Steam Deck-konkurrenten MSI Claw avtäckt

Robot
Steam Deck-konkurrenten MSI Claw avtäckt
Medlem

Nintendo Switch verkar fått mycket konkurrens senaste tiden ser det ut som

Medlem

Det är ju nåt sånt här man vill att Nintendo ska göra, bra prestanda för att vara bärbart, riktiga joysticks etc etc. Då hade vi äntligen kunnat få lira Nintendo spel i +60 fps, bra upplösning och grafik som iaf ligger närmre dagens generation

Medlem

Köper nog denna. Gillar inte AMD särskilt mycket.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nintendo Switch verkar fått mycket konkurrens senaste tiden ser det ut som

På pappret kanske men i verkligheten vänder dom nog sig till olika målgrupper.
Som en "straight out of the box" spelenhet så är det nog bara steam decken som är mest lik en bärbar konsol än dessa Windows enheter.

Med det sagt har jag inte testat ally, lenovo eller denna, dom kanske bootar direkt till ett "game mode" och man behöver inte "pilla i windows" ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sinnesjuka bezels Lika bra om dom hade plockat bort skärmen helt!

Hur står sig Intels bärbara Meteor Fake mot AMDs bärbara motsvarighet Z1?

Medlem

Ingen OLED skärm år 2024 . Aj aj.

Medlem
Skrivet av Molotov:

På pappret kanske men i verkligheten vänder dom nog sig till olika målgrupper.
Som en "straight out of the box" spelenhet så är det nog bara steam decken som är mest lik en bärbar konsol än dessa Windows enheter.

Med det sagt har jag inte testat ally, lenovo eller denna, dom kanske bootar direkt till ett "game mode" och man behöver inte "pilla i windows" ?

Jag har testat Rog Ally på Elgiganten och upptäckte direkt hur fiddligt det är med Windows 11. De två spelen som var installerade fick jag bara igång det ena, det andra bara laddade och laddade och laddade. Antar att enheten behövde en omstart.

Men Valve har väl tänkt att uppdatera Steam OS så att det skall gå installera någon gång på andra bärbara speldatorer?
Jag tror alla dessa system skulle tjäna på det att komma bort från Windows 11 eller att Microsoft gör ett nytt operativsystem för just bärbara speldatorer. W11 är bajs för detta.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har testat Rog Ally på Elgiganten och upptäckte direkt hur fiddligt det är med Windows 11. De två spelen som var installerade fick jag bara igång det ena, det andra bara laddade och laddade och laddade. Antar att enheten behövde en omstart.

Men Valve har väl tänkt att uppdatera Steam OS så att det skall gå installera någon gång på andra bärbara speldatorer?
Jag tror alla dessa system skulle tjäna på det att komma bort från Windows 11 eller att Microsoft gör ett nytt operativsystem för just bärbara speldatorer. W11 är bajs för detta.

SteamOS kan du installera på vilken PC som helst redan idag så jag antar att det inte bör vara något problem att installera på en annan bärbar spelmaskin heller.

Medlem
Skrivet av Keneay:

SteamOS kan du installera på vilken PC som helst redan idag så jag antar att det inte bör vara något problem att installera på en annan bärbar spelmaskin heller.

Man kan, men dom har inte drivrutiner till alla enheter tyvärr. Men på typ alla dom större bärbara spelmaskiner så finns det folk som håller på att lösa det problemet på sin fritid.

Medlem
Skrivet av Molotov:

På pappret kanske men i verkligheten vänder dom nog sig till olika målgrupper.
Som en "straight out of the box" spelenhet så är det nog bara steam decken som är mest lik en bärbar konsol än dessa Windows enheter.

Med det sagt har jag inte testat ally, lenovo eller denna, dom kanske bootar direkt till ett "game mode" och man behöver inte "pilla i windows" ?

