VERKTYG? LETA HÄR FÖRST!

Medlem

Very najs tråd

Smart ftp - Gratis ftp program kanske? Det är helt gratis men du kan under vardagarna bli påmind om att köpa en licens. Utöver detta finns inga "hakar". Bara att köra

Vill också rekommendera XnView - bildvisningsprogram som cnnut nämnde tidigare (för de som inte riktigt diggar det andra programmet).

Läste något om att Comodo firewall inte alls var så säkert brandvägg som man trott och det fick mig att välja en annan brandvägg (Källor?: Minns inte)
Zonealarm Free Firewall

Är Winamp inte värt att nämna? Förvånar mig lite att den spelaren inte finns med i listan. Är det bara för att den är så känd eller för att ljudkvaliteten på något sätt är sämre.... eller är den inte lika resurssnål som en grå ruta med vit bakgrund ;)?

Inaktiv

varför smart ftp/winscp framför filezilla?
varför xnview framför irfanview?
behöver notepad en ersättare - och varför inte en i.d.e framför notepad++/pspad/etc?

ostmjuk: winamp erbjuder, vad jag vet, inget som inte foobar2000 gör bättre, inklusive ljudkvalité med kernelstreaming. tycker du inte om utseendet (mediaspelare ska ju ändå köras minimerade ) finns det skins att ladda ner.
columnsui och crossfeed är plugins att rekommendera.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

nj
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

behöver notepad en ersättare - och varför inte en i.d.e framför notepad++/pspad/etc?

Notepad hanterar inte alla filer så vidare bra, Quake 3 config-filen är ett klassiskt exempel (dvs, den som genereras av spelet). Lite samma anledning till varför jag föredrar PSPad för diverse kodande (tex Java, där jag inte hittat någon IDE jag gillat).
När jag suttit i skolan och kodat så har det varit *nix-miljö med emacs som haft stöd för Java-syntaxen, sedan kompilera och köra koden i ett terminalfönster.
Försökte jag öppna en del av de filerna jag skrivit i emacs så såg koden helt fubar ut i notepad, samt att den då saknade syntaxstöd, så då hittade jag PSPad och kunde fortsätta kompilera och köra koden i en kommandprompt i Windows av ren vana.

Inaktiv

ok, pspad åker upp.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Missade att filezilla fanns med i listan. Programmet kanske fungerar fint för vissa men när jag testade det gick det mindre bra med att connecta till olika ftp servrar (det här var innan jag skaffade Smart ftp).
Kan ha varit en brandväggsgrej också...
Men smart ftp strulade i.a.f. inte vid nästan samma tidpunkt. Mer än så kan jag inte säga.

XnView har vettiga funktioner. Gillar exempelvis att man kan ha tabbar för bilderna om man begränsade programmet till en instans.

Winamp är för alla

Säger inte att programmen jag nämner är bättre än de som redan listats, men de kan vara bra alternativ.
Tänker inte bråka om saken dock. Folk väljer vad de själva vill ha och jag har smutsat ner tråden tillräckligt med onödiga inlägg känns det som.

Inaktiv

nejdå, alla inlägg och åsikter är välkomna.

anledning till att jag inte vill lägga upp program utan att de fyller en tydlig uppgift är att listan kommer bli omöjlig att använda när tiotals snarlika program finns för samma uppgift, med i många fall bristfällig funktionalitet eller sämre licensvilkor.
ska det finnas flera program för samma uppgift bör de skilja sig åt på något avgörande vis, funktionsmässigt eller licensmässigt.

tanken är att programen som är listade ska vara de absolut bästa ur funktionssynpunkt - inte att listan på något vis ska vara en komplett redogörelse för varje program som finns.

tabbar är en vettig funktion - xnview får ersätta irfanview om ingen har några allvarliga invändningar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jo, jag förstår att det kan bli mycket om man börjar ta med flertalet liknande program. Då kan vi lika gärna starta en "Apps" sida.

Skall testa foobar2000 med de tilläggen du talade om.
Och tack förresten för tipset om 7-zip. Funkar jättefint

Inaktiv

http://www.nliteos.com/addons/
Program som gör att man kan manuellt kan plocka bort/lägga till program/drivrutiner/fixar i en iso-fil av sin Win XP skiva, för att sedan bränna den och på så sätt kunna få en optimerad installation av XP, eller en så kallad "unattended install" som installerar OS:et automatiskt.
Anledningen till att jag länkar till addons-listan är att det kanske finns ett eller annat guldkorn som inte tagits upp i den här tråden.
Bra initiativ Soya!

edit: här kommer en länk till program som är integrerbara med nLite, http://www.ryanvm.net/forum/viewtopic.php?t=511 .
Även där ligger det en samling av de bästa freewareprogrammen.

