* Microsoft kan stänga av piratade spel

Medlem
Skrivet av guran33:

Jag gillar inte övervakningen men om de inte gör mer än att "inaktivera" (vad nu detta innebär) piratkopierade spel så är det inte direkt någon större grej. Fast sånt här är alltid potentiellt en slippery slope.

Angående piratkopiering och stöld så skulle jag vilja säga att det helt enkelt är stöld. Det går utanför lagarna både sett ifrån samhället och vad utvecklarna för spelet hade tänkt. De har tänkt att sälja spelet utan din vetskap för hur bra/dåligt det är, de ger ut det till recensenter (vilket är till för att ge DIG en uppfattning om ifall du kommer gilla det eller inte innan) och de promotar spelet. Antingen så köper du det eller inte, allt innan att köpa spelet (hype osv) är också del av upplevelsen.

Visst kan man vilja testa spelet innan men den gränsen är hårfin. Bara de mest "ärliga" laddar ner en piratkopia för att testa (antar att man spelar i 10 minuter eller något isf) och för att sedan köpa spelet. Vore konstigt att göra det om man redan äger hela spelet. Utvecklarna skulle såklart kunna göra demos fortfarande men det är såklart en fråga om tid och pengar, om utvecklarna hade gjort det hade inte piratkopierarna haft så många fler ursäkter dock.

Vi säger såhär, om ett företag gör en film. Men ingen går och ser den. Är det piratkopieringens fel då?

Om ett företag släpper en film, några går och ser filmen, sen kommer den på dvd. De som såg den på bio, köper den på dvd. De som såg den på bio, tar hem folk för visning på dvd. Kan ett företag hävda förlust om du visar den för dina vänner? Du har trots allt visat en kopia av filmen för dina vänner.

Om ett företag släpper ett spel, och många köper det. Men så släpps en crackad version på nätet. Hur kan företaget bevisa förlust om ingen fysisk version har stulits från företaget? Hur mäter dem det? Du kan inte mäta förlust i siffror om du inte har bevis för att den kopia som kommit på villovägar negativt påverkar inkomsten.

Dessutom så är det ingen jäkla rättighet att få betalat för det man gör. Tyvärr.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. .

Det där stämmer ju inte, jag laddar ner mycket jag aldrig annars skulle köpa.

Alltså stjäl du det.

Vill bara göra det klart att jag inte bryr mig personligen. Har själv stulit ett par spel och serier genom åren, men slutade då det blev för träligt plus att jag hellre köpte mina digitala förströelser. Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala. Det är egentligen exakt samma sak.

Du kan bara stjäla fysiska saker , då du piratkopierar är det inte stöld.
För att det skall vara stöld måste nåt också försvinna , för piratkopiering försvinner inte det du kopierar (säger sig själv).
Sen finns det otaliga undersökningar som säger att en piratkopia är inte = en förlorad försäljning.
Det finns många aspekter , dels reklamaspekten att nå ut till fler då nåt piratkopieras vilket gör att fler får nys om att xx finns vilket drar in fler potentiella kunder.
Sen har du även som redan nämnts att folk kopierar men de är ändå inte kunder som skulle köpt om de kunnat och det av olika anledningar .

TLDR: Fysiska saker = Stöld , Programvara/Spel = Piratkopiering

Föreställ dig att jag har öppnat en affär där jag säljer energisnåla vitvaror, vars design kostat tid och pengar att utveckla. Varorna är är populära och verksamheten går med vinst.

Nu bestämmer sig någon för att kopiera min design och stjäla den påkostade tekniken, och sälja varan till ett mycket lägre pris. Man slipper ju trots allt utvecklingskostnaderna. Man lyckas sno kunderna och mitt företag går i konkurs.

Gör sig inte detsamma giltigt gällande mjukvara? Vilka incitamentsstrukturer bidrar piratkopiering till att skapa?


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Hoppas du för debattens skull är medveten om att kopiera gör man på ett original. Om du inte äger originalet men däremot skaffar en kopia är det precis lika mycket stöld som om du hade tagit originalet. Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. Att ladda ner är inte att kopiera, det är att stjäla. Så till vida du inte har originalet hemma i hyllan.

Ja och det är även ett original man kopierar, med din egen logik är det alltså inte stöld, sedan säger du emot dig själv i slutet på ditt inlägg.

"Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala."
Nej, det är det inte.

För mig personligen är det en ekonomisk fråga, jag tänker inte köpa grisen i säcken och få ett spel som inte flyter på bra på min dator eller ett spel som inte ens faller mig i smaken.
Därför laddar jag ner en piratkopia för att testa.

Ditt sista stycke är helt irrelevant. Spelar ingen roll vad du tycker dig ha rätt till, du har inte rätten även om du tar dig den. Släpper man ett spel har man som utvecklare total valfrihet om man vill tillhandahålla ett demo eller inte. Det är faktiskt inte konstigare än en jämförelse med affären. Du får inte provsmaka allt du köper i affären innan du handlar. Eller kanske gör du det oavsett, eller ber du om en gratis pizza om du ska testa något nytt ?

Visst fan är det gött att få testa innan man köper, skulle själv aldrig köpa något av större värde utan att ha testat det, så som en bil, men man behöver inte intala sig att man har rätt till det bara för att man tycker det.

