Nya bilder från Rage

Medlem
Skrivet av hyperkossan:

haha ja det är samma plats? bara att de flyttat fram kameran / gubben lite..

Fail

[edit]
lika bra jag tillägger att det ser ut som dom där sten bumlingarna inte är antingen i "öppningen" på en bilden och i väggen av byggnaden på andra bilden.

Medlem

http://www.fz.se/bilder/arkiv/w/wdgni8xqv346mr0jzacskhpt1oy7l...

Phew! Nice himmel!
Ser ut som man klippt in dåliga texturer i en riktig "himmel-bild" tagen med riktig kamera.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Tänkte bara informera läsarna som blivit vilseledda av samtliga nyhetsmedier inkl FZ att PS3 inte är ensam om att ha problem. (vilket är naturligt då spelet är långt ifrån klart) PC versionen har "heavy tearing" vilket borde vara minst lika illa. Även xb360 lider av problem. Mer info här:

Finally got my hands on the Edge preview...predictably reporting on it on the web was a complete hatchet job.

First of all it's very clear that when talking about the '20-30 fps' PS3 version, they're talking about the current state of development. Here's some other insights on the current status - the PC version has 'heavy screen tearing', and the in the 360 version 'textures on many surfaces flick visibly between resolutions'. All these things were mentioned together in the article alongside the PS3 framerate as an illustration of where development stands currently across the platforms. Anyone who takes this to be a comment on the expected outcome of the games needs some very basic lessons in comprehension.

Also, the comment from Carmack about "The work remaining is getting it locked so there's never a dropped frame or a tear" was in response to the observation about the tearing in the PC version, not a comment meant to reassure about the PS3 version or about locking the PS3 version at 30fps as some took it to mean.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

http://www.fz.se/bilder/arkiv/w/wdgni8xqv346mr0jzacskhpt1oy7l...

Phew! Nice himmel!
Ser ut som man klippt in dåliga texturer i en riktig "himmel-bild" tagen med riktig kamera.

Ja och det är inget i spelet som man blir jätteimponerad av om man har sett de "riktiga" bilder som inte har blivit förminskade så att alla texturer ser mycket bättre ut.
De riktiga bilderna går att hitta en bit ner i denna tråd: http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=137016

Skrivet av redmac:

Tänkte bara informera läsarna som blivit vilseledda av samtliga nyhetsmedier inkl FZ att PS3 inte är ensam om att ha problem. (vilket är naturligt då spelet är långt ifrån klart) PC versionen har "heavy tearing" vilket borde vara minst lika illa. Även xb360 lider av problem. Mer info här:

Tearing brukar aldrig vara något problem på PC då det försvinner så fort man aktiverar V-sync. Så det är ju inte i närheten av problemet med den dåliga prestandan man får på PS3an.

Edit: kan FZ vara snälla att fixa ett riktigt forum som fungerar.

Medlem

Grymt snyggt och 60 FPS på alla plattformar
Me like!

Medlem

Bush
väldigt hemska dom stora bilderna var? tack för länken dock.

och angående ps3an, totalt irrelevant kommentar, då man inte kan räkna med att alla plattformer är lika klara och har likvärdiga problem.

Medlem
Skrivet av Bush:

Tearing brukar aldrig vara något problem på PC då det försvinner så fort man aktiverar V-sync. Så det är ju inte i närheten av problemet med den dåliga prestandan man får på PS3an.

Edit: kan FZ vara snälla att fixa ett riktigt forum som fungerar.

Om det vore så enkelt skulle väl ID software haft igång det? Du menar väl inte att ID software inte vet vad v-sync är? Just nu har PC versionen stora problem med detta enligt EDGE. Försökt inte förmildrar omständigheterna då vi har svart på vitt att PC versionen är långt ifrån klar. Samma gäller xb360 versionen. Detta är fakta som inte kommit fram då FZ valt att klanka ned endast på PS3 versionen. Eftersom varken tearing eller flickering på texturer uppstår på PS3 versionen så känns det som att det sista som måste fixas är FPS:en. John Carmack som är alla PC nördars stora gud ska väl inte tvivla på hans förmåga skriva en optimerad spelkod?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

