Spoilers bits inte

Robot
Spoilers bits inte

"Spoilers är tillfälliga, bra berättelser är för evigt", tycker Fredrik.

#krönika, #spoiler


Medlem

Spoilers kan ofta göra mig mer intresserad av storyn och fungera lite som en morot. Även om jag vet att t.ex. en karaktär kommer dö så vill jag ändå se hur resan fram till det tillfället ser ut och hur scenen utspelar sig.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Spoilers kan ofta göra mig mer intresserad av storyn och fungera lite som en morot. Även om jag vet att t.ex. en karaktär kommer dö så vill jag ändå se hur resan fram till det tillfället ser ut och hur scenen utspelar sig.

Man har ju ofta ingen aning om kontexten så jag lägger inte stor vikt vid potentiella spoilers.

Håller mig undan spoilers i den mån jag kan ändå men det förstör aldrig ett spel för mig.

Medlem

Hatar spoilers. Skulle gå och se Titanic när en av mina puckon till kompisar avslöjade att båthelvetet sjunker. Har inte pratat med honom sedan dess.

Redaktör
Ponny
Skrivet av jeppe109:

Man har ju ofta ingen aning om kontexten så jag lägger inte stor vikt vid potentiella spoilers.

Håller mig undan spoilers i den mån jag kan ändå men det förstör aldrig ett spel för mig.

Klockrent sammanfattat!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ja jo spoilers bits inte för de som själva berättar dem...

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Spoilers kan ofta göra mig mer intresserad av storyn och fungera lite som en morot. Även om jag vet att t.ex. en karaktär kommer dö så vill jag ändå se hur resan fram till det tillfället ser ut och hur scenen utspelar sig.

Jag är precis tvärtom. Hatar spoilers. Vill helst bli inkastad i berättelsen med noll bakgrundsfakta och under förloppet bilda mig min egen bild av vad som ska hända. Vad är poängen med att få något berättat annars om man redan vet vad som händer?

Amazon Prime är ju bra på spoilers. Tittade senaste ett avsnitt av "Mr & Mrs Smith" (TV-serien) och i slutet av avsnittet så hoppar de till en trailer "Next up...", jag hann inte få fatt i handkontrollen så snabbt så fick sjukt mycket spoilers av kommande avsnitt. Kändes knappt lönt att titta vidare. Fruktansvärt.

Releasehästryttare
Medlem

Hm. Mjae. Jag håller inte med.

För mig kan spoilers verkligen ta bort mycket.
Framför allt i vanliga Hollywood-filmer, då spoilers inte bara är en enskild händelse. Utan jag kan ofta lista ut flera andra scener på vägen då. Så det är inte bara en enda scen som blir spoilad.

Spel är ju mer än bara storyn. Du har själva gameplayet också. Men likafullt. Hade jag vetat om Telltales Walking Dead...

Semi-spoileralert för ett tio år gammalt spel:

Hade jag känt till slutet av säsong 1 av Walking Dead innan jag satte mig ner hade det inte slagit lika hårt.
Faktum är att bara att veta "åh. Det händer en grej mot slutet. Super sorgligt" så hade jag listat ut ett ungefär vad som händer rätt tidigt.

När det kommer till recensioner så gör jag såhär. Text? Jag läser första stycket och sen scrollar jag till sammanfattningen.
Youtube? Jag ser BARA Mortisimal Gaming och Mandaloregaming. Bägge strävar efter att undvika spoilers OCH är väldigt noga med att ha timestamps.

Undantag från detta gäller såklart för spel som inte är storydrivna

Medlem

Kunde du inte lagt den i en spoiler-tagg, är ju halvvägs in och nu är den ju inte värd att läsa längre…

Medlem

Tycker att spoilers för spel där storyn har stort fokus är väldigt tråkiga oavsett hur små eller stora dom är. Spelet ska kunna missleda spelaren med flit för att komma fler överraskningar, eller att sakta bygga upp en relation till karaktärer och världen med noggrant planerad storyutveckling. Allt detta kan falla platt även med mindre spoilers. Alla noga valda beslut som utvecklaren tagit om hur och när händelser ska inträffa och vilken ordning information ska ges till spelaren är superviktiga att behålla som tänkt för den bästa upplevelsen, och spoilers leder mer eller mindre alltid till att upplevelsen blir sämre i någon omfattning.

Medlem

Vågar man läsa artikeln eller innehåller den spoilers?

Medlem

Spoila hur mycket ni vill för mig. Av nån anledning kan inte spoilers registrera i min hjärna om jag inte upplever det själv t.ex ser på filmen själv eller spelar spelet själv.

Även om nån spoilar "Denna karaktär kommer dö senare" så vill jag ändå se resan dit om det är en bra film/spel.