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Det där argumentet hade fungerat för 15 år sedan, men inte nu när spel kan köpas digitalt.

Hur tänkte du nu?

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Kanske bara gäller microsoft-produkter? Känns iaf som att väldigt många skulle lämna win10 om det börjar avaktivera piratkopierad mjukvara som den hittar. Vem vill köpa photoshop liksom?

Photoshop/Lightroom kostar 120:-/mån, mycket att tjuta över om man vill använda det seriöst.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Greenz:

Om ett företag släpper en film, några går och ser filmen, sen kommer den på dvd. De som såg den på bio, köper den på dvd. De som såg den på bio, tar hem folk för visning på dvd. Kan ett företag hävda förlust om du visar den för dina vänner? Du har trots allt visat en kopia av filmen för dina vänner.

Om du har den (köpt) på DVD kan du antingen låta dina vänner se filmen hemma hos dig, eller ta med dig din DVD till dina vänner. Precis som du kan låta din vän spela spelet hemma hos dig, eller tag med dig spelet till honom. Allt utan att göra en enda kopia.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Detta gäller deras egna tjänster, precis som allt annat. Det gäller alltså spel från Xbox Store och Windows Store, inte Steam eller nån annan tjänst, de sköter sina egna kunder och har sina egna avtal.

Så, nej! De stänger inte av spel piratade från andra tjänster, var från deras egna. Sedan när uppdaterade MS Steam-spel t ex? Det är sanslöst hur dålig slutledningsförmåga dagens media har.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Hoppas du för debattens skull är medveten om att kopiera gör man på ett original. Om du inte äger originalet men däremot skaffar en kopia är det precis lika mycket stöld som om du hade tagit originalet. Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. Att ladda ner är inte att kopiera, det är att stjäla. Så till vida du inte har originalet hemma i hyllan.

Du faller på precis samma logik fel som antipirat-lobbyn: Du antar att varje piratad kopia = förlorad inkomst. Det stämmer inte för 5 öre. Om en piratkopia inte hade funnits, så betyder det inte per automatik att folk hade gått och köpt istället. Många hade nog helt enkelt struntat i att spela spelet alls.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Jarhead:

Jag förvånas inte över ytterligare steg i den här riktningen...

Det här blir som somliga påpekat lätt en debatt om huruvida piracy är stöld eller inte. Oavsett så är det olagligt, såvitt jag vet så har vi intellectual property rights, osv. ( lagar som kan ifrågasättas)

Jag tycker inte att övervakningssamhället på något sätt per automatik legitimeras på grund av piracy och terrorism osv.

Frågan är om det inte i själva verket hade varit omöjligt för näringsliv och politiker att upprätta dagens övervakningsapparat utan utbredd piracy och ryss/terror hot....

Det vore intressant att få höra hur en pirat ser på patent rättigheter, etc. Hur skall man som små företagare våga ta steget och investera tid och pengar i mjukvaru utveckling när det finns en allmänt utbredd acceptans för identisk kopiering av en produkt? Oavsett om det är stöld eller inte så är det utebliven inkomst och förminskad marknad.

Ett alternativ som många överväger är istället att satsa på att bli livegna, och knega under storägare som microsoft eller google. (vilken dröm va!)
Dem om några är ju faktiskt dem som kan skydda sin egendom och säkra sina inkomster.

Är privat egendom förenligt med det samhällssystem som piraten vill ha?

Då glömmer du att immateriella rättigheter snarare är ett hot mot en liten företagare än ett skydd nu för tiden. Idén med immateriella rättigheter var att ett litet företag med en bra idé/uppfinning skulle kunna ha denna skydda från ett större resursstarkt företag som lätt skulle kunna stjäla idén och utveckla den själv.

Detta har dock ändrats mer och mer till att bli ett skydd just för de större resursstarka företagen att skydda sin utveckling mot andra företag, särskilt de mindre. Immateriella rättigheter är mer ett vapen för resursstarka företag så att de kan skydda sig mot andra företag.

Låter det underligt? Tillåt mig att utveckla. Programvara går som oftast som ett verk under upphovsrättslagen. Man får således automatiskt ensamrätt på all programvara man utvecklar. Även patent är relativt billiga att få, om än något komplicerade. So far so good. Att skaffa sig en ensamrätt som liten aktör är inget problem.

Problemet är att du förutsätts skydda din ensamrätt själv och lagen saknar helt någon typ av offentlig kontroll. Tillsammans med en mer anglo-saxisk utveckling mot en avancerad civilrätt blir resultatet att du som enskilt person förväntas lägga ut upp mot en miljon kronor i förskott för att skydda din ensamrätt mot en ofta oerhört stark aktör som sitter på sin egna stab av upphovsrättsspecialiserade jurister. Förlorar du måste du betala för både dina egna jurister, andra företagets jurister samt eventuellt skadestånd. Din ensamrätt är lite värd eftersom att du har mycket små möjligheter att försvara den. Om Microsoft stämmer dig för att din programvara använder något av deras tusentals patent eller upphovsrättsskyddade verk är ditt bästa val att förlika dig, ta en mindre summa pengar för besväret och sälja din idé till underpris.

Visst finns det ett gott syfte i att resursstarka företag får ett skydd som gör dem villiga att investera enorma summor i utveckling. Men dagens upphovsrätt är knappast anpassad för att skydda mindre företag eller enskilda personer.

