Final Fantasy 17: Yoshi-P nämner pixel-comeback som en (väldigt lös) idé

Robot
Final Fantasy 17: Yoshi-P nämner pixel-comeback som en (väldigt lös) idé

Låter samtidigt som om det kan bli vad som helst.

#final-fantasy-xvii


zsm
Medlem

FF16 kändes mest som DMC i vargkläder. All flash and no substance. Hoppas att 17 kan erbjuda något bättre.

Redaktör
Ponny

Det är dags att gå från ord till handling. Squenix säger ju att Final Fantasy kan vara så mycket är det väldigt same-same. Och även om jag haft kul med t.ex. del 15 (inte kört igenom 16 ännu) vill jag ha något som påminner om Final Fantasy IX i känslan. Men ja, jag är samtidigt öppen för att överraskas. Ett actionrollspel till med Nomura-karaktärer vore t.ex. INTE överraskande.


signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot

Önskar ärligt talat inte ett pixel-baserat fullproduktionsspel igen, däremot vore det kul som ett inslag i form av mini-spel eller liknande — kan även tänka mig ett turbaserat mobilspel i tappningen


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det är dags att gå från ord till handling. Squenix säger ju att Final Fantasy kan vara så mycket är det väldigt same-same. Och även om jag haft kul med t.ex. del 15 (inte kört igenom 16 ännu) vill jag ha något som påminner om Final Fantasy IX i känslan. Men ja, jag är samtidigt öppen för att överraskas. Ett actionrollspel till med Nomura-karaktärer vore t.ex. INTE överraskande.

Jag vill minnas att Yoshi-P har snackat om just nian vid nåt tillfälle och hållit upp det som hans ideal, men jag kan ha fel. Har sett så många Live Letters med honom under åren så det är svårt att hålla isär allt. Oavsett så blev ju 16 något annat - även om det är mer medeltidsstuk på det så tycker jag tyvärr att folk som kallar det "Game of Thrones med kristaller" har en viss poäng. Dessutom ganska deppigt spel, vilket är synd då jag gillar när FF är kul och lite wacky, även om handlingen i sig behandlar mörkare ämnen.

När det gäller stridssystem så tycker jag att remakesjuan har lyckats bäst hittills och det är ju just en hybrid mellan ATB och realtid. Jag själv tycker det är svinkul, men jag har förstått att alla inte håller med.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Arzei:

Jag vill minnas att Yoshi-P har snackat om just nian vid nåt tillfälle och hållit upp det som hans ideal, men jag kan ha fel. Har sett så många Live Letters med honom under åren så det är svårt att hålla isär allt. Oavsett så blev ju 16 något annat - även om det är mer medeltidsstuk på det så tycker jag tyvärr att folk som kallar det "Game of Thrones med kristaller" har en viss poäng. Dessutom ganska deppigt spel, vilket är synd då jag gillar när FF är kul och lite wacky, även om handlingen i sig behandlar mörkare ämnen.

När det gäller stridssystem så tycker jag att remakesjuan har lyckats bäst hittills och det är ju just en hybrid mellan ATB och realtid. Jag själv tycker det är svinkul, men jag har förstått att alla inte håller med.

Håller med. Det har ett riktigt bra stridssystem! Bra kompromisser. Även om Final Fantasy vill vara väldigt mycket ska det ju i grunden vara ett rollspel, och det vill jag inte att man tappar bort.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bygg vidare på systemet från ff7 remake/rebirth och den 3e delen och skapa något nytt men ha de som bas så kommer de få ett bra stridssystem som blir synonymt med final fantasy igen.

Gen
Medlem

Turordning med pixlar finns väl redan som Indierelease.

Tycker SQE har nog med ekonomiska muskler för att göra en riktig snygg värld men återgå till turordningsbaserat.

Moderator | Testpilot

Har länge pratat om att det hade varit kul att se ett nytt spel med pixlar igen. Octopath i all ära men många av de här spelen som försöker vara Final Fantasy är inte samma sak. Pixel Remasters vi har fått visar att det fortfarande är populärt idag, fungerar och gör man det bra kan det verkligen bli fantastiskt.

