Rösta fram tidernas bästa svenska spel!

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det är FZ-läsarnas tur att sortera den svenska spelhistorien.

#battlefield-1942, #battlefield-2, #minecraft, #riddick, #svenska-spel


Goat Simulator, V Rising, Ittle Dew, Passpartout med fler saknas?
Ah, det finns ett alternativ för övrigt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Daz
Medlem

Jag gillar singleplayer. Action eller äventyr allra främst. Så min lista ser ut som:

Wolfenstein - The New Order
Wolfenstein II - The New Colossus
Battlefield Bad Company

Dessa tre spel är de jag hade velat lägga min röst på. Bara ett av spelen fanns med dock. Så det blev en röst på Wolfenstein II - The New Colossus, Battlefield Bad Company 2, och sista rösten på något annat (Wolfenstein - The New Order).

Efter dessa tre spel gillar jag även de här spelen spel, men de hamnar precis utanför topp tre.
Battlefield Bad Company 2
Mirror's Edge
The Darkness

Medlem

Backpacker (1)
Bramble

Svenska rösten/manuset i Diablo

Daz
Medlem
Skrivet av JackG100:

Crusader Kings III är med två gånger.

Vinner något annat än Minecraft så börjar jag undra vad läsarna på FZ faktiskt håller på med, inte bara Sveriges mest inflytelserika spel genom tiderna, det är nog det mest inflytelserika spelet i modern tid.

Det är bästa spelet vi röstar om och inte det mest inflytelserika.

Själv gillar jag inte Minecraft alls då det helt enkelt inte är min typ av spel. Skulle jag göra en personlig topp 20 lista över de bästa svensk-utvecklade spelen så är inte Minecraft med på den listan.

Dödgrävaren
Skrivet av Daz:

Det är bästa spelet vi röstar om och inte det mest inflytelserika.

Själv gillar jag inte Minecraft alls då det helt enkelt inte är min typ av spel. Skulle jag göra en personlig topp 20 lista över de bästa svensk-utvecklade spelen så är inte Minecraft med på den listan.

Beror ju på hur du väljer att definera bästa spelet, är det det spel du själv tycker är roligast eller det spel som influerat mest och sålt bäst.

Objektivt så tycker jag inte det finns någon som helst tvekan om att Minecraft är Sveriges bästa spelprodukt genom tiderna, det är det mest inflytelserika spelet där kreativiteten frodas och tack vare moddningsmöjligheter så är det ännu idag ett levande spel. Det finns helt enkelt inga Svenska spel som konkurrerar med det.

Men med det sagt så är det inte heller min subjektiva preferens, men nu pratar vi inte om ens personliga favorit utan Sveriges Bästa Spel.

Medlem

Battlefield 3 är jag ett väldigt stort fan av. Härliga tider jag och mina vänner hade med det. Detta spel fick min röst 😊

Goat Simulator 3 & Minecraft har det blivit en hel del av då dessa är lillgrabbens favorit spel. Den förstnämnda finns dock inte ens med på listan, den hade förmodligen hamnat i top 5 av svenska spel för min del. Konstigt men sant, bara roligt rakt igenom 😁

Daz
Medlem
Skrivet av JackG100:

Beror ju på hur du väljer att definera bästa spelet, är det det spel du själv tycker är roligast eller det spel som influerat mest och sålt bäst.

Objektivt så tycker jag inte det finns någon som helst tvekan om att Minecraft är Sveriges bästa spelprodukt genom tiderna, det är det mest inflytelserika spelet där kreativiteten frodas och tack vare moddningsmöjligheter så är det ännu idag ett levande spel. Det finns helt enkelt inga Svenska spel som konkurrerar med det.

Men med det sagt så är det inte heller min subjektiva preferens, men nu pratar vi inte om ens personliga favorit utan Sveriges Bästa Spel.

För min egen del så baserade jag min röstning på de spel jag tycker är roliga och har haft mest nöje med.

Hade de haft en röstning om mest inflytelserika svenska spelet är jag övertygad om att Minecraft och Battlefield 1942 hade kammat hem plats 1 och 2. Det känns som det mest inflytelserika svenska spelet är en ganska tråkig sak att rösta om då jag tror de allra flesta är ganska eniga om vilka svenska spel som betytt mest för spelvärlden.