Medlem

Nyttoprogram som är ett måste är Dvd profiler
http://www.intervocative.com/

Man kan betala för det om man vill ska tydligen ge högupplösta bilder iställer för den kvalitet som ingår dock tycker jag det räcker.

Har ju riktiga fodralen att kolla på


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

vad gör det? eller, vad gör det mer än låter en göra listor över vilka filmer man äger?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av DwG*Vidis:

Jag får väl skriva in de jag använder oxå då, inte för att jag vet om de är så speciellt bra men de funkar kanon åt mig iaf

alla codecs som behövs (tror jag) inkl MP 6.4
http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Mega_Codec_Pack.ht...

Rensa datorn från massa skräp m.m
http://www.ccleaner.com/

Först installerar du 1000 skräpfiler, o sen vill du rensa dom.

(Kunde inte låta bli).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

vad gör det? eller, vad gör det mer än låter en göra listor över vilka filmer man äger?

1.lista över ens filmer
2.länk till sin lista som man kan dela ut med andra ex min sig..

Programmet är till för att hålla koll på sin dvd samling inkl info om filmerna som andra har bidraget med.

Så mycket gör det inte egentligen förutom att utan det skulle jag ha noll koll på vilka filmer jag äger.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

En sådan sak skulle jag nog behöva för mina spel (trots min lilla samling). Köpte Red alert från en person här på FZ, sedan köpte jag spelet igen från en internetbutik.

*Friterad hjärncell*

Kan ju också passa på o rekommendera Clipboard diary
I detta program sparas exempelvis text och bilder man kopierat.
Har funnit det användbart nästintill varje dag.
Låt mig ge dig ett exempel som de inte nämner på hemsidan.
Du trycker på print screen för att ta en screenshot, men ångrar dig och "tar" en ny screenshot. Du går in i bildredigeringsprogrammet för att klistra in bilden. Det visar sig att den näst nyaste bilden kommer upp. Då kan du snabbt gå in i clipboard diary och markerar senaste bilden i clipboardlistan.
(jo, det går ockå att lösa detta genom att skapa ett helt nytt dokument och klistra in rätt bild där p.g.a. kösystemet som finns i den "inbyggda" clipboarden, men med clipboard diary kan man undvika detta klydd.)

edit: OBS! kanske skall utfärda en varning här dock. Privata saker bör man rensa bort rätt snabbt

Inaktiv
Skrivet av ostmjuk hamster:

En sådan sak skulle jag nog behöva för mina spel (trots min lilla samling). Köpte Red alert från en person här på FZ, sedan köpte jag spelet igen från en internetbutik.

FZ:s speldatabas finns ju, även om den är lite begränsad. Ett annat alternativ för att göra en lista är att registrera sig på MobyGames, som har nästan vartenda spel till varenda plattform med utförlig info - och saknas mot förmodan ett spel kan man lägga till det.

Medlem
Skrivet av b0ne:
Skrivet av DwG*Vidis:

Jag får väl skriva in de jag använder oxå då, inte för att jag vet om de är så speciellt bra men de funkar kanon åt mig iaf

alla codecs som behövs (tror jag) inkl MP 6.4
http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Mega_Codec_Pack.ht...

Rensa datorn från massa skräp m.m
http://www.ccleaner.com/

Först installerar du 1000 skräpfiler, o sen vill du rensa dom.

(Kunde inte låta bli).

Hähä.

Ja på något sätt ska man ju fördriva tiden...


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Inaktiv

foobar2000 har redan de funktioner som id3tagit ser ut att ha, och varför wink framför exempelvis oo.o:s presentationsdel?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Vill inte ligga här och tjata, har skrivit ett litet tips om KMPlayer i föregående inlägg, undrar bara om inte ni glömt bort det.

Ni kan radera detta inlägg om ni ser det olämpligt.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

återigen, på vilket vis är det föreslagna bättre än det som finns i listan?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

återigen, på vilket vis är det föreslagna bättre än det som finns i listan?

Här finns ett antal features för programmet:
http://www.kmplayer.com/forums/showthread.php?t=63

Som jag ser så kan man göra mer en alla andra media-program tillsammans!8)


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

jag ser inget nytt där.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Kom på att man kan ju nämna ett par fina program som kan generera fräcka fraktaler/flames och annat helt gratis. Och sedan har vi Terragen som genererar 3D terräng.

Fraktaler/flames
Apophysis
Chaoscope
Fractal Explorer

3D terräng
Terragen

Annat stuff

Säkerhet
Hostman
Det här programmet skaffade jag enbart för att blockera Aftonbladet och Expressen. Letade upp alla möjliga AB och Expressen länkar på google och slängde in dem i min hostfile. Så numera när jag klickar på en AB länk, även en dolda sådan av typen Uschtidning så ser jag bara "sidan kunde inte hittas".
Vill någon ha hostfilen jag skapat (den går att importera) med mina AB och EX-Pressen blockeringar kan jag maila den till er (Ha gärna lite koll på vad programmet gör innan ni ger er in på detta.)
Till programmet skall man tydligen kunna dra hem hostfiler som blockerar "dålig" sidor. (Hostfilen skall man också kunna uppdatera med programmet). Själv har jag inte haft något behov av att testa dessa.