Jag antar vi får vänta på Dragon Quest 3-remaken och se om det blir något mer efter det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inte en chans att nästa flaggskepp i FF-serien blir ett 2D-spel, tyvärr. FF-serien har, åtminstone sedan VII, levt mycket på att vara grafiska spektakel och storproduktioner så det skulle vara ytterst otippat om så skedde. Även om jag själv älskar pixlar och 2D-JRPG så är det ju också ett ganska lågt försäljningstak för en sådan titel, i jämförelse med mer mainstream 3D-actionrollspelsäventyr osv.

Personligen skulle jag älska om FF 17 blev en återgång till Super NES-eran, men nej, känns lika sannolikt som att Nintendo börjar ge ut Mario till Xbox. Tappade intresset för FF-serien nånstans mellan X och XII, men flera av de äldre spelen är några av mina GOAT-favoriter.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Har länge pratat om att det hade varit kul att se ett nytt spel med pixlar igen. Octopath i all ära men många av de här spelen som försöker vara Final Fantasy är inte samma sak. Pixel Remasters vi har fått visar att det fortfarande är populärt idag, fungerar och gör man det bra kan det verkligen bli fantastiskt.

Jag antar vi får vänta på Dragon Quest 3-remaken och se om det blir något mer efter det.

Åh, det har verkligen dröjt! Men det är klart, DQ3 är ju smått heligt i Japan så allting måste ju vara helt perfekt med det spelet. Fy tusan vad bra det är, kanske mitt favorit-DQ och helt klart med i diskussionen om bästa JRPG nånsin.

Testpilot

Blir lite lockad av tanken, tycker de små pixelfigurerna i XVI är väldigt gulliga. Sen om det håller för ett helt mainline FF i dagens läge är kanske lite mer tveksamt tyvärr.

Dragon Quest XI gjorde ju en blandning av 3D och 2D, där du kan välja vilket format du vill spela spelet i. Det hade kanske varit något men såklart svårt rent tekniskt, framförallt om man inte använder sig av turordningsbaserade strider.

För mig är FF en serie som ständigt utvecklas och bör erbjuda bombastiska strider och majestätisk musik, så länge jag får det bryr jag mig inte så mycket om vilken typ av gameplay det är, det hamnar ofta rätt för mig ändå.

Medlem

Hade gärna sett ett nytt FF i HD-2D, i stil med Octopath Traveler.

Medlem

Den här snubben är fan mer överskattad än Kojima. FFXVI var ett skämt och hoppas någon annan kommer ansvara för FFXVII så det åtminstone blir spelbart

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Hade gärna sett ett nytt FF i HD-2D, i stil med Octopath Traveler.

Den slipper jag faktiskt. Gillar verkligen inte att 2D sprites är i en 3D värld, samt att de moderna ljusenm skuggorna, bloom och depth of field inte passar i mitt tycke. Det blir lite för avancerad för sådana enkla pixelfigurer.

Pixel remasters var något som blev mycket bättre för mig i alla fall. Moderna effekter fick vi för det mesta bara med spelets magiska attacker och då rätt mängd så det inte blir "för mycket" som i Octopath.

Det enda som drog dem tillbaka är att de är baserade på gamla spel och höll sig till deras stil de hade när de ursprungligen släpptes. Pixelart har blivit så mycket mer avancerad och snygg när det görs på rätt sätt så ett regelrätt sådant spel skulle kunna bli fantastiskt bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Hoppas verkligen på att dom går tillbaka till turbaserat!

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Hoppas verkligen på att dom går tillbaka till turbaserat!

Ååh nostalgitrippen när ja såg din profilbild.
Wipeout och Alundra!


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Inte pixlar tack, det känns rätt uttjatat och gjort. Men någon slags återgång/hyllning till Final Fantasy IX vore inte dumt. En remake på det spelet vore inte heller fel.

1
Skriv svar