Moderator | Testpilot

Detta blir nästan som Zelda 1 och 2. Två nästan iprincip helt olika spel (vad man hör)

Med tanke på hur gammalmoddigt ettan försökte vara och hur mer nytt,flashigt osv tvåan försöker vara så kanske man bara ska gå på spelen separat och inte dömma uppföljaren med tanke på hur ettan funkade.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av SID 6.7:

Det jag störde mig mest på i demot var dom urusla kameravinklarna... tredjepersonskamera fungerar bara om man direktstyr sin karaktär (som i Mass Effect) INTE när man skall klicka och peka.
Istället för att koncentrera mig på spelet svor jag och brottades med kameran för att förgäves försöka hitta fienderna, inte bra.

och varför? VARFÖR har magikerna förvandlats till Jackie Chan när dom skjuter projektiler?
Det ser störtlöjligt ut när dom flaxar med staven (och om jag ville ha motion så hade jag tränat till krigare eller tjuv... Magiker skall dominera med sinne inte med kropp).

håller med totalt. håller med recensenten, en svag fyra verkar vara rättvist. donhenri du beter dig som en idiot när du laddar ner spel, såna som du förstör för oss andra.

Medlem

Usch vad värdelöst. Inte förvånad att det fick en 4 dock även om det lär få 85+ av alla andra sidor. I dagens läge krävs det inte mycket för att spel ska få höga betyg. Man saknar verkligen dagarna då spel var något som krävde lite koncentration och inte kunde spelas igenom halvsovandes.

Medlem

Jag måste fråga rececenten angående svårighetsgraden. Var den liknande Origins eller var den lättare eller svårare?

Själv hade jag problem vid vissa ställen på Origins så hoppas dem har hållt sig till den svårighetsgraden.

eXp
Medlem

Spelet har vid denna stund 82.75% på gamerankings.com

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Jakob Svärd:

Till skillnad från dig (som väl inte spelat det färdiga spelet?) tycker jag även att Dragon Age II mer filmiska berättande gör det en tjänst, snarare än tvärtom. Origins stumma dialoger kändes förvisso old school och traditionsbundet men... om jag ska vara helt ärlig: stundom lite gammalt.

Kommer nog aldrig ta dig seriöst när du recenserar ett RPG igen, men har svårt att se hur "GWAMHAHAHWWAH I'M EVIL" eller"Hurp derp, I'm a saint!" är en förbättring i dialogsystemet. Men jag kanske är för old school för att förstå och se det positiva med det när man faktiskt vill ha lite alternativ för att utveckla och rollspela sin karaktär i spel.

Återigen: demo-sekvensen är missvisande i de flesta avseenden. Dialogen är bättre skriven längre fram i handlingen. Du har dock rätt i att det nya dialogsystemet lämnar mindre utrymme för att rollspela Hawke som man själv vill, men häng då med och lyssna på det här: Jag är också old school - några av mina absoluta favoritspel heter Planescape: Torment och Baldur's Gate II. Jag har spelat i stort sett alla isometriska rollspel som härstammar från Interplay-eran och kanske är det just DÄRFÖR det känns så uppfriskande att bänka sig med ett spel som vågar göra saker och ting lite annorlunda. Det är härligt att kunna luta sig tillbaka samtidigt som ett välregisserat äventyr tar vid på skärmen framför mig. Precis som det är härligt att grotta ner sig i riktigt texttunga rollspel också. Härligt på olika sätt.

När jag säger att Origins presentation är "gammal" så menar jag just det - det är inte nödvändigtvis någonting dåligt. Jag hatar varken på old school-sättet att presentera dialog eller göra spel på, men jag skyr inte den nya skolan heller. Jag hoppas att du ger spelet en andra chans och tillåter dig själv att eventuellt tänka om lite. Jag hoppas även att du förstår att jag inte tycker att Origins sätt att presentera dialog på är dåligt - men att det är gammalt (läs: gör saker som man gjorde dem förr) går inte att sticka under stol med. För det är det.

Om du sedan tycker att mitt resonemang gör mig inkapabel till att tycka till om RPG-genren så är det naturligtvis trist, men ingenting som kommer att få mig att ändra på hur jag känner inför DA II. Hoppas dock att jag givit dig en lite bättre bild av vad jag menar när jag kallar originalet för "gammalt"?

Medlem
Skrivet av Fatha:

Jag måste fråga rececenten angående svårighetsgraden. Var den liknande Origins eller var den lättare eller svårare?

Själv hade jag problem vid vissa ställen på Origins så hoppas dem har hållt sig till den svårighetsgraden.

Den är - precis som i Origins - ganska obalanserad.

Under långa sjok i spelet är det alldeles för enkelt på Normal och vid enstaka bossmöten/passager är det alldeles för svårt. Precis som tidigare bränner man igenom de flesta fajter lite för lätt om man ställer sin tank i mitten, spammar "taunt" och låter tre magiker och/eller rouges med avståndsvapen gå loss på fienderna.

Medlem

Det jag känner efter att ha spelat demot (som jag ändå förutsätter är representativt för det visuella, hur striderna fungerar rent fundamentalt och hur dialogsystemet fungerar) och läst recensionen här är att Bioware, hur man än vänder och vrider på det, har offrat en del bra saker från ettan och att det, iaf utan att ha spelat det riktiga spelet, känns osäkert om det nya väger upp för detta.

Vad gäller story, karaktärer, dialog så sa ju demot i princip ingenting, där har jag inte mycket att gå på men just de sakerna är jag inte särskilt orolig för. Bioware brukar fixa sånt.

Det enskilt största problemet jag upplevde i demot var just kameran - det fanns inget kameraläge där det gick att få ordentlig överblick, och i kombination med hetsigare strider så kändes det inte alls positivt.

Striderna var i mitt tycke ändå en stark sida hos DA:O, det fanns möjlighet att zooma ut ordentligt och vara taktisk. Och just att ändra taktik kunde ju verkligen förändra striderna totalt, vilket kunde kännas riktigt belönande.

Att denna möjlighet upplevs försämrad känns som att det inbjuder till att bara kötta eftersom "det ändå inte är någon idé", vilket skulle vara en stor förlust, då blir ju striderna bara utfyllnad (som i Mass Effect ungefär).

Sedan tycker jag utifrån vad jag såg i demot inte att DA2 ser bättre ut egentligen, annan stil men verkar ju inte vara påtagligt snyggare.
Striderna verkar ju dock vara klart slafsigare, men det var ju i mitt tycke rejält slafsigt redan i DA:O, och alla flänger runt mycket snabbare... Ja, jag vet inte, det kanske ger sig i det riktiga spelet.

Vad gäller dialogerna finns det iaf en uppsida som man kan sätta fingret på, huvudpersonen talar i dialogerna, dock känns ME-upplägget lite löjligt med sina klart mer svartvita alternativ. Men detta kan man väl köpa.

Jaja, jag har förhandsbokat och hoppas verkligen att spelet är bra. Jag var ännu mer oroad innan jag spelade demot, kan tilläggas.

Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:
Skrivet av Fatha:

Jag måste fråga rececenten angående svårighetsgraden. Var den liknande Origins eller var den lättare eller svårare?

Själv hade jag problem vid vissa ställen på Origins så hoppas dem har hållt sig till den svårighetsgraden.

Den är - precis som i Origins - ganska obalanserad.

Under långa sjok i spelet är det alldeles för enkelt på Normal och vid enstaka bossmöten/passager är det alldeles för svårt. Precis som tidigare bränner man igenom de flesta fajter lite för lätt om man ställer sin tank i mitten, spammar "taunt" och låter tre magiker och/eller rouges med avståndsvapen gå loss på fienderna.

Ok, då ser jag fram emot en lång och trevlig helg framför datorn då med nånting utmanande. Hade rejäla problem med Origins ibland.

Medlem

Jag vet inte vad jag tycker om förändringarna dom gjort. Känns som att de gjort mycket ändringar för att det ska bli än mer konsolanpassat än föregångaren (som var ganska konsolfientlig). Vilket är synd tycker jag. Jag kommer definitivt att sakna den strategiska vyn från ettan. Tyckte GUIt i demot var rätt fult, levelingsmekaniken var inte heller helt i min smak. Nja, nje ...

Medlem

Håller med recensenten till stora delar (Riktigt bra recension förresten).

Har själv lirat rpg:s sedan man fick sin första Commodore 64 och har lirat allt mellan himmel och jord i den genren.
Ibland vill man köra old school rpg med dom klassiska elementen där man är en nobody som sedan räddar världen eller liknande och ibland vill man uppleva något nytänkande/nyskapande som inte bara för genren frammåt utan också breddar den.

När jag först testade demot var jag grymmt besviken på vad dom gjort med mitt älskade Dragon Age och det gick ju inte heller att undgå alla arga texter överallt på nätet. Men ju mer jag testade desto mer insåg jag hur tråkiga fighterna faktiskt var i 1:an(då jag för övrigt lirade igenom Awakening-kampanjen samma dag). Det slog mig att striderna mer kändes som ett hinder på vägen för att få komma till nästa del av storyn. Detta var inte alls fallet i demot där striderna nu kändes mer livfulla och inte längre som ett långdraget lidande.

Själv är jag ett stort fan av Biowares mycket underskattade lir: Jade Empire och i mitt tycke känns det som DA2 fått sig en släng av denna action dos mixat med lite prylar från mass effect serien.

Inte perfekt, men ett steg i rätt riktning, Peace out!

Medlem

Vill inte vara den som är den men har sett spelet "in action" och det frångår tyvärr traditionellt RPG med mer arcade känsla och det känns som en dålig portning till pc från konsoll. Det är som ett ännu sämre the force unleashed spel än vad TFU var, vilket är väldigt tråkigt. Vissa kanske föredrar arcadespel men det gör inte jag. Så min rekommendation är att inte köpa spelet om du är ute efter det där speciella RPG spelet men om du dör för arcade så är det nog ett givet köp...

Medlem

Efter att ha läst recensionen så känns det som att det förtjänar en trea, och en tvåa om man älskade DA:O.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

tror jag klarar mig utan detta...


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

Jag har läst igenom svaren här i artikeln lite och skulle vilja antyda hur bra det är att Jakob har tagit sig tid till att svara på ett flertal frågor och åsikter. Tack för det! Intressant "bonus" läsning.

Reflektioner över Dragon Age och BioWare:
Dragon Age II är nog ett fantastiskt spel på flera sätt, som jag ska försöka ta mig till att lira igenom om 2-3 veckor, men jag kommer oavsett hur bra det än är vara ledsen över åt vilket håll BioWare utvecklat sig, i mitt tycke, åt helt fel håll. Jag gillar komplexa spel, spel som jag behöver lära mig och därmed älskar jag BioWare:s äldre alster. För mig var Dragon Age: Origins för "lätt tuggat" men jag tänker ändå ge Dragon Age II en ärlig chans då originalet faktiskt var helt okej.


signatur

Have a good time!

Medlem

Recensionen i sig var mycket bra och var informativ och hur spelet var vilket är trevligt då vissa recensioner på FZ annars lämnat stora frågetecken om hur faktiskt var att spela spelet. Sen håller jag ju inte med om betyget vilket var ganska tydligt gissar jag.

Men nej jag är inte nödvändigt konservativ däremot tycker jag inte om när det är en stor röd ikon för "evil" och en stor grön för "good" i dialoger t.ex. Antar dom att spelarna inte kan läsa sig till vad "I don't give a shit, die!" betyder eller?

Ja jag har bara spelat demot, men lägga ut 400:- på något som eventuellt kanske är liiite bättre än demot känns inte värt speciellt när demot uppfyllde _alla_ de förutfattade meningar jag haft om spelet baserat på försnack och filmer.

Nej allt gammalt är inte bättre, jag skulle t.ex. inte orka ta mig igenom Baldurs Gate 1 igen, men det nya övertygar verkligen inte. Speciellt inte när allt bara ska vara "häftigt", "coolt" och "awesome!". Det ger bara oseriöst intryck och känns mest som spelet riktar sig till 12 åringar som tycker överdrivna animationer och överdrivet blodsplatter är häftigt.

Det tråkigaste med det här är ju faktiskt att DA:O var ett helt ok spel med många bra element från de klassiska taktiska RPG'erna. Där taktik och uppställning av ens party är en viktig del av strider istället för överdrivna animationer och "häftiga" effekter.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Nej allt gammalt är inte bättre, jag skulle t.ex. inte orka ta mig igenom Baldurs Gate 1 igen, men det nya övertygar verkligen inte. Speciellt inte när allt bara ska vara "häftigt", "coolt" och "awesome!". Det ger bara oseriöst intryck och känns mest som spelet riktar sig till 12 åringar som tycker överdrivna animationer och överdrivet blodsplatter är häftigt.

Jag håller faktiskt med om det här. Det känns lite som om speljättarna har mjölkat "cool" och "awesome"-genren. Sedan har jag väl lite svårt med sådant överhuvudtaget.. men men.

Förövrigt har jag nyligen dragit igenom både Baldur's Gate 1 och 2. Båda spelen känns oerhört fräscha, moderna och trevliga. Pröva själv!


signatur

Have a good time!

Medlem

Mycket bra recension! Och spelet verkar helt underbart. Men vad tröttsamt det är att läsa samma gamla gnäll i varenda nyhet om Dragon Age II.

Konsol hit och Baldur's Gate dit... och i en majoritet av fallen öser folk ut hinkvis med gnäll över spelet utan att ha testat den färdiga produkten än. Fans av RPG:s måste ju vara de mest nostalgiska och gnälliga nerds som finns.

Medlem

Någon mer än jag som tycker det är roligt att PC-version inte skäppas med de höga texturerna, utan man behöver dra ner en patch på 1.08GB.

Om spelet är något får jag se när rumskompisen får hem sitt ex.

Medlem

Efter ha spelat ungefär 6 timmar av spelet så känns det ganska så urvattnat och oplanerat.
Upplägget känns lite som en copy paste från mass effect 2 ... samla resurrser och folk till en expedition in i underjorden ...
Inga igentliga wow moment och definitift inga karaktärer man känner någon sympati med. Striderna för ett rpg som har Dragon age : origens i bagaget med ett mer taktiskt upplägg i alla fall i de svårare sårighetsgraderna så är deta bara banka banka och ignetligen inget mera ... man kan justera visa saker med tactics slots men det är allt ...

Det jag saknar främst är val frihet dock och en anledning att prata med mina party members.
Specialisations bara kommer man behöver inte finna dom alls. Man behöver inte övertyga allistair tex att lära folk hur man är en templar det bara finns där efter ett tag eller finna någon som kan lära mig.
Det finns heller inte någon igentlig crafting vad jag har hittat hitils utom lite potions och potions of runes som var oänligt mer intresant i Dragon ago : origens.

Jag har sett mer inovativa quests i mmos in i dragon age 2 med vist det må vara side quests men faktumet att man springer och oh det var vist ett quest item och man kollar sin quest log och man ser ungefär 2 meningar och sedan en pil vart det ska är inte specielt upphetsande.

Men det värsta är nog fortfarande det faktum att dom inte orkar skriva ut vad exakt man kommer och säga och i stället får se en liten bild av vad resultatet är...

Kort och gått detta är Dragon effect 2 ... enjoy ... och jag hade för modligen inte sågat det lika hårt vid fotknölarna som har gjort med detta.

(efter dessa 6 timmar kommer jag troligen aldrig starta det igen. och definitift aldrig köpa det.)

Medlem
Skrivet av iam_mattias:

Någon mer än jag som tycker det är roligt att PC-version inte skäppas med de höga texturerna, utan man behöver dra ner en patch på 1.08GB.

TheWaleHunter hade en bra poäng i nyhetstråden. En person som jag, med relativt dålig dator, har inte någon nytt av de filerna alls och därför är det ju bara bra att vi slipper de filerna från första början.
Ingen stoppar er andra från att tanka ner dem, everybody wins.

Medlem

"Borde fått en 3 för att den likna ettan"

Medlem

Dragon Age 1 var sjukt uselt, tycker jag. Det funkar inte med ett rollspel med dålig story och dåligt historieberättande. Det här kan inte vara sämre.

(Fallout 1+2 och Arcanum är f.ö. måttstockarna.)

Medlem

Bra spel, så klart, det är ju BioWare vi pratar om; men väldigt synd att dom har fördummat det något helt otroligt. Är det konsolsjukan som spökar igen?

Det liknar mer ett asiatisk hack n slash nu än ett RPG.

Inaktiv

Tycker ni är lite väl hårda mot spelet, jag kan förklara det såhär. Jag älskade Origins men orkade inte spela igenom expansionen Awakening, tröttnade helt enkelt. Om DA2 hade varit likadan så hade jag nog tröttnat på det också. Alla ändringar är inte för det bättre, men en svag fyra är spelet värt.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Medlem
Skrivet av iam_mattias:

Någon mer än jag som tycker det är roligt att PC-version inte skäppas med de höga texturerna, utan man behöver dra ner en patch på 1.08GB.

Nu är det väl visserligen ingen stor grej för de flesta att ladda ned 1GB men det känns ju om inte annat ogenomtänkt.

AW8
Medlem

Roligt att få höra att demon är missvisande.

Intressant recension.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Är själv en som älskade ettan, så jag såg verkligen fram emot tvåan. Mass Effect är också en av mina favoritspel så en kombination kändes verkligen rätt... men ack så fel det blev.

Är riktigt besviken på tvåan. Ser man till storyn osv så verkar det intressant, men för mycket flängande överallt, för mycket drama och konstigheter, inte alls som ettan. Att man sedan hinner springa 10 sekunder innan man kastas in i någon 5-minuters film gör det bara tråkigare. Vissa kanske tycker om när saker blir mer film osv men jag gillar inte det.

Sedan när det gäller kontrollerna så blir jag galen på PC-versionen, helt värdelöst jämfört med ettan. Detta spelet fungerar säkert kanon på en konsoll, men för PC känns det bökigt och onödigt överkomplicerat. Känns som gubben springer lite här och där och kameran svingar runt som en övertänd Tarzan på en fredagskväll. Uscha. Känns återigen som de fokuserade på att det skulle funka på konsoll först, sedan gick de därifrån och kastade in PC-stödet. Inget fel i det, de måste börja någonstans men de kunde ha planerat och implementerat spelkontrollen bättre.

Grafiken var också ett stort meh. Tog ner texturpacket och förväntande mig satt DirectX skulle användas till sin fulla rätt, men det mesta kändes väldigt plastigt och stelt, där har t.ex Mass Effect och även första Dragon Age lyckats bra bättre. Sedan att det s.k "high resolution texture pack" skulle göra något... nä, kändes fortfarande stelt.

Själv hoppas jag att många gillar detta så att de kan göra en trea och kanske återgå till ettans kontrollsystem. Ska själv ge tvåan lite mer tid och se om det blir bättre, men början på det imponerade inte alls. Så fort jag fick kontroll över gubben så kändes det som att jag var påväg utför ett stup på 200 blås... Har spelat spelet nu i en tre timmar och känner fortfarande att spelet på något sätt är nerdummat men ändå gjort överkomplicerat, svårt att förklara.

För er som orkar, screenshots i 1920x1080 med High Resolution-paketet:

http://www.mrpijey.net/gallery/?load=albums/Screenshots/PC%20...

Medlem

Pre-loadad och klar på Steam. Skall bli intressant att testa. Verkar vara en antingen älska eller hata affär det här.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skriv svar