Nu sparkas inaktiva spelare från Helldivers 2

Robot
Nu sparkas inaktiva spelare från Helldivers 2

Många har haft spelet öppet bara för att spara sin serverplats.

#Arrowhead, #Helldivers-2


Medlem

Varför inte testa med att upprätta tillräckligt med servrar så användare kan använda sina betalda spel licenser.
-Girig äsch!

Medlem
Skrivet av Ducci:

Varför inte testa med att upprätta tillräckligt med servrar så användare kan använda sina betalda spel licenser.
-Girig äsch!

Problemet verkar kräva en lösning som inte bara innebär ökat antal servrar.
Däremot kan man ju hoppas att utvecklarna lärt sig att tänka mer på skalning i framtiden för kommande produkter.

Medlem

Detta händer i varenda onlinespel, så det är lite konstigt att det inte fanns med från början.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Detta händer i varenda onlinespel, så det är lite konstigt att det inte fanns med från början.

Dom räknade inte med att spelet skulle bli så vansinnigt populärt helt enkelt

Medlem

Antalet samtida spelare har höjts

"I have one final update for tonight. We have updated the max CCU cap to 700,000. Unfortunately, we expect the CCU to reach that level. We believe that the wait times will be much more bearable."

https://twitter.com/Pilestedt/status/1760864817961709982

Gen
Medlem
Skrivet av Margy:

Antalet samtida spelare har höjts

"I have one final update for tonight. We have updated the max CCU cap to 700,000. Unfortunately, we expect the CCU to reach that level. We believe that the wait times will be much more bearable."

https://twitter.com/Pilestedt/status/1760864817961709982

Precis, det var ju superviktigt.

Skrivet av Jonny Myrén:

Många har haft spelet öppet bara för att spara sin serverplats.

#Arrowhead, #Helldivers-2


Kanske värt att uppdatera nyheten med ovan info?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Margy:

Antalet samtida spelare har höjts

"I have one final update for tonight. We have updated the max CCU cap to 700,000. Unfortunately, we expect the CCU to reach that level. We believe that the wait times will be much more bearable."

https://twitter.com/Pilestedt/status/1760864817961709982

Skrivet av Gen:

Precis, det var ju superviktigt.

Kanske värt att uppdatera nyheten med ovan info?

Goda nyheter är det. Och japp: nyhet kommer!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Dom räknade inte med att spelet skulle bli så vansinnigt populärt helt enkelt

Nej, jag vet, men det är ändå en så pass enkel sak att implementera som kommer spara pengar hur populärt spelet än blir eller inte blir.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Dom räknade inte med att spelet skulle bli så vansinnigt populärt helt enkelt

Samtidigt är det inget svar. Teknik för att bygga ut servrarna måste ju finnas år 2024. Nu är jag ingen hacker precis, men jag kan ju tänka mig att servrarna ligger hos Microsoft/Amazon eller annan stor molnservertjänst. Att expandera antal servrar från sig 100 000 virtuella till 200 000 kan ju omöjligt vara svårt. Något man garanterar redan har i serverkoden, för att man i framtiden ska kunna minska antal servrar om antalet spelar minskar.
Visst, är det ändå en viss teknik som måste hänga med o klaffa. Men känns inte acceptabelt att ett nytt onlinespel är så dåligt förberett på anstormning.

Gött mos, då får man förhoppningsvis snöra på sig ett par bug stompers i helgen!


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem

Det är inte bara att köpa in / hyra fler servrar alltid. Arrowhead har väll typ under 50 anställda också. Tycker folk ställer väldigt höga krav på en rätt liten utvecklare.

Tycker dom skött denna release bra med tanke på hur mycket större än förväntat intresset blev.

Ska bli härligt att sprida lite mer demokrati i helgen.

Medlem
Skrivet av Bf1942:

Det är inte bara att köpa in / hyra fler servrar alltid. Arrowhead har väll typ under 50 anställda också. Tycker folk ställer väldigt höga krav på en rätt liten utvecklare.

Tycker dom skött denna release bra med tanke på hur mycket större än förväntat intresset blev.

Ska bli härligt att sprida lite mer demokrati i helgen.

Nej jag läste att det faktiskt inte alls ens hade med serverkapaciteten att göra, utan att spelets kod helt enkelt inte var gjord för att klara av så många spelare. Allt som alla spelare gör synkas i spelets backend, man kan ju se andra spelares skepp, se deras Stratagems i realtid och sådant.

Spelade själv igår kväll utan några problem alls till skillnad från i Lördags, så det känns som att dom gjort en del förbättringar!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Håkan:

Samtidigt är det inget svar. Teknik för att bygga ut servrarna måste ju finnas år 2024. Nu är jag ingen hacker precis, men jag kan ju tänka mig att servrarna ligger hos Microsoft/Amazon eller annan stor molnservertjänst. Att expandera antal servrar från sig 100 000 virtuella till 200 000 kan ju omöjligt vara svårt. Något man garanterar redan har i serverkoden, för att man i framtiden ska kunna minska antal servrar om antalet spelar minskar.
Visst, är det ändå en viss teknik som måste hänga med o klaffa. Men känns inte acceptabelt att ett nytt onlinespel är så dåligt förberett på anstormning.