Vill du veta vad pirater tycker om upphovsrätt föreslår jag En Reformerad Upphovsrätt. Piratpartiet föreslår inte ett totalt avskaffande av upphovsrätten.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av guran33:

Jag gillar inte övervakningen men om de inte gör mer än att "inaktivera" (vad nu detta innebär) piratkopierade spel så är det inte direkt någon större grej. Fast sånt här är alltid potentiellt en slippery slope.

Angående piratkopiering och stöld så skulle jag vilja säga att det helt enkelt är stöld.

Det spelar ingen roll vad du skulle vilja kalla det. Hade det varit stöld så hade det inte behövts några nya lagar för att man skulle kunna åtala pirater. Stöld innebär att man tar något från någon annan. Personen förlorar något hen tidigare hade. Men om jag kopierar din bil så har du fortfarande kvar din bil, och du kan inte anklaga mig för stöld.

Piratkopiering är ju i dagsläget nästan det enda sätt som finns att ta reda på om ett spel är bra eller inte. Demos är sällsynta. Journalister har egna agendor, och är inte sällan vänner med spelutvecklarna, och kan man verkligen lita på att en journalist recenserar utan bias när han bjuds på flygresa, hotellvistelse och en massa kul aktiviteter för att prova ett nytt spel? Den MASSIVA korruptionen mellan indieutvecklare och speljournalister ska vi inte ens tala om, med Patreon-support fram och tillbaka, journalister och utvecklare som delar lägenhet, åker på semester tillsammans osv.

Utan möjlighet att piratkopiera skulle jag inte köpa många spel. När jag kollar min Steamkatalog så ser jag massor av spel som jag köpt bara i år som jag inte skulle ha köpt om jag inte kunnat testa dem först:

Dark Souls 2
Hyperdimension Neptunia Re;birth 1
Mafia II
Shadowrun Returns
Shadowrun Dragonfall
Don't Starve
Mount & Blade: Warband
The Witcher II: Assassins of Kings

Testpilot
Skrivet av conthox:
Skrivet av Harakiri:

Du kan bara stjäla fysiska saker , då du piratkopierar är det inte stöld.
För att det skall vara stöld måste nåt också försvinna , för piratkopiering försvinner inte det du kopierar (säger sig själv).
Sen finns det otaliga undersökningar som säger att en piratkopia är inte = en förlorad försäljning.
Det finns många aspekter , dels reklamaspekten att nå ut till fler då nåt piratkopieras vilket gör att fler får nys om att xx finns vilket drar in fler potentiella kunder.
Sen har du även som redan nämnts att folk kopierar men de är ändå inte kunder som skulle köpt om de kunnat och det av olika anledningar .

TLDR: Fysiska saker = Stöld , Programvara/Spel = Piratkopiering

Men allvarligt killar. Spelar det någon roll vad brottsrubriceringen är?

Poängerna måste väl ändå vara att

1) det är olagligt

och

2) utvecklarna går miste om pengar som den ärligen har förtjänat och som de skulle kunna använda till att skapa nya spel

Ja det spelar roll , jag är grymt trött på alla som skenheligt babblar om stöld då det är piratkopiering som inte kan jämföras på det viset.
1: Du får piratkopiera för eget bruk men ej sprida.
2: Som sagts innan , finns många aspekter där och bra spel säljer trots piratkopiering. Det är mera så att du som utvecklare skall bygga&jobba smart , se CDProject Red och Witcher 3 som ett bra exempel på hur man kan lyckas.

Inaktiv
Skrivet av Greenz:
Skrivet av guran33:

Jag gillar inte övervakningen men om de inte gör mer än att "inaktivera" (vad nu detta innebär) piratkopierade spel så är det inte direkt någon större grej. Fast sånt här är alltid potentiellt en slippery slope.

Angående piratkopiering och stöld så skulle jag vilja säga att det helt enkelt är stöld. Det går utanför lagarna både sett ifrån samhället och vad utvecklarna för spelet hade tänkt. De har tänkt att sälja spelet utan din vetskap för hur bra/dåligt det är, de ger ut det till recensenter (vilket är till för att ge DIG en uppfattning om ifall du kommer gilla det eller inte innan) och de promotar spelet. Antingen så köper du det eller inte, allt innan att köpa spelet (hype osv) är också del av upplevelsen.

Visst kan man vilja testa spelet innan men den gränsen är hårfin. Bara de mest "ärliga" laddar ner en piratkopia för att testa (antar att man spelar i 10 minuter eller något isf) och för att sedan köpa spelet. Vore konstigt att göra det om man redan äger hela spelet. Utvecklarna skulle såklart kunna göra demos fortfarande men det är såklart en fråga om tid och pengar, om utvecklarna hade gjort det hade inte piratkopierarna haft så många fler ursäkter dock.

Vi säger såhär, om ett företag gör en film. Men ingen går och ser den. Är det piratkopieringens fel då?

Om ett företag släpper en film, några går och ser filmen, sen kommer den på dvd. De som såg den på bio, köper den på dvd. De som såg den på bio, tar hem folk för visning på dvd. Kan ett företag hävda förlust om du visar den för dina vänner? Du har trots allt visat en kopia av filmen för dina vänner.