Vi tolkar det "bästa" spelet olika helt enkelt.

Medlem

Svea Rike 1 och 2 är självklart inte bäst, men det kommer alltid vara nummer ett i mitt hjärta damnit!

Medlem

Röstade på Kula World... har fortfarande kvar det sedan jag köpte det på 90-talet😊

Såg just följande spelprojekt när jag googlade kula World:
https://krampus1721.itch.io/rollingcube

Och även en officiell "uppföljare" (Puzzle Dimension) av samma designer som jag helt missat men finns visst på Steam att köpa.


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Det ska väl vara något från Norrbotten misstänker jag, Jähkel som gör rösten är väl från de trakterna.

Jajemen! Han är från min familjs hemtrakter - Piteå. Han har en äkta pitedialekt (eller "pitemål/peitmåle" som de säger där uppe).

Medlem
Annat...

Battlefield 2142 - jag antar att Battlefieldseriens bäst beror till stor del på när man drogs in i den. På 1942-tiden så satt jag med flygsimulatorer i WWII-miljö så att spela något som inte hade realistisk aerodynamik - ALDRIG!
Under BF2-eran satt jag med Eve-Online som tog ALL tid i anspråk - men sen kom SciFi versionen 2142, jag testade demoversionen och var fast. Eftersom det var min första FPS-multiplayer så kommer det nog att dröja länge innan den känslan slås av något annat. Kanske Tribes 3 kan bli nästa kärlek?

Medlem

Saknas i listan!

Medlem

Jag röstade bland annat på The Darkness (vilket jag nog blir ensam om ) men även om det kanske inte är världens bästa spel så betyder det väldigt mycket för mig då det fick mig att tänka på annat i en svår tid i livet. Kanske det var därför jag blev så gripen av storyn dessutom

Medlem

Min tredje röst går till Mysteriet på Greveholm! Grymt bra spel med fantastisk atmosfär. Utöver det fick det bli Bygg bilar med Mulle Meck och It takes two. 😊

Medlem

På tal om det där (ett rätt jäkla bra spel, för övrigt - helsike vilken utmaning det var att få tag på det när jag byggde min retrospelssamling för några år sedan) gjorde Daydream även Clusterball, ett intressant spel från svunna tider! Vill minnas att det var rätt skön gameplay i, även om det var ett onlinespel långt innan bredbandet hade gjort sitt intåg på vischan, så det blev inte så mycket spelat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Många nostalgipoäng, vissa av pusslen tog verkligen sin tid att lösa.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Bygg bilar med Mulle Meck" finns med.

Ah ja missa!
Sant det du säger, my bad.
Till mitt försvar så är det skillnad på faktiska titeln och vad man säger i folkmun, här iaf
(I mina kretsar heter det "Mulle meck bygger ...." ) xD

Redaktör
Skrivet av Wranz:

Ah ja missa!
Sant det du säger, my bad.
Till mitt försvar så är det skillnad på faktiska titeln och vad man säger i folkmun, här iaf
(I mina kretsar heter det "Mulle meck bygger ...." ) xD

Ja, jag lärde mig det riktiga namnet nu när jag sökte, trodde också det hette som du sa. Med facit i hand borde jag ha skrivit bara "Mulle meck (serien)". Läxa lärd.


signatur
Medlem

Mitt nick här avslöjar nog vad jag röstade på

Medlem

1. Battlefield 2
2. Minecraft
3. Wolfenstein II

Även om Bf1942 var först, så känns det ändå soom att Bf2 var det spel som satte standarden för dagens liknande spel. Jag tycker att Bf2 är bättre än många av dagens fps-spel, mycket tack vare att det gick att använda taktik på ett bra sätt. Kartorna kändes anpassade för alla klasser.
Minecraft säger sig självt.
Wolfenstein valde jag mycket tack vare den mörka humorn (eller är det bara jag som har så sjuk humor), bra karaktärer och ett otroligt kul spel.

Medlem

Race Track till Amiga. Antar att det är svenskt eftersom banorna är i Sverige och man kör Volvo. Helt extremt hisnande spel, oerhört beroendeframkallande att försöka slå nya rekord.

123
Skriv svar