Vid första uppstart är det som första uppstart på valfri Windows-dator. Installation av drivrutiner, uppdateringar o.s.v. Men man kan förstås koppla mus/tangentbord till om man vill. Men det fungerar ganska smidigt ändå, t.om. på Rog Ally som inte har någon touchplatta (vilket Legion GO och Steam Deck har). Alla dessa enheter har ju någon variant av launcher för spel. Steam Deck är den som fungerar bäst på det området just nu. Men istället är det förstås krångligare att spela spel native utanför Steam på Deck, Game Pass är helt kört om man inte installerar Windows på sin Deck, men då tappar man (den redan aningen förlegade) prestanda.

Jag äger en Deck OLED. Fantastisk bärbar spelmaskin! Jag äger även en Rog Ally, och även om jag föredrar enkelheten i att bara tuta och köra på Deck (och skärmen med mera!), så blir det ändå mer Rog Ally för mig. Mycket pga friheten att spela alla spel (och Game Pass!), men även prestandan är ju vassare på Ally. Deck OLED är egentligen ”bättre” på det mesta. Men just prestandan och möjligheten att spela fritt från alla tjänster (jag har spel utspridda på alla tjänster) gör att Ally ändå drar ett längre strå, trots den kassa batteritiden.. Jag är ju en sucker för Xbox Achievements (och low-key-tävlar med en polare), så möjligheten att blåsa in lite ’chievs bärbart på ett jobb-nattpass är guld 😉

Jag kommer med största sannolikhet sälja min Deck OLED.

Medlem

Blir nog en deck med Oled istället för mig när dom släpper en med bättre hårdvara. Köpte första steamdecken är riktigt nöjd med den, riktigt bra om man har många gamla spel som ser bra ut med en mindre skärm.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Jag äger en Deck OLED. Fantastisk bärbar spelmaskin! Jag äger även en Rog Ally, och även om jag föredrar enkelheten i att bara tuta och köra på Deck (och skärmen med mera!), så blir det ändå mer Rog Ally för mig. Mycket pga friheten att spela alla spel (och Game Pass!), men även prestandan är ju vassare på Ally. Deck OLED är egentligen ”bättre” på det mesta. Men just prestandan och möjligheten att spela fritt från alla tjänster (jag har spel utspridda på alla tjänster) gör att Ally ändå drar ett längre strå, trots den kassa batteritiden.. Jag är ju en sucker för Xbox Achievements (och low-key-tävlar med en polare), så möjligheten att blåsa in lite ’chievs bärbart på ett jobb-nattpass är guld 😉

Jag kommer med största sannolikhet sälja min Deck OLED.

Jag känner samma som dig där, har bara vanliga Steam Deck dock, inte OLED och kör med Legion GO istället för ROG Ally. Prestandan plus att man kan använda alla tjänster lättare osv gör att det blir bra mycket smidigare med en windows maskin.

Steam Deck har dock varit riktigt bra att använda också.

Medlem

Det är ju roligt med flera olika alternativ. Men Steam deck är ju den enda med ett custom-chip som är gjort för handhelds och trots en mindre effektiv tillverkningsprocess är den mer energieffektiv än konkurrenterna.

Det jag vill säga egentligen är väl att det hade varit roligare med en produkt som kunde vara gjord för handheld gaming från grunden och inte en moddad laptop typ. 16 kärnor i all ära men jag tänker ju inte rendera på maskinen liksom och det kommer ju absolut inte hjälpa i spel.

Kul att läsa intrycken i kommentarerna ovan! Kanske dags för en jämförande artikel när MSI blir tillgänglig?

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Vid första uppstart är det som första uppstart på valfri Windows-dator. Installation av drivrutiner, uppdateringar o.s.v. Men man kan förstås koppla mus/tangentbord till om man vill. Men det fungerar ganska smidigt ändå, t.om. på Rog Ally som inte har någon touchplatta (vilket Legion GO och Steam Deck har). Alla dessa enheter har ju någon variant av launcher för spel. Steam Deck är den som fungerar bäst på det området just nu. Men istället är det förstås krångligare att spela spel native utanför Steam på Deck, Game Pass är helt kört om man inte installerar Windows på sin Deck, men då tappar man (den redan aningen förlegade) prestanda.

Jag äger en Deck OLED. Fantastisk bärbar spelmaskin! Jag äger även en Rog Ally, och även om jag föredrar enkelheten i att bara tuta och köra på Deck (och skärmen med mera!), så blir det ändå mer Rog Ally för mig. Mycket pga friheten att spela alla spel (och Game Pass!), men även prestandan är ju vassare på Ally. Deck OLED är egentligen ”bättre” på det mesta. Men just prestandan och möjligheten att spela fritt från alla tjänster (jag har spel utspridda på alla tjänster) gör att Ally ändå drar ett längre strå, trots den kassa batteritiden.. Jag är ju en sucker för Xbox Achievements (och low-key-tävlar med en polare), så möjligheten att blåsa in lite ’chievs bärbart på ett jobb-nattpass är guld 😉

Jag kommer med största sannolikhet sälja min Deck OLED.

Ja det är väll det enda om man vill köra native gamepass så är deck med steamos inget alternativ. Använder inte gamepass själv så saknar inte det.
Att köra alla andra launchers är dock varken ett problem eller krångligt, det är bra att man inte är van linux som man tycker det är krångligt.
Tur det finns steg för steg guider då


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att köra alla andra launchers är dock varken ett problem eller krångligt, det är bra att man inte är van linux som man tycker det är krångligt.
Tur det finns steg för steg guider då

Fast det är ändå lite krångligare än vad det är för windows t.ex. Dom blir aldrig installerade riktigt på samma sätt som om man kör via Steam osv heller.

Nu är det inte det som får mig att använda min Steam Deck mindre, men det hjälper inte.

Medlem
Skrivet av piddau:

Fast det är ändå lite krångligare än vad det är för windows t.ex. Dom blir aldrig installerade riktigt på samma sätt som om man kör via Steam osv heller.

Nu är det inte det som får mig att använda min Steam Deck mindre, men det hjälper inte.

Inte installerade på samma sätt?
Vet inte vad du menar men dom blir installerade precis på så sätt som progrma blir installerade under linux.
Att du sen måste lägga till dom till steam "manuellt"? Så dom syns i game mode/BIG picture?
Ja men det måste du ju om det är windows också och vill ha allt i "Steam launchern"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Vid första uppstart är det som första uppstart på valfri Windows-dator. Installation av drivrutiner, uppdateringar o.s.v. Men man kan förstås koppla mus/tangentbord till om man vill. Men det fungerar ganska smidigt ändå, t.om. på Rog Ally som inte har någon touchplatta (vilket Legion GO och Steam Deck har). Alla dessa enheter har ju någon variant av launcher för spel. Steam Deck är den som fungerar bäst på det området just nu. Men istället är det förstås krångligare att spela spel native utanför Steam på Deck, Game Pass är helt kört om man inte installerar Windows på sin Deck, men då tappar man (den redan aningen förlegade) prestanda.

Jag äger en Deck OLED. Fantastisk bärbar spelmaskin! Jag äger även en Rog Ally, och även om jag föredrar enkelheten i att bara tuta och köra på Deck (och skärmen med mera!), så blir det ändå mer Rog Ally för mig. Mycket pga friheten att spela alla spel (och Game Pass!), men även prestandan är ju vassare på Ally. Deck OLED är egentligen ”bättre” på det mesta. Men just prestandan och möjligheten att spela fritt från alla tjänster (jag har spel utspridda på alla tjänster) gör att Ally ändå drar ett längre strå, trots den kassa batteritiden.. Jag är ju en sucker för Xbox Achievements (och low-key-tävlar med en polare), så möjligheten att blåsa in lite ’chievs bärbart på ett jobb-nattpass är guld 😉

Jag kommer med största sannolikhet sälja min Deck OLED.

Om du inte har något emot den lägre prestandan av decket så finns det faktiskt möjlighet, om än lite pill att få till game pass, Playstation remote play, andra launchers etc. att fungera på ditt deck. Har själv inte gamepass just nu men kör epic game launcher, Playstation remote play mm. På mitt deck utan några som helst problem.

