FZ-läsarna: Minecraft bästa svenska spelet, framför Mulle Meck

Robot
FZ-läsarna: Minecraft bästa svenska spelet, framför Mulle Meck

Hela fyra olika Battlefields letar sig in på topp sex. Se hela listan med 67 spel!

#svenska-spel


Medlem

Alla vet ju att Bygg båtar med Mulle meck är det bästa.

Medlem

Röstade inte på Backpacker då det på intet sätt är speciellt revolutionerande. Med det sagt så spelade jag verkligen skiten ur både ettan och tvåan som ung. Det lyckades på något sätt förmedla känslan av att man var ute på resande fot.

Mina röster föll på Minecraft, Mirror's Edge och Battlefield 1942. Minecraft tycker jag egentligen inte är speciellt kul, men det är ju ändå Minecraft. Mirror's Edge är helt fantatiskt. Synd att uppföljaren inte levde upp till den höga standard som ettan satte. Ett perfekt exempel på hur en öppen värld och jäkla skilltrees pajade spelet. Kunde man spela ettan kunde man helt plötsligt inte spela tvåan, för då var du helt plötsligt tvungen att låsa upp dina moves. Battlefield 1942 spelades många timmar på internetcaféer när det begav sig. Var ändå något speciellt att gå dit med ett gäng kompisar och köra.

Trodde verkligen inte att Operation Exodus skulle lyckas dra in hela 15 röster. Likväl är det en tråkig siffra att se på ett så fantastiskt spel. 😅

Galet att alla Hearts of Iron tar en så låg plats. Antar att de olika versionerna och Europa Universalis kanibaliserar på varandra.

Kul lista!

Ni vet väl att det går att spela Mulle Meck bygger bilar i webbläsaren?
http://mulle.dongers.net/

Helt rätt .mulle meck is the shit.mime craft ger jag inte mycket för dock


signatur

New life, New hope

Medlem

Riggat! Mulle Meck är helt klart bäst

Medlem

Röstade Valheim, Satisfactory och World in Conflict. Men glömde bort Mulle Meck!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Svea Rike, Mulle meck och backpacker för min del,

Medlem

Imponerande att typ en studio står för halva listan. Söderlund gjorde mycket rätt


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Redaktör

Röstade BF1942, GT Legends och Riddick. Är lite sorgsen att inte Riddick fick mer kärlek, men det släpptes ju bara till första Xboxen och pc. Dessutom under svår konkurrens det urstarka spelåret 2004.

Skrivet av FejkFejksson:

Imponerande att typ en studio står för halva listan. Söderlund gjorde mycket rätt

Ja. Man ska inte glömma hur bra spel Dice har gjort, även om standarden har sjunkit.


signatur
Medlem

Bra topp 5 ändå får man säga!

Medlem

Mojänger och molioxer, mackapärer och megafixer

Medlem

Mina två mest spelade spel på Steam är Europa Universalis IV - 2150 timmar och Hearts of Iron IV - 1166 timmar. På åttonde plats hittar vi nästa svenska spel - Crusader Kings III med nästan 200 timmar.

Paradox strategispel är helt enkelt i en klass för sig. Förtjänar definitivt bättre placeringar på denna lista! Men jag förstår att spelen kanske inte är för alla. De tar lång tid att bemästra.

Mina topp tre bästa svenska spel är:
1. Alla Paradoxs strategispel. Nej, jag kan inte välja ett. Djupet och spelkänslan är fantastisk.
2. Battlefield 2. Har gett mig några av mina starkaste spelminnen.
3. World in Conflict. Världens bästa realtidsstrategispel. Hade kunnat sälja min själ för en uppföljare.
(Hedersomnämnande till It Takes Two som nästan tar sig in på topp 3)

Intressant att Mulle Meck kom tvåa. Säger något om medelåldern på FZ:s läsare Jag älskade också Mulle Meck som barn. Det är nog ett av de bästa barnspelen någonsin. Men skulle inte säga att det platsar på topp 10 ändå. Nostalgin spelar sitt spratt.

