Xbox 360-pirater bannas

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Zerp:

Till ni som på något sätt anser att detta är "rätt":

Tycker ni det är rätt att personer som lagt 10000kr på lagliga spel och konsol får dem PERMANENT bannade online för att grannens son hade med sig en bränd skiva?

Tycker ni kanske att ni borde bli permanent bannade från Internet på er PC också bara för någon hackat ert konto eller microsoft gjort ett "misstag" trotts ni är oskyldiga?

Min åsikt: Inga problem om de stänger av din access till ett specifikt spel för du försökt spela det piratat, men att hindra dig från att chatta eller spela andra lagligt köpta spel. Det är inte rimligt över huvud taget. Blir folk som felparkerar eller går mot röd gubbe (andra vanliga förseelser alla vet är fel) permanent förbjudna från att parkera bilar eller vistas på gatorna???

Du äger din Xbox, inte Microsoft, Många har även blivit bannade för de ändrat CDläsaren för att kunna se på fler filmer.

Det är Industrin som är hopplöst efter (och hopplöst girig). Kostnaden att kopiera & distribuera ett spel idag (via download) är några ören i el och bandbredd, resterande 600kronor är vinst. Rimligt eller?

Grundskole ekonomi om tillgång och efterfrågan säger att nära oändlig tillgång i en fri marknadsekonomi innebär nära noll i pris.

Läste du hela artikeln? Dom följer sitt licensavtal mot sina kunder. Det är upp till konsumenten att ta ansvar för sina handlingar. Se till att "grannens" brända skiva inte hamnar i din lagliga box etc.

Om ingen betalar för spelen/filmer kommer varken Microsoft eller någon annan Spel/konsollutvecklare ha några pengar kvar. Vilket innebär inga mer spel...är det så vi vill ha det?

Medlem
Skrivet av Zerp:

Till ni som på något sätt anser att detta är "rätt":

Tycker ni det är rätt att personer som lagt 10000kr på lagliga spel och konsol får dem PERMANENT bannade online för att grannens son hade med sig en bränd skiva?

Tycker ni kanske att ni borde bli permanent bannade från Internet på er PC också bara för någon hackat ert konto eller microsoft gjort ett "misstag" trotts ni är oskyldiga?

Min åsikt: Inga problem om de stänger av din access till ett specifikt spel för du försökt spela det piratat, men att hindra dig från att chatta eller spela andra lagligt köpta spel. Det är inte rimligt över huvud taget. Blir folk som felparkerar eller går mot röd gubbe (andra vanliga förseelser alla vet är fel) permanent förbjudna från att parkera bilar eller vistas på gatorna???

Du äger din Xbox, inte Microsoft, Många har även blivit bannade för de ändrat CDläsaren för att kunna se på fler filmer.

Det är Industrin som är hopplöst efter (och hopplöst girig). Kostnaden att kopiera & distribuera ett spel idag (via download) är några ören i el och bandbredd, resterande 600kronor är vinst. Rimligt eller?

Grundskole ekonomi om tillgång och efterfrågan säger att nära oändlig tillgång i en fri marknadsekonomi innebär nära noll i pris.

det är inte så det ligger till
att modifiera sin dvd-spelare på xboxen är för att kunna spela brända spel, det finns ingen annan anledning att byta firmware annars.

det är inte att du stoppat in en bränd skiva i spelaren som bannar utan att du har modifierad firmware.
jag vet att det påståtts att ixtreme inte går att upptäcka men mycket tyder på att ms hittat ett sätt.
ny ixtreme ska tydligen vara under utveckling.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Bra att dom bannar fuskare, dåligt att dom särbehandlar folk i världen... ge oss amerikanska dashboarden!


signatur

Min mamma säger att jag är bra på Guitar Hero.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Och så säger folk att det inte finns Pirater på Konsoler

På Xbox 360 och Wii är det en barnlek att fixa,
på ps3 däremot existerar ingen piratverksamhet än,
ps3an är väl lurigare att mixtra med + att det är ju Blu-Ray skivor.

Inaktiv
Skrivet av Zerp:

Min åsikt: Inga problem om de stänger av din access till ett specifikt spel för du försökt spela det piratat, men att hindra dig från att chatta eller spela andra lagligt köpta spel. Det är inte rimligt över huvud taget. Blir folk som felparkerar eller går mot röd gubbe (andra vanliga förseelser alla vet är fel) permanent förbjudna från att parkera bilar eller vistas på gatorna???

Men det är ju inte direkt avskräckande, eller hur? Då har riskerar man ingenting med att piratkopiera spel.

Jag har inget som helst medlidande för personer som blir avstängda p.g.a. att man spelat piratkopierade spel (eller att man mixtrat med konsollen för att kunna göra detta - oavsett vad man spåstår sig ha för anledning att flasha den). I slutändan blir det vi, som betalar för våra spel, som får stå för de piratkopierade spelen också.

Ur ett bra spel kan man lätt få 100 timmars underhållning och slår man ut priset per timme blir det inte så farligt.

Medlem

forrestfox visst låt folk modefiera sina boxar om dom vill, men då tycker jag personligen att sluta använd xbox live isåfall eller betala som alla andra och support spel industrin. ^^

Rätt åt dem jävlarna, kan inte MS göra en insatts styrka som åker hem till folk och slår sönder deras flashade 360. Fy fan va bra det skulle vara


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

jahopp. Man kanske skulle flasha skiten då. kör ju iaf aldrig online.

Medlem

Jag har inte 360 längre så man bryr sig egentligen inte längre,
vill folk fuska så sänker dom sitt eget favoritkonsollmärke,
om nu Xbox är deras favoritmärke för dom kanske valt krysslådan just för att kunna spela gratis.

Vet iaf en kompis kusin som kör pirat och har alltid högvis med nya spel han lirar singel och online,

har god lust att anmäla det svinet, men som sagt man har inte 360 längre så man bryr sig inte längre om MS förlorar pengar.

Medlem

det är ju en risk man tar om man kör brända spel online.

grejen är ju att XBL inte är så jävla roligt att hänga på och allt kostar ju pengar där.
så jag skiter ju i om jag är bannad från deras skitställe, jag kan fortfarande lira alla spel jag vill.

finns ju ändå inget som är värt att betala för att få spela online liksom.

Medlem
Skrivet av najtrows:

det är ju en risk man tar om man kör brända spel online.

grejen är ju att XBL inte är så jävla roligt att hänga på och allt kostar ju pengar där.
så jag skiter ju i om jag är bannad från deras skitställe, jag kan fortfarande lira alla spel jag vill.

finns ju ändå inget som är värt att betala för att få spela online liksom.

Instämmer.

Medlem

Mycket gnälliga snorungar här som inte vill betala för tjänsterna, skaffa ett jobb så kanske nu har råd att hänga på XBL. Tycker XBL är kanon och kör alltid online, och till er som säger att det inte finns nått att betala för borde kanske titta igenom XBL igen. Finns en uppsjö av expansioner och spel av alla dess slag att välja och vraka i. Hoppas ni får noll tillgång till XBL dvs vara utan uppdateringar för både konsolen och spelen, så kan ni hänga i barnrummet för er själva och spela.

Medlem
Skrivet av 6shooter:
Skrivet av Zerp:

Till ni som på något sätt anser att detta är "rätt":

Tycker ni det är rätt att personer som lagt 10000kr på lagliga spel och konsol får dem PERMANENT bannade online för att grannens son hade med sig en bränd skiva?

Tycker ni kanske att ni borde bli permanent bannade från Internet på er PC också bara för någon hackat ert konto eller microsoft gjort ett "misstag" trotts ni är oskyldiga?

