"Valve exploaterar små spelutvecklare"

Medlem

Normalt sett diggar jag Valve, tycker dom generellt har en bra inställning om saker och ting och är generellt schysta mot sina kunder. Men jag kan inte annat än hålla med, Steam har för det första hutlösa priser och för det andra är det säkert sant att dom tar åt sig en stor del av kakan. Om det fanns en oberoende tjänst som fungerade som Steam men hade mer normala priser (steam har ofta dubbla priserna mot vad en riktig fysisk kopia från spelhandeln kostar) och där utvecklarna fick mer betalt så vore det ett bättre alternativ för alla.


signatur

What are you waitin' for... Christmas?

Medlem

Vad kan man säga?
Life's a bitch. Människor har assrejpat varann i alla tider och kommer att fortsätta med det fram tills att spökhomofoben Gud kastar en brinnande, 2000 miljarders megatons atombomb på skitplaneten vi kallar Jorden


signatur

Where are we runnin'?

Avstängd

Valve har skapat världens största och bästa distributionstjänst för spel, därför är det inte mer än rätt att de får skörda frukterna av det. Att göra Steam till ett eget företag vore kanske bra, men lite för mycket jante- och rättvisetänk för min smak.

Jag håller dock med i mycket som har sagts. Priserna är ofta höga, förutom helgrabatterna, och enligt Garry (Garry's Mod) så tog Valve 5 av de 10 dollar GMod 10 kostade. Jag reserverar mig för eventuella fel.

Medlem
Skrivet av humz4:

Om Steam var ett eget företag så skulle de endast tjäna pengar på att sälja spel och det skulle ev innebära att det måste ta mer betalt för sina tjänster (om det nu går) för att få lönsamhet i företaget.
Nu när Valve är ägare så skulle det NOG kunna gå att sänka priset på sina steam tjänster och ändå gå runt pga att de säljer sina egna spel och får in pengar den vägen.

Är jag helt ute och cyklar?

Det kan ju även vara så att att Valve marknadsför och skaffar en stor kundbas för Steam med sina egna spel och på så sätt närmast uppnår en monopol-ställning och kan ta ut överpriser?

Jag misstänker att det är troligare att Steam-försäljning av andras spel finansierar utdragna utvecklingstider av Valve-spel snarare än att Valve-spel skulle göra Steam-försäljning billigare.

Inaktiv

Tror att det kunde vara en jäkligt smart idé om ett gäng mindre utvecklare gick ihop och startade nån egen nedladdningsplattform, typ som Gathering of Developers för den digitala nedladdningseran. Kunde ju fördelaktigt kombineras med kunskapsutbyten mellan utvecklare och kanske till och med nån community där spelare kunde umgås med de utvecklare som orkade. Knyt sedan ihop det med nåt som liknar G.O.G mot konsumentsidan och jag skulle, som spelare, vara lyrisk. (Om de hade spel som var värda namnet vill säga.)

Medlem
Skrivet av mullins:

Finns det någon likvärdig tjänst? Nope. (?)

Finns ju gott om dem, dock inte lika stora eftersom Steam (precis som skribenten säger) är på väg att få monopol.
Något som är riktigt, riktigt illa om det händer, eftersom tjänsten ägs av ett enskilt spelbolag och dessutom fortfarande har ruskigt höga priser för elektroniska kopior. Till och med högre än vanliga butiks-ex i flera fall.

Prova besök tex Gamers Gate, där behöver man inte ens ha igång klienten för att köra spelen. Direct2Drive är en annan lösning och även Paradox har sin egen tjänst.

Vad vi behöver är att en helt spelbolags-oberoende tjänst blir stor och populär, samt sätter vettiga priser, som inte är rädd för att det leder till att butiksförsäljningen avtar.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av mullins:

Finns det någon likvärdig tjänst? Nope. (?)

gamersgate? och många andra

Allt på steam är löjligt dyrt för den delen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Aion:
Steam: 530:-
Direct2drive: 350:-

Operation Flashpoint Dragon Rising
Steam: 520:-
Direct2drive: 350:-

De säger rätt så mycket om Steam just nu.

Medlem

klart som faen valve tar större delen av vinsterna. ända sättet får dom å överleva tanke på vilken jävla tid dom ta rpå sig å släppa nått eget nytt. (bort sätt från LFD2 som kommer uber fort för att var valve)

Medlem
Skrivet av mullins:

Finns det någon likvärdig tjänst? Nope. (?)

Kanske inte EXAKT samma, men http://www.direct2drive.com/ har bra mycket spel.

Medlem

Oavsett om han har rätt eller inte så vill jag veta skillnaden jämfört med att släppa ett spel via de vanliga distributionskanalerna innan jag säger något mer. Ok om steam är dyrt men är konventionella sättet mycket dyrare så är det väl skit samma. Sen fattar jag inte alla som klagar på L4D2 fortfarande, hur sugit är det med att få en uppföljare för snabbt? Alla har slagits av gratis-mani helt klart...


