Uppgift: Vissa utvecklare ser inte behovet av PS5 Pro än

Medlem
Skrivet av Balunan:

Enligt Digital Foundry så skulle en PS5 Pro, baserat på de läckta specifikationerna, vara väldigt begränsad av CPU:n och inte alls ge den markanta prestandahöjningen som många verkar förvänta sig. En prestandahöjning på ca. 10% är att vänta, om specarna stämmer. Det vill, exempelvis, säga runt en 3 fps förbättring för ett spel som nu kämpar med svajig framerate på omkring 27 ish fps emellanåt och inte riktigt annars kan hålla sitt tilltänkta 30 fps-mål. Någon konsol som plötsligt skulle kunna köra, vad som nu är 30 fps-spel, i ett 60 fps performance-läge är enligt dem inte att tala om.

Och svaret på frågan i rubriken menar de är ett rungande nej, såvida spelet inte redan kommer att ha ett 60fps-läge på den vanliga PS5:an.

https://www.youtube.com/watch?v=vlZQ3KLTtYM

Jo, men nu är inte alla spel CPU-begränsade. PS5 Pro kommer inte enbart ge 10% ökning på alla spel, säkert en del spel, men då med högre upplösning och lite mer grafiskt godis t.ex.

Ja, det hade varit fint med en fetare CPU, men det blir förmodligen för dyrt för en mellankonsol som denna.

Personligen ser jag fram emot den, ska bli spännande att se..

Medlem

Där har vi ju det stora problemet denna generation, 3,5 år in & de vill se next gen-spel istället för en PRO…för bövelen vi är 3,5 år in i current gen (next!?) & jag har inte stött på nåt spel än som fått min XSX att svettas! Släpp sargen, 4K & 60 fps som standard nu!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

CPU:n ryktas bli ungefär likvärdig den i nuvarande PS5an, men bättre GPU och ray-tracing och ny uppskalningsteknik som blir Sonys svar på DLSS. Så ja, det kommer nog generera mer FPS i de flesta spelen

Nu vet jag inte hur det fungerar på konsol.

Men på PC är det ju bäst att ha både stark CPU och GPU.
Om GPU:n är mycket starkare så kommer CPU:n att halta efter, det som kallas "bottleneck".

Så dom måste optimera spelen att kunna dra full nytta av både cpu och gpu resurserna.
Nu skulle väl ändå ps5 pro få 10% ökad prestanda på cpu:n vad jag hörde och jämför man med ps4 pro så fick den 20% mer cpu prestanda jämfört med ps4 orginal.

Om jag får gissa så uppdaterar dom de spel som har ett 30fps läge och 60fps läge så att det fulare 60fps läget ser bättre ut med uppskalning osv. Men att spel som är fast på 30fps inte kommer få någon bost. Men det återstår ju att se. Kanske blir 40 fps på dom.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Väntar på TLOU part III så PS5 Pro blir perfekt. Har inte haft behov av att skaffa vanilla PS5 då det ärligt talat inte finns "måste ha" spel än.

Medlem
Skrivet av DumSpiro:

Där har vi ju det stora problemet denna generation, 3,5 år in & de vill se next gen-spel istället för en PRO…för bövelen vi är 3,5 år in i current gen (next!?) & jag har inte stött på nåt spel än som fått min XSX att svettas! Släpp sargen, 4K & 60 fps som standard nu!

Precis. Vet att de finns där (hej hej Dragons Dogma 2 nu senast), men själv har jag denna generation ännu inte stött på något spel som varit såpass dåligt optimerat att jag stört mig på det överhuvudtaget.

Däremot verkar ju målet för de där magiska 4K @ 60 FPS flyttas fram hela tiden. Först var det PS4 Pro som skulle fixa biffen. Sedan nuvarande generations konsoler och nu dessa, i mitt tycke totalt onödiga mellangenerationsvarianter. Kommer målet då nås på bred front denna gång? - Tveksamt. Så länge utvecklarna uppenbarligen prioriterar annat spelar det ingen roll hur mycket (marginellt) bättre hårdvaran blir.

