Medlem

En hel del spännande åsikter,keep up the good work soldiers!!!

Inaktiv

muhahahah snart tar vi över!

Medlem

alla religioner med fler än 1 anhängare är skit.

Medlem

wiki hur motiverar du det där tro?


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

jag anser att religion är helt individuellt. så fort du försöker "tvinga" på någon annan en tro eller bara berättar om den så öppnar du upp för tolkning av dina tankar. det är inte vad religion är enligt mig.
religion är en känsla som bara Du kan uppleva för den är din och ingen annans. att försöka dela en tanke som "vart kommer vi ifrån" "vad är meningen med livet" etc är totalt överflödigt och kan bara bearbetas inom en själv.

kan tillägga att även jag är religös. men vad jag tror på ändras från dag till dag och från timma till timma.
beroende på hur jag mår, om jag är trött. om jag är lycklig eller lite nere.
folk får tro vad dom vill, men keep it too yourself.

Medlem
Skrivet av Aresz:

muhahahah snart tar vi över!

Antagligen har du rätt:\ om inte våra politiker snart öppnar sina ögon och ser sig omring,så kommer snart Europa tillbaka till medeltiden:evil:

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av MacNille:

Vårt alfabet kommer från romarna och inte från mellanösten. tänkt du på våra nummer?

Skriftteckniken som används i hela världen (edit: med det möjliga undantaget Kina?) härstammar från Mesopotamien, civilisatoinens vagga som det brukar kallas. Mesopotamien kallas ett område som ligger i dagens Irak.

Nu minns jag väldigt lite av det jag läst men hur var det nu med dessa länder där borta. Jag vill minnas att araberna erövrade områden och genom detta kunskapen som fanns där och tydligen ger man dem felaktigt credit för en massa saker. Principen enkelt förklarat skulle vara såhär- Bara för att jag stjäl en bil så betyder det inte att jag uppfann den.
Men red gärna ut det för mig om jag är ute och cyklar (källa tack ).

Medlem
Skrivet av wiki:

jag anser att religion är helt individuellt. så fort du försöker "tvinga" på någon annan en tro eller bara berättar om den så öppnar du upp för tolkning av dina tankar. det är inte vad religion är enligt mig.
religion är en känsla som bara Du kan uppleva för den är din och ingen annans. att försöka dela en tanke som "vart kommer vi ifrån" "vad är meningen med livet" etc är totalt överflödigt och kan bara bearbetas inom en själv.

kan tillägga att även jag är religös. men vad jag tror på ändras från dag till dag och från timma till timma.
beroende på hur jag mår, om jag är trött. om jag är lycklig eller lite nere.
folk får tro vad dom vill, men keep it too yourself.

Fast att folk går till kyrkan och känner samhörighet och glädje över att det finns så många andra som tror på samma sak som de gör kan det väl omöjligt vara nått fel på.

Religion har förutom budorden och liknande saker inga regler som är så att säga skrivna i sten, utan lämnar mycket rum för fritolkning, vilket är varför vi ser så många olika variationer på samtliga större religioner.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Har som sagt aldrig sagt att de ska straffas annorlunda eller ha egna lagar och regler skyddade av den svenska staten.
Lika inför lagen lär vi nog aldrig bli i ett samhällssytem som vi lever i idag. Som en person så fint uttryckte sig: "Justicia är inte blind, hon skelar."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Ariath:

bjosarn:

Jag har inte läst Svea Rikes Lagbok till punkt och pricka. Finns det kristna regler och lagar som måste följas? Eller är det bara kvarglömt svammel?

Jag ser också gärna att allt som har med religion att göra ska bort från allt vad lag heter.

Våra lagar är går ju hand i hand med religionens. Båda är olika nedskrivna versioner av de normer som finns i samlevandet mellan oss människor. Vi tycker att det är fel att mörda någon eftersom det var ett beteende som inte fungerade på de östafrikanska slätterna för några hundratusentals år sedan när man skulle leva tillsammans. Vi har inte ändrats mycket sen dess.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av MacNille:

Vårt alfabet kommer från romarna och inte från mellanösten. tänkt du på våra nummer?

Skriftteckniken som används i hela världen (edit: med det möjliga undantaget Kina?) härstammar från Mesopotamien, civilisatoinens vagga som det brukar kallas. Mesopotamien kallas ett område som ligger i dagens Irak.

Nu minns jag väldigt lite av det jag läst men hur var det nu med dessa länder där borta. Jag vill minnas att araberna erövrade områden och genom detta kunskapen som fanns där och tydligen ger man dem felaktigt credit för en massa saker. Principen enkelt förklarat skulle vara såhär- Bara för att jag stjäl en bil så betyder det inte att jag uppfann den.
Men red gärna ut det för mig om jag är ute och cyklar (källa tack ).

Ja jag vet vad ni tycker om wikipedia men men.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arabiska_halv%C3%B6n

Araber/Muslimer kommer från börja ifrån den arabiska halvön, inte nuvarande irak. Dock så skedde en utvandring under 600-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mesopotamien

Alltså: araberna och muslimerna var inte först dit.


signatur

SNAFUBAR - Situation Normal: All Fucked Up Beyond All Repair/Recognition

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Våra lagar är går ju hand i hand med religionens. Båda är olika nedskrivna versioner av de normer som finns i samlevandet mellan oss människor. Vi tycker att det är fel att mörda någon eftersom det var ett beteende som inte fungerade på de östafrikanska slätterna för några hundratusentals år sedan när man skulle leva tillsammans. Vi har inte ändrats mycket sen dess.

Jag fick svaret jag letade efter av bjosarn förut. Var i grundlagen det religiösa fanns då, vilket bl. a. fanns i succesionsordningen.

Vi behöver inga lagar som bygger på religion. Vi behöver inte religion för att tala om att det är fel att mörda, stjäla och våldföra sig på andra människor mm.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Har som sagt aldrig sagt att de ska straffas annorlunda eller ha egna lagar och regler skyddade av den svenska staten.
Lika inför lagen lär vi nog aldrig bli i ett samhällssytem som vi lever i idag. Som en person så fint uttryckte sig: "Justicia är inte blind, hon skelar."

Nej vi kommer aldrig vara helt lika inför lagen, det är en omöjlighet, fast målet bör vara att alltid sträva efter att komma så nära det som möjligt.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

De äldsta spår av civilisationer vi har kommer från Mesopotamien, nuvarande Irak. (Efter det är det från några flodcivilisationer i Asien om jag inte minns helt fel?)

Självfallet Hukkie, ska det man sträva efter det. Jag tycker t.ex. det är helt sjukt när s.k. "anpassade" individer med invandrarbakgrund döms till längre straff än en svensk som begått samma brott. Finns alltid minst två sidor av ett problem.

edit:
Snafubar: Aldrig sagt att det var dagens "araber" eller muslimer som startat allting, men faktum kvarstår att de första lämningarna av civilisationer kommer från Mesopotamien.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Snafubar:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av MacNille:

Vårt alfabet kommer från romarna och inte från mellanösten. tänkt du på våra nummer?

Skriftteckniken som används i hela världen (edit: med det möjliga undantaget Kina?) härstammar från Mesopotamien, civilisatoinens vagga som det brukar kallas. Mesopotamien kallas ett område som ligger i dagens Irak.

Nu minns jag väldigt lite av det jag läst men hur var det nu med dessa länder där borta. Jag vill minnas att araberna erövrade områden och genom detta kunskapen som fanns där och tydligen ger man dem felaktigt credit för en massa saker. Principen enkelt förklarat skulle vara såhär- Bara för att jag stjäl en bil så betyder det inte att jag uppfann den.
Men red gärna ut det för mig om jag är ute och cyklar (källa tack ).

Ja jag vet vad ni tycker om wikipedia men men.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arabiska_halv%C3%B6n

Araber/Muslimer kommer från börja ifrån den arabiska halvön, inte nuvarande irak. Dock så skedde en utvandring under 600-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mesopotamien

Alltså: araberna och muslimerna var inte först dit.

