Grin AB går i konkurs

Medlem

Precis nu medan jag klickade runt så blev deras hemsida uppdaterad. De har lagt upp sitt avskedsbrev.
http://grin.se/

Medlem

Fick väldiga vibbar av oprofessionalism á la PirateBay när jag läste brevet.
Tråkigt att ännu ett företag går i konkurs. Men det är så här det ska fungera. De starka står kvar medan de svaga knuffas bort.

Medlem
Skrivet av DreadX:

inget att grina över

BA DUM TSS!
http://data.fuskbugg.se/skalman01/badumtssshhh.jpg


signatur

Jag äger.

Medlem

Inte förvånad efter att dom slaktat Bionic Commando franchisen helt.
De gjorde ett bra jobb på reamred dock skall tilläggas.

Tråkigt för de anställda, men inte förvånad.

Branchen har för mycket bra utvecklare för att ett företag som produceras så pass mediokra spel som Grin gjort skall kunna klara sig när tiderna blir kämpiga.

Måste bara säga att Ghost recon är underbara spel, men måste vara noga med att poängtera att det som de flesta vet knappast är Grins egen serie.

GRAW är nästagenerations tittlarna, och grin har enbart gjort dem och enbart till PC.
Helt okay spel, men långt ifrån orginalspelet och dess expanisoner.

Medlem

synd på världens grymmaste logga. men nån köper väl upp konkursboet (gamla ägarna kanske, det är ju inte helt ovanligt) och fortsätter med det feta smilet.


signatur
Medlem
Skrivet av Naida:

Tråkigt :/ Har själv inte testat några av deras senaste spel. Men det såg verkligen bra ut iaf. Tillräckligt bra för att kunna ha en framtid.

Graw spelen var riktigt roliga faktist. Hade ju hoppas på fler sånna.

Det kommer nog fler sådana. GRIN hade bara hand om PC-versionerna. Serien dör inte med GRIN.

Medlem

Synd att en sån stor svensk datorspelsutvecklare går under. Det är svårt nog att hitta jobb i den här branschen som det är. DICE får ju fortfarande pengar av EA, så de kan nog hålla sig i matchen en stund till, men som vi har fått höra från många andra ställen så blir det nog troligt att väldigt få studios kommer våga på orginella spel under den närmsta tiden.

Vi kommer få se en hel del filmlicensspel och uppföljare...

Medlem
Medlem

Tråkigt tråkigt!

Medlem
Skrivet av DreadX:

inget att grina över

No pun intended?

Medlem

aw, tråkigt.
RIP


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Riktigt trist, hoppas det ordnar sig för alla anställda.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=oUoz27IOoPk&feature=channel_pa...

Fan vad gött! Detta skall firas med en kall Vanilla Coke och lite BF2.

Medlem

Noes!;o


signatur

hough I fly throught the valley of death, I shall no fear evil, for I am 80,000 feet and climbing

Medlem

ajaj tråkiga nyheter

Medlem

Väldigt tråkigt


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Visst är det synd att vi förlorar ett svensktspelföretag, men seriöst, släpper man spel som inte alls är bra så går det så.
Det bästa av dom tre som släppts i år är Bionic Commando och har 70 på Metacritics!

Vi har fortfarande kvar några bra svenskaspelföretag.
Starbreeze, DICE, Frictional Games mm.


signatur

What else could I say?
Everyone is gay.

Medlem

Surt!

Jag köpte allt gällande GRAW - riktigt bra spelupplevelser. Hoppas talangerna hittar hem till andra utvecklarföretag och tar fram bra grejer.

Medlem

"Ryktena stämde, enligt P3 har en av Sveriges största utvecklare lämnat in en ansökan om konkurs."

Kan inte hålla med om att de var det största, tycker starbreeze och Dice är mycket större.

Medlem

Det var väldig synd.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

några Grinnare från Göteborg-kontoret har redan skapat ett nytt företag - Outbreak Studios

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=24807

Medlem

Jag sörjer ej.

Medlem

Tråkigt att höra :(((

Hoppas dom kommer tillbaka på nytt starkare och bättre än någonsin !


signatur

dizzid1a. Say What?

Antikvitet
Skrivet av Blackbeard:

"Ryktena stämde, enligt P3 har en av Sveriges största utvecklare lämnat in en ansökan om konkurs."

Kan inte hålla med om att de var det största, tycker starbreeze och Dice är mycket större.

Tycker och tycker, ett vanligt sätt att mäta storlek på ett företag är anställda och Grin har (haft) väldigt många anställda.

Ett annat sätt är förstås att mäta omsättning och där vet jag inte hur de ligger till gentemot varandra. Men Grin var väldigt stora, det råder det ingen tvekan om. De växte i en rasande takt sista åren.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Vi har samlats här idag för att begrava Grin AB.
De var dem som visste allting inom Spelkänsla.
Bland dem spelen dem släppte så var vissa lyckade,
Vissa inte.
T.ex Ghost Recon Advanced Warfighter 1+2
Bionic Commando Rearmed
Bionic Commando

Sen till dem inte så helt lyckade, som jag faktiskt tycker om, Wanted: Weapons of Fate.
Terminator Salvation
But who the f*** cares!?
They rockzz!!

Hope you will come back!

Cya!

:heart:

Medlem
Inaktiv
Medlem

Tråkigt, lider med dom.

Får hoppas att dom hittar jobb snarast möjligt.

Medlem

NEEEEEEEJ!!
visserligen så finns ju dice...
men ÄNDÅ!!! NEEEEEEEEEJ!!!

Medlem

Varken överraskande eller speciellt betydande, iaf för min del.

"- Det är den värsta konsekvensen av den ekonomiska krisen hittills, säger Pär Strömbäck på Dataspelsbranschen till P3."

Ekonomisk kris... är det det man kallar det när ett företag släpper halvfärdiga spel och tydligen gör ganska dåliga ekonomiska val?


signatur

"Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power."

Skriv svar