Kategori unknown
Alarm! v1.1
Alternativ länk för Alarm! v1.1
Ett litet program som inte kräver installation. Det fungerar som timer och alarmklocka och trudelutten kommer från PC speakern (bra då ljudet hörs även om man har låg volym i Windows. För hög volym väl ingen hit det heller?). Larmljudet går att loopa om man så önskar.
Programmet kan i.a.f. vara bra att ha om man är den som lätt fastnar vid datorn och glömmer bort tiden eller så kan timern passa bra för den som lever on the edge och sitter framför datorn medan pizzan förkolnar i ugnen.

Arbetsverktyg
Locate
Windows sökfunktion hatar mig och säkert dig med. Här finns bara långa väntetider, hårddisktuggande och tomma resultatfält.
Locate indexerar först alla filer (2 hårddiskar på totalt 160GB indexerades i runt 2 minuter). Sedan gick alla sökningen på 1-2 sekunder! Det är fina grejer

Yankee Clipper III
Jag skulle vilje nyrekommendera ett program som är ännu bättre än Clipdiary.
Det här programmet har fler praktiska funktioner som "förhandsvisning" på de bilder man har i clipboarden. Länkar som kopierats går att klicka på och öppnas i webbläsaren.

Nolimitsoya: Tänkte på det du sade med Wink. Alla kör ju inte med Open Office så Wink kan ju vara ett alternativ för dem som redan äger Word och MS Office paketet eller andra program.
Själv hittade jag CamStudio och är jättenöjd med inspelningsfunktionen (har inte hunnit testa övriga verktyg än).

KMPlayer fungerade faktiskt bättre för mig än VLC player. Men Zoomplayer är fortfarande spelaren som fungerar bäst på min burk. Rekommenderar den till alla som har en äldre dator (Se min spec. i signaturen). Zoomplayer kunde t.o.m. spela upp Unreal 3 filmen i HD format (ljud och bild hänger med). Vad man gjort för att få det att flyta på så fint kan jag inte svara på.
Med zoomplayer kommer också en nedladdningklient för codecs.
Gratisversionen saknar DVD spelare. (Kan någon rekommendera en bra sådan?)

Kan väl också nämna att jag kör Nero drivespeed 3 med FrogAspi.dll som är en variant av wnaspi32.dll som programmet drivespeed behöver för att starta upp.
(Med Nero DriveSpeed kan man kontrollera rotationshastigheten på CD/DVD skivorna i spelaren).

Fasen.. det blev mycket...

Inaktiv

hostman vs peerguardian?
locate vs den inbyggda indexeringen?

alarm11 och drivespeed åker upp - zoomplayer ersätter vlc och yankee ersätter clipdiary. fraktalräknare och terränggeneratorer tror jag däremot inte är några särskilt efterfrågade prylar... den som ägnar sig åt sådant har nog koll ändå, via andra källor.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

edit Kan nämna några bra saker med hostman.
Bara ett par musklick krävs för att deaktivera hostfilen.
Så de 65900 skräpsidor som jag nu blockerar kan jag avblockera med ett musklick och inom ~1 minut går det att besöka sidorna.
(En återaktiveringen kan göras med samma knapp)

I editorn kan man göra direkta ändringar i hostfilen. Det går också att söka efter specifika adresser. Så ifall man fått hem en hostfil som blockerar FZ kan man enkelt söka efter "FZ" och återaktivera länkarna. På min dator dröjer det runt 1 minut innan adresserna fungerar.

Man slipper gå in i Administrative tools och services för att stänga av DNS clientservice. Det kan man göra direkt i Hostman.

Att det går att ladda hem uppdateringar till hostfilerna är tacksamt, men det som jag fann fräckt var att man kunde slå ihop flera hostfiler. Jag "mergade" mina Aftonbladet-Expressen hostfil med 3 andra hostfiler.

Man kan söka efter dubbletter.

Blockeringar kan loggas (om man sätter igång hostserver) För att ta bort loggfilen måste dock in i de dolda mapparna.

hostman vs peerguardian2. Ärligt talat så vet jag inte hur pass bra PG2s skydd är. Och det gick inte så värst bra när jag testade det. Tyckte att programmet var... svårt att greppa och fick faktiskt problem med internet ett tag och kunde inte besöka bl.a. Valve developer community. (skit bakom spakarna så att säga... inga ursäkter )
Saknade i.a.f. enkelheten och funktionerna som Hostman erbjuder.

----

Okej så du tycker också att zoomplayer är en bra spelare? Alltså jag nämnde den bara sådär i förbifarten då det snackades om KMPlayer.
Även om spelaren är bra så är det 10 miljoner+ folk som dragit hem VLC player? känns lite som att man trampar på några tår

Nä du har nog rätt. De där med fraktalprogrammen (fraktalräknare sa du? ) och terragen var kanske inte de mest essentiella programmen.

Förresten? Nero drivespeed fungerar inte utan aspi dll'en. Det borde du kanske nämna det. (neros egna dll, kan i.o.f. hittas på nätet men man endast använda den om man köpt nero..-har jag läst). Därför nämnde jag Grodan dll.

Har alltid tyckt att windows sökgrej fungerat slött och indexeringen verkade inte hjälpa så den servicen har jag avstängd. Nu sitter jag i.o.f. på XP SP1 + några minde SP2 fixar. Och ifall indexeringen och sökningen är förbättrad med SP2 var väl tipset om Locate inte så bra. (jag behåller det givetvis )

Medlem

Ett bra program för att hantera och arkivera mp3 filer
http://www.mediamonkey.com/


signatur

The real Jmpr Laptop= p4 3.4 : 2048MB DDR2 :100GB ATA100 disk :17"Widescreen :ATI radeon x600 256MB:LightScribe DVD +/-R +/-RW : Win XP home

nj
Medlem

Så börjar vi om från början då... *suck*

WinMd5Sum som komplement till hkSFV. hkSFV är ju främst för att kontrollera större mängder med filer, eller filer som kommer med färdiga .sfv-filer (som innehåller alla checksummor). WinMd5Sum kan enkelt kontrollera enstaka filer och jämföra den checksumma programmet beräknar med checksummor som finns angivna på webbsidor för att se så filen är korrekt. FOSS enligt hemsidan, hittar dock ingen länk för att ladda ner källkoden.

Wireshark för att kontrollera nätverkstrafik, FOSS.

Hamachi, skapa ett virtuellt nätverk via Internet.

HijackThis, för jakt på diverse malware och annat. Utför en väldigt grundlig kontroll. Loggfilerna är inte alltid vara de lättaste att tyda och det finns en del sidor som kan hjälpa en analysera dem, bla HijackThis.de.
Finns även flertalet andra småprogram att ladda ner från första länken, de flesta för att ta bort diverse malware.

ImgBurn, väldigt smidig och litet brännarprogram för att bränna image-filer (tar de flesta normala formaten), samt ska kunna fungera i alla Windows-versioner (samt även Linux via Wine enligt utvecklarna). Bränner till CD, DVD, HD-DVD samt Blue-ray.

DAEMON Tools för att slippa slita på sina skivor. Se dock till att bocka ur att WhenU toolbaren installeras då denna installeras som standard.

Opera borde väl ändå finnas med på listan som alternativ till Firefox. Är lite resurssnålare än FF enligt mina tester (samma sidor och samma antal tabbar öppna, inga extra extensions installerade i FF).

Gillar man att hålla på med CAD så kan BRL-CAD vara värt att kika på. Multiplattform och FOSS.

ATI Tray Tools, helt klart ett av de bästa verktygen för de som äger grafikkort med ATIs kretsar. Ersätter den vanliga kontrollpanelen, och alla inställningar kan skötas via systray.

RivaTuner, nog ett av de äldsta tweakprogrammen för grafikkort (hmm... kommer bara på PowerStrip som jag känt till ungefär lika länge) och fungerar för grafikkort med både ATIs och nVIDIAs kretsar. Oerhört kraftfullt program som kan göra det mesta.

Miranda IM, IM-klient med stöd för de flesta protokollen som existerar. Oerhört modulärt då programmet tillåter plugins, även FOSS.

vLite, från samma person som gjort nLite och gör samma sak, men för Windows Vista.

Medlem

inget viktigt men Wireshark står 2 gånger

nj
Medlem

OCCT verkar vara ett bra alternativ till Orthos för stresstest av processor/minnen vid överklockning. Ska enligt diverse forumkommentarer jag snubblat över vara lite mer krävande och därför ge bättre resultat än Orthos.

Medlem

Kör numera också ImgBurn då infrarecorder har (i.a.f. hade) problem med att tolka vissa tecken.

Medlem

AviTricks Bra video redigerings program(gratis), mycket bättre än Movie Maker när man sparar den färdiga "filmen"

Medlem

Om man kör exempelvis AVG som virus, finns det nåt antispy program i listan som INTE funkar ihop med det? Ibland så reagerar ju "anti" program på varandra.
Jag är ute efter ett spyware som jag kan slå på när jag vill och scanna, inte nödvändigtvis ett som är på hela tiden. Kollade på Spyware terminator men får för mig att det är ett virus program också? Eller är det bara jag som är gammal och tekniskt efterbliven?

123
Skriv svar