Min åsikt: Inga problem om de stänger av din access till ett specifikt spel för du försökt spela det piratat, men att hindra dig från att chatta eller spela andra lagligt köpta spel. Det är inte rimligt över huvud taget. Blir folk som felparkerar eller går mot röd gubbe (andra vanliga förseelser alla vet är fel) permanent förbjudna från att parkera bilar eller vistas på gatorna???

Du äger din Xbox, inte Microsoft, Många har även blivit bannade för de ändrat CDläsaren för att kunna se på fler filmer.

Det är Industrin som är hopplöst efter (och hopplöst girig). Kostnaden att kopiera & distribuera ett spel idag (via download) är några ören i el och bandbredd, resterande 600kronor är vinst. Rimligt eller?

Grundskole ekonomi om tillgång och efterfrågan säger att nära oändlig tillgång i en fri marknadsekonomi innebär nära noll i pris.

Läste du hela artikeln? Dom följer sitt licensavtal mot sina kunder. Det är upp till konsumenten att ta ansvar för sina handlingar. Se till att "grannens" brända skiva inte hamnar i din lagliga box etc.

Om ingen betalar för spelen/filmer kommer varken Microsoft eller någon annan Spel/konsollutvecklare ha några pengar kvar. Vilket innebär inga mer spel...är det så vi vill ha det?

Precis rätt...Och har man inte råd med sitt nöje, får skita i det...Eller spara tills du får råd att köpa...Finns många saker jag vill ha, men inte har råd, det gör inte mig rätten sno ett spel för det..fast det är mjukvara o inte hårdvara...

Medlem
Skrivet av Ishra:

Den brända skivan från grannens son lär ju bara fungera om konsolen är flashad, varför är den det om personen lagt 10000kr på lagliga spel och laglig konsol som du säger?.

Vem har sagt att den måste fungera? Xbox och Microsoft kan väl upptäcka det endå?

Min poäng är hursomhelts: Du har KÖPT Xboxen, du har rätt att göra vad fan du vill med den utan att någon skall lägga sig I.
- Ja, de har rätt att hindra dig spela pirat spel på deras servrar och tjänster.
- Nej de har inte rätt att förstöra saker du betalt lagligt för bara för de levererat en låst produkt som du låst upp.

Skrivet av Zerp:

Du glömmer bort att kostnaden att utveckla ett spel inte är noll kronor, därför stämmer inte ditt påstående om att resterande 600kr är vinst.

Visserligen sant. Men om priset för download sänks till säg 30kr per spel har alla vanliga xbox användare helt plötsligt råd att köpa 20ggr så många spel (och kommer säkerligen göra det). Dessutom kommer Xbox spelarbas förmodligen fördubblas. Alla kan i princip få spela de spel de vill lagligt = Varför bry sig om att piratkopiera?

När alla som förstår hur internet och ekonomi fungerar ser möjligheter så ser Microsoft och speldistributörerna bara problem. Piska istället för Morot. Och folk böjer sig gladeligen frammåt och drar ned byxorna åt dem.

De förlorar inga pengar på Piratkopiering. Om jag har 1000kr över per månad att köpa spel för kommer jag köpa de spel jag har råd med och pirata resten jag vill testa. De kan inte få mer än de 1000kr jag har råd med, oavsett hur många gånger de försöker äta upp kakan eller hävda att de förlorar miljardbelopp.

Btw. Det är du som konsumet som förlorar på det. Ungefär 50-100kr av varje spel går till antipirater och lobby organisationer. Det är du som betalar Henrik Ponténs lön...

Är det så DU vill ha det? Svindyra spelpriser för att betala fundamentalistiska organisationer vars enda mål att muta politiker. Spel kommer alltid tillverkas, finns tusentals som gör helt fantastiska spel gratis på fritiden.

Skrivet av Molotov:
Skrivet av Zerp:

Du äger din Xbox, inte Microsoft, Många har även blivit bannade för de ändrat DVDläsaren för att kunna se på fler filmer.

det är inte så det ligger till
att modifiera sin dvd-spelare på xboxen är för att kunna spela brända spel, det finns ingen annan anledning att byta firmware annars.