Medlem

Problemet är väl att utvecklarna ha fått specifikationer för en slags maskin och att man därefter strävar bort från 60fps då man själva har en annan vision om sitt spel.

Allt behöver inte vara hyperrealistiskt men spel som exempelvis Alan wake 2 skulle jag verkligen inte vilja nedgradera grafiskt. Jag tror tråkigt nog att denna bollen aldrig kommer att lösas då det sett likadant ut med stark Framerate i början av konsolgenerationen och att man därefter sakta haltar utför.

Medlem

Det är inte ps5 och xbox series x det är fel på det är unreal 5 som är onödigt tungrott finns ju snygga äldre unreal 4 spel som flyter bättre en nya fulare i unreal 5.

Medlem

Moores law is dead är igen skeptisk till både denna nyhet och att Pro inte skulle palla med att öka FPS:en.

http:// www.youtube.com/live/b3pzaThl1Xg?si=rtsrsGmbkP2XzGVj&t=2100

De utvecklare han pratat med är antingen positiva eller ser ingen som helst negativ påverkan.

Medlem
Medlem

Beroende pris, men köper endast för att jag inte äger en PS5 i nuläget.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Väntar på TLOU part III så PS5 Pro blir perfekt. Har inte haft behov av att skaffa vanilla PS5 då det ärligt talat inte finns "måste ha" spel än.

Det eller GTA 6. Vad tyckte du om ”part 2?” 🤔

Medlem

En PS5 Pro behövs verkligen.
Kolla bara på Dragon's Dogma 2 exempelvis.
Eller Final Fantasy 7 Rebirth eller Final Fantasy XVI eller Rise of the Ronin.

Finns många spel som skulle rulla på bättre med starkare hårdvara. Läste nyligen att processorn i PS5 Pro ska tillverkas på 4nm nod vilket så klart skulle kunna hjälpa en hel del också.

Men den absolut största anledningen till att en PS5 Pro behövs är för att ge oss en till valmöjlighet.
Valmöjligheter är bra!

Medlem

Finns även de som inte sett ett behov av en bättre dator även om deras är 8 år gammal.
Alltid någon som vill annat.

Nothing to see, move along

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Det eller GTA 6. Vad tyckte du om ”part 2?” 🤔

Japp, Rockstar är konsolsäljare. Part II? Världens bästa spel. Aningen för lång. Ska skriva en recension nån gång och argumentera för det.

The Ashen One
Skrivet av jehuty:

Köpte ps4 pro när den kom men känner inget behov att köpa en Ps5 pro.

Jag som också köpte en, känner att det var det bästa köpet jag gjort då den vanliga ps4an inte gav mig tillräckligt för att driva tvn jag hade. Helt ok att inte tycka om produkten du köpt. Men vissa som jag fick mer av den. Glad Påsk!

Medlem
Skrivet av JerkerRaner:

Tycker absolut behovet finns, denna generation hade enbart snabbare disk inte mycket kraftig teknik i sig.

Men wutt!? Gick man från PS4 Pro till PS5 så märkte man ju en gigantisk skillnad tycker jag. Behöver inte alltid vara så fina specs på pappret när det gäller konsoler utan optimeringen är väl det som blir betydligt enklare jämfört med PC.

Skrivet av SWEBarb:

Tycker det är löjligt att stock ps5 inte är tillräckligt kraftfull, lärde sig sony inget efter ps4 ?? En konsoll är ingen dator den ska vara så pass kraftig att den klarar alla spel som kommer flera år framöver, det verkar den ju inte göra och det har gått nu 4 år typ... skrämmande

Jag håller inte med. Tycker den klarat av allt jag startat med bravur.

Skrivet av A1200G:

Väntar på TLOU part III så PS5 Pro blir perfekt. Har inte haft behov av att skaffa vanilla PS5 då det ärligt talat inte finns "måste ha" spel än.

