Medlem
Tyck Till

läs denna korta novell, skriven av min flickvän. Den är enligt mej skit bra. Men hon vill veta vad andra tycker om den ? grammatik,stavfel,ordval,handling säg vad ni tycker om det. vad kan ändras?
(vet at det inte hör till spel och så men skitsamma, vet ingen annan bra sida som man kan skriva in sådant här,tips?)
http://www.fz.se/bloggar/www_fz_se_bloggar_znkr_s_blogg/p=176...

Medlem

tl;dr

Gissar på massor av stavfel och särskrivningar. Så börja där i alla fall.

Medlem

lite snabbt så är det ända jag har att påpeka just nu

jag lägger spoiler tag på texten ifall jag nu skulle råka förstöra handlingen för någon lal

Ung flicka hittades igår kväll i ett övergivet hus i Stockholms centrum,
Var på väg mot den stora festen i centrumet, men nådde aldrig fram

jag vet inte, stockholms centrum har inte direkt några övergivna hus utan det är väl mer enstaka övergivna lägenheter i en lägenhet:S och det är ganska befolkat runt centrala delen av stockholm 24/7

jag tycker att hon borde ändra hela scenariot till en lite mindre del av stockholm kanske en närförort än just centrala sthlm, sen har vi inte direkt något som vi i folkmun kallar för centrum i stockholm

annars var den helt okej, såg inga direkta stavfel, kanske bör fixa till gramatiken på vissa delar men ja jag var inte direkt någon höjdare på skriva ''snyggt'' under skolåren så jag kanske inte ska säga nåt

Medlem

Var några stavfel lite här och där, sen var själva skrivandet väldigt... trögt, texten var inte flytande utan det blev en massa stopp hela tiden.

Sedan så fylldes det på med karaktärer som inte fyllde någon särskild roll, utan kändes mest som ett försök till 'utveckling' i historian men som inte gjorde något alls.

Rent allmänt så kändes inte beskrivningarna särskilt välgjorda eller berättade något, bara ord på pappret.
Försök få henne att skriva simplare, kortare och med mer inlevelse, tänk även på att få läsaren intresserad av karaktärerna, ge dom ett liv som sedan påverkar hur dom integrerar med huvudpersonen.

Allt som allt så är den ganska dåligt skriven, det är som om hon skriver en massa sidospår enbart för att göra texten långt, gör inte det för det är ALLTID bättre med några få välvalda ord än att skriva en sida om något helt oväsentligt.

Med andra ord ; gör om, gör rätt och tänk på att kvalitet är alltid bättre än kvantitet


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Som tillägg utöver Gregers synpunkter har jag följande:

*Meningsbyggnadsfel - För mycket kaka på kaka på sina håll och vissa meningar/stycken bör skrivas om helt.

*Felaktiga/uteblivna användanden av skiljetecken.

*Särskrivningar - Det fanns väldigt många i texten t.ex. engelska böcker som borde varit engelskaböcker. I detta avseende är det stor skillnad på innebörden.

Det är vad jag kan komma på nu. Ämnet som sådant har jag inga synpunkter på och det är ett bra innehåll för övrigt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Det fanns väldigt många i texten t.ex. engelska böcker som borde varit engelskaböcker.

Men ska det inte vara Engelskböcker i sådana fall?


signatur

"What do a PC and an air conditioner have in common?"
"They both stop working if you open Windows!"

Medlem

kan ju inte säga att jag är världens bästa grammatikare eller stavare.
men jag håller med greger & ariath. Speciellt "felaktiga/uteblivna användanden av skiljetecken" och
"Meningsbyggnadsfel - För mycket kaka på kaka på sina håll och vissa meningar/stycken bör skrivas om helt"

Medlem

Det var sånt här man alltid fick läsa på Svenska lektionerna


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem
Skrivet av Neco246:
Skrivet av Ariath:

Det fanns väldigt många i texten t.ex. engelska böcker som borde varit engelskaböcker.

Men ska det inte vara Engelskböcker i sådana fall?

Det låter jag vara osagt förutom stora "E". Man använder små bokstäver i detta fall utom vid början av en mening. Jag var bara ute efter innebörden som blir skillnad på vid särskrivning.

Engelska böcker - böcker från England.
Engelskaböcker - böcker rörande engelska språket.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Jericho:

Det var sånt här man alltid fick läsa på Svenska lektionerna

Nej, då fick man något almänbildande och oftast bra grejer. Om du inte menar "skriv inte såhär på nationella provet"-exemplaret.
Håller med vissa tidigare. Dåligt språk och trög läsning.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

Jag tycker att novellen var okej. Den var åtminstone värd tiden det tog att läsa den.
Grammatiken var inte bra, men jag ser det inte som något hinder i sammanhanget.

Jag kan hålla med Greger om att sidokaraktärerna kändes ganska tunna och onödiga. De kunde ha byggts på lite mer, men samtidigt så är det en novell och den kan inte bli hur lång som helst.

Sedan börjar jag fundera lite över vad författaren vill ha sagt med novellen. Det hade kunnat bli bra, men jag tycker att slutet förstörde rätt mycket.

Det var tråkigt och intetsägande. Sedan tycker jag att det hela med festen var onödigt. Med inledningen som var trodde jag att den skulle få en väldigt central roll och att det skulle hända något hemskt där. Inledningen fick novellen att verka ha budskap om att ta det lugnt med festandet - istället tog den en konstig vändning och sa inte särskilt mycket överhuvudtaget.

Som avslutning av mitt omdöme vill jag berömma författaren. Även om novellen hade en del missar och skavanker så var den faktiskt helt okej. Jag ser framför mig en författare med stor potential. Om hon arbetar på sin förmåga att skriva (och gärna grammatiken) så kan hon bli riktigt bra - lite av en oslipad diamant, helt enkelt.

Skrivet av Ariath:
Skrivet av Neco246:
Skrivet av Ariath:

Det fanns väldigt många i texten t.ex. engelska böcker som borde varit engelskaböcker.

Men ska det inte vara Engelskböcker i sådana fall?

Det låter jag vara osagt förutom stora "E". Man använder små bokstäver i detta fall utom vid början av en mening. Jag var bara ute efter innebörden som blir skillnad på vid särskrivning.

Engelska böcker - böcker från England.
Engelskaböcker - böcker rörande engelska språket.

Kan även vara böcker på engelska. ^^

Medlem

Förlåt, men måste påpeka att novellen är skriven av min tjej. Hon skrev denna i början av åttonde klass. Så ha det i baktanke när ni ger kritik

Medlem

Vill hon höra om hur bra hon är eller vill hon bli bättre på att skriva?
Kritik är kritik och hon har fått många bra råd nu.
Edit ; Och ja, jag hade i baktanke att texten är skriven av någon ganska ung, plus att du skrev i din första rad att den blev skriven av din flickvän.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Vill hon höra om hur bra hon är eller vill hon bli bättre på att skriva?
Kritik är kritik och hon har fått många bra råd nu.
Edit ; Och ja, jag hade i baktanke att texten är skriven av någon ganska ung, plus att du skrev i din första rad att den blev skriven av din flickvän.

okej va bra då ,skrev det för dom som inte skulle fatta att hon är ung. Meningen med att jag postade texten var så att hon skulle få veta vad hon kan förbättra och så hon kan bli bättre

Medlem
Skrivet av Brain:

Bra för att vara av en åttondeklassare.. men om jag hade lämnat in en sådan uppsats i svenska A (på gymnasiet) så hade den gett betyget godkänt.. inget mer. Fast kanske värt ett MVG i 8:an? Kommer inte ihåg hur snälla lärarna var då.

Det är främst det stilistiska i texten som bör ändras.. och därmed följer ju även grammatiken med. Men hon kan helt klart bli bra om hon övar och får lite tips från lärare. Helt klart bättre än vad jag var då.. säkert bättre än vad jag är nu.

Kan säga att dom är nog väldigt snälla i åttan iaf som jag minns det


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Brain:

Bra för att vara av en åttondeklassare.. men om jag hade lämnat in en sådan uppsats i svenska A (på gymnasiet) så hade den gett betyget godkänt.. inget mer. Fast kanske värt ett MVG i 8:an? Kommer inte ihåg hur snälla lärarna var då.

Det är främst det stilistiska i texten som bör ändras.. och därmed följer ju även grammatiken med. Men hon kan helt klart bli bra om hon övar och får lite tips från lärare. Helt klart bättre än vad jag var då.. säkert bättre än vad jag är nu.

Kan säga att dom är nog väldigt snälla i åttan iaf som jag minns det

kan jag nog inte tycka att dom är, hon fick bara G för denna novell. Gjorde mej faktiskt lite upprörd var värd MINST ett vg+

Medlem

för att få över ett G så kanske hon behövde/behöver ha bättre grammatik och mer skiljetecken och så att den inte blir "jag dansade. jag gick och sov"

Medlem
Skrivet av Aiek:

för att få över ett G så kanske hon behövde/behöver ha bättre grammatik och mer skiljetecken och så att den inte blir "jag dansade. jag gick och sov"

Har du läst texten ?

Medlem
Skrivet av znokker:

kan jag nog inte tycka att dom är, hon fick bara G för denna novell. Gjorde mej faktiskt lite upprörd var värd MINST ett vg+

Fast du har ju lite mer bias mot henne iochmed att hon är din flickvän, man brukar bortse från negativa aspekter om man är kär i personen


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av znokker:

kan jag nog inte tycka att dom är, hon fick bara G för denna novell. Gjorde mej faktiskt lite upprörd var värd MINST ett vg+

Fast du har ju lite mer bias mot henne iochmed att hon är din flickvän, man brukar bortse från negativa aspekter om man är kär i personen

hehe, du har nog lite rätt där men tycker fortfarande hon har talang. Skulle aldrig komma på något som hon hittat på själv

1
Skriv svar