Phil Spencer oroar sig över att spelbranschen tappar sin historia

Robot
Phil Spencer oroar sig över att spelbranschen tappar sin historia

Uppmanar sina kollegor att agera tillsammans med Xbox.

#phil-spencer, #xbox


Medlem

Amerikanska kongressen instiftade ett bibliotek/arkiv för spel för många år sedan, tänkt att dokumentera spel och arkivera spels källkod för utvecklarna som vill det. Men i stort sett samtliga utgivare och utvecklare har valt att ignorera det initiativet.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

med spelstreaming finns det väl inget som hindrar tillgången till äldre spel? så länge utgivarna är med på det, vilket inte alltid verkar vara fallet.

https://playclassic.games/ här finns hur mycket gammalt guld som helst att streama direkt i browsern.

Medlem

Jag som trodde att största kritiken från alla fanboys om psnow var just att det bara består av gamla spel från ps1 och ps2?

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag som trodde att största kritiken från alla fanboys om psnow var just att det bara består av gamla spel från ps1 och ps2?

Vad har artikeln med PSnow och fanboys att göra?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vad har artikeln med PSnow och fanboys att göra?

Det undrar jag också. Det där inlägget kändes helt "out of the blue".

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vad har artikeln med PSnow och fanboys att göra?

Det jag menar är att Sony har varit ganska duktiga på att låta oss spelare ha möjligheten att spela gamla spel, men det har ju samtidigt varit det största gnället om den tjänsten.. .

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det jag menar är att Sony har varit ganska duktiga på att låta oss spelare ha möjligheten att spela gamla spel, men det har ju samtidigt varit det största gnället om den tjänsten.. .

Aha, sedär. Hoppas att de fortsätter så. Jag hör knappt folk prata om PSnow alls så det där övriga har jag missat.

Medlem

Roliga är att du har möjlighet att spela fler äldre playstation spel på ps5 än vad du kan spela xbox spel på xbox series x/s.

Dock för att spela äldre spel än ps4 så måste du skaffa psnow.

Medlem

Emulator och retro scenen är väl större än någonsin, det är ju lättare nu än det var för några årsen att spela gamla spel.
Det enda som inte görs är väl att tjäna pengar på det hela, om det är det han menar?


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Ähh, PR snack utan dess like. Gamla spel är det enda dom har han förlita sig på i nuläget.

Medlem

Har redan PS1 och PS2-skivorna, men Jag skulle bli väldigt glad om man kunde köpa min favoritserie Suikoden digitalt till en nyare maskin än PS3.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Roliga är att du har möjlighet att spela fler äldre playstation spel på ps5 än vad du kan spela xbox spel på xbox series x/s.

Här tappade du mig. Kan du utveckla?

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Här tappade du mig. Kan du utveckla?

Precis vad jag skrev, du kan spela fler äldre spel på ps5 än xbox series x/s.
Förstår inte hur du inte kan förstå.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Här tappade du mig. Kan du utveckla?

Ja Playstation har gjort väldigt många spel sedan PS1. Det handlar inte om hur de tar hand om, distribuerar eller förbättrar spelen i det fallet.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Precis vad jag skrev, du kan spela fler äldre spel på ps5 än xbox series x/s.
Förstår inte hur du inte kan förstå.

Ja, okej! Det visste jag faktiskt inte. Då har PS5 också BC så långt som till PS1 antar jag. Vore intressant med en lista, mest för skojs skull.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag som trodde att största kritiken från alla fanboys om psnow var just att det bara består av gamla spel från ps1 och ps2?

Jag har inte hört den kritiken. Om något så kritiserades Ps5 för att inte ha sann BC som Xbox har, och att community vill ha BC möjlighet för att kunna spela äldre spel som de gillar.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, okej! Det visste jag faktiskt inte. Då har PS5 också BC så långt som till PS1 antar jag. Vore intressant med en lista, mest för skojs skull.

Listan på spel hos PSNow:
https://www.playstation.com/sv-se/ps-now/ps-now-games/#all-ps...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag har inte hört den kritiken. Om något så kritiserades Ps5 för att inte ha sann BC som Xbox har, och att community vill ha BC möjlighet för att kunna spela äldre spel som de gillar.

