Herr Gårman vs Fru Gårman.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Är det inte bättre med en enda skylt som varnar för en tjock, kvinnlig, blind dvärg med långt hår i rullstol och glasögon i sällskap av sin homosexuella handledare och dennes hund?

LOL

(Inte för att jag vet hur man skall visa att personen på bilden är homosexuell...)

Borde det inte vara lättare att ha en annan symbol ist? Eller varför inte bara skriva "GÅ" eller "Överg." på skylten och skippa symbolsnacket.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Staten är bara för rolig!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av CastorFiber:

Är det inte bättre med en enda skylt som varnar för en tjock, kvinnlig, blind dvärg med långt hår i rullstol och glasögon i sällskap av sin homosexuella handledare och dennes hund?

LOL

(Inte för att jag vet hur man skall visa att personen på bilden är homosexuell...)

Borde det inte vara lättare att ha en annan symbol ist? Eller varför inte bara skriva "GÅ" eller "Överg." på skylten och skippa symbolsnacket.

Hur skall då småungarna lära sig , utan ordleken!


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

nagash, det är för att slösa pengar är viktigare än att rädda barn.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag tycker det verkar kul med lite omväxling.

Medlem
Skrivet av Theronguard:

Jag tycker det verkar kul med lite omväxling.

Ja, det är ju jättekul om de använder våra skatte pengar till nått sånt. ;/


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Undrar hur många kilometer väg som skulle kunnat repareras/förbättrats för de pengar som går åt till detta...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Och jag tyckte det var löjligt när amerikanska feminister krävde att kvinnor skulle få bli tillåtna att vara med i SWAT team/alternativt SEAL/special forces teams, självklart skulle dom även sänka kraven för kvinnor eftersom... dom är kvinnor, nevermind att kraven är så höga för att FOLK INTE SKA BLI DÖDADE, när inte ens 5% av alla MÄN som söker till Navy SEALs kommer in, hur fan ska då kvinnor klara det?!

Jag tycker helt klart att ett jämställt samhälle är något att sträva efter, men nog fan ska kvinnor kunna hålla upp sin enda av avtalet och simpla saker som "Herr Gårman" borde lämnas ifred, eftersom enda anledningen till att skylten har det namnet är för att det är 'lättare' att lära barn ordleken.

Medlem
Skrivet av Puffin:

Och jag tyckte det var löjligt när amerikanska feminister krävde att kvinnor skulle få bli tillåtna att vara med i SWAT team/alternativt SEAL/special forces teams, självklart skulle dom även sänka kraven för kvinnor eftersom... dom är kvinnor, nevermind att kraven är så höga för att FOLK INTE SKA BLI DÖDADE, när inte ens 5% av alla MÄN som söker till Navy SEALs kommer in, hur fan ska då kvinnor klara det?!

Jag tycker helt klart att ett jämställt samhälle är något att sträva efter, men nog fan ska kvinnor kunna hålla upp sin enda av avtalet och simpla saker som "Herr Gårman" borde lämnas ifred, eftersom enda anledningen till att skylten har det namnet är för att det är 'lättare' att lära barn ordleken.

hörde på radion, att dom pratade om att sänka kraven på att göra lumpen, varför? jo för att flera tjejer ska kunna komma in (klara av styrke testet)
imo jävligt fånigt, testen finns ju av en anledning, inte för att det är kul...


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Lite som att sänka kraven på matteprovet så att även de som inte är så bra på matte skall få godkänt...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Lite som att sänka kraven på matteprovet så att även de som inte är så bra på matte skall få godkänt...

Vilket tyvärr händer mest hela tiden.

Medlem

Men! Fy fan vad vår skylt är rasistisk också! Både mannen och kvinnan ser nordiska ut. Nu måste vi verkligen tänka efter. Hur fan ska man kunna gå över vägen om det är en svensk som visar vart man får gå? Vi måste måla dit en kvinna och en man från varje ras i hela världen på en gång!

Eller så kan dem som tar illa upp av att se en man på en skylt strunta i att titta på den.

Medlem

Jag skulle vilja säga att det är så larvigt att det är larvigt att bry sig.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av blajban:

Ursäkta ostmjuk hamster, men det där hade absolut ingenting med Fru Gårman-förslaget att göra. A B S O L U T ingenting.

Däremot finns förslaget i en publikation från Vägverket (sidan 66):
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/875/2005_110_ett_jam...
Så jag förmodar att regeringen har sett det förslaget och sedan gett vägverket i uppdrag arbeta vidare med det och ta fram en skylt. Någon länk till regeringens dokument i fråga har jag dock inte hittat än.

Ja ursäkta jag var lite otydlig. Pdf:en längs ner på sidan innehöll information på sidorna 11-12.
"1 Förslag till riksdagsbeslut

9. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som i motionen anförs om att regeringen ger Vägverket i uppdrag att ur jämställdhetssynpunkt se över hur kvinnor och män avbildas på trafikmärken.

De manliga värderingarnas dominans är dock mest uppenbar i vardagens trafikmiljö.
Alltjämt finns ett antal vägmärken som speglar gammeldags och stereotypa könsroller.
Vi har dem omkring oss ända från barnsben och är så vana med dem att vi inte ens ser problemet. Ändå har de ett stort symbolvärde och de påverkar vår syn på könsroller i trafiken. Av de tolv märken som bär tydliga tecken på att föreställa det ena eller andra könet, föreställer sju märken ensamma män som målmedvetet agerar. Dessa märken är oftast varningsmärken som berör trafiken direkt.
Det finns inga motsvarande ?kvinnomärken?. Kvinnor förekommer på fem märken men aldrig ensamma. De är alltid i en mans sällskap, på
tre av de fem märkena avbildas de som barn, på det fjärde som den som tar hand om barn. Endast på ett märke kan hon ses som jämställd med mannen. Dessa märken är oftast påbudsmärken som indikerar vandringsleder, skolor, eller gångvägar. Ett exempel är herr Gårman som sitter i nästan varje gathörn. Ett annat är varningsmärket för barn som visar en utsatt flicka som tar hand om ett mindre barn, synbarligen en pojke. Dessa märken förmedlar och bevarar förlegade könsroller. Kvinnor måste avbildas i högre utsträckning som aktiva självständiga medborgare. Detta är en synbarligen liten förändring som dessutom kan ske successivt, men den skulle visa samhället att transportsektorn genomgår en förändring och öppnar sig för jämställdhet. Det skulle också ha betydelse för
jämställdhetsarbetet i samhället i stort. Regeringen bör ge Vägverket i uppdrag att se över hur kvinnor och män avbildas på trafikmärken.
Detta bör riksdagens ge regeringen
tillkänna."

Även den här sidan på MPs site tog upp ämnet och ett ljudklipp finns också att lyssna på. Men vill varna för att mitt FF hängt sig 2 gånger under lyssningen. Jobbig sida.
Karin är också en jobbig fd-vänsterpartist

Medlem
Skrivet av Puffin:

Och jag tyckte det var löjligt när amerikanska feminister krävde att kvinnor skulle få bli tillåtna att vara med i SWAT team/alternativt SEAL/special forces teams, självklart skulle dom även sänka kraven för kvinnor eftersom... dom är kvinnor, nevermind att kraven är så höga för att FOLK INTE SKA BLI DÖDADE, när inte ens 5% av alla MÄN som söker till Navy SEALs kommer in, hur fan ska då kvinnor klara det?!

Jag tycker helt klart att ett jämställt samhälle är något att sträva efter, men nog fan ska kvinnor kunna hålla upp sin enda av avtalet och simpla saker som "Herr Gårman" borde lämnas ifred, eftersom enda anledningen till att skylten har det namnet är för att det är 'lättare' att lära barn ordleken.

har vi inte detta unbarar system redan i våran brandkår? att tjejers/kvinnors uttagningsprov är lägre just för att dom inte klarar av det "vanliga" ? har för mig att detta ändrades för några år sen


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Dags för en rullstolsramp inbyggd i våra JAS-plan? Rullstolsbunda måste ju också kunna på flyga JAS. Sen kommer de klaga för att de handikappsanpassade planen inte är lika bra som planen utan en enorm ramp på sidan av planet.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

12
Skriv svar