Epic: "Pengarna finns i konsolerna"

Medlem

alltså gör nått åt saken då för fan , de måste ju börja erbjuda bättre sätt att sälja spelen, samt humana priser, vem köper ett nytt spel för typ 700? när man kan köpa beggat eller vänta nån månad och få det för halva priset.

Medlem

Hur enkelt som helst att förstå: Är man ett företag så är det klart man lägger resurserna där inkomsterna finnes med största vinst.
Det är så ett företag fungerar.
Alla som inte förstått det hänvisar jag till en FE kurs.
Sedan om man som utomstående tycker det är bu eller bä är ju upp till var och en.
Men varför bestrida fakta?

Medlem
Skrivet av MasterKJK:

Och sist men inte minst "kidsen" idag har aldrigt provat och aldrigt spelat på pc'n (de flesta allafall). Och ni kan ju gissa hur de fördömer pcn "blaah pc iz Gayz, sooo many HaxxxOrz, pc iz 4 fags".........

Någon källa? Som 15 åring själv så är detta rent BULLSHIT snack.....

Medlem

Iaf trevligt med någon som inte försöker snacka skit om hur konsoller ger en bättre upplevelse och att det är så mkt bättre att spela i soffan yadda yadda.

Pengar är trots allt det som gör att dom kan göra fler spel alltså satsar man på konsollerna, inte det minsta konstigt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Kan ju bara tillägga att pc-spelsförsäljningen inte alls har minskat (snarare ökat) sen unreal-tiden. Nu var 2009 ett floppår för pc-spelförsäljningen men det beror snarare på brist på bra och exklusiva pc-spel. Annars dödar inte alls piratkopiering pc-spelandet, utan det enda som hittills har visat sig döda försäljningen har varit IPRED-lagen (då försäljningen sjönk drastiskt då).

Nu har jag inte ens räknat in de spel som säljs på steam (som har ökat sin spelförsäljning med över 100% varje år sedan det kom (senaste året över 200%). Så att säga att piratkopieringen har inga belägg alls.

Medlem
Skrivet av Kestrel:
Skrivet av Fargo:

Valve har släppt samtliga spel till konsoler. TF 2, HL2 med tillhörande episoder och även L4D 1 och 2. Portal med för den delen.

Du har rätt, fel av mig. HL2 är senare portningar från PC till konsollerna dock.
Vågar inte sätta min högra hand, men är inte de andra spelen utvecklade med åtminstone huvudfokus på PC sidan även de?

Du sa "De utvecklar spelen enbart för PC marknaden"
Vilket jag bara menade att det var fel. Om det är portar eller inte spelar ingen större roll. Dom må göra spel främst till pc, men de satsar även på konsoler i detta avseendet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Sverige är ett av få länder i världen där pc-spelandet fortfarande är lika starkt som konsolerna, men å andra sidan har vi inte så mycket att säga till om i jämförelse med de betydligt större amerikanska, japanska och brittiska marknaderna.

Ja, Sverige, Tyskland, antagligen stora delar av Östeuropa och Asien är PC som spelplattform större än konsolerna. Men vem bryr sig om PC är större/mindre än konsolerna i försäljning. Konsolerna är inte en plattform, det är 5+ olika plattformar som konkurrerar med varandra.

Om man ska tro denna nya "undersökning" som inkluderar allt sålt (nytt, begagnat, digitalt osv) så visar det PC i ett väldigt bra läge jämfört med konsolerna, men det finns många frågetecken i den och hur den är gjord.
http://www.gamesetwatch.com/newzooshare.jpg
Jag säger inte att detta stämmer 100% men enligt denna undersökning så så är PC större eller lika stor som de enskilda konsolerna i intäkter.
Minst 5 konsoler delat på runt 60%= runt 12% (fast det skilljer ju så klart mellan konsolerna också, alla har är inte lika stora)
PC=16-36% beroende på vilket land.

Citat:

Bush:
Varför verkar det som att folk medvetet försöker misstolka mig? Ditt svar indikerar att jag menar på att spelförsäljningen av många storspel till pc skulle vara dålig. Det har jag varken skrivit eller menat. Punkt.

Självklart finns det många storspel till pc som säljer bra? Vem har sagt emot dig? Men i de flesta fallen säljer konsolversionerna likförbannat betydligt bättre än pc-versionen. Det går inte argumentera emot -- det är fakta.

Ja fakta som inte har några siffror backa upp det med. Det är väldigt sällan vi får några riktiga försäljnings siffror för enskilda PC-spel. Det är oftast utgivarna som går ut och säger att ett spel har sålt ett visst antal kopior och att det har sålt bra på PC, men de brukar aldrig säga hur stor andel de olika plattformarna står för.

Citat:

Det där med "intäkterna för försäljningen av dessa spel på PC väger upp totala utvecklingskostnaderna flera gånger om" har jag ingen aning om och det är omöjligt att ens svara på. Jag vet inte vad de olika spelen kostat exakt... eller vad de tjänat exakt... Var har du källor på det? Och, ärligt talat, vad har det med saken att göra?

Nej jag vet inte exakt om alla dessa spel men ett exempel är ju Crysis som kostade ca 15m euro($22m) att utveckla, Crytek gick i stor vinst och har efter det kunnat köpa upp flera studios runt om i europa samt utveckla Crysis 2 för flera plattformar samtidigt.
Ändå klagar crytek över piratkopiering och att de skulle ha sålt 5 gånger mer på konsol, då spel i regel säljer 5 gånger mer där, joo visst..., spel på konsol säljer inte i regel 5+m ex.
Exempel är ju Killzone 2 som kostade enligt källor runt $40m, alltså närmare dubbelt så mycket som Crysis men båda spelen har sålt ungefär lika runt 2m ex.
Det har med saken att dessa företag är väldigt giriga och det räcker inte med att gå i vinst och fortsätta sitt arbeta, "man måste ta över hela världen" också.

Citat:

Visst plockar N/Sony/MS royalty-avgifter per sålt spel. Men det är också därför tv-spelen generellt sett är en hundring eller två dyrare också, så det är ett icke-argument.

Ja visst man kan alltså säga att de som utvecklar spelen inte tjänar mer för konsolspelen även fast de är dyrare.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Du sa "De utvecklar spelen enbart för PC marknaden"
Vilket jag bara menade att det var fel. Om det är portar eller inte spelar ingen större roll. Dom må göra spel främst till pc, men de satsar även på konsoler i detta avseendet.

Fel av mig som jag skrev, men du missar själva poängen.

Medlem

Tycker folk borde göra som Stardock.

Bättre publisher är nog svårt att hitta (även deras syn på piratkopering är helt underbar)

Medlem
Skrivet av X30N:
Skrivet av MasterKJK:

Och sist men inte minst "kidsen" idag har aldrigt provat och aldrigt spelat på pc'n (de flesta allafall). Och ni kan ju gissa hur de fördömer pcn "blaah pc iz Gayz, sooo many HaxxxOrz, pc iz 4 fags".........

Någon källa? Som 15 åring själv så är detta rent BULLSHIT snack.....

Youtube är en källa, tex kolla på någon MW2 med gameplay från pc, eller någon annan spel.
Du kanske vet om "kriget"mellan PS3 och Xbox 360 som communityn har... då vet vilka "åsikter" de har om varandra.

Likadana helt töntiga åsikter har de om pc'n. "fanboyism kan man kalla det"
Visst kanske inte direkt Just "kids", finns säkert äldre också. Och även om just du inte tycker eller tänker så, så gör många det ändå.

Medlem

Tror det är bara bla bla..

Citat:

Bush:
Massa text

1.

Intressant undersökning! Det vore dock intressant att veta hur de kommit fram till försäljningsstatistiken för digitala försäljningen - om det rör sig om faktiska siffror (inte troligt) eller rena uppskattningar.

Jag tycker dock den stärker mitt argument snarare än tvärtom. Siffrorna som redovisas visar ju genomgående att tv-spelsmarknaden är (förutom i Tyskland) värd minst tredubbelt så mycket på de större marknaderna (USA, UK, Frankrike) och det är ju hela poängen jag hela tiden argumenterat för.

"Minst 5 konsoler delat på runt 60%= runt 12% (fast det skilljer ju så klart mellan konsolerna också, alla har är inte lika stora)
PC=16-36% beroende på vilket land."

Hehe, du förstår väl att du inte kan bryta ner de här siffrorna per konsol lite godtyckligt, bara sådär? Då hamnar vi med vansinnigt grova uppskattningar som i realiteten kan vara helt åt skogen fel.

2.

När jag sa att konsolversionerna av multiplattformsspel säljer bättre är det baserat på försäljningsstatistik. Av rent egenintresse har jag stenkoll på försäljningsdata (när nya NPD-siffror släpps är en högtid för mig) från USA, Japan och Storbritannien. Genomgående så är det hur tydligt som helst att olika konsolversioner av multiplattformsspel i princip ALLTID hamnar långt ovanför den motsvarande pc-versionen (ja, konsolversionerna räknas var för sig). Kika själv på nästa amerikanska eller brittiska topplista, vetja!

3.

Här hänger jag inte med alls. Crysis var en väldigt stor försäljningsframgång till pc, japp. Det är korrekt. Killzone-spelen däremot har aldrig varit speciellt stora (i jämförelse med de _riktigt_ stora konsol-fps:en, t ex CoD, Halo) så ja... jag förstår faktiskt inte riktigt vad detta har att göra med vår ursprungliga diskussion.

4.

"Ja visst man kan alltså säga att de som utvecklar spelen inte tjänar mer än för konsolspelen även fast de är dyrare."

Ja.

Medlem

"PC'n är döende som spelplattform yadayadayada..."

Tio år senare: "PC'n är döende som spelplattform yadayadayada..."

http://www.utryckning.se/wp-content/uploads/2009/11/dreamhack...

Medlem

Heja PC!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Är ju riktigt skumt hur spel som Dragon Age säljer mer på PC när piraterna snor allt enligt Epic, eller så kanske det hela har att göra med att kassa portningar säljer skit? men det skulle ju vara Epic's fel och det går inte att ta till företags ledarna.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Citat:

Bush:
Massa text

1.

Intressant undersökning! Det vore dock intressant att veta hur de kommit fram till försäljningsstatistiken för digitala försäljningen - om det rör sig om faktiska siffror (inte troligt) eller rena uppskattningar.

Det står klart och tydligt i sammanfattningen av rapporten på vilket sätt undersökningen har gått till. Hur de faktiskt har kommit fram till siffrorna har jag ingen aning om.

Citat:

Jag tycker dock den stärker mitt argument snarare än tvärtom. Siffrorna som redovisas visar ju genomgående att tv-spelsmarknaden är (förutom i Tyskland) värd minst tredubbelt så mycket på de större marknaderna (USA, UK, Frankrike) och det är ju hela poängen jag hela tiden argumenterat för.

Konsol är inte en plattform det är flera olika som konkurrerar med varandra, men PC är en plattform. Att ta alla konsoler tillsammans och jämföra med PC är ju samma sak som att ta försäljningen på 360, Wii och PC tillsammans och jämföra med PS3.

Citat:

"Minst 5 konsoler delat på runt 60%= runt 12% (fast det skilljer ju så klart mellan konsolerna också, alla har är inte lika stora)
PC=16-36% beroende på vilket land."

Hehe, du förstår väl att du inte kan bryta ner de här siffrorna per konsol lite godtyckligt, bara sådär? Då hamnar vi med vansinnigt grova uppskattningar som i realiteten kan vara helt åt skogen fel.

Jag skrev också att det skiljer mellan konsolerna i storlek. Men här har vi 60% och det är ju knappast så att PS3, Wii och 360 har 20% var och PSP, DS har 0% var.
Om 5 konsoler delar på 60% så får vi väl ett medelvärde på 12%, eller?

Citat:

2.

När jag sa att konsolversionerna av multiplattformsspel säljer bättre är det baserat på försäljningsstatistik. Av rent egenintresse har jag stenkoll på försäljningsdata (när nya NPD-siffror släpps är en högtid för mig) från USA, Japan och Storbritannien. Genomgående så är det hur tydligt som helst att olika konsolversioner av multiplattformsspel i princip ALLTID hamnar långt ovanför den motsvarande pc-versionen (ja, konsolversionerna räknas var för sig). Kika själv på nästa amerikanska eller brittiska topplista, vetja!

Sen när blev NPD-siffror intressanta? NPD är endast USA och ingen av dessa "gissningsföretag" tar med digitala försäljningen av PC-spel. De flesta siffror vi får för specifika spel varje månad innehåller inte ens någon PC, det är bara konsolspelen som ingår där.

Citat:

3.

Här hänger jag inte med alls. Crysis var en väldigt stor försäljningsframgång till pc, japp. Det är korrekt. Killzone-spelen däremot har aldrig varit speciellt stora (i jämförelse med de _riktigt_ stora konsol-fps:en, t ex CoD, Halo) så ja... jag förstår faktiskt inte riktigt vad detta har att göra med vår ursprungliga diskussion.

Du har ett fåtal FPS-spel som säljer enormt bra på konsol och det är ju CoD och Halo, de andra ligger inte ens i närheten. Alltså kan man inte som crytek påstå att samma typ av spel säljer 5 gånger mer på konsol och Crytek har helt klart klarat sig väldigt bra på försäljningen av Crysis och det finns inget som säger att Crysis skulle ha sålt mer om det hade vart 360-exklusivt. Men som multiplattform hade det antagligen sålt mer.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Därför man skaffar sig ett jobb och har lite vett i huvudet å köper spel istället.

Quote for truth.

Kan dock förstå att folk inte har råd. Går spel lös på en 700 spänn så är det ju inte sådär jättemånga man har råd med om året om man är arbetslös/student.

Annars håller jag med honom, pengarna finns hos konsollerna.

Medlem

Det är fakta att pirater förstör marknaden , oavsett alla mr.viktiga här som måste påpeka att göra bra spel så säljer det. Spelar ingen roll hur bra spelet är så kommer det piratkopieras i mängder sorgligt nog.

360 ripparna ligger uppe där men i jämförelse mot PCn är det ingenting, dessutom är det både svårare och mer komplicerat för en "casual" person att flasha sin konsoll...

Statistiken talar för sig själv, folk behöver ju inte leka allvetare här iaf. Synd ere iaf för det är på PCn man ser de flesta riktiga spel med passion, simulatorer m.m

Medlem

[quote=ForrestFox]Tack pirater för att ni sabbar för oss andra. Önskar ni kunde lägga ner lika mycket energi att sabba för konsolindustrin också, men ni är väl för upptagna med att jaga achievements på era konsoler för det :P[/quote

Haha, det hade vart fint om varje 360 som såldes var flashade och det följde med ett gäng brända spel till! Och självklart en detaljerad guide om hur man laddar ner och bränner spelen! Då kanske de till slut hade lagt ner utvecklingen av 360-spel. Sedan var det ju bara PS3 kvar...

Medlem

Skulle hålla med Epic om inte spel var så dyra. Det är vansinne att behöva betala 700 spänn för ett spel till konsol när det kommer ut. 350 spänn för ett spel (alltså hälften) känns faktiskt precis lagom. Därför kan man lätt fastslå att det är Epic som är väldigt pengakåta. Sluta gnäll och producera billigare spel. När jag laddar ner spel (händer sällan eftersom jag spelar mest PS3) så köper jag dem alltid om de var bra, men efter att de gått ner i pris.

Medlem

HM varför inte släppa det Ändast via steam?

Medlem
Skrivet av Kestrel:
Skrivet av Fargo:

Du sa "De utvecklar spelen enbart för PC marknaden"
Vilket jag bara menade att det var fel. Om det är portar eller inte spelar ingen större roll. Dom må göra spel främst till pc, men de satsar även på konsoler i detta avseendet.

Fel av mig som jag skrev, men du missar själva poängen.

Jag förstod poängen helt och hållet. Ville bara dementera ett vilseledande argument. Poängen var väl att primärt satsar Valve på PC. Men inte enhälligt.

Medlem

Spelföretagens mål är att gå med så hög vinst som möjligt samtidigt som man erhåller en bra och köpvärd produkt.

Om ett företag då säger att dom tjänar mer på att skita i att utveckla till PC så ligger det förmodligen någonting i det.
Det är ju knappast så att dom bara för kul skull eller av ren djävulskap minskar antalet spelsläpp till PC.

Självklart finns det en del spel som släpper väldigt bra till PC också. Men då föreslår jag att man tar en titt på vilken typ av spel det rör sig om, och vilken utvecklare som släppt det.

Medlem

Kul att många klagar över att pc-spel inte är tillräckligt bra eller för dyra, och iom det rättfärdigar piratkopiering. Det är väl knappast så konstigt att utvecklare börjar gå mot konsoler isf, där spelarna inte är lika kräsna. Varför försöka tillfredsställa bortskämda pc-spelare som trots allt skitsnack ändå kommer piratkopiera spel, hur bra de än är, när de istället kan släppa det till konsol där färre piratkopierar och fler är villiga att betala mer?

Medlem

Härligt med utvecklare som är ärliga och inte hittar på en massa undanflykter varför man prioriterar konsol!!!


signatur

Min negativa KDR är din positiva KDR!

Medlem

Jag vet inte hur längesen det var jag KÖPTE ett spel bara för SP, God of War 3 är självklart ett undantag men enligt mig så är Xbox 360 sämre än pc för om man laddar hem spel till den kan man spela online också...

Och det kan man inte på PC. Pengarna ligger i Online-spel EPIC. Inte i nån jävla konsol. PS3 förvisso, men absolut inte 360.

Medlem

Epic har ju redan uttalat sig om piratkopiering, varför gör dom det nu igen helt plötsligt?

Personligen anser jag att dom har varit helt fel ute med t ex UT3 som gjorde att det sålde dåligt. Bad Company 2 visar ju att ett bra spel (även om det har sina brister) kan sälja bra på PC och samtidigt vara flera plattformar.

Tycker dom gjort samma fel som ubisoft. Vem köper ett spel på PC när det släppts ett halvår/år innan på konsol och utan massa löjliga begränsningar i form av DRM? Om man vill ha spelet och har konsol & pc så köper man antagligen det till konsol först och sen när det finns på PC så finns det ingen anledning att köpa det om man redan har det på konsol och har ett spel fått mediokert betyg på konsol så lär det knappast sälja bra ett halvår/år senare på PC.

Jag bryr mig knappast om spelen är exklusiva eller inte, jag vill bara att min kopia till PC ska vara bra gjord. Fine om det är en port, det kan jag leva med men gör det bra.

Skrivet av zauii89:

Det är fakta att pirater förstör marknaden , oavsett alla mr.viktiga här som måste påpeka att göra bra spel så säljer det. Spelar ingen roll hur bra spelet är så kommer det piratkopieras i mängder sorgligt nog.

360 ripparna ligger uppe där men i jämförelse mot PCn är det ingenting, dessutom är det både svårare och mer komplicerat för en "casual" person att flasha sin konsoll...

Statistiken talar för sig själv, folk behöver ju inte leka allvetare här iaf. Synd ere iaf för det är på PCn man ser de flesta riktiga spel med passion, simulatorer m.m

Kul att folk slänger ut ordet "fakta" utan att peka på någon fakta eller studier alls. Bra gjort.
Vad är det för fakta du har?
Senaste studien som university of amsterdam gjort visar att fildelning är bra för försäljningen: http://www.idg.se/2.1085/1.319514/studie-olaglig-fildelning-a...
Dom har bara sammanfattat för film och musik i artiklen men öppnar man PDF:en kan man söka efter game, så ser man att även spel är inkluderade i stdien.

Skrivet av LORDDEREX:

HM varför inte släppa det Ändast via steam?

För till slut blir det mer eller mindre monopol om allt som släpps är steam exklusivt och hur mycket jag än gillar steam så hatar jag monopol.

Skrivet av Fargo:

De som gjorde Evil Genus håller nog inte med. Spelet blev prisat för att vara ett mindre mästerverk. Trots det piratkopierades det sönder och företaget gick i konkurs pga av låga intäkter.

Bara för att ett spel får bra betyg betyder inte att det automatiskt kommer att sälja.

Medlem
Skrivet av LORDDEREX:

HM varför inte släppa det Ändast via steam?

Exakt, man måste vara online på steam för att spela spelet. Det är det enda som funkar... Massa kopieringsskydd och skit funkar inte, kineser i källare klarar alltid ut en väg igenom det.

Liksom, vem har en dator utan internet nuförtiden?

Inaktiv

Skönt att folk nämner Halo!

Säljer ut alla spel! (Y)

Medlem

Bara dumt att säga att piratkopiering är lika utbrett på 360:n som på PC.

Skriv svar