Själv då tycker jag att de flesta gnäller på att det bara är gamla spel på PSnow och för få nya.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ja, okej! Det visste jag faktiskt inte. Då har PS5 också BC så långt som till PS1 antar jag. Vore intressant med en lista, mest för skojs skull.

Det är ps2, ps3 och ps4 du har tillgång till.

På xbox har du typ 40st og xbox spel, 480st xbox 360 spel och sen 2700 xbox one spel att kunna spela på series x/s.

På ps5 är det ungefär 350st ps2 och ps3 varav dom flesta ps3 och sen typ 400st ps4 på psnow
Men man kan spela över 4000st ps4 spel på ps5.

Så man har tillgång till ungefär 1000st äldre fler spel på ps5.

Xbox fixar till sina äldre titlar mer än vad sony gör.

ZF
Medlem

Streaming är inte ett särskilt offentlighetsarkivsäkert sätt att bevara historia bara. Allt som kommer "bevaras" är ju det som företagen tjänar på.

Undrar om ET ens är tillgänglig på den nya VCS?

"I do worry a little bit about losing our artform and the history of it. When I think about old ROM:s and MAME and these things of where these old games are going to go as the hardware that's capable of running those games... I really wish as an industry we'd come together to help preserve the history of what gaming is about, so we don't lose the ability to go back."

Ungefär lika otolkbart svammel som vanligt.

Det låter mest som han på riktigt är nojig för att en dag i en avlägsen framtid Xbox Series X ROMs kommer spelas fint på Raspberry Pi 9. Och att "standarden" som efterlyses är att allt för all evig framtid ska göras för Windows, så både dåtiden och framtiden är tryggad.

Då är du nästan redan i mål då. För Sony verkar ju redan hoppat på det lämmeltåget. Så bara Nintendo kvar att borda då.

Om något annat menas, så är det ju en bra början att lägga ut alla designspecs till gamla maskiner som open source. Du vore först Phil.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Det är ps2, ps3 och ps4 du har tillgång till.

På xbox har du typ 40st og xbox spel, 480st xbox 360 spel och sen 2700 xbox one spel att kunna spela på series x/s.

På ps5 är det ungefär 350st ps2 och ps3 varav dom flesta ps3 och sen typ 400st ps4 på psnow
Men man kan spela över 4000st ps4 spel på ps5.

Så man har tillgång till ungefär 1000st äldre fler spel på ps5.

Xbox fixar till sina äldre titlar mer än vad sony gör.

Då klarnar det!

Förstår dock skillnaden, att du behöver PS Now för att kunna lira spelen. BC kan ju vemsomhelst köra på Xbox, och dessutom med fysiska skivor om man har det i sin ägo, vilket jag antar inte går på PS5...?

Nåväl. Det finns en gedigen samling spel på båda konsolerna, helt enkelt. Inte så mycket att käbbla om egentligen.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Då klarnar det!

Förstår dock skillnaden, att du behöver PS Now för att kunna lira spelen. BC kan ju vemsomhelst köra på Xbox, och dessutom med fysiska skivor om man har det i sin ägo, vilket jag antar inte går på PS5...?

Nåväl. Det finns en gedigen samling spel på båda konsolerna, helt enkelt. Inte så mycket att käbbla om egentligen.

Alla ps4 spel på skiva kan du spela på ps5.

Oja det finns tillräckligt mycket för att man aldrig ska hinna spela allt.
Tror dock inte man vill det heller med allt skit eller med genre som inte intresserar en.

Medlem

Phil Spencer snackar mycket gojja nu för tiden. Varför inte se till att spelen Microsoft producerar faktiskt kommer ut och fungerar istället för att medverka i diverse podcasts?

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Amerikanska kongressen instiftade ett bibliotek/arkiv för spel för många år sedan, tänkt att dokumentera spel och arkivera spels källkod för utvecklarna som vill det. Men i stort sett samtliga utgivare och utvecklare har valt att ignorera det initiativet.

This!
Dom är så extremt beskyddande av sina intellektuella värden att vägrar pöbeln att ta del av dem även om det gått 30år.
De vill slå mynt av kod som skrevs för 30år sen in i förbannelsen. Jag vägrar att betala mer än max en femtiolapp för spel som har över 15år på nacken. Mycket p.g.a att jag anser att spel som är så gamla är utdaterade och kan rimligtvis inte kosta mer.
Men om det är en remaster med content som inte fanns i originalspelet, då är jag beredd att betala mer. Ett bra exempel är C&C remaster med upphottade sprites etc. Då var det värt dom ~200 pix jag betalade. Plus i kanten att det släpptes open source.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Phil Spencer snackar mycket gojja nu för tiden. Varför inte se till att spelen Microsoft producerar faktiskt kommer ut och fungerar istället för att medverka i diverse podcasts?