Om det vore så enkelt skulle väl ID software haft igång det? Du menar väl inte att ID software inte vet vad v-sync är? Just nu har PC versionen stora problem med detta enligt EDGE. Försökt inte förmildrar omständigheterna då vi har svart på vitt att PC versionen är långt ifrån klar. Samma gäller xb360 versionen. Detta är fakta som inte kommit fram då FZ valt att klanka ned endast på PS3 versionen. Eftersom varken tearing eller flickering på texturer uppstår på PS3 versionen så känns det som att det sista som måste fixas är FPS:en. John Carmack som är alla PC nördars stora gud ska väl inte tvivla på hans förmåga skriva en optimerad spelkod?

Hur många spel lider av tearing på PC? för jag kan inte komma på ett enda spel.

Vsync brukar inte används i OpenGL utan det finns inbyggda kommandon för detta, tex GLFlush och GLFinish. I ditt citat säger carmack såhär angågende tearingen: "Also, the comment from Carmack about "The work remaining is getting it locked so there's never a dropped frame or a tear" was in response to the observation about the tearing in the PC version" Han säger alltså att det ska fixas, jag ser inte hur detta skulle vara ett stort problem speciellt inte då jag inte kan komma på något spel som lider av tearing på PC.

Medlem
Skrivet av Bush:

I ditt citat säger carmack såhär angågende tearingen: "Also, the comment from Carmack about "The work remaining is getting it locked so there's never a dropped frame or a tear" was in response to the observation about the tearing in the PC version" Han säger alltså att det ska fixas, jag ser inte hur detta skulle vara ett stort problem speciellt inte då jag inte kan komma på något spel som lider av tearing på PC.

Exakt, han säger att han är säker på att det ska fixas. Det är det jag har försökt få folk att förstå. Speciellt då FZ och andra nyhetsmedier väljer att helt fokusera på PS3 problem och helt ignorerar allt John Carmack säger. FZ väljer inte att skriva att John carmack bara berättar hur läget är just nu i deras produktion. Folk tror ju nu att ps3 versionen av RAGE kommer ha 20-30fps vilket är helt FALSKT. Jag blir så trött på FZ som väljer att framhäva de problem ps3 versionen har. Men väljer att ignorera de andra plattformarnas nuvarande problem. ID software är säkra på att alla problem på respektive plattform kommer att fixas. Denna "nyhet" är väldigt irrelevant och skapar bara förvirring eftersom allt är helt taget "out of context".

Till de som säger att det inte är säkert att just ps3 versionen problem skulle kunna gå att fixa, har jag en sak att säga. "Ni tvivlar på John Carmack?! Alla PC nördars stora kodknåpar gud." Hur ofta hör man inte att han är det största geniet i spelbranschen?


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Detta är nog det snyggaste jag sett, även om det är PC. Förstår inte alls vad som är snyggt i Crysis, jag ser bara diffus färgad vegetation. Landskapet och terrängen i Rage verkar verkligen något utöver det vanliga, vilka detaljer.

Angående tearing så är det för att vsync är avstängt. Det finns två sätt att aktivera vsync. 1) I grafikkortets kontrollpanel eller 2) spelet gör det själv via OpenGL/D3D. Men det är alltid kontrollpanelen som överskrider det spelet kan sätta, dvs sätter du det till AV i kontrollpanelen så kan inte spelet själv aktivera vsync.

glFlush och glFinish i OpenGL har inget med vsync att göra. glFlush tömmer bara kommandobufferten (CPU -> GPU) medans glFinish väntar på att GPU:n ska processa klart den. Detta har alltså inget med vertical blank interval i monitorn att göra.

Medlem

Spel är spel och skärmdumpar något annat, bara en demo (eller den slutfärdiga produkten) - kan visa om det stämmer...

Medlem
Skrivet av Sunray:

Detta är nog det snyggaste jag sett, även om det är PC. Förstår inte alls vad som är snyggt i Crysis, jag ser bara diffus färgad vegetation. Landskapet och terrängen i Rage verkar verkligen något utöver det vanliga, vilka detaljer.

Angående tearing så är det för att vsync är avstängt. Det finns två sätt att aktivera vsync. 1) I grafikkortets kontrollpanel eller 2) spelet gör det själv via OpenGL/D3D. Men det är alltid kontrollpanelen som överskrider det spelet kan sätta, dvs sätter du det till AV i kontrollpanelen så kan inte spelet själv aktivera vsync.

glFlush och glFinish i OpenGL har inget med vsync att göra. glFlush tömmer bara kommandobufferten (CPU -> GPU) medans glFinish väntar på att GPU:n ska processa klart den. Detta har alltså inget med vertical blank interval i monitorn att göra.

Skulle de använda vsync skulle de förmodligen få en fruktansvärt låg framerate eftersom screen tearing beror på ojämn framerate. Låt oss säga att vi har 80 fps på den övre delen av skärmen och 25 fps på den nedre delen av skärmen kommer vsync att anpassa hela bilden till den lägre frameraten (i mitt exempel 25 fps); vilket är fullständigt värdelöst. I ett väloptimerat spel skall inte vsync behöva användas.

Vsync är den absolut sista utvägen när det gäller screen tearing.

Jag håller dock med dig om Crysis


signatur

Bengebolle

Medlem

hihi nästa helg är det Quakecon då kanske man äntligen får reda på ngt om spelet

Medlem
Skrivet av redmac:

Exakt, han säger att han är säker på att det ska fixas. Det är det jag har försökt få folk att förstå. Speciellt då FZ och andra nyhetsmedier väljer att helt fokusera på PS3 problem och helt ignorerar allt John Carmack säger. FZ väljer inte att skriva att John carmack bara berättar hur läget är just nu i deras produktion. Folk tror ju nu att ps3 versionen av RAGE kommer ha 20-30fps vilket är helt FALSKT. Jag blir så trött på FZ som väljer att framhäva de problem ps3 versionen har. Men väljer att ignorera de andra plattformarnas nuvarande problem. ID software är säkra på att alla problem på respektive plattform kommer att fixas. Denna "nyhet" är väldigt irrelevant och skapar bara förvirring eftersom allt är helt taget "out of context".

Till de som säger att det inte är säkert att just ps3 versionen problem skulle kunna gå att fixa, har jag en sak att säga. "Ni tvivlar på John Carmack?! Alla PC nördars stora kodknåpar gud." Hur ofta hör man inte att han är det största geniet i spelbranschen?

Men att jämföra ett litet problem med tearing och att försöka optimera spelet för PS3 är fel. PS3an är väldigt svår att optimera och att få lika prestanda som xbox 360 kräver mycket mer tid.
Carmack kanske är bra på att göra spelmotorer men jag kan inte säga att jag tycker om något spel som ID har gjort.

Skrivet av Sunray:

Detta är nog det snyggaste jag sett, även om det är PC. Förstår inte alls vad som är snyggt i Crysis, jag ser bara diffus färgad vegetation. Landskapet och terrängen i Rage verkar verkligen något utöver det vanliga, vilka detaljer.

Att rita upp vegetation är oftast bra mycket mer krävande än de ganska så sterila miljöerna som i Rage.
Vad är det som är så snyggt i t.ex dessa bilder?
http://img193.imageshack.us/img193/2899/sig092.png
http://img193.imageshack.us/img193/9254/sig093.png
(kolla inte på bilderna när dom är förminskade)

Citat:

Angående tearing så är det för att vsync är avstängt. Det finns två sätt att aktivera vsync. 1) I grafikkortets kontrollpanel eller 2) spelet gör det själv via OpenGL/D3D. Men det är alltid kontrollpanelen som överskrider det spelet kan sätta, dvs sätter du det till AV i kontrollpanelen så kan inte spelet själv aktivera vsync.

Det är inte alltid som det går att tvinga av vsync via kontrollpanelen, tex i ArmA2 går det inte att tvinga av vsync via ATIs kontrollpanel i Win7.

Citat:

glFlush och glFinish i OpenGL har inget med vsync att göra. glFlush tömmer bara kommandobufferten (CPU -> GPU) medans glFinish väntar på att GPU:n ska processa klart den. Detta har alltså inget med vertical blank interval i monitorn att göra.

Jag läste det bara på någon sida. Där någon sa att vsync inte finns som ett kommando i openGL men det kanske var en gammal artikel.
Ett annat sätt för att slippa tearing i OpenGL spel är att aktivera "triple buffering".

Skrivet av rbnlenin:

Skulle de använda vsync skulle de förmodligen få en fruktansvärt låg framerate eftersom screen tearing beror på ojämn framerate. Låt oss säga att vi har 80 fps på den övre delen av skärmen och 25 fps på den nedre delen av skärmen kommer vsync att anpassa hela bilden till den lägre frameraten (i mitt exempel 25 fps); vilket är fullständigt värdelöst. I ett väloptimerat spel skall inte vsync behöva användas.

Vsync är den absolut sista utvägen när det gäller screen tearing.

Jag håller dock med dig om Crysis

Jag trodde grafikkortet ritade upp en bild i taget? En bilduppdatering består av en bild och inte av 80 och samtidigt 25.
Tearing beror väl på att bilden uppdateras innan den har ritats klart av skärmen och på så sätt renderas bitar av olika bilduppdateringar i samma frame, detta beror inte på att olika delar av bilden skulle vara mer krävande än den andra. Om skärmen körs med 60Hz så begränsas bilduppdateringen till 60 bilder per sekund när man kör v-sync, allstå slipper man tearing.
Det är ju inte ofta man blir begränsad till en lägre fps som tex 30fps och det beror inte på att olika delar av bilden har olika uppdateringsintervall(80/25).

Hur optimerar man bort tearing utan att använda v-sync eller triple buffering?

Medlem

Tycker det ser sjukt bra ut, varför är alla så överdrivet kräsna i dagens läge? Mad Max feeling ftw!

Medlem

Tror en del här blandar ihop klassisk skärm-tearing som kan åtgärdas av v-sync och tearing som uppstår i den icke färdigställda grafikmotorn.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av BeeJac:

Helt maaaaad grafik jue. Och er som inte tror på det så tycker jag att spelets milda storlek som hamnar på 16gb (4 DVD för xbox, 1 Blue-ray till PS3) skvallrar om att spelet inte kommer se sämre ut än på bilderna.

Är inte 360s skivor dual layer DVDs? Vilket borde betyda att 4 st skivor för en 360 blir ungefär 36Gb (4.7x2x4).

Skrivet av Tybalt:

Tror en del här blandar ihop klassisk skärm-tearing som kan åtgärdas av v-sync och tearing som uppstår i den icke färdigställda grafikmotorn.

Jag tänkte lite samma sak, det brukar ju heta "screen tearing" när man får upp dialogrutan för v-sync i spel. Visste dock inte att det fanns någon tearing i grafikmotorn så jag var ju inte säker på om jag hade rätt.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Jävligt smuckert!

Inaktiv
Skrivet av Bush:
Skrivet av Sunray:

Detta är nog det snyggaste jag sett, även om det är PC. Förstår inte alls vad som är snyggt i Crysis, jag ser bara diffus färgad vegetation. Landskapet och terrängen i Rage verkar verkligen något utöver det vanliga, vilka detaljer.

Att rita upp vegetation är oftast bra mycket mer krävande än de ganska så sterila miljöerna som i Rage.
Vad är det som är så snyggt i t.ex dessa bilder?
http://img193.imageshack.us/img193/2899/sig092.png
http://img193.imageshack.us/img193/9254/sig093.png
(kolla inte på bilderna när dom är förminskade)


Kolla inte på bilderna när de är förstorade, vilket de där uppenbarligen är (kolla närmare på kanterna)


Till saken, det som gör det speciellt är verklighetskänslan i ljussättningen, du kan väl jämföra den med valfritt spel från crytek eller microsoft game studios där solglasögon borde ingå utöver skivan.


signatur

Ta en gärna en titt på mina GB/C och GC emulatorer www.tuxemu.se.nu :)

12
Skriv svar