Gamepass fungerar bara via molnet, alltså krävs den högsta prenumerationen så att man är medveten om det om man vill testa.

Föredrar själv den längre batteritiden i decket så använder därför den till allt.

Medlem

"Steam Deck-konkurrent" hahaha NEJ knappast! Det är ingen konkurrent om dom kör Win11! Win11 är skräp och Linux är framtiden! Steam deck är bra mycket bättre än konkurrenterna!

Alldrig mer Microsoft o Windows!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

"Steam Deck-konkurrent" hahaha NEJ knappast! Det är ingen konkurrent om dom kör Win11! Win11 är skräp och Linux är framtiden! Steam deck är bra mycket bättre än konkurrenterna!

Alldrig mer Microsoft o Windows!

Klart det är en konkurrent när båda är bärbara PC och spelkonsoler. Vilket operativsystem som ligger på förändrar inte det faktum att båda är ämnade för samma sak och konkurrerar mot varandra om marknadsandelar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte installerade på samma sätt?
Vet inte vad du menar men dom blir installerade precis på så sätt som progrma blir installerade under linux.
Att du sen måste lägga till dom till steam "manuellt"? Så dom syns i game mode/BIG picture?
Ja men det måste du ju om det är windows också och vill ha allt i "Steam launchern"

Du förstod vad jag menade Sorry att det var otydligt!

Jag tänker enbart på "Game Mode" så man snabbt och lätt kan starta spelen. Ska man sen avinstallera så måste man in i desktop läget igen och avinstallera där osv. Skulle jag köra Overwatch 2(innan det fanns på steam) så var jag tvungen att installera det på ett speciellt sätt osv. Sånt bök slipper jag om man bara kör windows t.ex. Sen behöver man uppdatera shader caches osv osv. Saker som dessa irriterade mig på Steam Deck(inte nog för att jag vill bli av med den, men gör så att jag mer använder min Legion Go just nu).

Man behöver inte dom i steam launchern på dom andra enheterna då dom oftast har sina egna launchers som bara läser in alla spel som är installerade.

Medlem
Skrivet av piddau:

Du förstod vad jag menade Sorry att det var otydligt!

Jag tänker enbart på "Game Mode" så man snabbt och lätt kan starta spelen. Ska man sen avinstallera så måste man in i desktop läget igen och avinstallera där osv. Skulle jag köra Overwatch 2(innan det fanns på steam) så var jag tvungen att installera det på ett speciellt sätt osv. Sånt bök slipper jag om man bara kör windows t.ex. Sen behöver man uppdatera shader caches osv osv. Saker som dessa irriterade mig på Steam Deck(inte nog för att jag vill bli av med den, men gör så att jag mer använder min Legion Go just nu).

Man behöver inte dom i steam launchern på dom andra enheterna då dom oftast har sina egna launchers som bara läser in alla spel som är installerade.

Rätta mig om jag har fel men jag är ganska säker på att ifall du tar bort ett "non Steam game" från ditt bibliotek i game mode så kommer hela mappen raderas och du behöver inte manuellt avinstallera något i skrivbordsläget.

Just för shaders så ska det väl hämtas automatiskt via battlenet launcher? Behöver du hämta/uppdatera dem manuellt?

Men ja, jag ska inte sticka under stolen att det är lättare i Windows eftersom dessa launchers är byggda för det operativsystemet.

Medlem
Skrivet av piddau:

Du förstod vad jag menade Sorry att det var otydligt!

Jag tänker enbart på "Game Mode" så man snabbt och lätt kan starta spelen. Ska man sen avinstallera så måste man in i desktop läget igen och avinstallera där osv. Skulle jag köra Overwatch 2(innan det fanns på steam) så var jag tvungen att installera det på ett speciellt sätt osv. Sånt bök slipper jag om man bara kör windows t.ex. Sen behöver man uppdatera shader caches osv osv. Saker som dessa irriterade mig på Steam Deck(inte nog för att jag vill bli av med den, men gör så att jag mer använder min Legion Go just nu).