öh? man kan väl göra både och, varför skulle det ena utesluta det andra?

Medlem

Har tänkt tanken flera gånger: Det vore trevligt om det fanns en global licensserver skapades. På den kunde användares köpta filmer, spel, musik, appar/program etc. loggas.

Oavsett tjänst (PlayStation, Steam, Eoic Games Store, GOG, Netflix, Viaplay…) borde man kunna ladda ned/streama materialet. På så vis gör det ingenting om leverantören går i konkurs eller plockar bort innehåll från sin tjänst.

Men det är klart, då hade ju storföretagen förlorat pengar.

Jag älskar det digitala. Köper nästan enbart digitala spel nu för tiden, men när jag är äldre kommer jag inte kunna spela några spel pga tjänster kommer läggas ned. Rätt trist…

Medlem

Gillar Phil Spencer men här tycker jag att han gör rätt underligt statement. Det känns ju som att det varit retro länge nu. Hur många re-makes, remasters har inte gjorts.
Det är nästan överdrivet nu. Man säljer ofta samma spel två gånger med ofta förvisso välkomna uppdateringar.
Både PS5 och Series X har ju också sjukt bra bakåtkompatibilitet. Finns enormt lätttillgängligt. Samma sak på PC. Det släpps hur mycket som helst. Kolla även in alla kinatillverkade ”konsoler” nu - endast Retro. I officiell väg har ju Sony, Nintendo, Sega släppt retrokonsol efter retrokonsol. Sedan är ju det märkligt att Microsoft går ut med detta. Deras spelhistoria började ju princip med Xbox och inte i en arkadhall på 80 talet.

Jag tycker snarare att problemet är att man inte lyckas hitta vägar framåt och det finns ett problem i att det tjänas pengar på det gamla hela tiden (vissa företag är värre än andra). Men Phil kanske menar att han önskar att det fanns en gemensam platform för allt gammalt med mycket förmånliga priser? Det kanske skulle gynna Microsoft då det inte själva har så mycket att komma med i jämförelse med tex Nintendo. Tror knappast Nintendo skulle vara intresserade av detta. De kan sälja gammalt i all evighet känns det som.

Fokusera nu istället på framtiden och gör bra spel Phil.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Vet inte om jag känner igen mig i Phils oro.
Vill man kan man fortfarande spela gamla spectrum spel, atari spel, intel vision spel mm.
Men ser inte att det är någon större förfrågan om detta.
MS kanske borde starta ett spelmuseum?!
Sedan får man nästan känslan av att han vill leva på gamla spel till nya maskiner vilket jag inte är ombord på.
Jag köpte inte ex en playstation 5 för att sitta och spela playstation 1 spel på den. Då hade jag lika gärna kunnat dra igång min gamla PS1 istället.
Ska man bevara spel får man hitta andra lösning, Nintendo minikonsoler är juh en variant ex.

Skrivet av Jozo:

Jag som trodde att största kritiken från alla fanboys om psnow var just att det bara består av gamla spel från ps1 och ps2?

Det har varit en kritik mot ps now ja, men när det gäller gamepass är det plötsligt helt suveränt. Internet ska du inte lyssna på för mkt man blir snurrig o tokig om man ska gå på vad folk säger online dagarna i ända


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Internet ska du inte lyssna på för mkt man blir snurrig o tokig om man ska gå på vad folk säger online dagarna i ända

Exakt samma logik går ju att applicera på alla fanboys här i världen och på internet.

Men blir ändå nyfiken. Vem/vilka har varit så hiskeligt kritiska mot PS Now? På Reddit? 4chan? Finns det någon särskild rörelse? Det låter så på er i den här tråden. Jag känner då inte igen det direkt. Tycker inte man hör så mycket alls om PS Now, varken negativt eller positivt.

Inlägg likt det Jozo gjorde borde ju egentligen raderas. Ett sånt uppenbart troll-inlägg som saknade relevans överhuvudtaget.

123
Skriv svar