Aldrig har besvikelser varit lättare att undvika

Robot
Aldrig har besvikelser varit lättare att undvika

Det finns ingen anledning att bli pålurad skitspel i dag.

#krönika


Medlem

Bra skrivet. Sammanfattar ganska bra av hur jag står när det kommer till spel. Ibland tror man nästan att det är spelarna som bestämmer hur ett spel ska vara och inte utvecklarna själva. Låt dem bara göra sitt jobb och lägg er inte i deras intressen. Passar det inte, köp inte spelet då.

Medlem

För egen del så litar jag inte alls på popularitetsmätare så som user reviews. Jag gillar mer nischade spel i regel och de kommer i sig inte ha en stor hype runt sig. Jag har haft skitkul med spel som andra sågat för mycket grind eller vad du vill. Jag gör research om spelet i sig istället.

"lyssna gärna på råd men besluta själv"

Medlem

Nackdelen med användarbetyg är ju review-bombandet, och alla andra oseriösa betyg.

Sedan är det som vanligt så att de som faktiskt är missnöjda oftare tar sig tid att berätta det för alla andra (som användarbetygen på Steam och andra sidor). Säljer ett spel i 15 miljoner exemplar, varav 10 miljoner av dessa är nöjda, så kan jag garantera (inte egentligen, men har en fet känsla) att majoriteten av användarbetygen ändå kommer vara negativa. Ger det då en rättvis bedömning?
Den bittra minoriteten hörs alltid mest i mer eller mindre kontroversiella sammanhang.

Speciellt spel som är upp-hypade/omskrivna av någon anledning, som t.ex Starfield, så är risken massiv för att drabbas. Personligen spelar jag både Diablo IV och Starfield aktivt. Ingen av dessa är perfekta, men är de bra spel? Ja, som fan ärligt talat!

Men att gå efter rageande nördar på nätet skulle jag aldrig göra. Däremot kan det ju vara värt att läsa vad folk faktiskt skriver (så långt man orkar iaf), både positivt och negativt.

Men det är kanske inte så lätt för gemene man, jag vet inte. Själv har jag spelat aktivt sedan 1985 (är 43 idag) och numera har man ju nästan ett sjätte sinne för om man kommer gilla spelen eller inte (speciellt efter att ha insupit diverse media och läst en del kring spelet ifråga).

Testpilot

Bra skrivet! Men vill tillägga en sak, din egen spelkompass. Jag känner i alla fall att efter många år av spelande, har jag utvecklat en god intuition för vilken typ av spel jag gillar. Den brukar ha rätt i de allra flesta fallen. Det kan visserligen göra att jag missar något guldkorn, men å andra sidan har jag nog inte tid för just det spelet ändå när jag spelar allt annat kul.

Medlem

Väl skrivet. Tyvärr så länge spelare förbokar spel och sen gnäller över att de blivit lurade dag 1 kommer du tala för döva öron.

Sen tycker jag inte man ska vara rädd att prova spel som "alla sågar", men man ska göra det med en förväntansfri inställning. Då blir man ibland riktigt positivt överraskad.

Inaktiv

Ingen anledning? Håller inte med. Tog du inte upp Cypberpunk av en anledning? Väääldigt många blev lurade. Dels för att speljournalister blev lurade själva. Där de medvetet undanhöll konsol versionen samt en väldigt kontrollerad miljö för PC. Du får gärna berätta hur man som spelare ska undvika att bli lurad där.

Det hänger ihop med min nästa poäng: Man får någonting i gengäld för att förbeställa. I vissa fall får man till och med försprång. I diablo fick man väl skins och grejer inte sant?

Sedan lägger vi till en nivå till att alla inte har tid, energi eller lust att sitta igenom allting för att se till att de inte blir lurade. Ungefär som att jag ska granska alla företag när jag handlar mat.

Sedan lägger vi till att vi har en ung population eller casual gamers som inte har förståelse för om de blir lurade eller inte. Eller vad man får i spelet eller inte. Många spel idag gör det väldigt diffust.

Nej, en reglerad spelbransch kommer jag tjata om tills jag dör.