Tackar. Ja ligger ganska nära det jag minns att jag läst.
Då kan det alltså vara så att vi skall tacka sumererna och inte semiterna. Säger inte att något är säkert då vi vet att historia kan variera med tiden allteftersom nya upptäckter görs men det är heller inte något man bör exkludera när man talar om stora saker som "civilisationens vagga" och vems förtjänst det är.

Skrivet av bjosarn:

Snafubar: Aldrig sagt att det var dagens "araber" eller muslimer som startat allting, men faktum kvarstår att de första lämningarna av civilisationer kommer från Mesopotamien.

Jag uppfattade det som att du ville att vi skulle visa någon slags ödmjukhet och tacksamhet gentemot muslimer för att de bott i områdena tusentals år sedan och kanske bidrog med något i civilisationens vagga. Tråden handlar ju trots allt om Islam. Eller hur? Blir då svårt att hämta något annat ur din kommentar.
Dessutom är det mycket bättre att se vad människor idag gör där borta än för ~6000 år sedan.

Medlem

Man ser inte att vissa orsaker kan bero på exploateringen väst har utövat över resten av världen? Inte så konstigt att grupper som är starkt traditionsenliga får folkligt stöd när deras kontakt med den "fria världen" bara lett till utsugning och andras krig för deras resurser. Bara som en liten inflik.
Och ja, vi i väst har otroliga fördommar om arabvärlden.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Citat:

I filosofin ligger också att föda så många barn som möjligt och att så småningom ta över land efter land tills hela världen är erövrad.

Det där låter läskigt och fel, bara så fel...


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Fan, vad det daltas med alla. Som bäddat för en ny Hitler att träda fram - Vi har en generell syndabock och flera generationer som tror allt de ser på tv är sant.

Sverige måste förvisso färgas av omvärlden men inte på sätt som dessa, det vore som att ha koncentrationsläger under ww2 bara för att vara snälla mot nassarna.

Lämna religionen i dörren när du kommer du sverige.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Fan, vad det daltas med alla. Som bäddat för en ny Hitler att träda fram - Vi har en generell syndabock och flera generationer som tror allt de ser på tv är sant.

Sverige måste förvisso färgas av omvärlden men inte på sätt som dessa, det vore som att ha koncentrationsläger under ww2 bara för att vara snälla mot nassarna.

Lämna religionen i dörren när du kommer du sverige.

eftersom det är ett fritt land så tror jag att väldigt få som väljer att lämna sin tro när de kommer in i landet, men det är kanske dags för en ny hitler som tar tag i saken så att säga?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av CastorFiber:

Fan, vad det daltas med alla. Som bäddat för en ny Hitler att träda fram - Vi har en generell syndabock och flera generationer som tror allt de ser på tv är sant.

Sverige måste förvisso färgas av omvärlden men inte på sätt som dessa, det vore som att ha koncentrationsläger under ww2 bara för att vara snälla mot nassarna.

Lämna religionen i dörren när du kommer du sverige.

eftersom det är ett fritt land så tror jag att väldigt få som väljer att lämna sin tro när de kommer in i landet, men det är kanske dags för en ny hitler som tar tag i saken så att säga?

Precis. Man kan gömma sig bakom Hitler så vi undviker att historien upprepar sig. Fast nu är ju inte situationen den samma. Förespråkade judarna stening och positiv särbehandling av den egna guppen i redan demokratiska länder?
Hitlers verkar vara ett toppenverktyg för att få sin vilja igenom. Så fort något inte passar mig så börjar jag prata Hitler eller diskriminering och allt ordnar sig...

Medlem

Jag vet inte om jag blir missförstådd eller om jag missförstår er båda - Låt mig förtydliga vad jag menade.

Precis som judarna blev då blir nu muslimer utpekade som roten till allt ont, därav kommentaren kring att det är bäddat för en ny hitler - Hur mycket skit orkar man läsa om muslimer innan man börjar rösta på sverigedemokraterna? Jag menar alltså, det är ingen sund debatt kring dessa ämnen - det är mer som hetsjakt på muslimer pga att man ger en röst åt extremisterna. Varför lyssnar vi på dem? Vi tror inte att alla kristna är som Helge Forsmo, liksom...

