Xbox-försäljningen dök 31 % årets första kvartal

Robot
Xbox-försäljningen dök 31 % årets första kvartal

Men speldivisionen går starkt tack vare CoD och Diablo.

#microsoft, #nextbox, #xbox, #xbox-series


Medlem

Spännande om de kan få ut något "extremt" som är "PS dödare" framöver. Hade varit spännande om det kom något mer "revolutionärt" än bara bättre prestanda.

Jag står tvivlande....

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Spännande om de kan få ut något "extremt" som är "PS dödare" framöver. Hade varit spännande om det kom något mer "revolutionärt" än bara bättre prestanda.

Jag står tvivlande....

När det gäller Microsoft... Tveksamt


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Spännande om de kan få ut något "extremt" som är "PS dödare" framöver. Hade varit spännande om det kom något mer "revolutionärt" än bara bättre prestanda.

Jag står tvivlande....

Dom är väl bara insnöad på game pass.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det hade väl varit mer konstigt om försäljningen ökat..? Konsolerna är ju ändå typ lika många procent äldre än förra året också. Jag tror MS gör rätt om ryktena om en kortare generation istället för pro stämmer.

It's not a lake, it's an ocean

När försäljningen av och därmed intresset för plattformen kollapsar på det här sättet, vilket har pågått i flera år nu, är frågan när vi når point of no return. Jag har väldigt svårt att se hur Microsoft ska kunna trumma igång någon sorts hype för en ny Xbox i den här situationen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kalliban:

Det hade väl varit mer konstigt om försäljningen ökat..? Konsolerna är ju ändå typ lika många procent äldre än förra året också. Jag tror MS gör rätt om ryktena om en kortare generation istället för pro stämmer.

Vi ser inte alls liknande tapp för PS5. Xbox har helt tappat Europa, där de får stryk av PS5 med 10:1 på många marknader, och samtidigt får de storstryk även på sin primära ,marknad, den nordamerikanska. Det är inte bara att skjutsa ut en ny konsol då och hoppas att allt är glömt och att kunderna ska strömma till. Från var ska de komma? Konsolen säljer inte. Spelen säljer dåligt. Game Pass växer inte längre. Hela affärsmodellen är i gungning.

Xbox är i ett väldigt besvärligt läge.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Playstation har väl även dalat i sin försäljning eller?
Tror dock att förra generationen cementerade vilken konsol man spelar på, iom att man nu låst sig med digitala nerladdningar och achievements osv.

Medlem

Nu i år har Xbox 10 1a part spel att släppa. Okej 1 är Shattered Space, stort DLC, till Starfield. Kanske inte räknas som nytt på det sättet. Sedan kanske 2023 Edition till 2024 Edition av Microsoft Flight Simulator kanske inte kan räknas som en av dem också. Men då är 8 spel kvar. Nya IPn. Inte Legacy titlar. Bland annat Indiana Jones. Intressant hur det ser ut nästa år. Eller när det börjar komma Call Of Duty i Game Pass.

Medlem

Verkligen ett genidrag att ta bort exklusiva spel från Xboxen!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nu i år har Xbox 10 1a part spel att släppa. Okej 1 är Shattered Space, stort DLC, till Starfield. Kanske inte räknas som nytt på det sättet. Sedan kanske 2023 Edition till 2024 Edition av Microsoft Flight Simulator kanske inte kan räknas som en av dem också. Men då är 8 spel kvar. Nya IPn. Inte Legacy titlar. Bland annat Indiana Jones. Intressant hur det ser ut nästa år. Eller när det börjar komma Call Of Duty i Game Pass.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skrivet av Freeman79a:

Nu i år har Xbox 10 1a part spel att släppa. Okej 1 är Shattered Space, stort DLC, till Starfield. Kanske inte räknas som nytt på det sättet. Sedan kanske 2023 Edition till 2024 Edition av Microsoft Flight Simulator kanske inte kan räknas som en av dem också. Men då är 8 spel kvar. Nya IPn. Inte Legacy titlar. Bland annat Indiana Jones. Intressant hur det ser ut nästa år. Eller när det börjar komma Call Of Duty i Game Pass.

Kommer det dramatiskt öka försäljningen av Xbox? Numera så tänker nog en hel del att många av Microsofts spel ändå släpps på Switch (2) eller PS5, förr eller senare. Eller så spelar man det på PC.

Redaktör

Det måste komma spel som är minst lika bra, gärna bättre, än PS5-spelen till Xbox, annars finns liksom ingen anledning att välja den.


signatur
Medlem

Det skulle vara intressant att se hur många procent av spelavdelningens omsättning kommer från Bethesda och Activision/Blizzard jämfört med Microsofts egna utvecklare.