Medlem

Kan inte riktigt fatta att jag, dag ett, köpt de senaste två Pokémon-generationerna och trott att jag ska ha lika kul som med röd/blå och guld/silver.
Ändå tror jag inte att det bara handlar om nostalgi, för jag har spelat om klassikerna och ”försökt” känna och analysera lite för skoj skull. Jag tycker de två första generationerna är väldigt mycket mer episka och spännande i upplägg, grafik och musik.
Måste försöka komma ihåg att inte köpa fler Pokémon-spel, eftersom jag uppenbarligen inte gillar de nya spelen haha…

Medlem

Ptja går ju alltid bli lurad om man ska lyssna på "andra". Man tycker ju olika. För mig är Death Stranding värsta dyngan som kommit på flera decenier speciellt efter som det kommer från skaparen av Metal Gear. Men folk hyllar det det ändå...

Bäst är att lära känna sig själv vad man gillar, titta på youtube/twitch på gameplay så kan man avgöra ganska bra om spelet är kul eller ej.

Medlem

När det gäller betyg tycker jag bara man kan gå på det skrivna innehållet, stjärnor/siffror är oftast rätt intetsägande speciellt där bra spel blivit review-bombat. Har folk inga bra skrivna argument för sitt låga betyg så behöver man inte ge så mycket för dem utan då är det bättre att bilda en egen uppfattning.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Ingen anledning? Håller inte med. Tog du inte upp Cypberpunk av en anledning? Väääldigt många blev lurade. Dels för att speljournalister blev lurade själva. Där de medvetet undanhöll konsol versionen samt en väldigt kontrollerad miljö för PC. Du får gärna berätta hur man som spelare ska undvika att bli lurad där.

Hade du väntat tre dagar med köpet hade halva Youtube varit fullt av videos som varnade dig.

Medlem

Bra poänger i artikeln tycker jag. Det jag ofta reagerar på är att folk blir besvikna över saker som de själva eller tillsammans med "hype-tåget" hittat på bör finnas i spelet (ofta för att det finns i något annat spel från någon annan utvecklare) och byggt förväntningar och förhoppningar utifrån det. Utgår man sakligt från det som visats och all information som släpps (vilket var MYCKET både för D4 och Starfield som togs som exempel i artikeln) innan ett spelsläpp tycker jag personligen att det är väldigt enkelt att veta ungefär vad jag kommer få. Jag var riktigt nöjd både med D4 och Starfield och hade svinkul med båda spelen, men jag hade nog mina förväntningar på en helt annan nivå än många av de som blev besvikna. Visst kan jag köpa och hålla med och en del kritik i båda fallen (men långt ifrån all kritik som lagts fram), men då jag hade riktigt riktigt kul med båda spelen i väldigt många timmar så får de båda höga betyg från mig.

Redaktör
Skrivet av anon_332538:

Ingen anledning? Håller inte med. Tog du inte upp Cypberpunk av en anledning? Väääldigt många blev lurade. Dels för att speljournalister blev lurade själva. Där de medvetet undanhöll konsol versionen samt en väldigt kontrollerad miljö för PC. Du får gärna berätta hur man som spelare ska undvika att bli lurad där.

Det hänger ihop med min nästa poäng: Man får någonting i gengäld för att förbeställa. I vissa fall får man till och med försprång. I diablo fick man väl skins och grejer inte sant?

Sedan lägger vi till en nivå till att alla inte har tid, energi eller lust att sitta igenom allting för att se till att de inte blir lurade. Ungefär som att jag ska granska alla företag när jag handlar mat.

Sedan lägger vi till att vi har en ung population eller casual gamers som inte har förståelse för om de blir lurade eller inte. Eller vad man får i spelet eller inte. Många spel idag gör det väldigt diffust.

Nej, en reglerad spelbransch kommer jag tjata om tills jag dör.

Man läser, tittar, frågar och – framförallt – låter bli att jäkta med köp, då slipper man bli lurad. Sen finns förstås ingen garanti för att man blir nöjd/inte besviken, för vad man gillar är ju väldigt personligt. Men infon finns där om man vill, kan och orkar leta. Gör man inte det så... ja, då är det nog inte mycket att göra åt. Regleringar vet jag inte riktigt hur de ska se ut: man kan inte tvinga ett företag att göra ett bra spel som alla är nöjda med.

Cyberpunk: vi och andra var tydliga med att recensionen bara gällde pc. Sen släppte vi konsoltest så fort det gick efter release.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Bennii:

Hade du väntat tre dagar med köpet hade halva Youtube varit fullt av videos som varnade dig.

Vad hände med spelarna som förlitade sig på alla spelsidor? Om det inte är definitionen av att bli lurad kan vi lägga ned diskussionen. Hur många källor ska man behöva gå till? Tänk om de på Youtube också har fel? Hur mycket tid ska man lägga på att undersöka? Hur länge ska man vänta?

Du verkade inte heller läsa min andra rad som pratade om att spelen just binder folk till att förköpa genom olika fördelar, eftersom de vet att många faktiskt är duktiga på att läsa runt.

Diablo som gav skins, 2 beta med typ 4 dagar total speltid tror jag samt spela 4 dagar innan också om jag inte missminner mig. Det är svårt att inte köpa om man har vänner och är hypad till tänderna.

Nä sluta lägg allt ansvar på spelaren. Annars granskar och lägger jag mer tid på ett spel än när man köper en bil för x1000 pengarna.

Jag håller med om att man ska vara påläst, men att inte ge någon känga åt spelindustrin gör mig besviken.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vad hände med spelarna som förlitade sig på alla spelsidor? Om det inte är definitionen av att bli lurad kan vi lägga ned diskussionen. Hur många källor ska man behöva gå till? Tänk om de på Youtube också har fel? Hur mycket tid ska man lägga på att undersöka? Hur länge ska man vänta?

Du verkade inte heller läsa min andra rad som pratade om att spelen just binder folk till att förköpa genom olika fördelar, eftersom de vet att många faktiskt är duktiga på att läsa runt.

Diablo som gav skins, 2 beta med typ 4 dagar total speltid tror jag samt spela 4 dagar innan också om jag inte missminner mig. Det är svårt att inte köpa om man har vänner och är hypad till tänderna.

Nä sluta lägg allt ansvar på spelaren. Annars granskar och lägger jag mer tid på ett än när man köper en bil för x1000 pengarna

Jag läste ditt andra stycke, och jag bortsåg från det eftersom det är trams. Det finns aldrig någon anledning att förboka för några skins. Och förboka för några dagars early access? Seriöst? Vi lever i en tid när spelen knappt är klara på releasedagen. Varför ska jag kasta pengar på ett företag för att få spela flera dagar innan release?

Jag säger inte att spelföretag inte har något ansvar. Men bara för att de har ansvar gör inte dig helt ansvarsfri. Jag kommer aldrig tycka synd om en person som förbokar ett spel och sen får en tråkig överraskning på releasedagen.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

För egen del så litar jag inte alls på popularitetsmätare så som user reviews. Jag gillar mer nischade spel i regel och de kommer i sig inte ha en stor hype runt sig. Jag har haft skitkul med spel som andra sågat för mycket grind eller vad du vill. Jag gör research om spelet i sig istället.

"lyssna gärna på råd men besluta själv"

Samma här. Jag vet vilka utvecklare jag tycker om och märker att jag många gånger inte alls håller med om användarbetygen. Recensioner brukar stämma lite bättre men där är det bättre om jag utgår efter recensenter som haft liknande åsikt förr.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Man läser, tittar, frågar och – framförallt – låter bli att jäkta med köp, då slipper man bli lurad. Sen finns förstås ingen garanti för att man blir nöjd/inte besviken, för vad man gillar är ju väldigt personligt. Men infon finns där om man vill, kan och orkar leta. Gör man inte det så... ja, då är det nog inte mycket att göra åt. Regleringar vet jag inte riktigt hur de ska se ut: man kan inte tvinga ett företag att göra ett bra spel som alla är nöjda med.

Cyberpunk: vi och andra var tydliga med att recensionen bara gällde pc. Sen släppte vi konsoltest så fort det gick efter release.

Så hur menar du att någon som skulle köpa Cybperpunk till konsol till sin son el dotter skulle gjort? Eller de under 14 år som inte har samma kritiska tänkande? Ska de vara lika pålästa som oss? Menar du att man aldrig ska förköpa då?
Även PC hade stora problem som ni inte fick med.

Det här är från en av de största aktörerna med gott rykte. Kom igen nu. Lägger du inget ansvar på spelindustrin?

https://screenrant.com/cyberpunk-2077-launch-controversy-back...
"The Internet Lied To You About Cyberpunk 2077"

https://www.nytimes.com/2020/12/19/style/cyberpunk-2077-video...
"Refund requests are pouring in by the thousands. Lawyers and investors in Warsaw are circling the situation, contemplating a class-action lawsuit against the company for what one attorney described as potential criminal “misrepresentation in order to receive financial benefits.”

Medlem

Håller med! Väldigt sällan jag blir besviken på ett spel för jag vet alltid vad jag köper nuförtiden. Dessutom har hobbyn aldrig varit så billig som nu.

Gratis spel från EPIC? Check
50-75% REA på AAA-spel och oftast ännu billigare? Check

Och sen alla olika alternativ mellan konsoller/PC/Steam deck osv där man får en fantastisk spelupplevelse och där man dessutom kan välja handhållet eller stationärt.

