Dragon Age: Origins

Medlem
Skrivet av liath:
Skrivet av Chemical:

Är det bara jag som inte tycker om att man -inte- bara är 1 karaktär samt att man kan pausa vilket är mycket lamt?

Kommer nog inte skaffa detta.

Nej det är inte bara du :). Vi kanske är de enda två dock... Jag är precis som du, osäker på om jag ska skaffa detta eller inte. Jag föredrar helt klart en hjälte/karaktär/whatever framför en grupp. Precis som du säger - det blir mer personligt! Känn dig varken dum eller ensam för det finns fler!

Ni är säkerligen inte de enda två. Dock är nog ni som förväntade er att Dragon Age skulle vara något annat än vad det är i klar minoritet.

Detta är ju nämligen helt i linje med de spel Bioware har gjort i över 10 års tid:
Story/dialogtunga rollspel med ett stridssystem som blir ett slags mellanting mellan realtid och turbaserat genom möjligheten att pausa och dela ut order.

Självklart gillar inte alla samma saker och det låter väl som att detta då kanske inte är för er, även om det låter som en riktig hit inom sin genre.
Det som stör mig lite är väl påståendet att det skulle vara lamt att man kan pausa. Vad är det för trams? Hur ska man kunna detaljstyra en grupp i realtid?

Medlem

Både gametrailers.com och gamespot.com har videorecensioner av spelet för dem som vill ha fler åsikter innan dem bestämmer sig

Själv tvekar jag om jag ska skaffa det till PC eller PS3. PC har några fördelar enligt ovanstående recensioner, men det är skönare att sjunka ner i soffan och spela.

Medlem
Skrivet av Runken:
Skrivet av magma:
Skrivet av Runken:
Skrivet av magma:

Sry, glömde posta en till källa här:

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...

Detta orsakar givetvis förvirring.

ja det är citat från filmen. han säger fortfarande att det ser bättre ut på ps3 men tyvärr lider det av sämre framerate än 360. du säger tvärt om

Precis, det säger han.

Men i länken jag skickade står det:

"The PlayStation 3 version features higher-quality textures than those on the Xbox 360, better color saturation, smoother facial animations, and shorter load times."

Jag tolkar det som att det är bättre framerates på ps3 pga laddningstiderna. Jag kanske blandar ihop saker å ting?

Det ena motsäger det andra.

jaa du blandar ihop det!
han säger kortfattat att det e bättre grafik, jämnare ansikts-animationer och kortare laddningstider (när man laddar nya områden då alltså, och du får sitta o titta på en laddningsskärm) på ps3. Tradeoffen är sämre framrate vilket asså är fpsen. det hackar så smått med andra ord. overall så tycker han att ps3 är bättre. antar att det e lite olika beroende på vad man föredrar. grafik eller frames per second.

hehe, tack

Nu kan jag sova lugnt i natt.

Ok. Jag har ingen erfarenhet av varken xbox360 eller ps3. Jag undrade mestadels bara om det verkligen är någon skillnad mellan dem när man kör dragon age.
Men tydligen är det som du säger. En smaksak.

Jag tänker köra mitt ex av dragon age på pc.
Vad har du bokat för?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av Runken:
Skrivet av magma:
Skrivet av Runken:
Skrivet av magma:

Sry, glömde posta en till källa här:

http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...

Detta orsakar givetvis förvirring.

ja det är citat från filmen. han säger fortfarande att det ser bättre ut på ps3 men tyvärr lider det av sämre framerate än 360. du säger tvärt om

Precis, det säger han.

Men i länken jag skickade står det:

"The PlayStation 3 version features higher-quality textures than those on the Xbox 360, better color saturation, smoother facial animations, and shorter load times."

Jag tolkar det som att det är bättre framerates på ps3 pga laddningstiderna. Jag kanske blandar ihop saker å ting?

Det ena motsäger det andra.

jaa du blandar ihop det!
han säger kortfattat att det e bättre grafik, jämnare ansikts-animationer och kortare laddningstider (när man laddar nya områden då alltså, och du får sitta o titta på en laddningsskärm) på ps3. Tradeoffen är sämre framrate vilket asså är fpsen. det hackar så smått med andra ord. overall så tycker han att ps3 är bättre. antar att det e lite olika beroende på vad man föredrar. grafik eller frames per second.

hehe, tack

Nu kan jag sova lugnt i natt.

Ok. Jag har ingen erfarenhet av varken xbox360 eller ps3. Jag undrade mestadels bara om det verkligen är någon skillnad mellan dem när man kör dragon age.
Men tydligen är det som du säger. En smaksak.

Jag tänker köra mitt ex av dragon age på pc.
Vad har du bokat för?

har inte bokat men funderar på att köpa det till xboxen. Dels för att jag får ont i axeln av för långa pass framför datorn och dels för att det e nice o sitta/ligga i soffan. Plus att vi troligtvis kommer köpa in det till pc på jobbet

Medlem

jag har inte varit direkt insatt i detta spelet men att det skulle få 5 av 5 i betyg gjorde mej förvånad:P
Jag har inte spelat det än men kanske är värt att testa Dock ser fighterna rätt sega ut?!?!

Medlem
Skrivet av Horniak:

Hur står det till med itemiseringen ? Är det Longsword, Longsword +1 och longsword +2 som gäller? Eller är det som Mass Effect med "vapen/rustningsnamn" version 1,2,3,4,5,6,7?

Hoppas dock på att det finns lite mer variation i det här spelet än tidigare bioware titlar? Någon som spelat det som vet ?

Varken eller faktiskt.
Det finns olika typer av vapen/rustningsdelar, och sen finns det olika material som de är gjorda av. Vissa bättre och dyrare än andra.

Medlem

hoppas jag kommer älska detta spel lika mycket som Baldurs gate 2 <3

Medlem
Skrivet av Exim:

jag har inte problem med laddnings tiderna.

6gb ram
intel ssd x25 g2
quadcore 9650 @ 3.2ghz
ati 5870

Kan bero på din SSD?


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Allting med spelet ser ju grymt ut... utom striderna. Imo förstör de färgglada ringarna under människorna och monstren samt xp:n och hits som glider upp över skärmen när man träffar någon. Sen har jag aldrig gillat när svärdhuggen bara sveper fram till synes utan att träffa. Men det är väl likadant i alla rpg:n, (utom oblivion som inte är ett rpg egentligen ).

Medlem
Skrivet av Luschan:

Allting med spelet ser ju grymt ut... utom striderna. Imo förstör de färgglada ringarna under människorna och monstren samt xp:n och hits som glider upp över skärmen när man träffar någon. Sen har jag aldrig gillat när svärdhuggen bara sveper fram till synes utan att träffa. Men det är väl likadant i alla rpg:n, (utom oblivion som inte är ett rpg egentligen ).

Jag delar din uppfattning till fullo. Hur kan man lägga oerhörd tid och arbetskraft på att skapa detaljrika miljöer och trovärdiga karaktärer, för att sen låta spelaren ta del av det genom siffror och färger a'la WoW?

Nä, tacka vet jag Mount and Blade, det enda spelet där det känns som om man träffar nåt när man hugger... Inget jädra rosa blingbling heller.

Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av liath:
Skrivet av Chemical:

Är det bara jag som inte tycker om att man -inte- bara är 1 karaktär samt att man kan pausa vilket är mycket lamt?

Kommer nog inte skaffa detta.

Nej det är inte bara du :). Vi kanske är de enda två dock... Jag är precis som du, osäker på om jag ska skaffa detta eller inte. Jag föredrar helt klart en hjälte/karaktär/whatever framför en grupp. Precis som du säger - det blir mer personligt! Känn dig varken dum eller ensam för det finns fler!

Att ni använder er av ordet "besviken" känns bara fel. Det vore som att säga att ni räknat med att få FIFA när ni köper NHL. Båda är sportspel, men helt olika sporter. Precis som med Dragon Age och Oblivion. Båda är rollspel, men helt olika genrer.

Hade ni bara läst på en liten gnutt av informationen om Dragon Age hade ni vetat att spelet är mer av ett taktiskt RPG än ett action-RPG i stil med Oblivion.

Jag är visserligen inte besviken, det är inte heller det jag skriver, eftersom jag hela tiden vetat att det är en grupp jag styr över. Däremot är jag osäker på om jag ska införskaffa det - främst pga att så många lovordar det. Tyvärr vet jag inte om jag har tålamodet för ett sånt här djupt RPG.

Vill bara lägga till att jag inte tvivlar på att spelet är ett mästerverk inom sin genre - däremot är jag osäker på om jag har rätt spelpersonlighet för ett lir som detta!

Medlem

Har sett sjukt lite från detta spel, men är ändå jättesugen.

Medlem

Trodde det skulle bli en 4 i betyg... Men en 5a.... Hmm. Kanske ska köpa detta spel ändå, man gillar ju Baldurs skarpt.

Förhandsbokade detta spelet för över en månad sedan. Kommer bara kosta 1 krona när jag hämtar ut det. *längtar*


signatur

ISgtVishnuI - The true God of gaming!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hmm.. Att Kraftling ger spelet 95% i PCG, men 5/5 här på FZ visar ju tydligt bristerna med så få betygssteg. Allt som inte är 100% borde ju få 4/5, eller hur?

Nej.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Har faktiskt testat det hos en polare nu (vi har båda förbeställt det, han laddade det för att han inte kunde vänta ) Och det är riktigt lovande! Längtar till torsdag nu!!! gimmegimmegimme!

Gillar verkligen dialogen, de har lagt ner mycket tid på den och att fighterna varierar på hur man lägger upp taktiken, älskar att de har kvar pausfunktionen, gör verkligen spelet värt att köpa, fast bara på PC!
Laddningstiderna tyckte jag inte var jobbig, men nu testade jag bara lite i början, får se senare i spelet.
Tror jag kommer drömma om detta inatt!
Förbokade så fort man kunde så jag har väntat ett tag på detta nu!
(Stort fan av BG1&2! Och lite NWN 1&2)

Redaktör
Skrivet av Zedrix:

Hade länge sett fram emot recension av Dragon Age från FZ, men blev oerhört besviken när det var Kraftling som fick göra denna recension. Som trogen prenumerant av PCGamer läste jag hans recension för flera dagar sedan, och var sugen på ytterligare en åsikt om spelet från FZ'as sida innan jag förhandsbokar. Nu får jag läsa samma åsikter i både PCGamer och FZ.

Ledsen för det, men alternativet denna gång var att ni hade fått vänta ett antal dagar på recensionen. Vissa hade föredragit det, medan den största delen av våra läsare förmodligen är nöjda med att vi publicerar Emils FZ-recension i dag. Och det är förstås en text skriven för FZ, inte samma som publiceras i PC Gamer.

FZ och PC Gamer är två separata redaktioner och så kommer det förbli. Samarbete förekommer i viss mån, i huvudsak i fråga om att vi skriver nyheter åt tidningens webbdel. Med undantag för mig och Emil har vi olika skribenter; Emils text är hans debut på FZ och det är nog åtminstone ett år sen jag skrev något i tidningen senast.


signatur
Medlem

Hmm, jag har varit sugen på DA länge nu, men ända sen Operation Flashpoint 2 fick en 5 i betyg så avvaktar jag nog med ett köp. Ärligt talat FZ, nu har ni testat båda spelen, är de lika bra tycker ni?

Medlem
Skrivet av Redstar:

Hmm, jag har varit sugen på DA länge nu, men ända sen Operation Flashpoint 2 fick en 5 i betyg så avvaktar jag nog med ett köp. Ärligt talat FZ, nu har ni testat båda spelen, är de lika bra tycker ni?

Lika bra? Det går inte att jämföra Operation Flashpoint 2 med Dragon Age: Origins. I tråden finns det flera länkar till andra recensioner och även in-game filmer. Läs och se för att skaffa dig en bredare uppskattning. En recension säger inte allt.

Medlem

preloadar på steam men det går ju sjukt långsamt...150kbs i 3 dagar nu typ :S , många som klagar på graffen iof...får väll smälla på FSAA och AA på maxx

Medlem

Nån som fått sin förhandsbokning skickad från spelbutiken.se än?

Medlem
Skrivet av Oneone:

preloadar på steam men det går ju sjukt långsamt...150kbs i 3 dagar nu typ :S , många som klagar på graffen iof...får väll smälla på FSAA och AA på maxx

Det är inte så illa som de får det att tro, kan bero på upplösning iofs, men för mig ser det fin fint ut på 40 tummaren.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Gillar inte riktigt talent & spells-systemet. För många spells och för lite passiva, och då menar jag INTE 50 - 50 passiva och kastbara, men kollar man in talents så ser man att ca 90 - 95% är kastbara. Sedan känns många spells värdelösa eller för dyra att kasta. I övrigt ett riktigt bra spel. Och ja, jag har spelat det en del.

Notera: Personlig åsikt

Medlem

Gief... Jag har just förbokat mitt ex.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Som tur är grafik inte allt. Och själv tycker jag det ser flott ut

Inaktiv

Mycket bra recension som vanligt av Emil Kraftling!

Medlem
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Horniak:

Hur står det till med itemiseringen ? Är det Longsword, Longsword +1 och longsword +2 som gäller? Eller är det som Mass Effect med "vapen/rustningsnamn" version 1,2,3,4,5,6,7?

Hoppas dock på att det finns lite mer variation i det här spelet än tidigare bioware titlar? Någon som spelat det som vet ?

Varken eller faktiskt.
Det finns olika typer av vapen/rustningsdelar, och sen finns det olika material som de är gjorda av. Vissa bättre och dyrare än andra.

Låter perfekt!!! Tack för svaret!

Inaktiv

Hoppas det kommer demo för vet inte om jag orkar tanka det för att testa om jag gillar det.

Medlem

Förladdat på steam, deluxe edition! Kunde dock inte vänta så ladda hem det aswell för att prova på lite, det är totalt j**** underbart, dock så verkar jag vara en idiot för vissa ställen är SJUKT svåra,

Alla ni som väntar, ni väntar på något riktigt gott! Själv blir det att börja om direkt det kommer ut på steam!


signatur

Spelburk: Rampage Formula, 8GB Dominator PC8500, Q5500@3.8GHz, GTX295, 5TB HDD, 22" Samsung, Xonar D2X. [Lian Li A71B]

Skriv svar