Om ett företag släpper ett spel, och många köper det. Men så släpps en crackad version på nätet. Hur kan företaget bevisa förlust om ingen fysisk version har stulits från företaget? Hur mäter dem det? Du kan inte mäta förlust i siffror om du inte har bevis för att den kopia som kommit på villovägar negativt påverkar inkomsten.

Dessutom så är det ingen jäkla rättighet att få betalat för det man gör. Tyvärr.

1. Resonerar du som så att vi måste kvantifiera något för att uppskatta en potentiell effekt?

Isåfall kan vi lägga ner allt vad gäller välfärdssystem för det är nämligen omöjligt att kvantifiera en sådan verksamhets samlade effekter och få det att framstå som något positivt.

2. Nej det är omöjligt att uppskatta utebliven vinst orsakad av piracy? Men med det sagt så utesluter inte det utebliven vinst för det enskilda företaget + en rad andra konsekvenser.

3. Och jo det är en legal rättighet att bedriva handel och företag, och ta betalt för dem tjänster och varor du bjuder ut.

Folk som inte haft rätt att ta betalt för sin arbetskraft, och produktion har historiskt sett, definierats som ofri arbetskraft och slavar.


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Hoppas du för debattens skull är medveten om att kopiera gör man på ett original. Om du inte äger originalet men däremot skaffar en kopia är det precis lika mycket stöld som om du hade tagit originalet. Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. Att ladda ner är inte att kopiera, det är att stjäla. Så till vida du inte har originalet hemma i hyllan.

Ja och det är även ett original man kopierar, med din egen logik är det alltså inte stöld, sedan säger du emot dig själv i slutet på ditt inlägg.

"Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala."
Nej, det är det inte.

För mig personligen är det en ekonomisk fråga, jag tänker inte köpa grisen i säcken och få ett spel som inte flyter på bra på min dator eller ett spel som inte ens faller mig i smaken.
Därför laddar jag ner en piratkopia för att testa.

Ditt sista stycke är helt irrelevant. Spelar ingen roll vad du tycker dig ha rätt till, du har inte rätten även om du tar dig den. Släpper man ett spel har man som utvecklare total valfrihet om man vill tillhandahålla ett demo eller inte. Det är faktiskt inte konstigare än en jämförelse med affären. Du får inte provsmaka allt du köper i affären innan du handlar. Eller kanske gör du det oavsett, eller ber du om en gratis pizza om du ska testa något nytt ?

Visst fan är det gött att få testa innan man köper, skulle själv aldrig köpa något av större värde utan att ha testat det, så som en bil, men man behöver inte intala sig att man har rätt till det bara för att man tycker det.

Du jämförde alltså precis mat med teknik?

Vet inte var du bor, men där jag bor kan man utan några större problem gå tillbaka till affären man köpte varan om det skulle vara något fel på den, då får man antingen pengarna tillbaka eller en ny vara.

Kan du göra likadant med spel? Hur många företag låter dig lämna tillbaka spel du köpt digitalt förutom Steam och EA?

Medlem

Helt livsfarligt!
"Snart" gör de vad fan de vill

Medlem

Kört windows 10 sen oktober 2014 och alla dessa nya avtal dom släppt nu vid release gör att man bara blir ledsen. Operativet i sig är RIKTTTTTTTIGTTTT bra. Mycket bättre än w7 i snabbhet och snygghet, men alla dessa rättigheter som kommer om deras rätt till att scanna ens system osv gör bara att det inte är värt det...

Synd, ett OTROLIGT bra OS helt förstört..

Testpilot
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Harakiri:

Du kan bara stjäla fysiska saker , då du piratkopierar är det inte stöld.
För att det skall vara stöld måste nåt också försvinna , för piratkopiering försvinner inte det du kopierar (säger sig själv).
Sen finns det otaliga undersökningar som säger att en piratkopia är inte = en förlorad försäljning.
Det finns många aspekter , dels reklamaspekten att nå ut till fler då nåt piratkopieras vilket gör att fler får nys om att xx finns vilket drar in fler potentiella kunder.
Sen har du även som redan nämnts att folk kopierar men de är ändå inte kunder som skulle köpt om de kunnat och det av olika anledningar .

TLDR: Fysiska saker = Stöld , Programvara/Spel = Piratkopiering

Föreställ dig att jag har öppnat en affär där jag säljer energisnåla vitvaror, vars design kostat tid och pengar att utveckla. Varorna är är populära och verksamheten går med vinst.

Nu bestämmer sig någon för att kopiera min design och stjäla den påkostade tekniken, och sälja varan till ett mycket lägre pris. Man slipper ju trots allt utvecklingskostnaderna. Man lyckas sno kunderna och mitt företag går i konkurs.

Gör sig inte detsamma giltigt gällande mjukvara? Vilka incitamentsstrukturer bidrar piratkopiering till att skapa?

Varför ens dra upp exemplet på en fysisk vara då det diskuterades programvara/spel vilket inte alls funkar på samma vis ens , skall jag dra parallellen mot den fysiska produkten på nåt vis menar du ?
Skulle vara så då om nån kopierar källkoden till ditt spel och sedan använder denna i sitt nya spel som är i princip likadant som det spelet som det kopierades från med skillnaden att du slipper utvecklingskostnader för ditt nya spel och säljer för lägre pris.

Men detta ovan är inte piratkopiering utan upphovsrättsintrång vilket är nåt helt annat.

Som sagts innan: piratkopiering är även reklam vilket sprider sig till potentiella kunder som inte visste om din produkt innan.

Inaktiv

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3h5wwg/windows_10...

A new story has been making the rounds, regarding Section 7.b. of the Microsoft Services Agreement (emphasis mine):

Sometimes you’ll need software updates to keep using the Services. We may automatically check your version of the software and download software updates or configuration changes, including those that prevent you from accessing the Services, playing counterfeit games, or using unauthorized hardware peripheral devices. You may also be required to update the software to continue using the Services. Such updates are subject to these Terms unless other terms accompany the updates, in which case, those other terms apply. Microsoft isn’t obligated to make any updates available and we don’t guarantee that we will support the version of the system for which you licensed the software.

The original source appears to be an Alphr article that claims "Redmond can disable any games you’ve pirated or devices you’ve unlawfully hacked" and "Microsoft has practically baked DRM into the core of Windows 10".

What is that? No, put away your sheet of alumin(i)um foil. This is neither new nor a story.

It's not new?

Well, it's right up the top of Microsoft's page:

Published: June 4, 2015

Effective: August 1, 2015

What are all these agreements and terms and shit?

Microsoft Software License Terms: applies to Windows (10) specifically

Microsoft Privacy Statement: applies to basically all Microsoft things

Microsoft Service Agreement: applies to listed Microsoft services

Does the Microsoft Service Agreement apply to Windows 10?

The Microsoft Service Agreement does not apply to Windows 10.

It is separated under Section 1.b. — Additional terms of the Microsoft Software License Terms that you agree to during Windows 10 setup:

Some Windows apps provide an access point to, or rely on, online services, and the use of those services is sometimes governed by separate terms and privacy policies, such as the Microsoft Services Agreement at (aka.ms/msa). You can view these terms and policies by looking at the service terms of use or the app’s settings, as applicable. The services may not be available in all regions.

Compare and contrast with the applicable Microsoft Privacy Agreement, mentioned under Section 3 — Privacy; Consent to Use of Data:

Your privacy is important to us. Some of the software features send or receive information when using those features. Many of these features can be switched off in the user interface, or you can choose not to use them. By accepting this agreement and using the software you agree that Microsoft may collect, use, and disclose the information as described in the Microsoft Privacy Statement (aka.ms/privacy), and as may be described in the user interface associated with the software features.

The Microsoft Service Agreement lists the services it applies to under the last section, Covered Services. You will not see Windows (10) there.

These terms ("Terms") cover the use of Microsoft’s consumer products, websites and services listed here (the "Services"). […] You accept these Terms by creating a Microsoft account or Skype account, by using the Services, or by continuing to use the Services after being notified of a change to these Terms.

What does Section 7.b. mean, then?

Here's what I do see under Covered Services:
•Xbox and Windows Games published by Microsoft
•Xbox Live

I think it's pretty clear that Section 7.b. calls out "counterfeit games" and "unauthorized hardware peripheral devices" because it was written in regards to Microsoft's gaming platform and associated IP on Xbox and Windows.

Interestingly enough, the current list doesn't even call out the Windows Store, even though it is discussed in the store-specific Section 14.b.

Medlem
Skrivet av zauii89:

Visst fan är det gött att få testa innan man köper, skulle själv aldrig köpa något av större värde utan att ha testat det, så som en bil, men man behöver inte intala sig att man har rätt till det bara för att man tycker det.

I en värld där var och varannat spel inte håller det som utlovats, där reviews ofta inte får komma ut innan spelsläpp eller spelen till och med släpps ospelbara, utan att utvecklarna blir straffade, så får man greppa efter de halmstrån som finns.

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Jarhead:

Jag förvånas inte över ytterligare steg i den här riktningen...

Det här blir som somliga påpekat lätt en debatt om huruvida piracy är stöld eller inte. Oavsett så är det olagligt, såvitt jag vet så har vi intellectual property rights, osv. ( lagar som kan ifrågasättas)

Jag tycker inte att övervakningssamhället på något sätt per automatik legitimeras på grund av piracy och terrorism osv.

Frågan är om det inte i själva verket hade varit omöjligt för näringsliv och politiker att upprätta dagens övervakningsapparat utan utbredd piracy och ryss/terror hot....

Det vore intressant att få höra hur en pirat ser på patent rättigheter, etc. Hur skall man som små företagare våga ta steget och investera tid och pengar i mjukvaru utveckling när det finns en allmänt utbredd acceptans för identisk kopiering av en produkt? Oavsett om det är stöld eller inte så är det utebliven inkomst och förminskad marknad.

Ett alternativ som många överväger är istället att satsa på att bli livegna, och knega under storägare som microsoft eller google. (vilken dröm va!)
Dem om några är ju faktiskt dem som kan skydda sin egendom och säkra sina inkomster.

Är privat egendom förenligt med det samhällssystem som piraten vill ha?

Då glömmer du att immateriella rättigheter snarare är ett hot mot en liten företagare än ett skydd nu för tiden. Idén med immateriella rättigheter var att ett litet företag med en bra idé/uppfinning skulle kunna ha denna skydda från ett större resursstarkt företag som lätt skulle kunna stjäla idén och utveckla den själv.

