara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Asså jäklar vad jag skulle vilja se en intervju där Phil Spencer ger sin syn på saken...jisses

Medlem

Om de bannas efter sexklipp, borde de få en varning efter femklipp tycker jag.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Om de bannas efter sexklipp, borde de få en varning efter femklipp tycker jag.

Varför? Man ska ju inte kunna bli bannad för "innehåll och funktioner" som Microsoft själva tillhandahåller hur tänkte du där???

Skrivet av Gaara:

Varför? Man ska ju inte kunna bli bannad för "innehåll och funktioner" som Microsoft själva tillhandahåller hur tänkte du där???

Tror du missade något där.

Ambassadör
Xbox

Tycker nog att det finns flera vinklar här att beakta.

Man kan stänga av den automatiska delningen på sin konsol, personen som blev avstängd hade det på och laddade upp tre sexklipp som fick varsin "strike". 3 strikes så blir det avstängning, så det var ju lite otur/okunskap där också.

Utvecklare kan själva begränsa möjligheten till att dela klipp från sina spel. Det har inte gjorts.

Microsoft kan sluta vara så jäkla pryda. Märk klipp och screenshots från M/R-rated spel med någon form av NSFW-tag automatiskt? Man får ju tippa på tå överallt nuförtiden, börjar bli fånigt.


signatur

Jump in.

Skribent

Som recensent har jag också stött på problem med automatiska uppladdningssystemet. Har hänt en gång att spelet laddat upp spelklipp och bilder som jag sparat till recensionen och att jag då brutit NDA. Var innan tiden här på FZ men blev ett jävla problem för att en snubbe/snubba såg uppladdningarna och anmälde mig för att jag spelade spelet tidigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hatar när någon på supporten som inte har mer än en hjärncell inte kan hjälpa vid sånna här saker och följer ett manus.

Har själv jobbat i support för länge sen och när det kommer sånna här saker som jag förstår är helt jävla fel tar jag den saken högre upp. Det ärendet klättrar till någon som har befogenhet tar tag i det och bestämmer. Alltid redat ut sig på ett eller annat sätt.

Medlem

Alla som delar klipp borde bli bannade.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Margy:

Har de fixat buggen som gör att sparfiler försvinner?

Jag blev av med sparfil när jag började spela men efter att ha börjat göra på ett visst sätt har jag inte tappat något.

Gör ett konto på Larian och aktivera cross-saves.

Begränsa antal quick-saves och auto-saves till två av varje. Sen hade jag två vanliga sparfiler, sparade på varannan varje gång jag avslutade en spelsession. Se till att synkningen blir klar när du sparat.

Gå sedan till huvudmenyn i spelet, vänta några sekunder till.

Gå till Xbox-menyn. Välj att avsluta Baldurs Gate 3 så det inte ligger kvar som Quick-resume.

Har spelat hela julhelgen såhär och inte blivit av med något.

Stängde av direkt från mitt spel till xboxmenyn en gång och då förlorade jag några timmar, men då avaktiverade och aktiverade cross-saves igen, gick tillbaka till huvudmenyn och lät det synka och då hittade jag min senaste auto-save.

Men de måste fixa detta.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Tycker nog att det finns flera vinklar här att beakta.

Man kan stänga av den automatiska delningen på sin konsol, personen som blev avstängd hade det på och laddade upp tre sexklipp som fick varsin "strike". 3 strikes så blir det avstängning, så det var ju lite otur/okunskap där också.

Utvecklare kan själva begränsa möjligheten till att dela klipp från sina spel. Det har inte gjorts.

Microsoft kan sluta vara så jäkla pryda. Märk klipp och screenshots från M/R-rated spel med någon form av NSFW-tag automatiskt? Man får ju tippa på tå överallt nuförtiden, börjar bli fånigt.

Tycker enda vinklen här är inkompetens hos Microsoft.
De kan ju inte förvänta sig att folk som köpt ett spel i microsofts butik, ska veta att de måste gå in och stänga av automatiska uppladdningar annars så blir de bannade.

Försöker de skylla detta på sina användare så visar de ju bara ytterligare total inkompetens och de borde varna alla spelare att de kan bli bannade när som helst pga Microsofts egna system.

Medlem
Skrivet av glottis:

helt ok att ladda upp ett klipp där någon i spelet får huvudet avhugget, men är det lite naket... aj aj tänk på baaaarnen.

This... is... MURICA!


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
12
Skriv svar