Medlem

Minecraft är såklart en värdig vinnare, med råge. Röstade således själv på det.

Men lite ledsen blir man ju när Motorhead inte ens är nära topp tio.

FZ har helt enkelt en för ung publik...

Medlem
Skrivet av Lofa:

FZ har helt enkelt en för ung publik...

Är väl snarare tvärtom, hade publiken varit äldre än 8 år hade Minecraft inte fått några röster alls.

Medlem

Ett spel i topp 5 iaf som är bra, (inte minecraft), men kul att se folk röstade på codename eagle, det spelade man demot på lanen förr i tiden tills vi fick se att spelet vart ute i 9 månader redan 😄😄😄

Medlem

Typiskt, glömde rösta.
Annars hade det nog blivit Battlefield 2, Svea Rike och Backpacker.

Håller Mulle Meck fortfarande? Funderar på om man skulle introducera för kidsen ☺️

Medlem

Röstade battlefield 2. 2500h I det. Där räknades dessutom bara tiden som du var vid liv på servern. När du låg nere och väntade på revive eller helt död och valde spawnpunkt så räknades inte tiden. Så vet inte hur länge man HR haft spelet igång så att säga.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Du gamla du fria Svea Rike

Medlem
Skrivet av Thomas:

Röstade inte på Backpacker då det på intet sätt är speciellt revolutionerande. Med det sagt så spelade jag verkligen skiten ur både ettan och tvåan som ung. Det lyckades på något sätt förmedla känslan av att man var ute på resande fot.

Håller med. Jag var ganska liten när jag spelade dessa, men lärde mig en massa.

Försökte dock spela igen för några år sen (minns inte om det var ettan eller tvåan) och det var ingen bra ide. Usel kvalitet som man aldrig tänkte på på den tiden. Ibland bör man lämna nostalgin som ett minne

Skägg.
10 Chambers
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mirror's Edge är helt fantatiskt. Synd att uppföljaren inte levde upp till den höga standard som ettan satte. Ett perfekt exempel på hur en öppen värld och jäkla skilltrees pajade spelet. Kunde man spela ettan kunde man helt plötsligt inte spela tvåan, för då var du helt plötsligt tvungen att låsa upp dina moves.

Håller absolut med om att Mirror's Edge är helt fantastiskt, men tycker att Catalyst fått oförtjänt mycket negativ feedback. Det var många som gnällde precis när det släpptes, men många har i efterhand insett att det bara var en "bandwagon" som många hoppade på utan att själva prova spelet och bilda sin egen uppfattning. Har sett många spelare som totalt ändrat uppfattning efter de gett spelet en ärlig chans (det är för övrigt löjligt billigt nu och går ofta på rea för typ 20kr, så finns inte mycket anledning att inte göra det).
Om du inte tror mig så kolla bara på vad communityt tycker:
https://reddit.com/r/mirrorsedge/comments/fobklr/which_one_do...
Önskar bara att folk insett detta tidigare, så att Catalyst kunde vara mer kommersiellt framgångsrikt. Nu har EA istället totalt gett upp på serien, den har ingen framtid...

Alla moves i skill tree:n går att låsa upp inom en timme och det förklaras varför i spelets lore (många har felaktigen uppfattningen att spelet är en prequel eller sequel och att Faith därför borde kunna samma moves som i första spelet, men det är en reboot, finns inga kopplingar mellan spelens universum).

Vad det gäller den öppna världen så visst, har sett en del rimliga argument om vad folk stör sig på, men tycker jag personligen den är helt underbar. Det finns så enormt mycket att utforska, och jag har lagt hundratals timmar på att gå out of bounds. Aldrig haft så kul med OOB som i Catalyst.
Själva huvudspelet är suveränt, men OOB-delen ger spelet praktiskt taget oändlig hållbarhet. Har över 1000 timmar totalt.

1
Skriv svar