Väntar på det jag med <3. Nackdelen med å vänta med ett konsolköp den här generationen är ju dock att man nästintill får betala mer ju längre man väntar. Det är lite illa.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

En PS5 Pro behövs verkligen.
Kolla bara på Dragon's Dogma 2 exempelvis.
Eller Final Fantasy 7 Rebirth eller Final Fantasy XVI eller Rise of the Ronin.

Finns många spel som skulle rulla på bättre med starkare hårdvara. Läste nyligen att processorn i PS5 Pro ska tillverkas på 4nm nod vilket så klart skulle kunna hjälpa en hel del också.

Men den absolut största anledningen till att en PS5 Pro behövs är för att ge oss en till valmöjlighet.
Valmöjligheter är bra!

Är ju iofs väldigt missvisande när 3 av spelen använder samma motor och publisher. Kolla på Horizon & Spider-Man tex. Betydligt mer krävande spel och dubbla ”trippla” fps. Handlar ju lite om optimering.

Är ju inte normalt att behöva ett 4090 och inte ens då kunna hålla 30fps?

Medlem

Kan hända att det blir en intressant uppgradering men det får framtiden avgöra.

Ser hellre på sikt att man lägger mer fokus på bakåtkompatibilitet där man kan forcera äldre titlar att lira i högre upplösning/fps likt Boost-programmet som Xbox la ner i början av generationen utan större inverkan från utvecklare. (Väntar fortfarande på RDR2-patch förresten ).

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Är ju iofs väldigt missvisande när 3 av spelen använder samma motor och publisher. Kolla på Horizon & Spider-Man tex. Betydligt mer krävande spel och dubbla ”trippla” fps. Handlar ju lite om optimering.

Är ju inte normalt att behöva ett 4090 och inte ens då kunna hålla 30fps?

Fast det bryr ju inte jag mig om som kund.
Det enda jag bryr mig om är den bästa upplevelsen.
Om PS5 Pro kan leverera en bättre upplevelse än PS5 så behövs den för mig.

Hade hellre sett alla spelen till pc dag ett så jag får välja prestanda efter budget själv.

Sen om jag inte har fel så är samtliga spelexempel jag angav byggda med olika grafikmotorer.

Dragons Dogma 2: Någon form av RE Engine
Publisher: Capcom

Final Fantasy VII Rebirth: Unreal Engine 4
Publisher: Square Enix

Final Fantasy XVI: en proprietär motor som antagligen härstammar från Luminous Engine
Publisher: Square Enix

Rising of the Ronin: Samma motor som Team Ninjas tidigare spel Wo Long: Fallen Dynasty
Publisher: Sony Interactive Entertainment

Med det sagt skulle Sony nog behöva låna ut lite expertis från Guerilla och Insomniac till andra studios så en högre standard kan sättas.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast det bryr ju inte jag mig om som kund.
Det enda jag bryr mig om är den bästa upplevelsen.
Om PS5 Pro kan leverera en bättre upplevelse än PS5 så behövs den för mig.

Hade hellre sett alla spelen till pc dag ett så jag får välja prestanda efter budget själv.

Sen om jag inte har fel så är samtliga spelexempel jag angav byggda med olika grafikmotorer.

Dragons Dogma 2: Någon form av RE Engine
Publisher: Capcom

Final Fantasy VII Rebirth: Unreal Engine 4
Publisher: Square Enix

Final Fantasy XVI: en proprietär motor som antagligen härstammar från Luminous Engine
Publisher: Square Enix

Rising of the Ronin: Samma motor som Team Ninjas tidigare spel Wo Long: Fallen Dynasty
Publisher: Sony Interactive Entertainment

Med det sagt skulle Sony nog behöva låna ut lite expertis från Guerilla och Insomniac till andra studios så en högre standard kan sättas.

Jo det klart, men man måste ju kunna räkna ut att ett PS5 pro inte kommer att kunna ha prestanda ens i närheten av ett 4090 på PC tex. Och då säga att ett Ps5 PRO behövs är ju lite konstigt.

Av någon anledning var jag bergsäker på att FF & DD2 var Capcom. Sorry. Men jämnför Ronin mot Ghost så det som natt och dag. Och om man kan gå Ghost att se ut så på PS4 och Ronin som inte ens kommer i närheten av det på PS5 handlar ju enbart om kompetens.

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Jo det klart, men man måste ju kunna räkna ut att ett PS5 pro inte kommer att kunna ha prestanda ens i närheten av ett 4090 på PC tex. Och då säga att ett Ps5 PRO behövs är ju lite konstigt.

Av någon anledning var jag bergsäker på att FF & DD2 var Capcom. Sorry. Men jämnför Ronin mot Ghost så det som natt och dag. Och om man kan gå Ghost att se ut så på PS4 och Ronin som inte ens kommer i närheten av det på PS5 handlar ju enbart om kompetens.

Grejen är ju den att alla studios inte kommer kunna leverera likt de absoluta toppskiktet i branschen.
Så det blir antingen att nöja sig med en hygglig upplevelse på PS5 eller, förhoppningsvis, en bättre upplevelse på PS5 Pro.
Det är därför PS5 Pro behövs. Inte för att den på något vis skulle kunna tävla med ett 4090 utan snarare för att ge en bättre upplevelse än vad PS5 gör.

Spelar Rise of the Ronin nu och jag gillar spelet men avskyr prestandan och då kör jag ändå med performance mode och VRR påslaget.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Grejen är ju den att alla studios inte kommer kunna leverera likt de absoluta toppskiktet i branschen.
Så det blir antingen att nöja sig med en hygglig upplevelse på PS5 eller, förhoppningsvis, en bättre upplevelse på PS5 Pro.
Det är därför PS5 Pro behövs. Inte för att den på något vis skulle kunna tävla med ett 4090 utan snarare för att ge en bättre upplevelse än vad PS5 gör.

Spelar Rise of the Ronin nu och jag gillar spelet men avskyr prestandan och då kör jag ändå med performance mode och VRR påslaget.

Förstår vad du menar men jag håller inte med. Min jämförelse med 4090 var ju för att ”förstärka” syftet med min kommentar.

Det spelar helt enkelt ingen roll hur mycket kraft det finns, är utvecklare dåliga på att optimera så är dom det. En del utvecklare kan inte optimera spel som ser ut som om dom skulle kunna finnas på PS4 ordentligt, medan vissa kan använda ett Ps4 / Ps5 och göra i stort sett dom snyggaste och mest optimerade spelen på marknaden. Det är ju knappast hårdvarans fel. Därav tror jag inte att det blir bättre med ett Pro.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Väntar på TLOU part III så PS5 Pro blir perfekt. Har inte haft behov av att skaffa vanilla PS5 då det ärligt talat inte finns "måste ha" spel än.

Last of us 3 kommer till Ps6 då Naugy Dog kommer släppa Uncharted 5 och ett nytt ip först sen det. Det har bara ett skrivet manus till spelet men inget mer.

Medlem

Så länge det kommer samma spel på ps 4 behövs inte ps 5 pro.

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Förstår vad du menar men jag håller inte med. Min jämförelse med 4090 var ju för att ”förstärka” syftet med min kommentar.

Det spelar helt enkelt ingen roll hur mycket kraft det finns, är utvecklare dåliga på att optimera så är dom det. En del utvecklare kan inte optimera spel som ser ut som om dom skulle kunna finnas på PS4 ordentligt, medan vissa kan använda ett Ps4 / Ps5 och göra i stort sett dom snyggaste och mest optimerade spelen på marknaden. Det är ju knappast hårdvarans fel. Därav tror jag inte att det blir bättre med ett Pro.

Ja vi tänker helt enkelt olika.

Jag tycker också att det bästa hade varit om alla utvecklare optimerat sina spel bättre.
Men det är inte den verkligheten vi lever i och således är det mer troligt att en starkare konsol kan hjälpa för att spelen ska kunna spelas på bästa sätt.