Medlem

Riktigt jobbigt läge, hoppas det kan vända(det ser inte ut som det) det är bra med en konkurrenskraftig marknad på konsolsidan, bara Nintendo och Sony konsoler hade vart trist, även om det är dem jag köper men det är ju en annan sak.

Medlem

Har länge varit sugen på att köpa en Xbox men i och med att jag ändå vill ha en PC för diverse strategispel som inte finns till konsol så har jag inte haft någon anledning att köpa en Xbox eller en PS5 för den delen. Skulle jag köpa en konsol skulle jag absolut köpt en Xbox. Känns som PS5 och Xbox har stor konkurrens från PC denna generation. De hög GPU priserna skulle dock kunna få mig att köpa en konsol. Så kan skaffa ett Geforce Now abonnemang för PC specifika spel.

Medlem

En sak som jag tycker Microsoft borde gör för att öka försäljningen av Xbox är att sponsrar konsolen mot man binder upp sig på sägs gamepass i 3år eller liknade , precis som teleoperatörerna gör.
Så att man bara har en månadskostnad. Dom hade ju en liknade deal men den skulle ha varit ännu mer attraktiv tänker jag. Microsoft har så klart räknat på det men jag tycker att det borde vara en smart idé

Medlem

Om de andra Xbox-spelen är lika dåliga som Forza Motorsport förstår jag att försäljningen av Xbox minskar!

Medlem

Xbox är död som konsoll utan dom där spelen.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Nu i år har Xbox 10 1a part spel att släppa. Okej 1 är Shattered Space, stort DLC, till Starfield. Kanske inte räknas som nytt på det sättet. Sedan kanske 2023 Edition till 2024 Edition av Microsoft Flight Simulator kanske inte kan räknas som en av dem också. Men då är 8 spel kvar. Nya IPn. Inte Legacy titlar. Bland annat Indiana Jones. Intressant hur det ser ut nästa år. Eller när det börjar komma Call Of Duty i Game Pass.

Hoppas alla spelen blir lika bra som ditt favoritspel Redfall.

Medlem

Jag köpte en Xbox Series X denna generation. Alltid köpt xboxar. Men första generationen jag inte köpt Playstation - men tänker jag köper en 5 Pro framöver.

Jag kan säga att jag älskar xboxens design och att den är knäpptyst. En grym konsol.
Men gränsnittet känns lite överarbetat - en relik från Xbox One. Jag föredrar det simplare gränsnittet som var på Xbox 360. Men det är en petitess. Gränsnittet har med tiden nu blivit bättre. Men ändå något som jag väger in till det negativa för xboxen.

Det som finns att klaga på är väl just att jag går miste om flera exklusiva spel- tänker främst på Ff7 rebirth. Och även om det hade funnits på Xbox så skall det något sätt Final Fantasy spelas på playstation. Så är det bara. Det är så det alltid varit för mig.

Sen har jag kommit på mig själv att detta med gamepass är najs MEN tiden är begränsad ändå och jag vill äga spelen och de skall för alltid vara mina. Det är en känsla i det.

Så jag kan egentligen inte peka ut något fel på xbox och deras koncept. Men trots det så landar jag i att nästa konsolköp kommer bli Switch 2 samt snarare ett Playstation än nästa xbox.

Det känns ju nu som att Xbox handlat i en ond cirkel som kommer vara svårt att ta sig ur. Känslan är att Microsoft endast har en konkret generation kvar att släppa innan det blir som med PC med uppgraderingar alt. man kör en spelbutik / cloudservice som funkar på andras hårdvara i än högre utsträckning.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Ruffles:

När försäljningen av och därmed intresset för plattformen kollapsar på det här sättet, vilket har pågått i flera år nu, är frågan när vi når point of no return. Jag har väldigt svårt att se hur Microsoft ska kunna trumma igång någon sorts hype för en ny Xbox i den här situationen.

Om Xbox öppnas upp likt steam deck att kunna boota i desktop mode typ win11 och installera vad man vill för att sedan hoppa tillbaka till game mode skulle säkert ge mer försäljning.
Det vore i alla fall intressant om de lyckas vända det.

De skulle även kunna släppa ett game mode till nästa windows version så alla med pc i princip har en inbyggd xbox.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Verkligen ett genidrag att ta bort exklusiva spel från Xboxen!

Såg någon youtuber prata om detta med vilka som var veckans top 10 spel på ps5 och typ 7st av dessa ägs av microsoft.
Kommer inte ihåg vilka titlar det var men de tjänar ju på det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Såg någon youtuber prata om detta med vilka som var veckans top 10 spel på ps5 och typ 7st av dessa ägs av microsoft.
Kommer inte ihåg vilka titlar det var men de tjänar ju på det.

