Nintendo om att följa upp Switch-succén: "Upplevt stora utmaningar förut"

Robot
Nintendo om att följa upp Switch-succén: "Upplevt stora utmaningar förut"

Fallet från Wii till Wii U var plågsamt.

#nintendo, #switch


Medlem

Jag tror inte det blir en Wii U liknande misslyckan den här gången.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Jag har svårt att se att det blir ett misslyckande, Nintendo är otroligt starka på marknaden, om uppföljaren blir lika framgångsrik som Switch är ju osannolikt med tanke på att den antagligen blir världens mest sålda konsol inom ett år eller två. Vi får ju framförallt väntat och se vad uppföljaren är, lite tidigt för spekulationer just nu. 1.2 miljarder sålda spel och 140 milj konsoler i dagsläget är hursomhelst svårslaget.

Medlem

Jag tror och hoppas nästan att Nintendo bara gör en upphottad Switch. Switch känns mer eller mindre som perfekt i sitt utförande. Det säger jag då som Xbox gubbe. Men hela upplägget är ju otroligt. Jag tror på succe. Jag tror många som sitter på en switch och vill fortsätta på det spåret är redo för att uppgradera. Det hade jag varit.

Medlem

Dom kan kalla det för SwitchU2

Medlem

Jag tror på direkt uppföljare. En konsol som går att spela stationärt mot tvn och bärbart.

Det är ett unikt koncept som varken xbox eller playstation har. Hade det inte vart för möjligheten att spela bärbart så hade jag kört PS5 alla dagar över Nintendo. Men jag är redå att offra prestanda för att smidigt kunna välja mellan TV och Bärbar. Där ligger Nintendos största fördel.

Kör många andra spel på PC dock.

Att släppa Switch konceptet (switcha mellan tv och bärbar) skulle få mig snabbt ganska ointresserad och väldigt mycket mer intresserad av ps5 pro. Men just nu är jag hypead på att köpa en uppföljare till Switch.

Sen är DLSS ett enormt kraftigt vapen. Även om Nintendo bara gör en konsol ungefär i motsvarande prestanda som ps4 pro så kan man skala upp den prestandan med 500% fler FPS i spel genom DLSS 3.X. Ett spel som går på 10 FPS med Switch och 25 FPS med Switch 2 får säkert 100 FPS med Switch 2 + DLSS 3.x. Blir ett enormt hopp från Switch

Medlem

Skulle ju vara lite läckert om den hette super nintendo switch och bli nya "snes".

Nu väntar jag mest på något officiellt uttalande från Nintendo när nästa gen switch får se dagens ljus


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Wii var svår att följa upp, det var en konsol som lockade barn, deras föräldrar, deras föräldrars föräldrar och säkert deras husdjur också. Alla ville spela Wii Sports och röra sig i spelen. Att göra en fortsättning på det är inte enkelt, och då nästan ingen köpt en Wii för dess styrka och grafiska överlägsenhet så skulle det nog inte hjälpa att lansera en Wii Pro eller dylikt då det knappast skulle säkerställa återkommande kunder då det inte var därför de var där i första hand. Men med Switch har de lyckats återvända till absoluta toppen och den här gången är kunderna inte riktigt ombord för en gimmick - om en inte räknar hybridformatet som en - som är lika svårdefinierad att följa upp. Den här gången behövs det i stort sett bara en starkare konsol, vilket det ryktats om då den ska närma sig PS4 Pro och få hjälp med DLSS, och bättre kontroller som inte driftar. Helt enkelt en Switch 2 som förbättrar och förädlar snarare än revolutionerar. Det är ganska öppet mål för Nintendo den här gången jämfört med Wii U-situationen. Men det ryktas om att de ska jobba en del kring AR-kamera och VR-tillbehör så det kan bli mer än en vanlig uppföljare också. Så det bådar gott. Kanske säljer den inte lika bra som Switch, men antagligen inte lika illa som Wii U heller och det är väl en bra början i alla fall!

Medlem

Kanske ingen flopp likt Wii U, men jag tror inte att en mer kraftfull Switch kommer att sälja lika bra som den första Switch.
Många kommer inte att uppdatera direkt. Dessutom finns i dag alternativ som Steam Deck och även övriga bärbara PC alternativ på marknaden för dom som enbart är intresserade av det bärbara.
Nästa konsol från Nintendo behöver något mer utöver att vara bärbar - vilket den garanterat kommer att vara då Nintendo lagt ner GameBoy/ DS segmentet och enbart har en konsol.
Visst det kan landa olyckligt som det gjorde med Wii U. Samtidigt var grundidén bra. Att likt DS utnyttja 2 skärmar vid dockat spelande. Nu skulle en sådan funktion inte fungera då man i bärbart spelade skulle gå miste om funktionen, men jag skulle välkomna att den funktionen (som den var tänkt och fungerade i enstaka spel som Lego Undercover exv) kom tillbaka
Hoppas vi får se något mer än bara en Switch 2.
Annars nöjer jag mig med Steam Deck tills nästa Zelda kommer. Då kan jag inte hålla mig längre.

Medlem

Nu tror vi ju att nästa konsol blir en "Switch 2" och den kanske inte får samma succe som Switch 1.