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem

Äsh, han är bara avis.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Steam skulle må bra av lite konkurrens, finns ju inget vettigt alternativ just nu.
Dom har hutlösa priser, som tur finns det ställen som g2play.net som utnyttjar att det är olika priser beroende på vilket land man bor i, så man kan få tag på spel mycket billigare via Steam.
Men det är ju bara stora spel lixom.

Medlem

Håller med Steam tar höga priser. Gillar inte deras spion program heller.
Gamersgate och D2D är inte bara de ända som finns. De finns mer:
http://downloads.comhem.se/games/
http://www.gog.com
http://www.trygames.com/
Ubi och EA har egen Dl också

Microsoft ska också starta en Games on Demand för Xbox live där man kan ladda ner spel digital till xbox360.

Medlem

Vem fan köper spel via steam? Jag beställer från Discshop och får hem ett härligt spelomslag . Jag har alltid velat haft mina spel på dvd-skiva. Kommer nog alltid vara så OM inte det blir jävligt mycket billigare att köpa direkt via internet och få det till datorn, vilket det inte kommer att bli.

Fast direct2drive var ganska billigt. Men.... Njaee..


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Spel som jag vet kommer att patchas regelbundet/ofta är bekväma att ha på Steam.

Det jag har emot steam är deras priser som är höga.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Insomniac:

Hela uttalandet är inte citerat men det han menar är att distributionskostnaden som de tar ut är alldeles för hög, kolla själva på priserna. Det är ofta nästan samma pris som för en kopia man köper i butiken.
Det var iaf så jag förstod det.

Snarare så att Steam ofta är betydligt dyrare än vettiga butiker för fysisk distribution. Speciellt på titlar som inte är splitternya då steams priser har en tendens att stanna på de 50-60$ som det har vid release. (Vilket redan det ofta är betydligt högre än vad spelet kostar i många webshoppar). Att sedan 3-4 månader efter release fortfarande ta samma pris när butiker ofta sänker priserna ganska snabbt på PC spel är rätt konstigt. Vilket är största anledningen till att jag i princip aldrig köper några spel förutom valves egna via steam.

Var ju bara ta Dawn of War 2 som exempel, steam ville ha 50-60? för det när det var nytt, jag köpte det från spelbutiken.se för 315:- alltså i princip halva priset. Visst detta är inte enbart steams fel men jag tror inte dom är helt oskyldiga.

Fast, 60 dollar är bara 420 spänn. Alltså typ en hundring mer. Och spelbutiken är ju faktiskt riktigt billigt, det priset får du ju inte i butik direkt.
Sen kostar DoW II 49 dollar. Ca 340 kronor. Och det gjorde det vid släpp med. För 99 dollar (700 sek) kan du få DoW II, DoW + exp, Company Of Heroes + exp, Stalker SoC, Titan Quest + Exp, Full Spectrum Warrior + exp, Frontlines Fuels of war och Juiced 2.
Det är fan inte dyrt alltså

Köppte själv Total War packet med Empire Total War, Medieval Total War II + exp och Rome Total War + exp för 60 dollar (vilket var 400sek). Det är bra pris det med.

Så steam är inte så dyrt som du tror, tror jag.

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Han har en poäng, jag vet inte om jag litar på Vavle längre genom att dem ska släppa L4D2 direkt efter ettan. Det måste finnas fler eller andra tjänster "steam får inte vinna", helt rätt.

Seriöst, L4D2-diskussionen borde vara lika död och begraven som Rickrolling nu right?

Som just konsument så är det svårt för mig att sätta sig in i diskussionen, jag gillar Steam och köper spel då och då därigenom, men jag köper även spel digitalt från ställen som GOG, så jag vet inte på vilket sätt Steam "vinner".

Nåja, I-landsproblemen hopar sig tätt känns det som


signatur
Medlem

Lite pinsamt här btw..
Titel a lá Aftonbladet.

Medlem

Valve skulle få exöpta mig jag bryr mig inte

Medlem

Konkurrens är viktigt för industrin, Valve har ingen konkurrens.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Prova besök tex Gamers Gate, där behöver man inte ens ha igång klienten för att köra spelen. Direct2Drive är en annan lösning och även Paradox har sin egen tjänst.

iofs, så är ju Gamers Gate, paradox egna tjänst. som jag måste säga att jag gillar. men försöker låta bli att ha mina spel utspridda, så jag föredrar steam men hatar priserna.

på gamersgate har jag dock paradox utomordentliga strategi-titlar, EU-serien samt HoI-serien.

Medlem

Hur fan kan ni säga att han snackar i nattmössan, är ni spelutvecklare som distribuerar spel genom Steam eller? Inte? Håll då käften.

Sen att man som konsument gillar tjänsten, det är en helt annan sak.

Det finns för mycket pubertala snorungar utan insyn i annat än vad som försigår i deras pojkrum hemma hos mamma och pappa här.


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Hur kan man lita på att dem inte använder ens kontouppgifter när man köper spel.
Skulle annars vara ett bra och billigt sätt att köpa spel på.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Jag börjar gilla Gearbox Software mer och mer.
Han har säkert rätt i det han säger. Jag har inte sett några avtal så har egentligen inte mycket att gå efter men väljer att använda Steams prissättningar som argument

Som dosman sa "Steams prissättning är rent ut sagt löjlig."

EDIT_
Überklass, folk har väl rätt att till sin åsikt oavsett om de vet vad de snackar om eller inte. Det är hela poängen med yttrandefrihet.

Medlem

Håller med till fullo. Valve har ju sina rötter i Micorsoft dessutom... konstigt...

Medlem

Tycker att steam har vettiga priser och ibland till och med riktigt sköna deals. Det jobbiga är ju att man inte får några skivor. Gällande vissa spel så tar dem ju ganska höga priser men inget hindrar än att beställa det från annat håll =).

Dem var snabba att komma ut till folk med deras tjänst och nu får dem in pengar för det, inte så konstigt. Så tills det finns något bättre åker jag i steam-båten.

Inaktiv

skulle inte kunna köpa spel på steam känns ju som om allt är dubbelt så dyrt där

Medlem

De flesta verkar helt missuppfattat att detta har INGET att göra med priset på Steam, utan att Valve tar för stor andel av förjänsten.

Sen att priset är högt på Steam beror till stor del på vanliga butiker. Om Valve skulle ha sålt t.ex. Half-life 2 för $30 och det hade kostat $50 i butik, så skulle många stora butikskedjor ha vägrat att ta in Half-life 2 alls som protest. Varför skulle butikerna köpa in ett spel som de riskerar att inte få sålt pga att det finns mycket billigare på nätet?
Även skulle utgivaren Vivendi som satsar pengar på att fysiskt ge ut Valves spel protestera, osv osv.

Så det är inte bara att Valve är giriga som gör att de har höga priser, tror de gärna skulle sänka och sälja fler digitala kopior och få alla pengar själv, än att dela inkomsterna med butiker, ugivare etc. Men tyvärr så länge majoriteten köper sina spel i butik så har inte Valve råd att göra sig ovän med alla där ute.

och nej, ingen Valve-fanboy, tyckte half-life 1 var halvbra, tvåan tröttnade jag snabbt på, enda riktigt bra de gett ut är Portal vilket de inte ens gjort själva

Medlem
Skrivet av TheWhaleHunter:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Insomniac:

Hela uttalandet är inte citerat men det han menar är att distributionskostnaden som de tar ut är alldeles för hög, kolla själva på priserna. Det är ofta nästan samma pris som för en kopia man köper i butiken.
Det var iaf så jag förstod det.

Snarare så att Steam ofta är betydligt dyrare än vettiga butiker för fysisk distribution. Speciellt på titlar som inte är splitternya då steams priser har en tendens att stanna på de 50-60$ som det har vid release. (Vilket redan det ofta är betydligt högre än vad spelet kostar i många webshoppar). Att sedan 3-4 månader efter release fortfarande ta samma pris när butiker ofta sänker priserna ganska snabbt på PC spel är rätt konstigt. Vilket är största anledningen till att jag i princip aldrig köper några spel förutom valves egna via steam.

Var ju bara ta Dawn of War 2 som exempel, steam ville ha 50-60? för det när det var nytt, jag köpte det från spelbutiken.se för 315:- alltså i princip halva priset. Visst detta är inte enbart steams fel men jag tror inte dom är helt oskyldiga.

Fast, 60 dollar är bara 420 spänn. Alltså typ en hundring mer. Och spelbutiken är ju faktiskt riktigt billigt, det priset får du ju inte i butik direkt.
Sen kostar DoW II 49 dollar. Ca 340 kronor. Och det gjorde det vid släpp med. För 99 dollar (700 sek) kan du få DoW II, DoW + exp, Company Of Heroes + exp, Stalker SoC, Titan Quest + Exp, Full Spectrum Warrior + exp, Frontlines Fuels of war och Juiced 2.
Det är fan inte dyrt alltså

Köppte själv Total War packet med Empire Total War, Medieval Total War II + exp och Rome Total War + exp för 60 dollar (vilket var 400sek). Det är bra pris det med.

Så steam är inte så dyrt som du tror, tror jag.

Grejen är ju det att det inte kostar 60 dollar eller 99 dollar, utan 60 euro och 99 euro. Iaf ifall man bor i Europa utanför Storbritannien.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

123
Skriv svar