Man behöver inte dom i steam launchern på dom andra enheterna då dom oftast har sina egna launchers som bara läser in alla spel som är installerade.

Egentligen är det inte krångligare än windows det är bara annorlunda för att det är linux.
Vad du kanske menar med krångligt är väll just "game mode" läget som är Steam deckens egna gränsnitt och det man vill använda för att använda den som en bärbarkonsol.
Skulle man tänka att man körde utan det läget och bara sitta med desktop mode så är det ju absolut ingen skillnad alls, förutom att det är SteamOS/Linux och inte Windows.

Det är just "Game mode" läget på Steam decken som gör den till det jag skrev först mer lik en bärbar konsol "out of the box" om man håller sig till just Steam.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Keneay:

Rätta mig om jag har fel men jag är ganska säker på att ifall du tar bort ett "non Steam game" från ditt bibliotek i game mode så kommer hela mappen raderas och du behöver inte manuellt avinstallera något i skrivbordsläget.

Just för shaders så ska det väl hämtas automatiskt via battlenet launcher? Behöver du hämta/uppdatera dem manuellt?

Men ja, jag ska inte sticka under stolen att det är lättare i Windows eftersom dessa launchers är byggda för det operativsystemet.

Inte som jag förstått det. Det tar bara bort "länken" till ditt "non steam game". Man måste ta bort det själv där du installerat det.

Osäker på hur battlenet gör med shaders, nu när Overwatch 2 finns på Steam och om man kör där så kommer dom som för vilket spel som. Men lägger man till "non Steam game" så är det upp till dig själv att skapa shaders medans du spelar spelet. Overwatch 2 tog ett bra tag innan det blev spelbart, man var tvungen att springa runt på banor och använda effekter osv så shaders cache kunde byggas upp.

Nu gör jag en stor sak av något som egentligen bara är en liten irritation för mig, just för att jag är nöjd med min Steam deck men finner en Windows enhet som min Legion Go lättare att använda just för att man slipper dom små problemen. som ovan.

Sen kommer så klart Windows med sina små problem också, men som gammal Windows användare så vet jag hur jag hanterar dom.

Skrivet av Molotov:

Egentligen är det inte krångligare än windows det är bara annorlunda för att det är linux.
Vad du kanske menar med krångligt är väll just "game mode" läget som är Steam deckens egna gränsnitt och det man vill använda för att använda den som en bärbarkonsol.
Skulle man tänka att man körde utan det läget och bara sitta med desktop mode så är det ju absolut ingen skillnad alls, förutom att det är SteamOS/Linux och inte Windows.

Det är just "Game mode" läget på Steam decken som gör den till det jag skrev först mer lik en bärbar konsol "out of the box" om man håller sig till just Steam.

Håller med, Linux i sig är inte krångligare som sådant. Har kört en hel del med Linux på min egna dator innan(Pop OS). Men valde att gå tillbaka till Windows när jag lyckades förstöra boot vid uppdatering av systemet... Så är inte helt ovan med Linux men mitt användande passar Windows bättre.

Både ROG Ally och Legion GO har sin egen "Game Mode" där du kan starta spel, sätta inställningar för system osv. Men dom är inte alls så bra som Steam Decks.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte installerade på samma sätt?
Vet inte vad du menar men dom blir installerade precis på så sätt som progrma blir installerade under linux.
Att du sen måste lägga till dom till steam "manuellt"? Så dom syns i game mode/BIG picture?
Ja men det måste du ju om det är windows också och vill ha allt i "Steam launchern"

Steam borde lösa det på ett enklare sätt att lägga till spel direkt från andra launchers, typ add "epic game" eller liknande i big picture mode men kanske krävs ett samarbete med dem? Man måste väl logga in på account osv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag älskar Steam decks sätt att hantera alla spel. Bara gå in i inställnigar för spelet och ladda ner en mall för styrningen som andra skapat eller ändra själv som man vill, om hopp knappen ska vara på annat ställe eller om jag vill använda gyron i first person shooters . Har lagt till BrutalDoom på steam deck och kör med gyro, funkar utmärkt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar