Project Eternity – Obsidan satsar på gamla skolans rollspel

Robot
Project Eternity – Obsidan satsar på gamla skolans rollspel

Återigen är det Kickstarter-tajm. Denna gång är det veteranerna på Obsidian som skapar spel i Baldur's Gates, Icewind Dales och Planescape: Torments andor.

#nyhetstips, #baldurs-gate, #planescape-torment, #icewind-dale, #obsidian-entertainment, #project-eternity


Medlem
Project Eternity – Obsidan satsar på gamla skolans rollspel

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

EDIT: Det är det här som är fel på gillasystemet FZ har. Jag ställer en fråga jag undrar över, men allt jag får är nedåtvända tummar...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

Måste ha varit den dummaste kommentaren jag hört på länge, i och med att vi kickstartar spelet på KICKSTARTER får de mer kreativ frihet och kanske även skapa ett bättre spel på vägen utan att behöva oroa sig för publishers.

Medlem

Är det inte bättre att spelarna själv är med att finansiera en idé än ett färdigt spel.?
Lite som att vara med och föda upp grisen än att köpa grisen i säcken.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

Obsidian Entertainment är en utvecklare, inte en utgivare. Det är den stora skillnaden mellan dem och EA.

Medlem

Jag tycker det här med kickstarter är klart lovande för spelbranchen. Trenden jag sett senaste åren är att branchen präglas av större och dyrare titlar samt mäktigare ekonomiska intressen som blandar sig i. När allting blir en fråga om att få avkastning på investeringar är det inte lätt att få beslutsfattare (som egentligen inte bryr sig om spel) att satsa på något nytt och djärvt. De kör helt enkelt vidare på sina gamla trötta "franchises" och koncept och matar oss med uppföljare och gammal skåpmat. Blärgh säger jag om det.

Kickstarter kan vara en väg bort från en stagnerande spelbranch eftersom det enda som räknas är om du har en riktigt cool idé som tillräckligt många GAMERS går igång på. Med hjälp av ett digitalt distributionsnät så är även logistikfrågan i stort sett löst och utvecklaren kan nästan helt kringå den bromskloss för innovation som de fantasilösa beslutsfattarna på publiceringsdrakarna är.

QRT
Medlem

Tim Cain! Whooooo!

Medlem

Hah. De har nästan fått ihop pengarna redan.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

EDIT: Det är det här som är fel på gillasystemet FZ har. Jag ställer en fråga jag undrar över, men allt jag får är nedåtvända tummar...

Ljug inte nu, du fick svar på tal också.

Inaktiv
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

EDIT: Det är det här som är fel på gillasystemet FZ har. Jag ställer en fråga jag undrar över, men allt jag får är nedåtvända tummar...

Ja. Jag tycker att det bra att vissa (inte alla) utvecklare kör spel via Kickstarter, nu börjar det dyka upp spel som var förlorade förut.

Och som det ser ut just nu är det inte rimligt för EA eller någon annan att fråga efter pengar för stora spel. Än så länge dyker det upp för lite pengar för spel som Call of Duty och Battlefield.

EDIT: Psss... jag hatar också gillasystem - speciellt "tummen ner"... Om man tycker om kommentaren, eller vad det handlar om, skall man trycka tummen upp. Annars skall man gå vidare.

Själv slösar jag inte tid att "ogilla" allting jag tycker om, t.ex. skriver recensioner om spel jag hatar utan berömmer spel jag tycker om. Tummen ner sprider bara negativ stämning. Vad är poängen att visa att man inte tycker om den?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

EDIT: Det är det här som är fel på gillasystemet FZ har. Jag ställer en fråga jag undrar över, men allt jag får är nedåtvända tummar...

Ljug inte nu, du fick svar på tal också.

Nej, jag vet, och det är jag tacksam över. Jag blir bara så less på alla dessa nedtummare som bara trycker...

Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av fanboyen:
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

EDIT: Det är det här som är fel på gillasystemet FZ har. Jag ställer en fråga jag undrar över, men allt jag får är nedåtvända tummar...

Ljug inte nu, du fick svar på tal också.

Nej, jag vet, och det är jag tacksam över. Jag blir bara så less på alla dessa nedtummare som bara trycker...

Det är förståeligt, jag tycker också att det på det stora hela var onödigt att implementera det systemet på FZ.

Medlem

Nu är Obsidian visserligen en halvstor spelutvecklare, men den typen av spel de vill göra skulle ALDRIG under några omständigheter en publisher eller investerare idag ge pengar till så under de förutsättningarna är det helt ok för dem att söka sig till alternativa källor för att finansiera ett sånt här spel.

De enda spel som i stort sett finansieras idag är de som är till konsol, casual och med FPS-view


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Medlem

Är det här något för mig? SKOJAR DU!

Medlem

Det här är mycket intressant. Får hålla ögonen öppna.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det som är bra med kickstarter är ju att spelarna får välja vad de vill ha för spel istället för att stora utgivare håller i pekpinnen och matar oss med det mest pengaeffektiva alternativet. (läs: otaliga iterationer av samma spelserie)

Nackdelen med kickstarter däremot är ju mängden av skit som läggs upp. Man ser ju mängder av amatörstudios som inte riktigt har förstått hur mycket jobb som behövs för att förverkliga deras visioner. Många av dem kommer troligen att komma halvvägs innan pengarna är slut och sen får vi antagligen en ofärdig produkt eller inget alls.

Edit: Men på obsidian slänger jag min plånbok direkt!

Medlem

Given donation på kickstarter!
Man har ju inte ens vågat drömma om att detta skulle kunna bli möjligt i en tid där grafiken är viktigare än spelkänslan.
Att dom redan är i stort sett uppe i 1.1 miljoner $ tyder väl på att detta är vad vi spelare vill ha. I alla fall vi som va med på den tiden då BG 1-2 och Fallout 1-2 kom ut.
Det var bättre förr...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jozo:

Är det verkligen "okej" att ett så stort företag som Obsidian kör med Kickstarter?

Snart börjar väl t.ex EA att kräva att vi ska även betala för utvecklingen av spelen...

EDIT: Det är det här som är fel på gillasystemet FZ har. Jag ställer en fråga jag undrar över, men allt jag får är nedåtvända tummar...

Om du hade läst på deras kickstarter så står det tydligt:

"We have wanted to go back to our roots and create an epic PC role-playing game adventure for years. But, it's been almost impossible to get funding through traditional methods for a game like this. The great thing about Kickstarter is that we can go directly to the people who love to play RPGs as much as we love to make them. Plus, we don’t have to make compromises with a publisher. We make the development decisions, we market the game, and we don't have to answer to anyone but you – our fans."


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Jozo:

Nej, jag vet, och det är jag tacksam över. Jag blir bara så less på alla dessa nedtummare som bara trycker...

Är böjd att hålla med även om jag använder dem då och då. Man måste kunna uttrycka impopulära åsikter utan att det ska kastas paj på en genom tumme-systemet.

Tycker FZ kunde skrota det helt och hållet.

Om man inte gillar en åsikt kan man säga det genom att skriva en kommentar till den.

Medlem

Möjligtvis offtopic. Men det intressanta kan jag tycka är situationen som uppstår ifall dessa kickstarter projekt inte levererar vad vi förväntar oss. Kanske är brådis att hoppa på tåget innan det har anlänt vad vet jag.

Hoppas för övrigt att de lyckats då projektets mål kittlar mig på rätt ställe

Medlem

Obsidian är de goda killarna, ska följa detta spel med intresse

Skrivet av Gabe:

Hah. De har nästan fått ihop pengarna redan.

Över 25.000 "backers", det förvånar mig inte. Obsidian vet vad de sysslar med. Det har vi sett flera gånger om.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av schill:

Är det inte bättre att spelarna själv är med att finansiera en idé än ett färdigt spel.?
Lite som att vara med och föda upp grisen än att köpa grisen i säcken.

Hur tänkte du nu? Är inte kickstarter betydligt mer av att "köpa grisen i säcken" än när du köper ett redan färdigt spel?

Folk betalar för ett spel långt innan de har en susning av hur spelet kommer att se ut och vilken kvalitet det kommer att ha. När man köper ett färdigt spel så finns det oftast redan recensioner, bilder och filmklipp och kanske ett demo - vid kickstarter så finns det ju ofta inte någonting överhuvudtaget. Vilket av dessa alternativ är att "köpa grisen i säcken"?

Medlem

Så nu har man sponsrat med 20$ synd att man behövde betala 160$ för att få cloth map var lite sugen på den

Medlem

Backat och klart!

Skall bli mycket spännande att se hur detta kan sluta med tanke på att de i skrivande stund är 96% finansierade med 31 dagar kvar på Kickstarter...

Medlem

Detta är något jag helt klart kan supporta!

AW8
Medlem

Off-topic:

Jag skulle gärna kickstarta ett nytt Obsidian-utvecklat Star Wars-RPG, en spirituell uppföljare till KotOR 2 skulle vara rena drömmen!

Givetvis måste LucasArts ha sina klor i projektet eftersom att det handlar om Star Wars-licensen, så det kommer nog att förbli en dröm för evigt.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Intressant drag av Obsidian, är det såhär vi i framtiden kommer få lite mer oldschool spel ur större utvecklare? För många utgivare verkar inte alls pepp på att finansiera sådana projekt nuförtiden.

Medlem

Vore kung med ett till spel i samma genre... hade dock velat ha typ Planescape: Torment 2... men men, det här är en given donation naturligtvis

Medlem

Hoppas de använder en dela v pengarna till att bygga sig ett mer optimerat QA-team

Skriv svar