Detta har dock ändrats mer och mer till att bli ett skydd just för de större resursstarka företagen att skydda sin utveckling mot andra företag, särskilt de mindre. Immateriella rättigheter är mer ett vapen för resursstarka företag så att de kan skydda sig mot andra företag.

Låter det underligt? Tillåt mig att utveckla. Programvara går som oftast som ett verk under upphovsrättslagen. Man får således automatiskt ensamrätt på all programvara man utvecklar. Även patent är relativt billiga att få, om än något komplicerade. So far so good. Att skaffa sig en ensamrätt som liten aktör är inget problem.

Problemet är att du förutsätts skydda din ensamrätt själv och lagen saknar helt någon typ av offentlig kontroll. Tillsammans med en mer anglo-saxisk utveckling mot en avancerad civilrätt blir resultatet att du som enskilt person förväntas lägga ut upp mot en miljon kronor i förskott för att skydda din ensamrätt mot en ofta oerhört stark aktör som sitter på sin egna stab av upphovsrättsspecialiserade jurister. Förlorar du måste du betala för både dina egna jurister, andra företagets jurister samt eventuellt skadestånd. Din ensamrätt är lite värd eftersom att du har mycket små möjligheter att försvara den. Om Microsoft stämmer dig för att din programvara använder något av deras tusentals patent eller upphovsrättsskyddade verk är ditt bästa val att förlika dig, ta en mindre summa pengar för besväret och sälja din idé till underpris.

Visst finns det ett gott syfte i att resursstarka företag får ett skydd som gör dem villiga att investera enorma summor i utveckling. Men dagens upphovsrätt är knappast anpassad för att skydda mindre företag eller enskilda personer.

Vill du veta vad pirater tycker om upphovsrätt föreslår jag En Reformerad Upphovsrätt. Piratpartiet föreslår inte ett totalt avskaffande av upphovsrätten.

Välformulerat svar, uppskattas!

Jag är mycket väl medveten om att små/medelstora företag i dem allra flesta fall saknar resurser, för att försäkra sig mot stöld av deras intellektuella egendom. Dagens lagstiftning, gör det möjligt för internationella storföretag att bedriva juridiska terror kampanjer mot mindre företag, och kamma hem både patent och skadestånd.

Med det sagt, så vet jag inte om du försöker svara på min fråga?
Lagar för skydd av intellektuell egendom behöver utvecklas, inget snack om saken.

Bör man inte då sträva efter att få på plats en ny lagstiftning som stärker alla företagas reella möjligheter att försvara sin intellektuella egendom? (DVS om man vill ha ett samhälle byggt på privat egendom)

Piracy går ju i motsatt riktning. Eftersom A kopierar B's egendom kan C kopiera både A och B's egendom? Istället för att legitimera C laglösa beteende mot A och B bör vi väll fördöma både A och C agerande mot B?


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Jaxz:

Verkar gälla xbox one spel och hårdavara specifikt. Likt det de gör på xbox one redan.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3h5wwg/windows_10...

Skrivet av Oneone:

Detta gäller XBOX LIVE. Inte alla spel i windows... Snacka om vinklad nyhet!

Det gäller även Windows Games. Däremot står inget om att det gäller spel från annat håll, jag missade det först men har nu förtydligat det i nyheten.

Fast det gäller ju ett gäng Microsoft-tjänster och har inget specifikt med Windows 10 att göra, vilket folk verkar tro.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Harakiri:

Du kan bara stjäla fysiska saker , då du piratkopierar är det inte stöld.
För att det skall vara stöld måste nåt också försvinna , för piratkopiering försvinner inte det du kopierar (säger sig själv).
Sen finns det otaliga undersökningar som säger att en piratkopia är inte = en förlorad försäljning.
Det finns många aspekter , dels reklamaspekten att nå ut till fler då nåt piratkopieras vilket gör att fler får nys om att xx finns vilket drar in fler potentiella kunder.
Sen har du även som redan nämnts att folk kopierar men de är ändå inte kunder som skulle köpt om de kunnat och det av olika anledningar .

TLDR: Fysiska saker = Stöld , Programvara/Spel = Piratkopiering

Föreställ dig att jag har öppnat en affär där jag säljer energisnåla vitvaror, vars design kostat tid och pengar att utveckla. Varorna är är populära och verksamheten går med vinst.

Nu bestämmer sig någon för att kopiera min design och stjäla den påkostade tekniken, och sälja varan till ett mycket lägre pris. Man slipper ju trots allt utvecklingskostnaderna. Man lyckas sno kunderna och mitt företag går i konkurs.

Gör sig inte detsamma giltigt gällande mjukvara? Vilka incitamentsstrukturer bidrar piratkopiering till att skapa?

Varför ens dra upp exemplet på en fysisk vara då det diskuterades programvara/spel vilket inte alls funkar på samma vis ens , skall jag dra parallellen mot den fysiska produkten på nåt vis menar du ?
Skulle vara så då om nån kopierar källkoden till ditt spel och sedan använder denna i sitt nya spel som är i princip likadant som det spelet som det kopierades från med skillnaden att du slipper utvecklingskostnader för ditt nya spel och säljer för lägre pris.

Men detta ovan är inte piratkopiering utan upphovsrättsintrång vilket är nåt helt annat.

Som sagts innan: piratkopiering är även reklam vilket sprider sig till potentiella kunder som inte visste om din produkt innan.

Stölden är ju även i mitt fall en fråga om skydd av imateriell egendom. Det är ju designen och varumärket och tekniken som jag är ute efter att skydda. När man kopierar spel, så kopierar man dem näst intill identiskt. Menar du att kopiorna inte alls konkurrerar med originalet? Och du menar att piracy inte inkräktar på upphovsrätten?


signatur

Mohawk

Inaktiv
Skrivet av ClockWise:

Piratkopierar aldrig spel, då jag inte ens hinner spela de få spel jag köper. Men finner hela grejen oerhört kränkande. Det handlar inte om ifall jag piratkopierar eller ej, det handlar om att jag ska ha friheten att vad jag vill med min burk, och inte vara begränsad av någon annan - framförallt inte ett företag som inte ens har något att göra med produkterna som de vill blocka för mig.

Att tycka att det är "rätt åt piraterna" är fel inställning, då det i min mening snarare handlar om att någon sitter och rotar i mitt privatliv.

Men hela din kommentar är baserad på felaktig information. Detta har ingenting med Windows 10 att göra. Läs igenom den här länken:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3h5wwg/windows_10...

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. .

Det där stämmer ju inte, jag laddar ner mycket jag aldrig annars skulle köpa.

Alltså stjäl du det.

Vill bara göra det klart att jag inte bryr mig personligen. Har själv stulit ett par spel och serier genom åren, men slutade då det blev för träligt plus att jag hellre köpte mina digitala förströelser. Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala. Det är egentligen exakt samma sak.

Du är ju påtänd eller något om du inte vet skillnad på stöld och en kopia...

Sen kan du ju skippa skitsnacket om att varje piratkopia är en förlorad inkomst. Det finns INGENTING som kan styrka det påståendet.

Inaktiv
Skrivet av zobino:

Kört windows 10 sen oktober 2014 och alla dessa nya avtal dom släppt nu vid release gör att man bara blir ledsen. Operativet i sig är RIKTTTTTTTIGTTTT bra. Mycket bättre än w7 i snabbhet och snygghet, men alla dessa rättigheter som kommer om deras rätt till att scanna ens system osv gör bara att det inte är värt det...

Synd, ett OTROLIGT bra OS helt förstört..

Detta har ingenting med Windows 10 att göra. Läs noga och följ länkarna:

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3h5wwg/windows_10...

Medlem
Skrivet av rosroborb:
Skrivet av ClockWise:

Piratkopierar aldrig spel, då jag inte ens hinner spela de få spel jag köper. Men finner hela grejen oerhört kränkande. Det handlar inte om ifall jag piratkopierar eller ej, det handlar om att jag ska ha friheten att vad jag vill med min burk, och inte vara begränsad av någon annan - framförallt inte ett företag som inte ens har något att göra med produkterna som de vill blocka för mig.

Att tycka att det är "rätt åt piraterna" är fel inställning, då det i min mening snarare handlar om att någon sitter och rotar i mitt privatliv.

Håller helt med! Med tanke på att mer och mer av steam-biblioteket blir Linux kompatibelt så kan det nog om något år vara aktuellt att lämna Windows för gott.

Word! Lämnar windows nu. Har ett ps4 och det kommer fler och fler spel till Linux.

Inaktiv
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. .

Det där stämmer ju inte, jag laddar ner mycket jag aldrig annars skulle köpa.

Alltså stjäl du det.

Vill bara göra det klart att jag inte bryr mig personligen. Har själv stulit ett par spel och serier genom åren, men slutade då det blev för träligt plus att jag hellre köpte mina digitala förströelser. Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala. Det är egentligen exakt samma sak.

Du är ju påtänd eller något om du inte vet skillnad på stöld och en kopia...

Sen kan du ju skippa skitsnacket om att varje piratkopia är en förlorad inkomst. Det finns INGENTING som kan styrka det påståendet.

Låt oss säga som så att varje kopia är en potentiellt utebliven intäkt?
Sen så kan ju inte piraten existera över längre tid utan att någon, dvs dem betalande konsumenterna finansierar verksamheten, eller ger företagaren förhoppningar om att kunna göra vinst på sina investeringar. Utan den kommersiella verksamheten och relationen mellan betalande kunder och producenter finns det inget att kopiera, och därför ingen pirat? Piraten när sig alltså som en parasit, på övrigas bekostnad?


signatur

Mohawk

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Piratkopierar aldrig spel, då jag inte ens hinner spela de få spel jag köper. Men finner hela grejen oerhört kränkande. Det handlar inte om ifall jag piratkopierar eller ej, det handlar om att jag ska ha friheten att vad jag vill med min burk, och inte vara begränsad av någon annan - framförallt inte ett företag som inte ens har något att göra med produkterna som de vill blocka för mig.

Att tycka att det är "rätt åt piraterna" är fel inställning, då det i min mening snarare handlar om att någon sitter och rotar i mitt privatliv.

Japp stämmer mycket väl, men att ha ett privat liv och frihet på samma gång ser jag som i princip omöjligt. "privatliv" tror jag inte kommer existera om 10-20 år.

Medlem
Skrivet av Dominus:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Dominus:
Skrivet av Ruskendrul:

Är man inte beredd på att ta konsekvenserna av att sno saker ska man inte sno saker

Kan man inte se skillnaden på att sno och kopiera, ja då ska man nog hålla sig utanför debatten.

Hoppas du för debattens skull är medveten om att kopiera gör man på ett original. Om du inte äger originalet men däremot skaffar en kopia är det precis lika mycket stöld som om du hade tagit originalet. Varje kopia av ett original är förlorad inkomst för den som vill sälja originalet. Att ladda ner är inte att kopiera, det är att stjäla. Så till vida du inte har originalet hemma i hyllan.

Ja och det är även ett original man kopierar, med din egen logik är det alltså inte stöld, sedan säger du emot dig själv i slutet på ditt inlägg.

"Men man ska inte sitta och tro att det man gör inte är mindre stöld än att fysiskt gå rakt in på Gamestop (tvi tvi) och ta spelet bakom disk och gå ut ur butik utan att betala."
Nej, det är det inte.

För mig personligen är det en ekonomisk fråga, jag tänker inte köpa grisen i säcken och få ett spel som inte flyter på bra på min dator eller ett spel som inte ens faller mig i smaken.
Därför laddar jag ner en piratkopia för att testa.

Ditt sista stycke är helt irrelevant. Spelar ingen roll vad du tycker dig ha rätt till, du har inte rätten även om du tar dig den. Släpper man ett spel har man som utvecklare total valfrihet om man vill tillhandahålla ett demo eller inte. Det är faktiskt inte konstigare än en jämförelse med affären. Du får inte provsmaka allt du köper i affären innan du handlar. Eller kanske gör du det oavsett, eller ber du om en gratis pizza om du ska testa något nytt ?

Visst fan är det gött att få testa innan man köper, skulle själv aldrig köpa något av större värde utan att ha testat det, så som en bil, men man behöver inte intala sig att man har rätt till det bara för att man tycker det.

Du jämförde alltså precis mat med teknik?

Vet inte var du bor, men där jag bor kan man utan några större problem gå tillbaka till affären man köpte varan om det skulle vara något fel på den, då får man antingen pengarna tillbaka eller en ny vara.

Kan du göra likadant med spel? Hur många företag låter dig lämna tillbaka spel du köpt digitalt förutom Steam och EA?

Så du lämnar tillbaka maten för att du inte tycker om den ? Jo tjena.. annan sak om det är mögel och annat mysigt i. Minns inte att jag får gå och provsmaka lösgodiset oavsett ?

Testpilot
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Jarhead:
Skrivet av Harakiri:

Du kan bara stjäla fysiska saker , då du piratkopierar är det inte stöld.
För att det skall vara stöld måste nåt också försvinna , för piratkopiering försvinner inte det du kopierar (säger sig själv).
Sen finns det otaliga undersökningar som säger att en piratkopia är inte = en förlorad försäljning.
Det finns många aspekter , dels reklamaspekten att nå ut till fler då nåt piratkopieras vilket gör att fler får nys om att xx finns vilket drar in fler potentiella kunder.
Sen har du även som redan nämnts att folk kopierar men de är ändå inte kunder som skulle köpt om de kunnat och det av olika anledningar .

TLDR: Fysiska saker = Stöld , Programvara/Spel = Piratkopiering

Föreställ dig att jag har öppnat en affär där jag säljer energisnåla vitvaror, vars design kostat tid och pengar att utveckla. Varorna är är populära och verksamheten går med vinst.

Nu bestämmer sig någon för att kopiera min design och stjäla den påkostade tekniken, och sälja varan till ett mycket lägre pris. Man slipper ju trots allt utvecklingskostnaderna. Man lyckas sno kunderna och mitt företag går i konkurs.

Gör sig inte detsamma giltigt gällande mjukvara? Vilka incitamentsstrukturer bidrar piratkopiering till att skapa?

Varför ens dra upp exemplet på en fysisk vara då det diskuterades programvara/spel vilket inte alls funkar på samma vis ens , skall jag dra parallellen mot den fysiska produkten på nåt vis menar du ?
Skulle vara så då om nån kopierar källkoden till ditt spel och sedan använder denna i sitt nya spel som är i princip likadant som det spelet som det kopierades från med skillnaden att du slipper utvecklingskostnader för ditt nya spel och säljer för lägre pris.

Men detta ovan är inte piratkopiering utan upphovsrättsintrång vilket är nåt helt annat.

Som sagts innan: piratkopiering är även reklam vilket sprider sig till potentiella kunder som inte visste om din produkt innan.

Stölden är ju även i mitt fall en fråga om skydd av imateriell egendom. Det är ju designen och varumärket och tekniken som jag är ute efter att skydda. När man kopierar spel, så kopierar man dem näst intill identiskt. Menar du att kopiorna inte alls konkurrerar med originalet? Och du menar att piracy inte inkräktar på upphovsrätten?

I ditt exempel kan man inte applicera samma rättigheter som med en ickefysisk produkt , dessutom blandar du in varumärkesintrång och immaterialrätt som också är olika för fysiska produkter mot programvara/spel.
Jo piratkopiering inkräktar på upphovsrätten men inte på samma sätt då energisnåla vitvaror fortfarande är en fysisk produkt i slutändan.

Medlem

Nya AssCreed kommer ju snart, får spela klart det innan jag går över till Windows 10 då

Skriv svar