Redaktör
Skrivet av anon_332538:

Så hur menar du att någon som skulle köpa Cybperpunk till konsol till sin son el dotter skulle gjort? Eller de under 14 år som inte har samma kritiska tänkande? Ska de vara lika pålästa som oss? Menar du att man aldrig ska förköpa då?
Även PC hade stora problem som ni inte fick med.

Det här är från en av de största aktörerna med gott rykte. Kom igen nu. Lägger du inget ansvar på spelindustrin?

https://screenrant.com/cyberpunk-2077-launch-controversy-back...
"The Internet Lied To You About Cyberpunk 2077"

https://www.nytimes.com/2020/12/19/style/cyberpunk-2077-video...
"Refund requests are pouring in by the thousands. Lawyers and investors in Warsaw are circling the situation, contemplating a class-action lawsuit against the company for what one attorney described as potential criminal “misrepresentation in order to receive financial benefits.”

De skulle ha väntat med köp tills info om konsolversionerna fanns, precis som alla andra. Att inga konsolrecensioner fanns var en rätt färgstark varningsflagga.

Man får väl förköpa om man så vill, det är upp till var och en. Men vill man inte chansa så väntar man.

Givetvis är fulspel som Cyberpunk på konsol utvecklarens ansvar – nåt annat har jag väl inte påstått? Krönikan handlar om hur många möjligheter det faktiskt finns att slippa gå på såna grejer. Eller snarare att slippa bli besviken i allmänhet. Cyberpunk är extremt ovanligt.


signatur

Svårt det där med omdömen. Håller sällan med den stora massan när det gäller betyg och kan inte därför gå på vad ett betyg snittar utan jag tittar mer på detaljerna i en recension, att det t.ex. är en som jag anser vuxen seriös som recenserat och t.ex. inte en som spelat i två timmar på Steam för att direkt få en återbetalning, de går bort direkt. Utan en seriös recension, helst av någon som spelat igenom hela spelet till slutet. Man märker ju t.ex. när det är kids som skriver oseriösa, vilket väldigt många recensioner tyvärr är. Dessutom tror jag inte att jag och en recensent som uppskattar spel som Fortnite och Dark Souls spel har något i spelvärlden gemensamt, så det blir liksom många som går bort automatiskt. Ofta känner jag att många oxå skriver recensioner efter andras tycken och inte sina egna, av olika anledningar som vi inte behöver gå in på här(rädd för att sticka ut etc.)
Jag älskade t.ex. Biowares Dragon Age: Inquisition och alla Piranha Bytes spel sen första Gothic och även Elex spelen. Har enkelt haft skitkul med dem. Starfield tyckte jag var ett bra spel 8 av 10. Hade många roliga timmar med det. Det nådde dock inte upp till en 9a för mig.

Medlem

Om bara utvecklare kunde lära sig att hålla sig från att visa upp sina spel för tidigt. Ja, det finns säkert en stor press från investerare och aktieägare att projekt som de har investerat pengar ska generera vinst så fort som möjligt, men skördar man frukt för tidigt så smakar det sällan bra. Visar utvecklare upp sina spel för tidigt så hinner internet ha sin gång. Folk hypar upp varandra när de spekulerar och drömmer sig bort i något som för stunden bara är en saga. Sen kommer verkligheten och knackar på och det stämmer inte överens med vad man hade byggt upp i sitt huvud.

Medlem

Innan och strax efter Starfield släpptes hade spelet en metascore på runt 88-89 på metacritic, med bland annat dessa *host* opartiska betyg...
100 XboxAddict
99 Generación Xbox
98 SomosXbox
97 MondoXbox
97 Xbox Tavern
90 Windows Central
90 TheXboxHub
90 Pure Xbox

Efter flera veckor låg Xbox versionen till sist runt 83. Kan ju tyckas vara fortfarande relativt högt men då ska man ju även ta med att ovanstående betyg fortfarande håller uppe metascore ett par poäng. Samt hur betyg ofta räknas på amerikanskt vis, där 6/10-7/10 är meh, kan skillnaden mellan en låg 80 och hög 80 bli ganska avgörande för många vid köp av ett 70€ spel.

Det var också enbart den initiala metascore som det rapporterades om. Och det var de initiala betygen flera sen använde som en sköld mot legitim kritik och negativa användarbetyg.