Tycker det är så sjukt trist när man tittat på Twitch och någon riktigt hatar spoiler. Inte story spoilers som är värst utan "gameplay" spoiler. T.ex om någon inte vet att man kan blockera med sköld i dark souls.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Tycker det är så förbannat onödigt att spoila saker och ting. Om någon berättar resultatet i en fotbollsmatch som ni hade tänkt att titta på i efterhand, kollar ni på den matchen då, eller känns det poänglöst?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Tycker det är så förbannat onödigt att spoila saker och ting. Om någon berättar resultatet i en fotbollsmatch som ni hade tänkt att titta på i efterhand, , kollar ni på den matchen då, eller känns det poänglöst?

Skulle inte kolla på fotboll oavsett meeeen det skulle inte påverka mig om så var fallet.
Jag är där för resan, inte för slutet.

Medlem

Jämförelsen med GoT och att de sista säsongerna inte fastnade, trots att det inte spoilades för dig är väl snudd på papperstunn. En dålig story är alltid en dålig story, oavsett om man vet i förväg vad som händer eller inte. Men om jag hade fått det röda bröllopet avslöjat för mig innan jag själv fick uppleva det kan jag ge mig tusan på att det inte hade fastnat på samma sätt.

Spoilers är satans påfund, likaså dagens trailerkultur där precis allt som är någorlunda häftigt ska visas långt innan premiär. Avskyr det som pesten, och flyr allt som har med det att göra.

Låt mina upplevelser vara mina upplevelser, förstör inte för andra. Punkt.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Vågar inte ens läsa kommentarerna här. Hej då internet ses på söndag när FF7 är klart

Medlem

Spoilers bits inte men de kan förändra hur effektiv en twist eller händelse kan vara. Ingen av de berättelser jag älskar mest av över alla andra var inte spoilade på något vis. Varje händelse var på så vis så kraftfull som författaren ville.
Skulle vara intressant och veta om någon har en favorit berättelse, i vilken form som helst, där de var spoilade men det är nu ändå en av deras mest älskade berättelser i helhet.

3 av mina favorit berättelser är Hitchhikers Guide to the Galaxy (bok serie), Outer Wilds (spel), Battle Angel Alita (manga)

Medlem

Jag hoppas du inte umgås mer med denna "kompis" Värsta jag hört!!!


signatur

Allätare

Redaktör
Ponny
Skrivet av Lasrod:

Vågar man läsa artikeln eller innehåller den spoilers?

Meta! Går ut hårt med att spoila Star Wars Episode 1 (Fantommajonäsen). Men bortom de första två orden är det spoilerfritt.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Påskmust:

Spoilers kan ofta göra mig mer intresserad av storyn och fungera lite som en morot. Även om jag vet att t.ex. en karaktär kommer dö så vill jag ändå se hur resan fram till det tillfället ser ut och hur scenen utspelar sig.

Håller med. Ibland ramlar man in i gripande/dramatiska klipp från nånting, och då blir jag nyfiken på kontexten. (Och när jag väl når till "spoilern" har jag förmodligen glömt mycket av det jag först såg.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag är oerhört spoilerkänslig. Vill alltid gå in i en upplevelse som ett tomt blad. Och det är heligt för mig att inte spoila för andra heller.

Daz
Medlem

Spoilers är en av få grejer som jag verkligen hatar här i livet.

Jag driver eget företag och har 5 barn så när jag väl har tid och ro att sitta ned men en bok, film, eller spel så vill jag inte ha någonting spoilat för mig. Alan Wake 2 var det spel jag såg jag mest fram emot förra året och jag läste ingenting för att gå in i upplevelsen "helt naken" och det är så jag vill ha det.
Jag tittar inte på film på bio längre för jag har aldrig gillat alla trailers som de visar innan själva filmen. Många trailers spoilar hur mycket som helst av kommande filmer.

Har blivit spoilad ett par gånger av kompisar som är ivriga att diskutera nya filmer, böcker, eller spel. Visst kan en underhållningsprodukt vara bra ändå även om man blir spoilad. Men underhållningsvärdet är högre för mig om jag inte vet någonting jämfört med om jag blivit spoilad innan. Själv tycker jag att en underhållningsprodukt är bäst första gången man konsumerar den. Det är sällan någonting växer för mig och blir bättre och bättre utan saker blir snarare sämre om jag skulle se om samma film igen eller spela samma spel igen.

Man får bara en första chans med ett spel eller film när man inte vet någonting om det. Jag vill att första gången för mig ska bli så bra som möjligt så därför jag undviker jag spoilers.

Testpilot

Jag är lite tvärtom. Ogillar spoilers starkt och eftersom alla har olika måttstock för vad som ens är en spoiler blir det nästintill omöjligt att navigera runt sådant.

Vissa hävdar att något som "sker i början" inte kan vara en spoiler, vilket jag tycker låter konstigt. Det är ofta saker sker precis i början som blir avgörande för var berättelsen tar vägen därefter.

Jag minns när jag spelade Kingdom Hearts för första gången, jag hade ingen aning om vilka Disney världar som ens skulle vara med i spelet på förhand! När nästa spel i serien utannonseras kommer jag känna till exakt alla på förhand. Det är inte lika roligt. Och visst, jag har väl också i någon form resignerat över att det knappt går att skydda sig längre men jag försöker så gott jag kan i alla fall.

Medlem

"Har du sett när Joffrey dör?"
-min bästa vän


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Beror ju på vad det är för spoiler.
Är det liksom lösningen till ett mysterium i detektiv film som vilka dör, vem mörda de och hur får detektiven reda på det så försvann ju hela nöjet.

Är det istället någon som kommenterar de första mordet som redan tar plats efter de första 10 minuter och hur sjukt galen den scenen är utan att ens nämna vem som dör. Då spelar det ingen direkt roll och får mig bara att bli nyfiken.

Eller om filmen är gjord så att den både blir intressant ifall man vet sanningen eller inte. Vissa filmer är bara uppbyggd för att de ska vara spännande då man inte vet, en del andra gör kluriga hints för de som vet som de kan istället uppskatta då man ser om eller fått reda på spoilern så den går att se på ett annat sätt.

Men mycket beror på vad det är för typ av spoiler och för typ av spel/film/bok.

Dock vet jag att personer ser på saker för olika anledingar. Jag gillar spännande sagor och äventry ooch att få oväntade twists.

Min sambo hon tycker bara det är kul att se (kändisar som spelar) karaktärer göra roliga och spännande saker. Så för henne spelare det ingen direkt roll vad som händer eller vad hon vet innan är kul ändå. Det som får henne att avstå istället är ifall det är tråkiga skådespelare eller om hon får veta att skådespelaren som hon vill se inte är med mycket...

Medlem

Folk som pratar högt på bio är bland det värsta jag vet, en del verkar ju ha en subwoofer i käften verkar det som också..


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Flakmonkey

Flera andra som varit inne på det, att det beror på helt enkelt. Tycker att det ofta går till överdrift, som att man inte skulle få berätta att Star Wars utspelar sig i rymden för att det är att spoila. En överdrift såklart men inte så värst långt ifrån ibland känner jag Däremot så tycker jag att det defintivt finns lägen där spoilers gör en film, ett spel, en pjäs, en bok eller vad det nu kan vara en mindre upplevelse än vad det annars hade varit. Om jag känt till slutet på De Misstänkta hade den inte haft samma påverkan på mig, om jag vetat vad som var i lådan i Seven hade jag inte haft samma starka minnen från den och FFVII hade inte varit lika fastprintat i mitt minne om jag vetat om det stora som händer där. För att inte tala om hur jag inte hade blivit totalt jävla golvad av The Matrix när Trinity hoppade upp i luften och kameran snurrade runt om jag sett det i trailers eller kompisar snackat om det. Sen innebär inte att de här upplevelserna hade varit dåliga, eller helt förstörda av det, men det är en extra krydda att uppleva något utan att känna till det innan.

Vad jag däremot har svårt att förstå är varför somliga verkligen inte kan respektera varför många inte gillar spoilers. Att vissa tycks gå in för att förstöra upplevelsen. Vill man skriva om det så använd spoilertags eller skriv på någon plats där det uttalat är okej. Om någon inte har sett en viss film och du vill prata om den i lunchrummet, fråga först. Det är inte så otroligt svårt att göra det. Sen är det ju också en fråga om att undvika det själv, vill man verkligen inte veta vad som händer i ett spel så kan man ju iaf minimera risken att bli spoilad genom att undvika att läsa trådar om spelet tills man lirat det själv. Och man kan även undvika att se trailers.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Tycker det är så förbannat onödigt att spoila saker och ting. Om någon berättar resultatet i en fotbollsmatch som ni hade tänkt att titta på i efterhand, kollar ni på den matchen då, eller känns det poänglöst?

Att se en fotbollsmatch tycker jag kan jämföras med att se en film. Man tittar efter taktik och på individuella prestationer som är större än bara resultatet. Samma med filmer där filmen inte bara är "vad som hände". Brukar se mitt lags matcher flera gånger, särskilt om jag varit på plats. Spelas en annan match i samma serie samtidigt kan det vara svårt att undvika resultatet i den, men intresserar den mig tillräckligt ser jag den ändå efteråt.

Medlem

Vet inte personligen, vad jag tycker om story spoilers i spel, men har en kompis som vet spoilers i spel före han har spelat dem, bara med att kolla youtube och sedan när han spelar spelem söker alla Achievements/Trophies,
Googlar vart efter för att inte missa något.

Min spelstil är istället att göra mitt yttersta för att få små "poäng" som möjligt utan att googla.
För att jag ser inte spelande som en Achievement/Trophie "K*k" mätartävling.

12
Skriv svar