Var god försök Igen.

Jag förutsätter för övrigt att ni alltid läser alla licensavtal till alla Internet tjänser in i minsta detalj, visst är det så?

Själv har jag faktiskt aldrig skaffat Xbox live. eftersom de har RÄTT att stäng av dig, UTAN anledning och UTAN förvarning. (Ja jag har läst avtalet).

Medlem

jag skrev att det inte finns något som är VÄRT att betala för.. jo jag har kollat in XBL fler än en gång, men när det väl kommer till kritan så lägger jag helst inte pengar på saker jag sitter med högst en dag.

att låna spel av polare ungefär. jag skulle nog inte haft en konsol alls om jag inte visste att man kunde flasha.

sen finns det ju fortfarande en moralgrej i det här, och jag är inte en gnällig unge som borde skaffa mig ett jobb för att ha råd med deras skit. det är fortfarande skit.

förr kändes det ju iaf värt att lägga pengar på spel, man spelade dom ju för att dom var roliga. nu kommer det spel ur alla möjliga öppningar på dom här människorna i spelbranschen och det handlar BARA om pengar känns det som.

jag har liksom tröttnat på att vara missnöjd för ett köp på mellan 500 till 700:-, och sen ett månadstillägg för att kunna spela det med polare. nä jag säger antingen gratis eller inte alls.

skulle dom dock börja köra en "du har ju köpt spelet så då borde du ju inte behöva betala FLER GÅNGER för att få spela det med dina kompisar också" så kanske min investering inte skulle kännas lika jobbig och onödig. DÅ kanske man skulle kunna köpa spel för att det känns VÄRT.

Inaktiv

lol blev bannad 2 dagar sedan. men kan köra via xlink kai

btw så flashade jag för att köra backup cds. min gta iv cd gick sönder


signatur

OG GANGSTA PARTY

Medlem
Skrivet av Badd01:

Men det är ju inte direkt avskräckande, eller hur? Då har riskerar man ingenting med att piratkopiera spel.

Nä det är ju inte så avskräckande att gå mot röd gubbe och få en tillsägelse av farbrorpolisen heller.

Tänk vad få som skulle göra det om det var dödstraff på det?

Medlem

Bra, bra och åter bra; chippade boxar ska inte premieras på något sätt.

Medlem
Skrivet av Masterer:

lol blev bannad 2 dagar sedan. men kan köra via xlink kai

btw så flashade jag för att köra backup cds. min gta iv cd gick sönder

Kostar de mindre än 300 kr att flasha?

Zerp: De har rätten att göra precis vad de vill med ditt Live-konto så länge du går med på avtalen som säger så. Bojkotta eller köp.
Om du köper 3-månaders medlemskap på som Xbox Live Gold så får du bita i de sura äpplet om du har mixtrat med din konsol. Om du bojkottar så hamnar du i samma sits som om du har köpt och blivit bannad. Du sparar 300 kr på det.
Men du behöver inte bli butthurt, dessutom så skulle jag vara glad om du gav källor till dina påståenden då det ter sig märkligt att mitt omodifierade Xbox 360 skulle orsaka ban om jag la ner en brännskiva i den.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Medlem
Skrivet av Zerp:

Vem har sagt att den måste fungera? Xbox och Microsoft kan väl upptäcka det endå?

- Nej de har inte rätt att förstöra saker du betalt lagligt för bara för de levererat en låst produkt som du låst upp.

Tror inte (99% säker) att MS har bannat folk som har stoppat i en bränd skiva i en oflashad Xbox, skulle inte finnas någon vinst överhuvudtaget att banna dom spelarna, det dom är ute efter är att banna dom som har spelat brända spel vilket jag helt och hållet förstår.

Har dom verkligen förstört saker man har betalt?
Dom har ju spärrat tillgången till xbox live, eftersom att man har brutit avtalet, man kan ju fortfarande spela singleplayer spel man har köpt.

Skrivet av Zerp:

När alla som förstår hur internet och ekonomi fungerar ser möjligheter så ser Microsoft och speldistributörerna bara problem. Piska istället för Morot. Och folk böjer sig gladeligen frammåt och drar ned byxorna åt dem.

Bara för att folk inte håller med dig så behöver det inte betyda att dom inte förstår/är dumma i huvudet som du försöker få det att verka som. Det kanske helt enkelt är så att någon har en annan uppfattning än din.

Skrivet av Zerp:

...Om jag har 1000kr över per månad att köpa spel för kommer jag köpa de spel jag har råd med och pirata resten jag vill testa. De kan inte få mer än de 1000kr jag har råd med...

Nu är ju inte världen så gullig att alla faktiskt köper spel, finns väldigt många som har pengar men inte köper ett enda spel, det tankas och bränns för att det går.

Skrivet av Zerp:

finns tusentals som gör helt fantastiska spel gratis på fritiden.

Helt sant, men finns inga som tillverkar God of War, Gears of War, Forza 3 osv osv osv gratis på fritiden, och det är ju såna spel majoriteten vill ha.

Medlem
Skrivet av Ishra:

Har dom verkligen förstört saker man har betalt?
Dom har ju spärrat tillgången till xbox live, eftersom att man har brutit avtalet, man kan ju fortfarande spela singleplayer spel man har köpt.

Ja, Multiplayer är en del av värdet i spelen och Xboxen, Och om jag inte missuppfattat allt helt kan du bli tvungen att köpa 100 lagliga spel (som är registrerade på ditt låsta konto) samt Xbox på nytt för att Microsoft misstänker att du använt ett spel olagligt.

Om du inte anser att Multiplayer har något värde i sig, varför är isåf en bannad Xbox 3ggr så billig på Blocket?

Skrivet av Ishra:

Bara för att folk inte håller med dig så behöver det inte betyda att dom inte förstår/är dumma i huvudet som du försöker få det att verka som. Det kanske helt enkelt är så att någon har en annan uppfattning än din.

Det är inte alls vad jag försöker säga. Jag säger att folk är glada i att låta Microsoft våldta deras plånböcker, och straffar folk orimligt hårt. Men om det kunde missförstås ber jag förståss om ursäkt.

Skrivet av Ishra:

Nu är ju inte världen så gullig att alla faktiskt köper spel, finns väldigt många som har pengar men inte köper ett enda spel, det tankas och bränns för att det går.

Således förlorar Microshit inte ett öre på att låta dem Pirata, eftersom de aldrig tänkt köpa spel endå oavsett pris? Eller? Med lågt pris är jag dock rätt säker på att mycket fler tänkt om den situationen och gett MS lite av sina pengar istället för inga alls som nu.

Det kommer alltid gå att bränna och Pirata spel till DVD och Mediaskivor. Antingen får de bygga en konsol utan DVD & dyl. eller så får de acceptera det faktumet.

Inaktiv
Skrivet av Zerp:

Tänk vad få som skulle göra det om det var dödstraff på det?

Ja, det hade inte varit någon roligt värld (och jag hade definitivt varit körd för länge sedan).

Nu skulle jag kanske inte jämföra att bli bannad från XBL med dödsstraff.

Min poäng var egentligen att jag förstår varför MS gör så här. Jag tror trots allt att det finns användare som väljer att inte flasha sin Xbox (och väljer att inte spela piratkopierade spel (online i.a.f.)) när man ser att konsekvensen kan bli att man blir avstängd helt och hållet från Live.

Skrivet av Zerp:

Visserligen sant. Men om priset för download sänks till säg 30kr per spel har alla vanliga xbox användare helt plötsligt råd att köpa 20ggr så många spel (och kommer säkerligen göra det). Dessutom kommer Xbox spelarbas förmodligen fördubblas. Alla kan i princip få spela de spel de vill lagligt = Varför bry sig om att piratkopiera?

Jag kan ärligt säga att jag hade inte köpt 20 ggr fler spel om de hade kostat 30 kr. Jag hade inte ens köpt 5 ggr fler spel till det priset. Jag köper 6 - 10 spel per år och då är inte priset avgörande eftersom de spelen håller mig fullt sysselsatt på den tiden jag har till Xbox.

Jag säger inte att det inte skulle säljas fler spel om priserna sänktes radikalt, men jag tror inte att det hade kompenserat för bortfallet/spel.

Skrivet av najtrows:

sen finns det ju fortfarande en moralgrej i det här, och jag är inte en gnällig unge som borde skaffa mig ett jobb för att ha råd med deras skit. det är fortfarande skit.

jag har liksom tröttnat på att vara missnöjd för ett köp på mellan 500 till 700:-, och sen ett månadstillägg för att kunna spela det med polare. nä jag säger antingen gratis eller inte alls.

skulle dom dock börja köra en "du har ju köpt spelet så då borde du ju inte behöva betala FLER GÅNGER för att få spela det med dina kompisar också" så kanske min investering inte skulle kännas lika jobbig och onödig. DÅ kanske man skulle kunna köpa spel för att det känns VÄRT.

Jag förstår nog inte riktigt. Om man inte tycker att spelen är bra är man väl överhuvudtaget inte intresserad av dem (spelen ifråga)? Jag hänger inte med i resonemanget "jag tycker inte spelen är bra så jag vill inte betala för dem, men jag vill spela dem ändå". Finns det inte bättre saker att lägga sin tid på då?

Om det är kostnaden för Live som är problemet finns det ju andra konsoler där det är gratis (PSN ex.) och man inte behöver betala för att spela med kompisarna.

Medlem
Citat:

Således förlorar Microshit inte ett öre på att låta dem Pirata

Är du på allvar Zerp? Du fattar väll att MS inte vill att en massa snyltare ska utnyttja deras tjänster? Xbox Live är ju knappast gratis att hålla i drift, de förlorar ju resurser på att snyltarna använder deras tjänster utan att betala (indirekt genom att köpa spel). Dessutom blir upphovsrätthavarens mänskliga rättigheter kränkta i och med att folk piratkoperiar deras verk, vilket gör avstängning från Xbox Live alltmer befogat. Fast du verkar ju tänka mer på pengar och ekonomi än rättigheter.

Du har rätt i att du har all rätt att göra vad du vill med dina ägodelar. Men likaså har ju MS rätt att göra vad de vill med deras (Xbox Live). De har all rätt att stänga av snyltare och fuskare om de vill.

Inaktiv
Skrivet av Zheri:

Mycket gnälliga snorungar här som inte vill betala för tjänsterna, skaffa ett jobb så kanske nu har råd att hänga på XBL. Tycker XBL är kanon och kör alltid online, och till er som säger att det inte finns nått att betala för borde kanske titta igenom XBL igen. Finns en uppsjö av expansioner och spel av alla dess slag att välja och vraka i. Hoppas ni får noll tillgång till XBL dvs vara utan uppdateringar för både konsolen och spelen, så kan ni hänga i barnrummet för er själva och spela.

Först säger du att dom är snorungar, sen säger du att dom ska skaffa jobb?
Om man är ett barn är det ganska svårt att få ett jobb

Medlem

Jag tror iofs det är väldigt svårt att få igenom den amerikanska eulan i svensk domstol (har igen xbox men den som de har för windows skull de aldrig få igenom en svensk domstol om man läser den. )

Som de säger på pirat bukten. I svergie gäller svensk lag inte amerikansk.

sedan tycker jag att en del sitter på lite väl höga hästar ...

Medlem

Fantastiskt bra initiativ av Microsoft

Medlem

Bra att de tar tag i piratandet på konsoll. Hög tid. Eller har de gjort så här tidigare?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

*offer*


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

123
Skriv svar