Att utveckla en skalbar teknik kan kännas onödigt när man har en prognos på att få 25% av sin dåvarande server kapacitet på peak. Skalbar teknik är inte heller speciellt billigt tidmässigt och pengarmässigt så jag förstår deras beslut att inte lägga allt förmycket krut på det. Det är dock tråkigt för oss spelare som då möts av server problemen.

Jag är väldigt nöjd med hur kommunikativa de har varit om sina problem. Hade förstått allas sura miner om företaget höll tyst och inte bemötte sina spelare när de lyfter sina problem.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Varför inte testa med att upprätta tillräckligt med servrar så användare kan använda sina betalda spel licenser.
-Girig äsch!

Är inte att bara lägga till mer servrar vilket är otroligt enkelt att få upp i molnmiljö med mallar.
Problemet är tjänsterna som tar hand om allt har problem att hantera allt smidigt om det är blir för många beroende hur de är kodade.
Detta är något man kan bara testa sig fram med live. Det enda man kan göra bättre här är att ha någon open beta innan release för att se var det fallerar och fixa till problemen

Medlem

Medvetet sälja fler licenser än vad man tekniskt kan tillmötes gå.
-fanboi love it, don´t matter!

Gen
Medlem
Skrivet av Bf1942:

Arrowhead har väll typ under 50 anställda också. Tycker folk ställer väldigt höga krav på en rätt liten utvecklare.

Så är det ju idag, folk är helt galna.

Minns en tråd på Steam gällande Last Epoch och serverstrulet. Utvecklarna skulle ge alla en gratis cosmetic men det verkade vara något strul med det också så man fick den inte. Folk blev vansinniga i den tråden "Helvetes jävla skitspel, jag avskyr er. Refund direkt om jag inte får mitt item NU". Sådant får en att skaka på huvudet...

Medlem
Skrivet av Gen:

Så är det ju idag, folk är helt galna.

Minns en tråd på Steam gällande Last Epoch och serverstrulet. Utvecklarna skulle ge alla en gratis cosmetic men det verkade vara något strul med det också så man fick den inte. Folk blev vansinniga i den tråden "Helvetes jävla skitspel, jag avskyr er. Refund direkt om jag inte får mitt item NU". Sådant får en att skaka på huvudet...

Hur skulle du gjort om du köpt en kaffebryggare som inte fungerar då? Svära en del och be om en ny misstänker jag, de säger att du ska få en ny men även lite kaffe som kompensation men kaffet skickas aldrig ut och din nya bryggare fungerar bara ibland. Skulle du då inte också bara ge upp och be få pengarna tillbaka och tycka att produkten och tillverkaren är kass?

Saken förvånansvärt många inte verkar förstå är att mjukvara måste fungera direkt vid köpet precis lika bra som man förväntar sig att fysiska produkter ska göra, att det kan patchas eller fixas senare är ingen ursäkt, det går ju alltid skicka ut en ny pryl också..

Medlem

Bra! Spelar man inte spelet och bara tar plats från oss som vill spela så har man inget där att göra 👍

Gen
Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur skulle du gjort om du köpt en kaffebryggare som inte fungerar då? Svära en del och be om en ny misstänker jag, de säger att du ska få en ny men även lite kaffe som kompensation men kaffet skickas aldrig ut och din nya bryggare fungerar bara ibland. Skulle du då inte också bara ge upp och be få pengarna tillbaka och tycka att produkten och tillverkaren är kass?

Saken förvånansvärt många inte verkar förstå är att mjukvara måste fungera direkt vid köpet precis lika bra som man förväntar sig att fysiska produkter ska göra, att det kan patchas eller fixas senare är ingen ursäkt, det går ju alltid skicka ut en ny pryl också..

Nu är jag ingen nätverksarkitekt och vad som händer när hundratusentals personer försöker komma åt en onlinefunktion men jag kan inte minnas att jag lirat något spel med onlinedel som fungerat perfekt dag 1. Visst har du rätt i att man borde förvänta sig det men handlar det bara om några dagar så känns det iaf OK för mig.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur skulle du gjort om du köpt en kaffebryggare som inte fungerar då? Svära en del och be om en ny misstänker jag, de säger att du ska få en ny men även lite kaffe som kompensation men kaffet skickas aldrig ut och din nya bryggare fungerar bara ibland. Skulle du då inte också bara ge upp och be få pengarna tillbaka och tycka att produkten och tillverkaren är kass?

Saken förvånansvärt många inte verkar förstå är att mjukvara måste fungera direkt vid köpet precis lika bra som man förväntar sig att fysiska produkter ska göra, att det kan patchas eller fixas senare är ingen ursäkt, det går ju alltid skicka ut en ny pryl också..

Enligt dig ska ett spel fungera för varenda dator med olika operativsystem versioner, olika grafikkort versioner, processorer och andra jävla hemmabyggen. Och tillsist får de inte göra någoting om det blir fel, ingen patch, ingenting får de fixa? Hade jag varit du hade jag nog inte köpt fler spel i framtiden då inget spel kan garantera det du kräver av dem, spara dig själv den smärtan

Finns absolut fall där utvecklar utnyttjar patch systemet och släpper kassa produkter som de fixar när de fått in pengar men skulle knappast sätta Arrowhead i samma kategori...

Medlem
Skrivet av Keneay:

Hur skulle du gjort om du köpt en kaffebryggare som inte fungerar då? Svära en del och be om en ny misstänker jag, de säger att du ska få en ny men även lite kaffe som kompensation men kaffet skickas aldrig ut och din nya bryggare fungerar bara ibland. Skulle du då inte också bara ge upp och be få pengarna tillbaka och tycka att produkten och tillverkaren är kass?

Saken förvånansvärt många inte verkar förstå är att mjukvara måste fungera direkt vid köpet precis lika bra som man förväntar sig att fysiska produkter ska göra, att det kan patchas eller fixas senare är ingen ursäkt, det går ju alltid skicka ut en ny pryl också..

Men spelet fungerar ju. Det är inte trasigt. Så det känns lite som du jämför hammare med giraffer, alltså helt olika saker.
Om ett företag med 100 anställda endast har en kaffebryggare som gör att folk får stå i kö för att eventuellt få sitt kaffe hade kanske funkat bättre i det här fallet eftersom det är för många som spelar i förhållande till tillgängliga platser.
Och en väg är ju inte trasig bara för att det råkar bli bilköer då och då.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Cabbage:

Enligt dig ska ett spel fungera för varenda dator med olika operativsystem versioner, olika grafikkort versioner, processorer och andra jävla hemmabyggen. Och tillsist får de inte göra någoting om det blir fel, ingen patch, ingenting får de fixa? Hade jag varit du hade jag nog inte köpt fler spel i framtiden då inget spel kan garantera det du kräver av dem, spara dig själv den smärtan

Finns absolut fall där utvecklar utnyttjar patch systemet och släpper kassa produkter som de fixar när de fått in pengar men skulle knappast sätta Arrowhead i samma kategori...

Skacka om att hitta på en tolkning av vad jag sade och dra det till sin spets, det är ju uppenbart att jag inte menar att det måste fungera perfekt på varenda system men säljer man något är det ett krav att det faktiskt måste fungera på annat än sina interna system.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Men spelet fungerar ju. Det är inte trasigt. Så det känns lite som du jämför hammare med giraffer, alltså helt olika saker.
Om ett företag med 100 anställda endast har en kaffebryggare som gör att folk får stå i kö för att eventuellt få sitt kaffe hade kanske funkat bättre i det här fallet eftersom det är för många som spelar i förhållande till tillgängliga platser.
Och en väg är ju inte trasig bara för att det råkar bli bilköer då och då.

Rimliga köer är väl inget problem men enligt din egen jämförelse är alltså Essingeleden perfekt byggd och det finns inget att klaga över, fordon kan ju faktiskt färdas över vägen.. jösses...

Medlem
Skrivet av Keneay:

Rimliga köer är väl inget problem men enligt din egen jämförelse är alltså Essingeleden perfekt byggd och det finns inget att klaga över, fordon kan ju faktiskt färdas över vägen.. jösses...

Jag säger inget emot att folk får klaga på köerna i varken Helldivers 2 eller Essingeleden. Många vägar är likt Helldivers 2 servrar underdimensionerade.
Det jag ville påpeka med jämförelsen med en trasig kaffekokare är ju att varken en väg med hel vägbana där det går att framföra ett fordon utan att riskera att köra sönder fjädring och underrede eller Helldivers 2 är trasiga.
Det var allt. Trevlig helg


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag tycker den viktiga frågan är varför det inte var inactive kick redan från början? Det borde väl vara självklart?

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag säger inget emot att folk får klaga på köerna i varken Helldivers 2 eller Essingeleden. Många vägar är likt Helldivers 2 servrar underdimensionerade.
Det jag ville påpeka med jämförelsen med en trasig kaffekokare är ju att varken en väg med hel vägbana där det går att framföra ett fordon utan att riskera att köra sönder fjädring och underrede eller Helldivers 2 är trasiga.
Det var allt. Trevlig helg

Det har du såklart rätt i så min jämförelse kanske haltar något även om man kan anse spelet ej fungerande men inte trasigt fastän det för de som aldrig kommer in är samma sak. Därav blev det att jag felaktigt använde ordvalet trasig men inser att det i det här fallet inte är samma sak.
Trevlig helg

1
Skriv svar