Styrke och konditionsträning - Hjälp mig!

Youtube-proffs
Skrivet av Alcr:

Grät?

Ditt BMI är 18 kg/m2

hmm???

Skrivet av RoGGe:

Skulle själv behöva lite tips på hur man lättast blir av med överskottet kring trakten vid magen. Det verkar inte vara särkilt mycket som behöver försvinna för att rutorna ska komma fram men jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt då jag avskyr att jogga, promenera, cykla, osv...

Tyvärr så är fallet så att man inte kan punktförbränna fett, dvs att du bara tar på magen eller så.
Om du ska förbränna fett överhuvudtaget så ska du köra många repetitioner, kanske 4x12-15 med lätta vikter.

Ska du få fetare magrutor så ska du köra med tungare vikter och mindre repetitioner.. men nu är det så att man kan träna magen jävligt mycket, för man använder den hela tiden osv osv. Du har säkert rutorna, få bara bort fettet, och detta måste du göra genom att motionera tyvärr..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

bah, thought so...

Inaktiv

det är inte helt billigt.. men asså köp hem lite vindruvor å sånt där och ät istället för godis/kakor/whatever
det är faktiskt jävligt gott


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

par dagar ja men sen tröttnar man och det har ju en viss laxerande effekt som bara martyrer tycker är skönt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

haha kanske det.. wouldn't know
men att byta ut godis med frukt i allmänhet är ett bra tips


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

det är inte helt billigt.. men asså köp hem lite vindruvor å sånt där och ät istället för godis/kakor/whatever
det är faktiskt jävligt gott

Faktiskt börjat med det för ett tag sen. Köper mycket vindruvor bla.
När jag käkar godis och sånt börjar jag oftast må dåligt rent fysiskt efter ett tag. Och då är det redan försent. Med frukt blir man bara mätt och slutar äta. Hur bra som helst.

Inaktiv
Skrivet av Polish:

BMI är världen sämsta sätt att mäta fett.

Jag hade en BMI på 26,3.
Så jag sa, OH MY GOD jag måste träna och gå ner i vikt.

Tränar konditionsträning varannan dag och styrka varannan, nu ligger mitt BMI på 27,8 .
Jag gick upp 5 kilo. Nu är jag värsta fettot enligt BMI och trots att jag tränar.

Kan vara för att BMI inte mäter mängden fett eller muskler, utan kroppsmassan. Är du vältränad bör du ha ett BMI som visar att du är överviktig. Och för ungdommar, säg under 30 är det normalt att ligga över normalvikt.
Ska du mäta hur mycket fett du har får du använda en riktig maskin till det, brukar finnas på närmaste gym. Men det visste du nog redan

Medlem

för att få fram hur mycket fett man har så kan man göra en skelettmätning som visar hur man väger med fettet borttaget

(sedan tar man sin vikt minus den för att få fram hur mycket fett ens kropp bär på, t.ex. fick jag senast en "fettfri-vikt" på cirka 55 kg, och allt som allt väger jag runt 65 kg)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Powerwalking (eller ännu värre, stavgång) ser ju så löjligt ut. Får mig att tänka på gång, den Monty Python-aktiga "sport" som har allra minst existensberättigande i OS. Man bränner mycket mer på vanlig löpning, och ser på köpet inte ut som 55+ eller trendmedveten 30-nånting-storstadskvinna som varvar med powernaps (här haglar fördomarna).

Medlem
Skrivet av andman:

Powerwalking (eller ännu värre, stavgång) ser ju så löjligt ut. Får mig att tänka på gång, den Monty Python-aktiga "sport" som har allra minst existensberättigande i OS. Man bränner mycket mer på vanlig löpning, och ser på köpet inte ut som 55+ eller trendmedveten 30-nånting-storstadskvinna som varvar med powernaps (här haglar fördomarna).

instämmer, och en fördom som är bekräftad är vad jag skulle vilja kalla en efterdom


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Anser inte det handlar vad som är bäst utan vad man tycker skönast att göra.

Gå snabbt sliter mindre än löpning på många sätt och är att föredra men ska man träna uthållighet av olika skäl så är löpning bäst .

Sen vem fan bryr sig hur man ser ut när man tränar? .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Slitage är vanligtvis inte ett bekymmer för de som är unga och friska eller har hyfsad kondition, men visst kan raska promenader vara bättre för överviktiga och äldre innan de kommit i bättre form. Huvudsaken är att man gör nåt

Medlem

nått jag hatar, jobbar 8h om dagen med bara kroppen, man är helt slut men inte faan droppar vikten! helt cp hatar cp kroppen som är cp.

träna utöver jobb är ett måste
äta rätt, A och O, sittups å armhävningar i måtliga mängder (skade risken) å hantlar. Springa är bra, men tråkigt.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Polish:

den första månaden jag tränade så va det fucked up, jag grät innan varje gympass och det som drog mig dit var att det va fina tjejer där.

Hehe same same, bara att det bara går äckliga gubbar på mitt gym.

Inaktiv
Skrivet av andman:

Powerwalking (eller ännu värre, stavgång) ser ju så löjligt ut. Får mig att tänka på gång, den Monty Python-aktiga "sport" som har allra minst existensberättigande i OS. Man bränner mycket mer på vanlig löpning, och ser på köpet inte ut som 55+ eller trendmedveten 30-nånting-storstadskvinna som varvar med powernaps (här haglar fördomarna).

Nja, det där stämmer inte riktigt. En rask promenad är klart bättre än löpning när det kommer till fettförbränning.
Orkar inte gå in på detaljer men all träning som skapar mjölksyra är framförallt konditionsgivande men inte särskilt fettförbrännande.

Medlem

börja i thaiboxning istället, skitkul, mycket fys och konditionsträning

Medlem
Skrivet av siempre:

Nja, det där stämmer inte riktigt. En rask promenad är klart bättre än löpning när det kommer till fettförbränning.
Orkar inte gå in på detaljer men all träning som skapar mjölksyra är framförallt konditionsgivande men inte särskilt fettförbrännande.

Det låter flummigt Jag citerar http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=4&art=302 som skriver om en studie vid KI:

"Många motionärer och äldre tränar i dag så kallad stavgång. Hur står sig den vad gäller fettförbränning, jämfört med gång och löpning?

En studie har gjorts på detta och den visar att stavgång höjde den totala energiförbrukningen med 10-15 procent, i en jämförelse med gång. Men försökspersonerna förbrukade mindre än vid löpning."

Enligt http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1011&a=4381 förbränner man (vid vikt 85 kg) på 30 minuter powerwalking 297 kalorier. Löpning lika lång tid förbränner 357 kalorier.

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Sen vem fan bryr sig hur man ser ut när man tränar? .

patetiskt många

dom brukar dock bara ha en sak i livet att vara stolta över... sin form, eller nåt


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

^-- Gillar såna som står framför spegeln och försöker se så symmetriska ut som möjligt.

Inaktiv

i allmänhet folk som kommer dit, är typ jätteotränade, tror dom är snyggast i världen, har STYLAT sitt hår, har dyra specialkläder å whatnot, speciaspecialhandskar å allt möjligt galet
sen lutar dom sig mot grejerna och snackar lite med varandra.. kanske lyfter nåt tre gånger dom egentligen inte orkar.. sen går dom..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

i allmänhet folk som kommer dit, är typ jätteotränade, tror dom är snyggast i världen, har STYLAT sitt hår, har dyra specialkläder å whatnot, speciaspecialhandskar å allt möjligt galet
sen lutar dom sig mot grejerna och snackar lite med varandra.. kanske lyfter nåt tre gånger dom egentligen inte orkar.. sen går dom..

Hehe, känner igen typen

Medlem

Glad jag är på ett ok gym då väldigt soft.

tränade på nautlus för par åse n vid globen där fanns det gott om struttare men på detta gym är det helt ok.

Sen kör man för sig själv så om nu någon vill verka ball eller så , så är det lugnt för min del jag bryr mig inte..

hmm apropå handskar verkar inte helt dumt aja skulle bara se fånigt ut på en tjockis


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Flakmonkey

Gå kan jag verkligen rekommendera... går varje dag nu, minst en timme men oftast uppemot 90 minuter... sen la jag om min kost till viss del också, tidigare åt jag inte "onyttigt" som i en massa godis, chips etc, utan jag åt dåligt, alltså jag åt ett jättemål mat om dagen istället för tre huvudmål (med normala portioner) och ett par mellanmål... Började med detta seriöst i början av oktober och har minskat 13cm kring midjan sedan dess, då hade jag visserligen en hel del att ta av ska sägas

Men som andra säger så är det jobbigast de första veckorna, fick slita mig upp ur sängen då, men nu känns det konstigt om jag inte är ute och tar en riktig skogspromenad... Sen tycker jag inte du ska tvinga dig till gymmet om du verkligen inte gillar det, men samtidigt är det värt att ge det en ärlig chans, alltså en månad eller så först, sen får man avgöra om det är värt det eller inte...

Vet av egen erfarenhet att det är svårt att verkligen hålla igång med något som man hatar. Tycker det är bättre då att göra något som du gillar, kan göra oftare/längre och inte tröttnar på i första taget.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

i allmänhet folk som kommer dit, är typ jätteotränade, tror dom är snyggast i världen, har STYLAT sitt hår, har dyra specialkläder å whatnot, speciaspecialhandskar å allt möjligt galet
sen lutar dom sig mot grejerna och snackar lite med varandra.. kanske lyfter nåt tre gånger dom egentligen inte orkar.. sen går dom..

Hmm känner inte igen. Möjligt att vissa är otränande men man måste ju börja nån gång... Går till ett gym tre ggr i veckan. Och handskarna är inte galet... inte för att jag använder dom än men om man inte vill ha valkar som svider så är de nödvändiga.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

jag dissar inte handskar
ska nog skaffa ett par själv..
snackar om folk som kör nån livsstils-gymgrej och det enda dom lyckas med är att måla en skylt över huvudet där det står "JAG GÅR TILL GYMMET. THAT'S ABOUT IT! THE STORY OF MY LIFE!"


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Ahh jo jag fattar. Lite ot men... jag har försökta adda dig som friend på last fm (och några andra i fz gruppen...) men nä??


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

den du addar som friend måste godkänna i friends fliken


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Nu har han gjort det.. och du med! :kärlek:


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Powerwalk har väl alltid bara sagts vara en "utökad promenad" och inte något som är bättre än joggande, eller löpning som det kallas här. Självklart är joggande mer fettförbrännande än promenader för det aktiverar musklerna mer, men ska löpning vara fettförbrännande är det som nån sa bra om det går långsamt så man inte får mjölksyra (LSD kallades det när jag gjorde lumpen förra seklet, för Long Slow Distance).

Har själv börjat gymma för ett par veckor sen och följer tråden med intresse

Medlem

Att ha vilt sex bränner också, testa ! :D:D:D

123
Skriv svar