Så Microsoft har har 7 spel som petar bort 2 av dessa, Fortnite, Fifa, Roblox, Helldivers eller GTA 5 från top 10. Låter ganska osanolikt tycker jag.

Medlem

Vart är Gears of War? Halo? Perfect Dark? Project Gotham Racing? Viva Piñata? Crackdown? Fable? Xbox har helt gett upp alla sina klassiska titlar utan att ersätta dem med någonting. Klart det går dåligt.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Så Microsoft har har 7 spel som petar bort 2 av dessa, Fortnite, Fifa, Roblox, Helldivers eller GTA 5 från top 10. Låter ganska osanolikt tycker jag.

Hittade inte videon jag såg om detta men fick fram det här på google.

Hur som haver så tjänar ju microsoft att ha dessa spel på ps5 mer än att låsa det till Xbox.
Xbox konsoler lär ju ingen köpa men microsoft får sina pengar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av lonian:

Såg någon youtuber prata om detta med vilka som var veckans top 10 spel på ps5 och typ 7st av dessa ägs av microsoft.
Kommer inte ihåg vilka titlar det var men de tjänar ju på det.

Loggade in för att kolla vilka spel som toppar här i Sverige:
1. Fortnite
2. FC24
3. Call Of Duty MWIII
4. Stellar Blade
5. Genshin Impact
6. GTA V
7. NBA 2K24
8. Sea Of Thieves (pre-order)
9. Helldivers II
10. NHL 24

Kikade på mitt USA-konto också:
1. Fortnite
2. Call Of Duty MWIII
3. NBA 2K24
4. MLB The Show 24
5. Genshin Impact
6. FC24
7. Stellar Blade
8. Madden 24
9. Helldivers II
10. GTA V

I UK och Tyskland är det mer eller mindre samma titlar men i annan ordning.

Nu ändras säkert det här löpande så det är mycket möjligt att det varit fler MS-spel där.
Sen om topplistan speglar mest sålda vet jag inte.

Edit: Kan mycket väl vara fler om man tittar på en topp 25-lista.

Medlem

Jag kan tycka att Xbox är rätt dåliga på att marknadsföra sig till den stora massan. T ex har jag själv förutom en XSX hemma även en switch som det var tänkt att barnen skulle spela på. Men tack vare att det kommer flera barnspel i månaden på GP så står switchen nu mest och samlar damm. Upplever dock att de flesta barnfamiljer inte har en aning om hur bra deal en XSS och GP hade varit för dem.

Medlem

Här en annan graf på det. Det var väl 7 Microsoft spel på top 20-listan för en stund.
Edit. I varje fall när man bortser från gratisspelen på "försäljningslistan".

Skrivet av Ibenaben:

Så Microsoft har har 7 spel som petar bort 2 av dessa, Fortnite, Fifa, Roblox, Helldivers eller GTA 5 från top 10. Låter ganska osanolikt tycker jag.

Skrivet av lonian:

Hittade inte videon jag såg om detta men fick fram det här på google.

Hur som haver så tjänar ju microsoft att ha dessa spel på ps5 mer än att låsa det till Xbox.
Xbox konsoler lär ju ingen köpa men microsoft får sina pengar.

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Loggade in för att kolla vilka spel som toppar här i Sverige:
1. Fortnite
2. FC24
3. Call Of Duty MWIII
4. Stellar Blade
5. Genshin Impact
6. GTA V
7. NBA 2K24
8. Sea Of Thieves (pre-order)
9. Helldivers II
10. NHL 24

Kikade på mitt USA-konto också:
1. Fortnite
2. Call Of Duty MWIII
3. NBA 2K24
4. MLB The Show 24
5. Genshin Impact
6. FC24
7. Stellar Blade
8. Madden 24
9. Helldivers II
10. GTA V

I UK och Tyskland är det mer eller mindre samma titlar men i annan ordning.

Nu ändras säkert det här löpande så det är mycket möjligt att det varit fler MS-spel där.
Sen om topplistan speglar mest sålda vet jag inte.

Edit: Kan mycket väl vara fler om man tittar på en topp 25-lista.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om Xbox öppnas upp likt steam deck att kunna boota i desktop mode typ win11 och installera vad man vill för att sedan hoppa tillbaka till game mode skulle säkert ge mer försäljning.
Det vore i alla fall intressant om de lyckas vända det.

De skulle även kunna släppa ett game mode till nästa windows version så alla med pc i princip har en inbyggd xbox.

Det tror jag precis vad nästa xbox blir.
En Win11 PC-burk med "xbox game mode".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar