Inaktiv

Ruskigt dåligt spel, synd att man inte kan få pengarna tillbacka.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

jkw
Medlem
Skrivet av Notumforce:

addons var anledningen till viss del att wow blev lite tristare inte för att det fanns addon utan för att vissa addons var ett krav i raider själv gjorde jag raider pre addons gick alldeles utmärkt

AddOns är inte ett krav för raider, men underlättar markant.

Inaktiv
Citat:

En annan stor besvikelse är att varje klass delar samma startplats.

Kan du beskriva det lite mera? Vad är det som gör det så dåligt? Jag gillar verkligen att folket börjar på samma ställe så alla kan hjälpa varandra och så vidare.

Medlem

Tog Europas första (ej bekräftat, dock första på Perento) fort i övre delen av Abyss ikväll, det var ungefär så endgame pvp som det kan bli, och vi hade där ett helt gäng ~40s.

För att hänvisa till artikeln, det blir mycket grind från och med ca 38, då de quests som finns inte räcker till för att ta sig upp i nivåerna.

Köerna är borta, vare sig det är tillfälligt eller permanent vet vi dock inte, men det är knappast något lagg, även under prime-time, så min gissning är att det förblir som det är nu.

Personligen så har jag haft väldigt roligt genom hela spelet, ändra fram till endgame, då det blev ännu roligare. För tillfället är det främsta problemet att det inte direkt finns många spelare runt 50, så det slutar med att vi springer runt i samma grupp, inte mycket variation. Blir intressant att se hur det blir för de lite mer casual-inriktade spelarna när de börjar närma sig slutet på spelet.

Utöver det, level 40-50 tog ungefär lika lång tid som 1-40, något att se fram emot!

edit:

Skrivet av Einerud:

Ekonomin i spelet är helt trasig på grund av alla botar och guldfarmare. Har aldrig sett något liknande, botarna är överallt och det är inte bara guldfarmare som använder det utan även vanliga spelare. Fuskfest ftl. Blir ingen andra månad i Aion för mig.

De är i full fart med att banna dem, det har gått väldigt bra på Perento, och ekonomin är god. Det sagt, det brukar inte finnas mycket till vettig marknad vid ett så pass tidigt läge, jag väntar med att dra något slutsats tills priserna har stabiliserats och majoriteten börjar närma sig 50.

Skrivet av jkw:

Jag har kört en Assassin till level 20 nu och här är min resencion:

Minus
- Obelisk systemet
- Otroligt få flights
- Crafting
Tar lång tid, du kan misslyckas och förlora material, du kan enbart crafta i städer.
- Otroligt dålig ekonomi
- Broker (Auction House)
Du kan bara lägga ut ett visst antal items, du måste söka med gemener versaler exakt för att hitta items, hjälmar står som accesories.
- Statiskt UI (Går ej att ändra något.)
- Röster i combat
- Dyrare än de flesta mmo's (månads fee)
- Vingarna känns värdelösa eftersom man inte får använda de på quest-areas.
- Quest-miljöer är trånga och smala.

Plus
- Character Creation
- Grafiken är strålande
- Ljudeffekter
- Musiken

Mitt betyg: 4/10
Har jag fel angående något så rätta det istället för att aggera som en barnunge tack.

Jag går punkt för punkt:
1, Ingen kommentar, du får utveckla lite
2, Vid 25 når man the Abyss, ett område där du alltid kan flyga, så länge flight time tillåter.
3, De flesta brukar fortfarande bara crafta i städer, kan inte tänka mig att en smed skulle bygga ihop en sköld ute på fältet, under tiden att hans grupp slåss (:D)
4, Ekonomin stabiliseras när majoriteten når en rimlig level, just nu är den väldigt begränsad, och jag springer runt som en fattiglapp även på min level...
5, Att man endast kan lägga upp 10 items i taget stör mig, versal-historien är på väg att ändras, och hjälmar räknas som accessories i Aion (sorcerers kan använda "plate"-helmets, tex), hjälmar är inte en del av den "vanliga" armorn.
6, Addons har blivit populärt på sistone, tack vare WoW, gissar jag. Saknar själv en del funktioner på det gränssnitt som för tillfället används, det är dock inte allt för hemskt. Väl beprövad struktur, trots allt.
7, Dessa går att stänga av, Options>Audio>spell incantations
8, ingen kommentar
9, Se punkt 2
10, Beror fullständigt på vart du questar!

11, Sannerligen en av de mest välutvecklade karaktärs-skaparna, ja! Tyvärr inte riktigt nog med anledning för att vilja spela spelet, då det händer 1 gång per char

Måste lägga till att level 31 var tillfället då jag verkligen kände.. "Herregud, det här är bland det roligaste jag någonsin spelat." Vid den tidpunkten var jag i full fart med att slakta min väg genom Abyss, då jag precis fått mina nya fina spells. Fanns tyvärr inte många asmodians där just då, men det var nå sanslöst vad roligt jag hade det när jag väl mötte någon!

Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av b0ne:

Då ska vi se hur lång tid det tar innan Aion servrarna stängs ned. Tidigare NCSoft spel har lagst ned högst några månader efter release.

Jasså? Antar att du inte räknar med spel som City of Heroes, Guild Wars samt Lineage I och II, alla vilka har gjort bra ifrån sig.

De enda spelen jag kan komma på som har stängts ner är Auto Assault och Tabula Rasa. Det är två utav... Vad? Tio - tjugo MMO-spel?

Skrivet av b0ne:

Så länge WoW existerar så är det ingen idé att försöka sig in på denna marknad, tyvärr.

Grattis till årets mest korkade inlägg.

Hehe, kanske var att ta i att de läggs ned efter några månader, men du måste hålla med om att WoW (vilket jag själv inte spelar längre) har en så pass bred etablering att det nästintill är omöjligt att ta sig in i denna "kategori" av spel.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

detta är inte så farligt som det låter hos vissa, jag tycker folk ska testa det skälv åtminståne till 25+innan folk utesluter det, men vad vet jag folk klagar så jävla mycket nu förtiden på allting i världen så.

Medlem

detta är inte så farligt som det låter hos vissa, jag tycker folk ska testa det skälv åtminståne till 25+innan folk utesluter det, men vad vet jag folk klagar så jävla mycket nu förtiden på allting i världen så.

Medlem

Har verkligen sett fram emot att se vad FZ tycker om Aion Själv tycker jag spelet är på Top 3 bland de bästa mmo´s jag spelat. Fast tyvärr så sitter jag i grind-träsket nu på lvl 23

Det finns jäkligt mycket att göra i spelet, jag är bara på lvl 23 men man har gjort så jäkla mycket känns det som. Jag orkar inte börja om som min nya drömklass, Gladiator pga allt slit med min Sorc


signatur

Game long and prosper

Skribent
Skrivet av showerguy:
Citat:

En annan stor besvikelse är att varje klass delar samma startplats.

Kan du beskriva det lite mera? Vad är det som gör det så dåligt? Jag gillar verkligen att folket börjar på samma ställe så alla kan hjälpa varandra och så vidare.

Jag hade föredragit att varje klass hade haft varsin startplats/unika story, i alla fall de första tio levlarna. Men det är väl bara en smaksak. Visst har den gemensamma startplatsen sina fördelar, och man kan väl inte få allting här i världen

Medlem

Är level36 Gladiator och tycker det är skitkul. Man ser altid folk än vart man far, inga problem på hitta Elyos heller ute i Abyss.

Tycker de mesta är nice, men skulle gärna fått vara några fler flight paths. Även fler platser i broker.

Sen håller dom ju också på lösa problemet med en .dll fil som gör at de crashar för folk i Siege. Men för er som tänker köra de, testa å trycka shift + f12 fram till att dom fixat "bugget".

Dyppe du ska få spö sen, din Elyos!!
// Den inte alldeles för allsmäktige Asmodae Yoz på Perento

Medlem

Märkte idag en markant förändring av antalet guldspammers på Telemachus! Fick blockera bara en när jag loggade in, tror ban systemet börjar ge resultat


signatur

woop woop

Medlem

Det här gav mig ännu ett gott intryck av Aion. Kan knappt vänta tills jag får råd med det.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Jag skulle först och främst vilja tacka Dyppe för redovisningen. Med tanke på din level så är du nog den med störst erfarenhet som skrivit ett inlägg.

Jag kan inte mer än ställa mig till skaran som tycker om Aion. Spelet är kul, tyvärr är jag inte mer än level 23, men som det låter på vännerna så kommer det bli ännu roligare snart.

Sen, ni vitvingade monster på Penetrera.. Pene.. Pa.. Äh. Ni vitvingade monster på svensk-servern, sluta utnyttja rifts för att ganka oss stackars små låglevlade karaktärer


signatur

living let die

Medlem

Minus:
Adventurespel, inte RPG. Man följer en snittslad bana med nära noll i valmöjlighet. (bara kommit till lvl 23 än, så ingen Abyss)
Mobs attakerar DIREKT vid spawn så man blir ofta dödad pga spawn.
Craftingen handlar bara om vem som har mest pengar för att levla upp då man inte ens behöver sammla material för att levla.
Bottar överallt.
Auktionshuset suger.
Personliga shoppar lusar ner överallt i byar/städer, man måste vara online för att ha en shop uppe och det tar plats på servern. (gillar ideen bakom personliga shppar med taskigt genomförd)
Många inkl mig får lagspikes på 5-30 sekunder ett antal gånger i timman, vilket gör att man blir fattig då man dör hela tiden.
På vissa områden går det 2-3 spelare per mob kvällstid
Totalt obefintlig support från NCSoft
Ingen separat bag för quest items (satans röra och tar plats)
Rubberbanding vissa tider (kvällar främst). Dvs man teleporterar tillbaka när man springer.
Svårt att veta vart man får nya questar och man måste mer eller mindre grinda upp en level eller två för att vara på lämlig nivå (och för att ens få ta quester) för att göra questarna.
Inga addons
Bökande med olika kanaler då områdena är för små för att få plats med mycket folk.
Craftingen (under lvl 200 av 400 iaf) ger mest skräp alt sådant man får tag i på annat sätt.
Väldigt väldigt ont om plats i bags/banken för crafting

Plus:
Väldigt trevlig atmosvär.
Trevlig story bakom spelet
Ok WoW-klon (om man nu gillar den typen av spel)
Lär bli roligare efter lvl 25...
Sägs ska vara kul PvP
Abyssen skall vara öppen och inte snittslad bana. (inte varit där själv än)
Mycket trevliga och mäktiga huvudstäder

Summering:
Kommer inte att fortsätta spela om inte Abyssen blir helt revolutionerande i spelet, om jag orkar ta mig dit då jag just nu står på samma plats och stampar pga att jag dör hela tiden, trots bara 1 1/2 lvl kvar.
Började spela pga att en kamrat ville men han kan bara spela mellan 18-21 och då har han bara kommit in ett par gånger så han har helt kastat in handduken, trots att det nu går att komma in utan kö, då han ledsnade.

Skulle jag rekomendera spelet till någon annan? Absolut inte i dagsläget, men kanske längre fram när dom stora problemen är lösta. Det är igentligen ett bra spel men som främst NCSoft saboterar så bäst dom kan.

Känner mig faktiskt lurad på mina pengar, och bara det gör att jag inte vill stödja ett lurendrejeriföretag som NCSoft (som jag aldrig kommer att köpa ett spel från igen). Har spelat 20+ olika MMORPG och Aion är nog bland dom sämsta men kanske med den största potencialen.

Medlem
Skrivet av jkw:
Skrivet av Notumforce:

addons var anledningen till viss del att wow blev lite tristare inte för att det fanns addon utan för att vissa addons var ett krav i raider själv gjorde jag raider pre addons gick alldeles utmärkt

AddOns är inte ett krav för raider, men underlättar markant.

Lite ot men iaf

Raid addons var visst ett krav iaf i dom guild som var med i och hade kännedom om på den server jag spelade.

Ontopic igen

Jag hoppas man undviker addons stöd i aion till varje pris.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Mitt förtroende för NCSoft försvann när Tabula Rasa avrättades.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Härligt spel tycker jag. Det gör ju rätt mycket nu när man kunde använda sina lvl30 collectors edition vingar i pvp & när man skillar upp extract aether.

Medlem

Är det så att FZ inte vågar sätta betyg föräns deras medlemmar kommenterat vad dom tycker på Del 1 av recensionen? Med tanke på hur det blev när FZ recenserade OPF2 dvs.
Vad jag menar är att ni behöver inte sätta ett slutgiltigt betyg, utan ett tillsvidare betyg på hur det kännts att levla till den nuvarande leveln som ni är på. (Så, nu när ja förklarat hur jag menar så behöver folk inte whina på det, nice va?)

Anyways, ja har polare som tröttnat på Aion för dom är basically trötta på MMO genren efter WoW , ingen som tröttnat för att det inte är ett roligt och underhållande spel.
Att det är svårt att levla ser jag och mina kvarvarande vänner som ett stort plus, det ger lite mera utmaning i spelet.
Sen alla p14 som började spela WoW i WLK releasen och whinar på Aion... fortsätt spela WoW tack.

Medlem

Jo, men varför ska man spela det undrar jag, för att grafiken var snygg?

Medlem
Skrivet av jkw:
Skrivet av MugiMugi:

jkw Spelet börjar inte enns fören level 25

BTW angående röster i combat, går att disabla, angående GUI'n finns en hel del options bara att kolla igenom dom.

Otroligt få fights? Syftar du på PVP? som sagt va du sa att du var lv 20, levla dig till 25 så får du mer PVP än vad du vill ha.

Angående UI
Visst, man kan fixa fram target of target och sådant. Men jag menar utöver de 2 default themes som följer med så kan du inte göra ditt UI personligt på något vis. Vilket går i flesta dagens MMO's.

Otroligt få flights
Flights, inte fights.

Levlar på hittills, har ett tag kvar på min startperiod eftersom jag inte började på releasedagen. Har bestämt mig för att ta mig till 25 iaf. Blir inte spelet markant bättre då - så är det farväl.

Mina två klasskamrater som strax är lvl 30 säger att det är på just lvl 25 som spelet blir riktigt roligt. Så spela iaf till lvl 30 och kolla vad du tycker om spelet.

Enligt deras ord så "Lvl 25 på Aion är nästan som lvl 60 var på WoW i början, raids och PvP börjar redan då"


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Lerner:

Sen alla p14 som började spela WoW i WLK releasen och whinar på Aion... fortsätt spela WoW tack.

Precis den här mentaliteten som håller mig borta från dessa populära spel, all jävla bajskastning. Fy fan vad det äcklar mig.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Mina barn tyckte det var lite kul, men till och med dom tröttnade efter ett tag och gick tillbaka till WOW... Inte för att WOW skulle vara "bättre" (det är faktiskt precis likadant som Aion, bara nytt skal i princip) utan för att det är det som alla deras kompisar spelar, så dom lär ju inte byta spel förren det spelet fösvinner eller all ungar går över till något annat spel...

När ska dom släppa ett spel för oss vuxna?
Sci-fi, horror, survival i en riktigt brutal sexig sandbox-miljö med värsting grafik som får min 25k kr dator att jobba lite. (Fan jag är vuxen, jag har pengar att köpa grafikkort för)

Redaktör
Skrivet av Lerner:

Är det så att FZ inte vågar sätta betyg föräns deras medlemmar kommenterat vad dom tycker på Del 1 av recensionen?

Vi har ju förklarat varför vi väntar med betyget - vi vill ha en bättre bild av spelet.


signatur
Medlem
Skrivet av Securion:

*Snippet*...

När ska dom släppa ett spel för oss vuxna?
Sci-fi, horror, survival i en riktigt brutal sexig sandbox-miljö med värsting grafik som får min 25k kr dator att jobba lite. (Fan jag är vuxen, jag har pengar att köpa grafikkort för)

Problemet är att alla ungar kommer vilja spela ett sånt spel också. Kanske skulle funka om dom satte en 18+ gräns med fet kontroll på (hur dom nu skulle lösa det), men problemet är ju då att dom förlorar pengar på att stänga ute kunder. Mycket av pengarna rullar ju in från dom unga spelarna.

Men klart man får drömma I värsta fall får jag väl se till att hamna i den branschen själv och göra ett mmorpg för vuxna. (Antar att du syftar på mmorpg, iom att du kommenterar här).

Bra recension förresten. Ser fram emot nästa del, ska bli spännande att se vad som sägs om Abyss. Själv har jag inte testat spelet, gör aldrig det direkt efter release. Väntar hellre tills det har etablerat sig lite.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av Securion:

Mina barn tyckte det var lite kul, men till och med dom tröttnade efter ett tag och gick tillbaka till WOW... Inte för att WOW skulle vara "bättre" (det är faktiskt precis likadant som Aion, bara nytt skal i princip) utan för att det är det som alla deras kompisar spelar, så dom lär ju inte byta spel förren det spelet fösvinner eller all ungar går över till något annat spel...

När ska dom släppa ett spel för oss vuxna?
Sci-fi, horror, survival i en riktigt brutal sexig sandbox-miljö med värsting grafik som får min 25k kr dator att jobba lite. (Fan jag är vuxen, jag har pengar att köpa grafikkort för)

AoC får väl graffet att svettas lite i alla fall.:)
Det är ju utan tvivel det MMO som ligger längst fram vad gäller grafik och vuxenhet i alla fall. Men jag håller med, ett sandbox MMO hade varit trevligt.

Bortsett från själva karaktärerna tycker jag inte grafiken i Aion är något att hurra för. Känns som ett upphottat WoW med lite stänk av Guild Wars och Final Fantasy. Karaktärerna håller dock hög klass rent visuellt som sagt, resten är ingen direkt polygonfest.
Vad gäller olika startområden för de olika klasserna så känns det inte konstigt som det är nu. Olika startområden brukar ju inte vara knutet till klass utan snarare till ras i de MMOs som har olika "hembyggder". I Aion finns bara 2 spelbara raser, så att det bara finns två startområden känns ganska naturligt.

Lotro, AoC och Aion rullar på burken hemma, en av dem får nog lämna snart och det pekar åt Aion hållet. Främsta orsakerna till det är väl främst avsaknaden av gammalt hederligt PvE endgame (dvs raids) och att det är lite för mycket grind för min västerländska lathet.
Köpte det mest för att man var lite uttråkad på alla större MMOs som finns ute idag. PvP är inte riktigt min grej då det brukar dra fram den sämre egenskaperna hos folk (ungefär som bilkörning:D).

SWToR, jag sätter mitt nästa hopp till dig.

Inaktiv
Skrivet av Securion:

När ska dom släppa ett spel för oss vuxna?
Sci-fi, horror, survival i en riktigt brutal sexig sandbox-miljö med värsting grafik som får min 25k kr dator att jobba lite. (Fan jag är vuxen, jag har pengar att köpa grafikkort för)

Age of Conan finns redan, det har en mer vuxen värld. Men spelarna påverkas inte av det på samma sätt du tror, med andra ord så spelar det ingen roll om spelet är vuxet om spelarna inte är det.

Du kanske ska ta en titt på Funcoms andra kommande spel också, The Secret World.
http://www.darkdaysarecoming.com/

Skärmdumpar och filmer (otroligt snygga CG filmer) finns på FZ:
http://www.fz.se/spel/the-secret-world

Medlem

Om ni gnäller på grinden (som kommer emellanåt då questerna inte räcker till eller förklär grinden) så har ni inte spelat ngt asiatiskt MMO tidigare.

Lineage 2 tex, där snackar vi grindfest.
(Requime som nämndes är för övrigt en L2-clone)

Ekonomin? Återigen....kika på L2 så får ni se en skruvad ekonomi. So far så har det hållt på en (i mina ögon) vettig nivå.

Droprate är helt ok...mkt högre än i L2 (jo jag jämför mkt med L2 mkt för att båda är från NC Soft).

Inga raids? Hm......se till att hålla ögonen öppna efter namedes so kan man lätt köra miniraids rätt ofta, gäller bara att ingen campar dem

Min samanfattning hittils:
Linage 2 med en twist av västerländsk lathet
Det går för fort att komma upp i lvl IMO.
Man får inte kämpa så mkt för det utan det känns mer serverat, så typiskt västerländskt och "kravet" på enkelhet kom inte förrän WoW slog igenom stort och Blizzard skämde bort alla gnällspikar som tyckte dte var för svårt o jobbigt.
Men herregud säger jag till er som gnäller för att man får kämpa lite i ett spel........skall ni ha allt serverat på silverfat i verkliga livet med? Då tycker jag bara synd om er.....

Medlem

PS det finns raids i Aion, finns 4-5 st, de är alla lv 50 dock.

Skrivet av Securion:

När ska dom släppa ett spel för oss vuxna?
Sci-fi, horror, survival i en riktigt brutal sexig sandbox-miljö med värsting grafik som får min 25k kr dator att jobba lite. (Fan jag är vuxen, jag har pengar att köpa grafikkort för)

Medelåldern för MMO spelare generellt sett är ~25 är vid diverse studier, du kan googla upp dem ifall du vill läsa. SÅ kan ungefär joina vilket spel du vill.

De med månadskostnad har generellt sett högre ålder vs de som är gratis men skillnaden är inte enorm.

Och om du menar "vuxen" miljö? Så tja det finns inget sådant, alla spelare är olika, alla tycker olika, själv tycker jag en värld med enbart blod o våld är inte vidare vuxet. Vad jag försöker säga så är det väldigt personligt om vad vi alla tycker är 'vuxet'

---

PS angående spel prestanda Aion i Sieges kräver en ganska så fet burk, har personligen ingen värsting dator men min Radeon HD 3870 får jag ungefär 4-5 FPS vid Sieges och det är på det lägsta samt enbart visar namn på spelarna

Medlem

Bra recension ser fram mot del 2 sedan.

och tycker själv att spelet håller måttet bättre än andra premiärer av mmos dock har jag bara varit med på wow och warhammer premiärer.

Positivt
+Ekonomin känns spännande
+Fights är otroligt vackert, och chain systemet är riktigt härligt.
+Obelisk och att dö ska få konsekvenser
+Kampanj questerna tycker jag om.
+Grafiken är helt oki (sitter på lägsta inställningarna för stunden)
+Spel känslan är grym skön.
+Vingarna att lära sig flyga(sväva) från klippor för att sedan ta vara på små höjdskillnader för att få flyga lite till stört skön känsla.

Negativ
-UI inte strt minus tycker allt sitter bra men att få välja ta bort nån frame samt att kunna flytta runt alla olika frames som player/target/target target kartan etc vore trevligt.
-Chatboxen är största minuset hur kommer man inte ihåg att lägga in i option att användarna ska få välja vilken bakgrund man vill ha för man ser knappt texten.

Det var för mig kommer spela detta härliga spel länge och som många sagt spelet börjar först vid lvl 25 och abyss jag är just nu 24

För mig har Aion slagit wow på spelkänsla och sedan skiter jag i om ingen annan tycker som jag ^^

Medlem

Lonefox: Tyvärr är folk vana att få saker å ting serverat å förenklat.

123
Skriv svar