Efter några månader när den värsta hypen lagt sig, metascore jämnat ut sig och alla fanboy användarbetygen haft tid att motbalanserats, då kanske det är lite enklare att få en hyfsad vettig bild hur det egentligen ligger till. Men tills dess får man ofta vara väldigt skeptisk till en hel del utav alla betyg och omdömen.

Medlem

Jag tror ibland att ett problem när det gäller långa spel med mycket innehåll kan vara att recensenter och "vanliga" spelare spelar på olika sätt. Det nämns att Starfield och Diablo 4 bedöms olika av recensenter och användare.

Många recensenter spelar igenom dessa genom att fokusera på handlingen och göra några sidogrejor och sedan sätter man betyg. Många användare räknar med att dessa spel ska "räcka" i hundra eller hundratals timmar och då hinner många av spelens problem bli betydligt mer uppenbara och "skaver" mer.

Det är svårt att bedöma sådant här. Jag har försökt spela igenom Oblivion två gånger. Båda gångerna har jag haft roligt i sådär 15-20 timmar men varit totalt uttråkad ett tag senare och efter några portaler "trillat av" spelandet. Hade jag fokuserat på huvudhandlingen så kanske jag hade haft roligt rakt igenom men nu tycker jag att spelet är ganska tråkigt.

Medlem

Betygsystemet är bara bankirer idag.

Ger du inte 4/5 eller 5/5 så får du ingen möjlighet att resensera framtida spel. Absolut inget att lita på, om IGN tycker att ett spel förtjänar en 2a ska dom kunna ge 2a utan konsekvenser.

Så fungerar inte verkligheten. Man blir utfryst, utkastad ur finrummet, får inte ge fler recensioner, andra medier, ovän med tidigare industrikontakter och tappar källor för journalist, Man får skit i media av andra bolag om ger dåligt betyg.

Ren Maffia - Typ: Ge maxbetyg eller nära maxbetyg eller så dödar vi er verksamhet.

Därav bryr jag mig inte speciellt mycket om betyg när det kommer till spel, film, serier från "professional reviews"

Finns inget snack om saken: Om FZ sätter ett betyg så ska dom kunna säga vad dom tycker, annars är det meningslöst. Siter väll i om 100 andra bolag ger 100/100. Tycker FZ det är 2/100 ska dom sätta 2/100 med motivering varför spelet är värdelöst utan några konsekvenser.

Medlem

Tacka vet återlämningspolicyn som Steam och Microsoft har.

Om man har lite is i magen så är det inga problem att inte köpa grisen i säcken. Men som ni säger också så var Cyberpunk inget vidare vid släppet. Och det är inte okej.

Sen är jag ganska bra ”konsument”, ser inga problem att jag köpte versionen av Diablo som gav mig några dagar försprång, likaså med Starfield.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Bra krönika. Jag kan inte säga att jag blev "lurad" av Diablo IV direkt. Även ifall jag visste att de skulle utelämna saker som butik och BP från den öppna betan så motsvarade den gott och väl mina förväntningar, och vid release så gick jag all in med inställningen att ifall de schabblar bort detta nu så är de slut i mina ögon.
Som jag har tjatat om tidigare så var spelet toppen i början, när allt var nytt och spännande, men när jag insåg hur de sabbat itemization och stats (framförallt) så blev jag gruvligt besviken. Här var ju inte spelet dåligt i sig, det var bara fullt av riktigt dåliga beslut.

Det som gör det svårt med recensioner som köpavgörande riktlinjer idag är dock samma anledning som att alla inte kände likadant som mig för D4...alla tycker olika. För mig så blev ändringarna i lootet helt avgörande för mig i min upplevelse i D4, medan jag har svårt att se hur blandade recensioner hade kunnat hindrat mig från ett köp ändå.

Sedan är det ju förstås en stor skillnad på ett spelköp som blev en besvikelse och att på riktigt känna sig lurad.

Redaktör
Skrivet av Belgaar:

Betygsystemet är bara bankirer idag.

Ger du inte 4/5 eller 5/5 så får du ingen möjlighet att resensera framtida spel. Absolut inget att lita på, om IGN tycker att ett spel förtjänar en 2a ska dom kunna ge 2a utan konsekvenser.

Så fungerar inte verkligheten. Man blir utfryst, utkastad ur finrummet, får inte ge fler recensioner, andra medier, ovän med tidigare industrikontakter och tappar källor för journalist, Man får skit i media av andra bolag om ger dåligt betyg.

Ren Maffia - Typ: Ge maxbetyg eller nära maxbetyg eller så dödar vi er verksamhet.

Därav bryr jag mig inte speciellt mycket om betyg när det kommer till spel, film, serier från "professional reviews"

Finns inget snack om saken: Om FZ sätter ett betyg så ska dom kunna säga vad dom tycker, annars är det meningslöst. Siter väll i om 100 andra bolag ger 100/100. Tycker FZ det är 2/100 ska dom sätta 2/100 med motivering varför spelet är värdelöst utan några konsekvenser.

Jag kanske kan glädja dig med att berätta att du har fel. Det funkar nämligen inte som du beskriver, inte i Sverige i alla fall. Jag har skött tusentals recensioner här genom åren, och det förekommer överhuvudtaget inte att spelföretag kräver ett vissst betyg för att vi ska få kod. Och vore det så kunde vi med lätthet be dem fara åt helvete och själva köpa spelet, för det är inte så viktigt att vara först - vi har redan trogna läsare.

Alltså: noll spelföretag har haft åsikter om vilket betyg vi ska sätta för att ge oss recensionskod. Antal gånger som företag haft kritiska åsikter om betyget efteråt kan jag räkna på en hand.


signatur
Medlem

Sen har vi det här med förhandsköp och bokningar, tror jag bara gjort det med Rockstars spel där jag vet att jag kommer ha kul med t ex en tryckt karta, en hammare eller en fin häst som hade lite bättre spring i benen. I alla andra fall har jag väntat på patch, reviews från "vanliga" spelare eller helt enkelt ett bättre pris än lanseringspriset.

Dubbel xp, guldfärgade pistoler och liknande kan jag i övriga fall vara utan mot att köpa spelet när det är klart och har rätt pris.

Lever jag när GTA 6 släpps lär det bli en förbokning igen. Förmodligen special eller collectors edition.

Vidare undviker jag allt med monetära lösningar, så det blir mest singleplayer. På skiva, så man kan sälja vidare efter man sett eftertexterna. På så sätt har jag aldrig direkt slösat pengar på hype. Däremot kan det bli remasters/remakes på spel som man verkligen gillade och tänker behålla, först då är digitalt köp motiverat för mig.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag kanske kan glädja dig med att berätta att du har fel. Det funkar nämligen inte som du beskriver, inte i Sverige i alla fall. Jag har skött tusentals recensioner här genom åren, och det förekommer överhuvudtaget inte att spelföretag kräver ett vissst betyg för att vi ska få kod. Och vore det så kunde vi med lätthet be dem fara åt helvete och själva köpa spelet, för det är inte så viktigt att vara först - vi har redan trogna läsare.

Alltså: noll spelföretag har haft åsikter om vilket betyg vi ska sätta för att ge oss recensionskod. Antal gånger som företag haft kritiska åsikter om betyget efteråt kan jag räkna på en hand.

Perfekt, bara dela med er om hur det gick till när ni blev kontaktade och hur ni hanterade det! Han har fel eftersom ingen skriver om hur det går till. Ni får gärna skriva en krönika om hur det ser ut i andra länder och i branschen där det bevisligen pågår fuffens (det vet alla). Hur man faktiskt lurar folk. Detta skulle ju visa på sann transparens. Jag blir dock tveksam efter denna artikel och dess svar.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Betygsystemet är bara bankirer idag.

Ger du inte 4/5 eller 5/5 så får du ingen möjlighet att resensera framtida spel. Absolut inget att lita på, om IGN tycker att ett spel förtjänar en 2a ska dom kunna ge 2a utan konsekvenser.

Så fungerar inte verkligheten. Man blir utfryst, utkastad ur finrummet, får inte ge fler recensioner, andra medier, ovän med tidigare industrikontakter och tappar källor för journalist, Man får skit i media av andra bolag om ger dåligt betyg.

Ren Maffia - Typ: Ge maxbetyg eller nära maxbetyg eller så dödar vi er verksamhet.

Därav bryr jag mig inte speciellt mycket om betyg när det kommer till spel, film, serier från "professional reviews"

Finns inget snack om saken: Om FZ sätter ett betyg så ska dom kunna säga vad dom tycker, annars är det meningslöst. Siter väll i om 100 andra bolag ger 100/100. Tycker FZ det är 2/100 ska dom sätta 2/100 med motivering varför spelet är värdelöst utan några konsekvenser.

Tror det där är ren BS efter att ha varit gamer sen 80-talet och aktiv medlem på en drös olika spelmedier. Hade nog snarare varit en jävla fin story att avslöja en publisher för sånt beteende.

123
Skriv svar