Hade inte Sony tänkt i liknande banor kan man bara undra varför en PS5 Pro ens är på väg.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja vi tänker helt enkelt olika.

Jag tycker också att det bästa hade varit om alla utvecklare optimerat sina spel bättre.
Men det är inte den verkligheten vi lever i och således är det mer troligt att en starkare konsol kan hjälpa för att spelen ska kunna spelas på bästa sätt.

Hade inte Sony tänkt i liknande banor kan man bara undra varför en PS5 Pro ens är på väg.

Hoppas bara det inte blir som förra ”pro”. Samma fps men siktar på lite högre upplösning, som jag tyvärr tror det kommer gå åt.

Men om man ska tro ryktena så verkar ju PS5 pro bli betydligt vassare på grafikfronten iaf. Hoppas att det inte blir så att vanliga PS5 håller tillbaka som Xbox series S gör bara.

Medlem

"PS5 PRO"
Haha nej tack.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Hoppas bara det inte blir som förra ”pro”. Samma fps men siktar på lite högre upplösning, som jag tyvärr tror det kommer gå åt.

Men om man ska tro ryktena så verkar ju PS5 pro bli betydligt vassare på grafikfronten iaf. Hoppas att det inte blir så att vanliga PS5 håller tillbaka som Xbox series S gör bara.

Senaste läckan i PS5 Pro tråden säger i alla fall minst 60FPS om spelet vill få titeln PS5 Pro Enhanced vilket säkert många nya och vissa gamla vill ha.

Så det ser rätt ljust u igen. Läckan kommer också från en väldigt bra källa.

Känns väl ändå lite tveksamt att GTA skulle strunta i att försöka få den kvalificeringen? speciellt med tanke på att de säkert har ett halvår på sig efter Pro lanseras samt har haft developer kit betydligt längre än så?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Senaste läckan i PS5 Pro tråden säger i alla fall minst 60FPS om spelet vill få titeln PS5 Pro Enhanced vilket säkert många nya och vissa gamla vill ha.

Så det ser rätt ljust u igen. Läckan kommer också från en väldigt bra källa.

Känns väl ändå lite tveksamt att GTA skulle strunta i att försöka få den kvalificeringen? speciellt med tanke på att de säkert har ett halvår på sig efter Pro lanseras samt har haft developer kit betydligt längre än så?

Jaha okej, inget jag har hört men verkar ju trevligt i så fall.

Ang. Rockstar så tror inte jag dom bryr sig det minsta. Dom släpper säkert spelet i låst 30 fps till samtliga konsoller. Ett år efter kommer PC versionen och ett halvår efter det så släpper dom en ”Pro” version av spelet, sen är det dags att ge det ett nytt släpp till Ps6 & nya XBox.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Senaste läckan i PS5 Pro tråden säger i alla fall minst 60FPS om spelet vill få titeln PS5 Pro Enhanced vilket säkert många nya och vissa gamla vill ha.

Så det ser rätt ljust u igen. Läckan kommer också från en väldigt bra källa.

Från vad jag läst om läckan från Tom Hendersons (jag förmodar att vi skriver om samma läcka) så verkar det eventuellt finnas betydligt bredare/mer generösa krav än 4K60 för att ett spel skall klassas som "PS5 Pro Enhanced":

"According to documents sent to Insider Gaming, games may also be given the ‘PS5 Pro Enhanced’ label if they offer any of the following enhancements:

  • Increased target resolution for titles that run a fixed resolution on the standard console

  • Increased target maximum resolution for titles that run at variable resolution on the standard console

  • Increased target frame rate for titles that target a fixed frame rate on the standard console

  • Inclusion of PS5 Pro Raytracing effects

Men att de spel som dessutom lyckas uppfylla kraven nedan ska få ett exklusivt PS5 Pro-grafikläge:

  • PSSR to upscale resolution to 4K

  • A constant 60FPS

  • Add or increase ray tracing effects


signatur

Fanboys be gone! 🤮

123
Skriv svar