Det kreativa Sverige står inte enat mot fildelning.

Inaktiv

6 band kan jag hålla med om..
resten..not so much
Adam Beyer?

myeah, du kan få dice..1 point for you

jo, starbreeze gjorde ETT .. BRA .. spel av en filmlicens
The Darkness? (serietidning om jag inte har helt fel)..not so much

ja..så ser spelbranchen ut
(inte helt med på noterna där, men..yesss)

Inaktiv

om något land har kassa artister så är det väl japan, vad man förstått.

dom svenska artister som är rätt så b här brukar bli stora i japan

det var ett reportage för ett tag sen om det populäraste bandet i japan,
några typer som ser ut som final fantasy figurer i nyllet, dom är producerade av svenska snubbar som kan konsten att göra hits.

och även i usa så är många hits gjorda av svenskar,
en av dom mer kända är ju Johan Renck, artistnamn Stakka Bo.

Medlem

tja... jag tror att alla de där banden ÄR mer eller mindre kända utomlands. adam b. hade jag inte koll på alls, så det kanske är så att jag listade band som inte riktigt faller inom din musiksmak?

vad gäller spelindustrin: starbreeze gjorde även riddick (det var närmast det jag syftade på med bra film-spel). de har även gjort enclave och knights of the temple (inte så bra, men helt OK spel om jag minns rätt.).

sen har vi
*avalanche (just cause),
*mindark (project entropia är rätt nyskapande vad gäller MMORPGs tycker jag!),
*Massive (ground controll och world in conflict).

Rätt ok med 5 stycken helt OK spelutvecklare (finns säkert fler, jag kikade bara på wikipedia nu) på ett land med bara nio miljoner invånare?

För att vara ett så litet land så exporterar Sverige väldigt mycket kultur!

EDIT: Om man nu vill mäta "kreativitet" i "kulturexport" vilket kanske inte är helt vettigt..

Inaktiv

ja du nämnde band som du känner till - som du då vet/tror har inflytande utanför sverige.
herr Beyer är en svensk techno producent (faller säkerligen utanför herrskapets musiksmak tyvärr) .. men typ whatever

självklart var det riddick du syftade på, så bakom flötet är jag ännu inte.
men som du själv nämnde, enclave och knights of the temple..wha?

mind-who?

massive, jo visst..nog för att jag tycker att deras spel är balla och så, men tycker resten av världen verkligen det?
förutom world in conflict då, som blev nominerat hit och dit i slutet av 2007 tror jag

jag menade mest på att sverige inte har något som verkligen sätter sverige på kartan..och tog då abba som ett exempel.
när folk utomlands pratar om sverige så väljer dom ju gärna att säga "hey, abba is swedish isnt it?" .. tror inte dom skulle säga t ex "hey, DICE is swedish isnt it?" dom skulle nog utesluta att det var amerikanskt..........g_i_s_s_a_r jag på

varav jag inte ser något från detta "kreativa sverige" som gör ett inflytande på världen..

och som herr BBB nämnde..japanland t ex..
finns ju massivs med personer, unga som gamla. som mer än gärna sitter uppe på nätterna och kollar på det senaste innom t ex anime..

hur många sitter i då t ex Japan och kollar på Allsång på Skansen på nätterna tro?
inte så många gissar jag på..varför?.......well....kreativt.....sverige...does not compute

och då avslutar väll jag min post som du gjorde, lave

kulturexport != kreativitet
(mest då mitt sista exempel nog var mer riktat mot kulturexport och inflytande än Herr. Svenson som sitter i sin snickabod och är mer kreativ än kyrkan)

f.ö
tror vi är lite OT

Inaktiv

vi har faktiskt en hel del anime i svensk tv nu också,
z tv visar cirka 5 timmar anime varje kväll mellan kl 22.00 till 04.00 nåt sånt.

det är serier, dom kör 2 avsnitt från 4 olika serier varje dag, varje avsnitt är 25 minuter.

just nu är det Fullmetal Alchemist och Ninja Scroll serien som man ser mest på.