Givetvis kommer det ALDRIG att bli andra lagar för invånare baserat på vilken religion de bekänner sig till.

Min kommentar om att lämna religionen i dörren var ett slarvigt sätt att säga: Här gäller svensk lag FÖRE alla fantasier.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

"Jag är inte normen." Säg det högt för er själva några gånger.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Eottt:

Kultur och kultur. För det första är man dum om man bosätter sig i ett kanibal-land.
Och även om jag skulle göra det så skulle jag vara tvungen att acceptera att äta kannibal-mat eller skita i att äta alls. Jag kan ju inte precis säga till att kocken i skolan ska laga potatis och köttbullar för att det sitter en snubbe uppe i himlen och vill det.

Att muslimer inte äter gris är mer kultur än religion, griskött är faktiskt inte så fint kött och är verkligen inte ett särskilt bra kött att ha liggandes omkring i varma länder, det blir dåligt jävligt snabbt då och är en hälsorisk.

Så det härstammar från kulturen i mellanöstern, precis som vårat alfabet t.ex.

Eller för att det sår i koranen?


signatur

B lup

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Man ser inte att vissa orsaker kan bero på exploateringen väst har utövat över resten av världen? Inte så konstigt att grupper som är starkt traditionsenliga får folkligt stöd när deras kontakt med den "fria världen" bara lett till utsugning och andras krig för deras resurser. Bara som en liten inflik.
Och ja, vi i väst har otroliga fördommar om arabvärlden.

Nämn gärna vilka fördomar du menar!

Medlem
Skrivet av Eottt:

Eller för att det sår i koranen?

Tänk på att de regler som står i Koranen och Bibeln et cetera ofta haft en praktiskt innebörd. Det är inte direkt så att man inte äter griskött för att det är roligt.

Medlem

HollowMan:
Vanlig bild av den muslimska världen:

("Den förtryckta muslimska kvinnan.")
Är i min mening som att säga att detta är en bra bild på hur väst ser på kvinnor:

Finns väldigt många andra liknande exempel (könsstympning i muslismska länder, plastikkirurgi i väst).
Finns att läsa i väldigt många postkoloniala teorier.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Eottt:

Eller för att det sår i koranen?

Tänk på att de regler som står i Koranen och Bibeln et cetera ofta haft en praktiskt innebörd. Det är inte direkt så att man inte äter griskött för att det är roligt.

Nej? För att det är gud som säger att grisen är oren och att det sår skrivet i koranen.


signatur

B lup

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Min kommentar om att lämna religionen i dörren var ett slarvigt sätt att säga: Här gäller svensk lag FÖRE alla fantasier.

det kom väldigt bekvämt till hands att använda ny-hitler kortet från ditt eget inlägg som svar på den repliken


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Eottt:

Nej? För att det är gud som säger att grisen är oren och att det sår skrivet i koranen.

Och gud säger det för att det har en praktisk innebörd.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

HollowMan:
Vanlig bild av den muslimska världen:
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2006/11/veilAP_228x228.jpg

("Den förtryckta muslimska kvinnan.")
Är i min mening som att säga att detta är en bra bild på hur väst ser på kvinnor:
http://www.las-vegas-criminal-defense.com/images/Prostitution...

Finns väldigt många andra liknande exempel (könsstympning i muslismska länder, plastikkirurgi i väst).
Finns att läsa i väldigt många postkoloniala teorier.

Skillnaden mellan könsstympning och plastikkirurgi är att det är frivilligt, till skillnad från könstympning i muslimska länder vilket för det mesta sker utan att kvinnan eller flickan ens tillfrågas. Därför har jag inga riktiga problem med plastikkirurgi, medans ofrivillig könsstympning är omänskligt och borde vara förbjudet överallt i världen.

Hur vi ser på kvinnor om man ska se till de två bilderna du la in där är båda såklart fel, det kan jag inte neka till.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Skriv svar