Frågan är vad som händer efter Switch 2. En Switch 3 eller något helt nytt?

Om nu Microsoft och Sony hoppar på tåget och släpper bärbara hybrider så är inte Nintendo Switch 1 och 2 unika längre så då måste väl Nintendo komma på något nytt igen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Med Wii ska man ickså komma ihåg,att den bara hade fyra riktigt bra år. Sedan stannade försäljningen av rejält. Det problemet har man inte nu.
Men Nintendo borde också investera lite nu också. De måste ha enorma summor pengar nu efter dessa år. Jag vill se uppköp av duktiga spelstudios, eller att de iaf investerar i nära samarbeten som kan ge exklusiva bra spel från duktiga utvecklare. Lite som de gjorde med Capcom på Gamecube. Retro studios har inte gett ut ett spel på 10 år. Ett spel fördelat på två generationer är lixom inte godkänt och Metroid-strulet kan inte ursäkta det helt.
Nintendo har väldigt många serier med enorm potential som de inte hinner med. Jag vill se spel som Pilot Wings, 1080, Wave Race, F Zero och Excitebike. Det finns även kommersiell kraft i dessa spel så det är inga nischade smala satsningar. Nu är verkligen hög tid att börja investera i sånt.

Medlem

I början spelade jag min switch mest på tv. Åkte jag iväg på jobbresa tog jag tom med dockan och kopplade in den på tvn eftersom dockan var minst lika släpbar som själva Switchen om man ändå hade laptop, kläder och annat med sig. Sen köpte jag en Lite för att slippa konkurrera med barnen. Nu kör jag nästan uteslutande hellre på Lite. Så jag hoppas verkligen också att "Switch 2" bara är mer av samma sak

Skrivet av lonian:

Nu tror vi ju att nästa konsol blir en "Switch 2" och den kanske inte får samma succe som Switch 1.

Frågan är vad som händer efter Switch 2. En Switch 3 eller något helt nytt?

Om nu Microsoft och Sony hoppar på tåget och släpper bärbara hybrider så är inte Nintendo Switch 1 och 2 unika längre så då måste väl Nintendo komma på något nytt igen.

Har svårt att se att man släpper hybridformatet. Switchen har varit en riktig hit.

Ms och Sony verkar väl inte släppa några hybrider dock? I Sonys fall låter det väl mer som att det blir en PsP 3 som lever vid sidan av den stationära konsolen.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag tror på direkt uppföljare. En konsol som går att spela stationärt mot tvn och bärbart.

Det är ett unikt koncept som varken xbox eller playstation har. Hade det inte vart för möjligheten att spela bärbart så hade jag kört PS5 alla dagar över Nintendo. Men jag är redå att offra prestanda för att smidigt kunna välja mellan TV och Bärbar. Där ligger Nintendos största fördel.

Kör många andra spel på PC dock.

Att släppa Switch konceptet (switcha mellan tv och bärbar) skulle få mig snabbt ganska ointresserad och väldigt mycket mer intresserad av ps5 pro. Men just nu är jag hypead på att köpa en uppföljare till Switch.

Sen är DLSS ett enormt kraftigt vapen. Även om Nintendo bara gör en konsol ungefär i motsvarande prestanda som ps4 pro så kan man skala upp den prestandan med 500% fler FPS i spel genom DLSS 3.X. Ett spel som går på 10 FPS med Switch och 25 FPS med Switch 2 får säkert 100 FPS med Switch 2 + DLSS 3.x. Blir ett enormt hopp från Switch

Njaee. Absolut att ett spel som rullar i 25 fps får en rejäl ”höjning” med DLSS 3 (kanske inte riktigt till 100fps+ dock), men problemet med att använda DLSS 3 vid så låga fps är att medan känslan av mycket högre fps uppnås, så stannar latensen kvar vid 25 fps. Detta gör det riktigt förjävligt att spela/styra. Tro mig 😅. DLSS 3 fungerar bäst när det används så nära 60fps native som möjligt.

Men DLSS skulle, oavsett, hjälpa att boosta fps på en Switch 2 medan bildkvalitet bibehålls.

Medlem

dom får nog rejält höja speccsen för nästa switch om folk ska känna det är lönt uppgradera direkt iaf

Medlem

Visste inte att Wii U var en konsoll, har alltid trot det var något tillbehör man koppla in i Wii. Tror nog de flesta tänkte så. Kanske därför ingen köpte det

Medlem

Gör om en vanlig Switch med uppgraderad hårdvara. Bakåtkompatibel, snabbare CPU och 4K output. Klart!

Medlem
Skrivet av submariner:

Visste inte att Wii U var en konsoll, har alltid trot det var något tillbehör man koppla in i Wii. Tror nog de flesta tänkte så. Kanske därför ingen köpte det

Det var absolut en del av problemet ja. De pratade mest om "den nya kontrollen" när de utannonserade Wii U, antagligen för att de var så nöjda med "skärmkontrollen" att det var vad de ville fokusera på, så de flesta trodde bara det var ett nytt tillbehör snarare än helt ny konsol. Kommunikationen var inte helt hundra alltså. Så det blev mest en betatestning och språngbräda för Switchen istället.

1
Skriv svar