Är spelkonsolen på väg mot sitt slut?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det kanske inte vore så dumt ändå om de stora jättarna konkade allihop. Skulle kunna lämna plats åt nya fräscha idéer.

Tror inte någon är nära på att konka, men MS måste ju fundera på huruvida de är speciellt relevanta på spelscenen fortfarande? Deras Xbox Series X är i stort sett en PS5a utan exklusiviteter. Har du Game Pass behöver du ingen Xbox bara en PC eller en Smart TV. Och utan typ Halo och Forza Horizon har de inte ens mycket annat att fylla tjänsten med - förutom spel du kan hitta på andra konsoler och PC. Ska de fortsätta göra konsoler, vilket det tycks peka mot att de faktiskt vill, så måste de nog särskilja sig mer mot Sony och börja göra mer unika spel som definierar dem likt de lyckades göra under 360-eran. Att de kanske gör en Switch-liknande "Series S" nästa generation kan vara ett svar men kommer det räcka? Tiden får utvisa. Liksom behovet av spelkonsoler i stort.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror inte någon är nära på att konka, men MS måste ju fundera på huruvida de är speciellt relevanta på spelscenen fortfarande? Deras Xbox Series X är i stort sett en PS5a utan exklusiviteter. Har du Game Pass behöver du ingen Xbox bara en PC eller en Smart TV. Och utan typ Halo och Forza Horizon har de inte ens mycket annat att fylla tjänsten med - förutom spel du kan hitta på andra konsoler och PC. Ska de fortsätta göra konsoler, vilket det tycks peka mot att de faktiskt vill, så måste de nog särskilja sig mer mot Sony och börja göra mer unika spel som definierar dem likt de lyckades göra under 360-eran. Att de kanske gör en Switch-liknande "Series S" nästa generation kan vara ett svar men kommer det räcka? Tiden får utvisa. Liksom behovet av spelkonsoler i stort.

Det tror jag inte heller men det kanske inte vore så dumt. Microsoft har jag väntat på att de ska släppa ett bra spel sedan Halo 4. Hoppas varje gång de släpper ett nytt spel i deras stora serier, att det ska vara något men blir alltid besviken. De äger halva planeten och har mer pengar än alla andra utgivare tillsammans men spelen kommer ändå inte. Det borde rimligen spruta ut 10 poängare från Microsoft.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det tror jag inte heller men det kanske inte vore så dumt. Microsoft har jag väntat på att de ska släppa ett bra spel sedan Halo 4. Hoppas varje gång de släpper ett nytt spel i deras stora serier, att det ska vara något men blir alltid besviken. De äger halva planeten och har mer pengar än alla andra utgivare tillsammans men spelen kommer ändå inte. Det borde rimligen spruta ut 10 poängare från Microsoft.

Ja, anledningen att investera borde ju vara för att kunna ge ut bra spel (som ger tillbaka intäkter) annars är det ju rätt meningslöst. Vet inte riktigt heller vad de väntar på. Älskar visserligen både Forza Horizon 4 och 5 och kan spela dem några hundra timmar styck men de borde ha så mycket annat och nytt som du säger. En konsol är ju ingenting utan sina spel - vilket Nintendo påminner oss om och Sony också (speciellt under PS4-eran, även om de hade mycket bra under PS3 och speciellt PS2 då de var kungar i stort sett).

Medlem

Jag tror framtiden kommer att fortsätta så som det är nu.

Konsoler och pc kommer att finnas kvar. En del större satsningar kommer göras på streamning till smart tvs för dem som inte har råd med dyra spelkonsoler.

Däremot är jag övertygad att fysisk media kommer försvinna och allt blir digitalt.

Jag har hört att teknologin har kommit till att kunna skapa discs som kan ta flera terrabyte data men att dessa skulle bli riktigt dyra att massproducera och ha en läsare så konsoler kommer troligtvis inte ha discdrive i framtiden.

Frågan är om nuvarande generation är den sista att ha skivläsare. Nintendo switch 2 däremot kan nog fortsätta med fysiska spel då den bör stödja switch 1 spel. Men även Nintendo kommer nog ge sig in till digitalt någon gång då deras kort inte kan innehålla tillräcklig data och det blir dyrt att skapa dessa kasetter.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror inte någon är nära på att konka, men MS måste ju fundera på huruvida de är speciellt relevanta på spelscenen fortfarande? Deras Xbox Series X är i stort sett en PS5a utan exklusiviteter. Har du Game Pass behöver du ingen Xbox bara en PC eller en Smart TV. Och utan typ Halo och Forza Horizon har de inte ens mycket annat att fylla tjänsten med - förutom spel du kan hitta på andra konsoler och PC. Ska de fortsätta göra konsoler, vilket det tycks peka mot att de faktiskt vill, så måste de nog särskilja sig mer mot Sony och börja göra mer unika spel som definierar dem likt de lyckades göra under 360-eran. Att de kanske gör en Switch-liknande "Series S" nästa generation kan vara ett svar men kommer det räcka? Tiden får utvisa. Liksom behovet av spelkonsoler i stort.

Microsoft har en annan strategi med Xbox. Det finns folk som går all in på Xbox och dom kommer att fortsätta köpa xbox även framöver. Att de inte är kungarna bland konsolsäljare har de nog accepterat och väljer att släppa spel till alla och kan således vinna mest pengar. De kan bara göra så att de inte producerar lika många xboxar så att de inte samlar damm på lagerhyllorna. Men jag hoppas verkligen de släpper många fler egna spel i framtiden med xbox stämpeln på även om de inte är knuten till xbox konsolen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det jag tycker missas i diskussioner kring detta hur det är tänkt att tiotals miljoner spelare ska kunna spela i molnet samtidigt. Är vi över huvud taget nära en infrastruktur som har stöd för detta?

Det är ju redan idag massiva problem med servrar vid stora spelsläpp som Diablo 4, Helldivers 2 osv, och då är det mest bara överföring av data som sker. Om man adderar att servrar dessutom ska processa grafik och göra mängder med uträkningar så kommer kapaciteten behöva multipliceras flera gånger om. För det vi pratar om är att hårdvara motsvarande 50 miljoner PS5, 25 miljoner Xbox Series och 150 miljoner Nintendo Switch ska ersättas av serverfarmar. Och om nu konsoler ska ersättas av molnspelande, då borde rimligen även datorspelande vara i skottgluggen och då har vi ytterligare miljoner och åter miljoner GPU/CPU som ska flytta in till molnet istället.

Jag har GeForce Now Ultimate och Xcloud (Xbox Cloud) och spelar via det ganska ofta, och jag tycker att det fungerar över förväntan (framför allt GFN). Däremot tveksam om tekniken inom de närmaste tio åren kan pensionera lokal hårdvara som konsol och speldator.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av lonian:

Microsoft har en annan strategi med Xbox. Det finns folk som går all in på Xbox och dom kommer att fortsätta köpa xbox även framöver. Att de inte är kungarna bland konsolsäljare har de nog accepterat och väljer att släppa spel till alla och kan således vinna mest pengar. De kan bara göra så att de inte producerar lika många xboxar så att de inte samlar damm på lagerhyllorna. Men jag hoppas verkligen de släpper många fler egna spel i framtiden med xbox stämpeln på även om de inte är knuten till xbox konsolen.

Ja, de verkar ju vara mer benägna att få in folk i Game Pass-tjänsten än att de nödvändigtvis ska köpa Xbox-konsoler, vilket fick mig att tro att de skulle börja överge konsolerna för att bli tjänst "bara" men nu verkar de satsa vidare. Och ja, i speciellt NA är de ju väldigt populära och kommer vara det så länge det släpps sportspel och racingspel till konsolerna/tjänsten. Men för många andra behövs mer incitament till köp än så, och för oss hoppas jag också de ökar spelproduktionen och innovationen oerhört.

Skrivet av Anwest:

Det jag tycker missas i diskussioner kring detta hur det är tänkt att tiotals miljoner spelare ska kunna spela i molnet samtidigt. Är vi över huvud taget nära en infrastruktur som har stöd för detta?

Det är ju redan idag massiva problem med servrar vid stora spelsläpp som Diablo 4, Helldivers 2 osv, och då är det mest bara överföring av data som sker. Om man adderar att servrar dessutom ska processa grafik och göra mängder med uträkningar så kommer kapaciteten behöva multipliceras flera gånger om. För det vi pratar om är att hårdvara motsvarande 50 miljoner PS5, 25 miljoner Xbox Series och 150 miljoner Nintendo Switch ska ersättas av serverfarmar. Och om nu konsoler ska ersättas av molnspelande, då borde rimligen även datorspelande vara i skottgluggen och då har vi ytterligare miljoner och åter miljoner GPU/CPU som ska flytta in till molnet istället.

Jag har GeForce Now Ultimate och Xcloud (Xbox Cloud) och spelar via det ganska ofta, och jag tycker att det fungerar över förväntan (framför allt GFN). Däremot tveksam om tekniken inom de närmaste tio åren kan pensionera lokal hårdvara som konsol och speldator.

Mycket bra poäng! Vi är nog långt ifrån att kunna klara oss helt på streaming som du säger. Så även om det börjar bli mer och mer molnspelande så kommer nog väldigt många också föredra lokal konsol/PC ett bra tag framöver. Frågan är bara om konsolerna har plats så länge till när de blir mer och mer PC-lika och måste uppdatera spel och appar hela tiden och det inte längre är lika lätt att hoppa in i ett spel och bara njuta lite.

Medlem

Jag tror tvärs om, pc kommer dö ut, spel blir vanligare, datorer i hemmen minskar snabbt, spel är mainstream nu och då är det enklare med konsol.
Bara ett grafik-kort kostar ju mer än en konsoll och en konsoll har längre cykel än en dator om man ska spela nya spel. Nja, för casual-spelarna som kommer tror jag konsol växer, och även om streaming kommer snabbare är det för stor del av världen som har det svajigt med nätet, även sverige.

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Jag tror tvärs om, pc kommer dö ut, spel blir vanligare, datorer i hemmen minskar snabbt, spel är mainstream nu och då är det enklare med konsol.
Bara ett grafik-kort kostar ju mer än en konsoll och en konsoll har längre cykel än en dator om man ska spela nya spel. Nja, för casual-spelarna som kommer tror jag konsol växer, och även om streaming kommer snabbare är det för stor del av världen som har det svajigt med nätet, även sverige.

Pc gaming döden har förutspåtts länge också, verkar snarare som den kommer överleva dagens konsolmodell tom.
Att en konsolcykel är längre kan inte riktigt jämföras för en dator kan du uppgradera i steg och du kan också spela nya spel.
Bara det att du inte kan köra allt på högsta betyder inte att du måste eller behöver köpa en helt ny dator.
Jämförelsen med det värsta grafikkortet fungerar inte heller.
Köper du det värsta grafikkoetet kommer du "ligga före" den generationens konsol under hela livscykeln.
Det är bara att pc gamers har en tendens att uppgradera oftare för att dom vill och kan.

Jag tror inte konsoler kommet gå mot sitt slut, inte än.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hoppas inte eftersom det är en del av det sociala spelandet också i soffan

Medlem

Priserna måste nog ökas för att prestandan ska hänga med. Priserna ligger ungefär samma som för 15-20 år sen. En ny ps3 kostade 6000 kr

Testpilot
Skrivet av Rejzer:

Jag tror tvärs om, pc kommer dö ut, spel blir vanligare, datorer i hemmen minskar snabbt, spel är mainstream nu och då är det enklare med konsol.
Bara ett grafik-kort kostar ju mer än en konsoll och en konsoll har längre cykel än en dator om man ska spela nya spel. Nja, för casual-spelarna som kommer tror jag konsol växer, och även om streaming kommer snabbare är det för stor del av världen som har det svajigt med nätet, även sverige.

Det du skriver nu har skrivits sedan 80 talet i olika varianter. Varje gång en ny generation konsoler kommer ut eller då mobilerna kom eller ipads/surfplattor eller switch/steamdeck eller xxx så kommer datorerna dö ut.
Alla dessa plattformar har olika fördelar och nackdelar.

PC är ju så mycket mer än spelande. Har man inte en dator hemma och lär sig på kommer man ha svårt i arbetslivet då allt görs på datorer. Så mycket skapande görs på PC , musik , konst , videos , streaming , programmering , speltillverkning och miljoner andra saker.
Fördelen är ju flexibiliteten , du kan ha en dator många år och bygga om och bygga till där man anser det behövs. Eller göra som många på FZ , bygga så kraftfull dator man kan för den budgeten man har och anpassa till sina egna behov 100%

Om man tar bort inlåsningen av en konsoll och dess operativsystem mot endast spel så blir den i slutänden en PC den med. Avvägningen är i hur mycket eller lite man tillåter användarna att bygga om den.

Allt sker i vågor och varje gång hojtas det om PC's död. (Iallafall betydligt oftare än Konsollernas död som i detta inlägg)

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Allt sker i vågor och varje gång hojtas det om PC's död. (Iallafall betydligt oftare än Konsollernas död som i detta inlägg)

Det vore märkligt om PCs död låg nära då både Sony och Microsoft släpper spel på PC och det tycks ju fungera jättebra för dem att göra det. Alla miljoner som piratade Zelda Switch till PC kanske skulle ha köpt det om det fanns på Steam.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av BroderTuck:

Hoppas inte eftersom det är en del av det sociala spelandet också i soffan

Den sociala biten är såklart värd att väga in, men är det speciellt många som spelar så fortfarande? Känns som allt ersätts av onlinespelande numera. Och de flesta spel har väl inte ens lokal coop längre? Eller jag kanske spelar för mycket enspelarkampanjer för att märka det bara...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Den sociala biten är såklart värd att väga in, men är det speciellt många som spelar så fortfarande? Känns som allt ersätts av onlinespelande numera. Och de flesta spel har väl inte ens lokal coop längre? Eller jag kanske spelar för mycket enspelarkampanjer för att märka det bara...

Inget illa menat, men jag tror att många som spelar mest online lever lite i sin egen bubbla. It Takes Two från förrförra året, som var årets spel till och med, är ett praktexempel på lokal co-op. Mario Kart 8 Deluxe som fick alla sina expansioner med Booster Course Pass bara här om året går också alldeles utmärkt att spela i splitscreen mot andra hemma i soffan. Och många föredrar fortfarande att spela mot eller med någon i varenda fightingspel och beat 'em up IRL. Lokal co-op i något som Turtles Cowabunga Collection är hur kul som helst. Och det är inte alls samma sak att spöa någon i Tekken eller Killer Instinct online som när man sitter jämte varandra på riktigt.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Inget illa menat, men jag tror att många som spelar mest online lever lite i sin egen bubbla. It Takes Two från förrförra året, som var årets spel till och med, är ett praktexempel på lokal co-op. Mario Kart 8 Deluxe som fick alla sina expansioner med Booster Course Pass bara här om året går också alldeles utmärkt att spela i splitscreen mot andra hemma i soffan. Och många föredrar fortfarande att spela mot eller med någon i varenda fightingspel och beat 'em up IRL. Lokal co-op i något som Turtles Cowabunga Collection är hur kul som helst. Och det är inte alls samma sak att spöa någon i Tekken eller Killer Instinct online som när man sitter jämte varandra på riktigt.

Haha, alla de där har jag bara spelat online med andra. Visserligen efter jag har flyttat och inte haft möjlighet till lokalt spelande, men ändå. Men kanske är det fler än jag tror som spelar tillsammans i soffan och det är ju skönt att veta. För som jag känt det i alla fall har LAN och spelkvällar blivit allt mer sällsynt tyvärr.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, alla de där har jag bara spelat online med andra. Visserligen efter jag har flyttat och inte haft möjlighet till lokalt spelande, men ändå. Men kanske är det fler än jag tror som spelar tillsammans i soffan och det är ju skönt att veta. För som jag känt det i alla fall har LAN och spelkvällar blivit allt mer sällsynt tyvärr.

Hänger väl tyvärr ihop med att vi blir äldre också, tyvärr. Saknar den gamla goda tiden när man var ung och både en själv och polarna arbetslösa och man kunde köra spelkvällar som när man var liten nästan, för den enda förpliktelsen man hade var att hänga på arbetsförmedlingens motivationskativitet för ungdomar 2 ggr/vecka. Nu när alla har liv att hantera om dagarna så måste man ju boka alla aktiviteter ett halvår i förväg och i slutändan blir det ofta inte av ändå.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

PC är ju så mycket mer än spelande. Har man inte en dator hemma och lär sig på kommer man ha svårt i arbetslivet då allt görs på datorer. Så mycket skapande görs på PC , musik , konst , videos , streaming , programmering , speltillverkning och miljoner andra saker.
Fördelen är ju flexibiliteten , du kan ha en dator många år och bygga om och bygga till där man anser det behövs. Eller göra som många på FZ , bygga så kraftfull dator man kan för den budgeten man har och anpassa till sina egna behov 100%

För några år sedan hade jag hållit med dig men marknaden har ju ändrats något extremt. Skoldatorer, datorer via företag men till det som majoriteten gör hemma räcker en surfplatta. Om vi ser majoriteten. Ser vi sedan till mängden casual-gamers så tror jag inte dom sitter och programmerar osv.
Övertygad om att pc kommer att minska för spel, men kommer såklart ha en roll en lång tid framöver, kommer säkert ligga en laptop i hemmet någonstans. Har även sett stora företag docka tablets på arbetet då erp-system osv gått över till molnet och office i 365 osv osv. Och då har det rört sig om några tusen enheter. Datorer fanns kvar hos marknadsföringsteamet och it-support. Men även de körde en del via tablets då dom bara behövde webbläsare och terminal och ingen lokal dator-kraft längre.

Säger inte att det händer idag eller imorgon, men helt övertygad om att det vi tänker på som dator blir nisch längre fram för envetna människor som de flesta av oss som är aktiva på spelforum och datorforum och jobbar med utveckling (nu finns det iofs kompletta utvecklingsverktyg integrerat i devops som ligger i molnet som jag sett en del företag börjat utnyttja. Eller kompletta devboxar i molnet börjar också synas för större system).

Revolutionen har börjat i företagsvärlden lite långsamt och kommer nog jobba sig nedåt.
(vissa skolor kör tablets med case med tangentbord... )
Och ja, dessa kommer växa upp med mindre koll på datorer som vi ser dom idag men behovet i yrkeslivet kommer nog minska för 9,5 av 10 inom 10 år.

Känner mig som en relik ibland ute hos kunder.... (ERP-konsult för lite större företag)

Men det är min tes, tekniken närmar sig det många trott länge och det har börjat röra sig där det påverkar, arbetsplatserna och skolorna... Vårt ansvar att hålla liv i datorerna

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Revolutionen har börjat i företagsvärlden lite långsamt och kommer nog jobba sig nedåt.
(vissa skolor kör tablets med case med tangentbord... )
Och ja, dessa kommer växa upp med mindre koll på datorer som vi ser dom idag men behovet i yrkeslivet kommer nog minska för 9,5 av 10 inom 10 år.

Känner mig som en relik ibland ute hos kunder.... (ERP-konsult för lite större företag)

Men det är min tes, tekniken närmar sig det många trott länge och det har börjat röra sig där det påverkar, arbetsplatserna och skolorna... Vårt ansvar att hålla liv i datorerna

När jag skulle börja studera förra sommaren köpte jag en iPad med tangentbordsfodral, fungerade jättebra med alla appar som behövdes (förutom en licens jag behövde låna från skolan för budgetering, då fick jag låna skoldator) men det mesta som den personen du citerade listade kommer nog kunna göras på paddor snart. Liksom budgetering som jag behövde en Macbook för. Så datorer kommer nog minska allt mer och mer, det tror jag också, men kommer nog ta längre tid för gamers som vill ha mer dedikerad hårdvara, liksom folk som redigerar film och annat tungdrivet. Så kommer nog inte gå över en natt nej. Men det kommer ju tillbaka till frågan: vart lämnar det spelkonsolen? Mindre PCs kanske ökar behovet av billig spelstation. Men paddor osv kanske minskar behovet också då spel kan strömmas på dem. Så det är ju en tveeggad situation. Kanske därför Switch blev sådan succé och därefter handheld-PCs - och det ryktas ju om att MS följer efter och Sony lär heller inte vara långt efter.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Konsoler kommer aldrig att försvinna. Konsolifierade PCs med emulatorer och liknande kommer att finnas i mängder.

Nintendopolisen kommer att vara ute.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

12
Skriv svar