Black Lagoon och Naruto som gick för nån vecka sen var bra den också.

nu i helgen ska dom köra ytterligare en ny anime serie som tydligen ska vara bra, Ergo proxy.

och som väl är så är allt på orginalspråk.

så det är nog en del som tittar på anime i sverige också sent på natten

Inaktiv

Hur är det med Blu-Ray filmer i japan då tro,
det borde väl finnas en hel del där ?

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

så det är nog en del som tittar på anime i sverige också sent på natten

för att gå ännu mer OT och försvara mig själv lite så att det inte verkar som att jag är nån anime nörd och bara använder japan som exempel..

det mesta som underhåller svenskarna på t ex tv är väll endå typ amerikanskt?
alla dessa filmer och serier som går på kvällarna..

kan tyvärr bara ta Allsång på Skansen som exempel för vad sverige skulle ha att komma med när det gäller tv underhållning..antingen visar det på min bristande kunskap innom tv, eller bristande "kreativa sverige"-program..

this is so OT it hurts..

Medlem

är det bolagen eller artisterna som skriker högst? (musik)
det känns som det är bolagen, och det är i mina ögon bara bra om dom försvinner
Artist - folket, underbart!
ta tex Metalica, jag tror dom klarar sig bra själva ekonomiskt..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

för att gå lite mer OnTopic: hur är det i Japan? Laddar folk ner i samma omfattning som i sverige? beskrivs det som ett problem? diskuteras det att legalisera ungefär som i sverige?

ang metallica: shit, det är ju ett av de absolut girigaste banden, och en av de största motståndarna till fildelning vad gäller artister...

Inaktiv

haha jag har hört att metallica ska släppa nån ny låt exklusivt först till Guitar Hero..
vet inte om det är sant eller inte. men jääääävlar vad dom reducerat kreativitet, (sub)kultur och kärlek till konsten till ett ord: [produkt].


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

värdelös debattartikel utan någon substans överhuvudtaget, med fruktansvärt löjliga svar som i princip kan summeras som "TJUVAR! SKURKAR! BANDITER!"
liza marklund borde släppa rinken och komma in i verkligheten

edit:
kul relaterad länk:
[http://torrentfreak.com/producer-thanks-pirates-for-stealing-...]


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

haha jag har hört att metallica ska släppa nån ny låt exklusivt först till Guitar Hero..
vet inte om det är sant eller inte. men jääääävlar vad dom reducerat kreativitet, (sub)kultur och kärlek till konsten till ett ord: [produkt].

Jo men samtidigt enligt min mening så fort en artist säljer sin musik så marknadsför man en produkt så tycker inte det är fel direkt.

OT tillägg

Kommer ihåg diskussionen som gick på scenen när ex prodigy gick från klubb spelningar till att bli mer kommerciella dom var relativt hatade för det draget men dom ville tjäna pengar och faktum är att musiken dom producerade efter att dom blev kommerciella var bättre *10 än det dom producerade för underground scenen.

kontentan är att dom flesta band/människor /artister när dom väl börjat tjäna pengar vill tjäna mer pengar


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

musiken blir INTE bättre för att artister får mer pengar

självklart gillar människor pengar, saker och ting blir ju så mycket lättare om man får pengar.
för den sakens skull kan man inte anta att "artister" gör si och så för att tjäna pengar.

ta refused t ex, internationellt väldigt influentiellt svenskt band.. dom har aldrig tjänat nämnvärda summor pengar på sin musik, alla har jobb som alla andra idag.. är dom bittra över det? knappast.
dom har t o m blivit erbjudna en jävla miljon för en återföreningsturné som dom tackat nej till.
alla sysslar med musik fortfarande, som dom gjorde innan och troligen alltid kommer göra.
och iallafall frontmannen dennis lyxzén stödjer öppet fildelning.

när det gäller småband och skivbolag för dessa finns det oändliga varianter som fungerar på olika sätt, och massa band som sätter upp DIY-turnéer runt hela jävla världen för att dom blivit kända genom "olaglig" musikspridning

...och som nämnts tusen gånger men som vissa aldrig vill fatta som blint ser "MEN HUR SKA UPPHOVSMANNEN FÅ BETAAALT?!! JAG SER INGA LÖSNINGAR!!11 >_< >_<" är intäkter från CD-försäljning etc. inte till för artisterna, det är till för skivbolagen.

gå på spelningar. köp merch där, eller vafan - köp en tröja! eller ge fan i det. spela roll. alla kommer alltid skapa mer musik, och det skapas mer än någonsin idag på grund av att du får en proffsig jävla hemstudio för 5000 kr och ett piratkopierat Cubase VST

....min vanliga disclaimer: det är enbart musik jag brinner för och pratar om, för det är det jag är intresserad av i p2p-debatten. en kommersiell produkt ser jag självklart annorlunda på.

edit: undrar om detta inlägget blir dubbelpostat nånstans? jag skrev det, klickade "svara", men sen blev sidan konstig.. posten kanske ligger å flyter i cyberspace nånstans


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

prikk såja inte vara så agg

iaf , att ett band litet eller stort som valjer en annan lösamhets metod säger inte att det kommer fungera för andra band.

och självklart så betyder inte det att mer pengar att ett band gör bättre musik var bara ett exempel på hur ett band kan nå både större lönsamhet och bredda musiken.

Sen så finns det artister som inte uppträder eller har produkter av annat slag dom får sina pengar via musikbolaget i det stora..

Sen kan man alltid diskutera summor osv


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

hehe jag är inte agg mot dig alls
är less på att debatten alltid handlar om att rädda en distributionsarm som inte behövs

multinationella företag som stolt rabblat mantrat tillgång och efterfrågan när dom säljer kulturprodukter i en jävla massa år, och nu helt plötsligt när folk inte är intresserade att betala dom längre så ska dom få nån slags statlig klapp på axeln och ekonomisk ersättning.. vad hände med affärsmodellen? behövs ni inte längre? wups. synd.

ang ditt exempel med prodigy så tycker jag "sellout!"-claims ska helt hållas ute ur debatten, för dom är i 99 fall av 100 ren bullshit
ett band spelar musik dom vill spela, annars är dom ju hjärndöda och inte värda att lyssna på. man gör inte musik för fans, man gör musik för sig själv och hoppas få fans. (imho)

artister som inte uppträder eller har produkter av ett annat slag.. hrm.. jag vet inte riktigt vad du menar.. vad, typ, är det dom gör? går runt och dräller?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

...jag är så less att andra skall bestämma hur mycket en artist skall få tjäna..

Vad är lagom för dig Prikk, vad tycker du att en artist, konstnär eller skådespelare på heltid skall få tjäna egenligen innan du tycker du har all rätt att rätt att gå in och ta för dig?? ..och är du säker att alla andra likatänkande också tycker att den summan är rättvis, skulle vilja se en debatt imellan pirater på vad en skiva skall kosta, vad en artist skall få tjäna och vad ett bio besök skall kosta..

Skrivet av Notumforce:

kontentan är att dom flesta band/människor /artister när dom väl börjat tjäna pengar vill tjäna mer pengar

..kul att du nämner "människor" också så att denna diskusion inte bara handlar om sk. "artister".


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

du fattar ju fortfarande inte sioux, det handlar inte om artisternas ersättning, it never fucking did (eller jo, möjligen nåt topphöns på tv/radio.. who gives)
det handlar om SKIVBOLAGEN.. artister kommer alltid finnas, har alltid funnits, och finns idag! och dom tjänar, tjänade, och kommer att tjäna pengar!
blir dom stora nog kan dom syssla med det exakt hela tiden, precis som med allt annat..
hur svårt kan det vara att tänka sig idag att en artist som sprids på internet blir större än en som inte gör det?

dödsångesten ekar ju över hela världen.. alla dessa idol-program som skapats enbart för att desperat etsa fast den långsamt utdöende bilden av en skivbolagsfabricerad "förebild" för folk som skall leva i glamour och lyx.. som att den är ett nödvändigt element, att det har något med musik att göra..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Skrivet av prikk:

du fattar ju fortfarande inte sioux, det handlar inte om artisternas ersättning, it never fucking did (eller jo, möjligen nåt topphöns på tv/radio.. who gives)
det handlar om SKIVBOLAGEN.. artister kommer alltid finnas, har alltid funnits, och finns idag! och dom tjänar, tjänade, och kommer att tjäna pengar!
blir dom stora nog kan dom syssla med det exakt hela tiden, precis som med allt annat..
hur svårt kan det vara att tänka sig idag att en artist som sprids på internet blir större än en som inte gör det?

dödsångesten ekar ju över hela världen.. alla dessa idol-program som skapats enbart för att desperat etsa fast den långsamt utdöende bilden av en skivbolagsfabricerad "förebild" för folk som skall leva i glamour och lyx.. som att den är ett nödvändigt element, att det har något med musik att göra..

..vet inte vad problemet är i slutändan i denna diskussion, artisterna idag har ju en mängd olika sätt att sprida sin musik utan hjälp utav skivbolagen så valet ligger ju hos "dom"?. Men du argumenterar att man inte kan köpa eller respektera en artist som går igenom ett skivbolag för att det kostar extra för dig att köpa hans musik?. Musiken i sig debatteras inte här egentligen, låter det likadant oavsett om det går igenom ett skivbolag eller inte?, eller menart du att du respeketrar och på så sätt diggar osponsrad musik mer än skivbolags producerat?.

Eller handlar allt om att det kostar för mycket för dig och dom flesta skivbolags artisterna har "tillräckligt" med pengar jämfört med din uppfattning om en skälig inkomst i musikvärlden?.

Jag hittar inte "pudelnskärna", om du ställer dig så att rebella mot skivbolagen så är det väl din grej så länge som du då också låter bli att konsumera djävulspåfundet. För om du gör det iallafall så är det väl att hyckla lite?

"Varför har vi en arbetsförmedling när folk kan knacka dörr själv och vi får betala mindre skatt?"


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

SIOUX jag tror du inte inser alls hur man blir 'stor' i musik branschen. ALLT handlar nästan om image och utséende.

Orkar inte diskutera eftersom jag inte orkar lägga så mycket tid i att skriva på internet längre.. men du har ruggigt fel och inser inte hur mycket skivbolagen har förstört för musikbranschen och hur mycket DU har blivit påverkad.
Hur mkt skivbolagen tjänar har inget med om musiker VILL eller orkar spela...


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

varför är det så mycket tjat om skivbolagen hit och dit? det finns faktiskt fler skivbolag än sony BMG, warner, EMI och Universal. hitta eller skapa ett eget indie-skivbolag ftw.

Medlem
Skrivet av DarthZ:

SIOUX jag tror du inte inser alls hur man blir 'stor' i musik branschen. ALLT handlar nästan om image och utséende.

Orkar inte diskutera eftersom jag inte orkar lägga så mycket tid i att skriva på internet längre.. men du har ruggigt fel och inser inte hur mycket skivbolagen har förstört för musikbranschen och hur mycket DU har blivit påverkad.
Hur mkt skivbolagen tjänar har inget med om musiker VILL eller orkar spela...

Om du inte har tid o skriva på internet varför skriva ett inlägg där du inte ger belägg för vad du anser?

Du kan inte skriva jag har rätt du har fel och sen bara springa iväg med svansen mellan benen.

Då kan man låta bli att skriva .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar