Kan vi prata lite om Assassin's Creed?

Medlem

Jag tyckte om Assassin's Creed men tappade mycket av intresset mot slutet, inte minst för att jag lirade det på PS3 där slutstriden landade mellan 10-20 FPS. Jag ville fortsätta med serien men jag tappade intresset då de släppte spelen för ofta. Mitt största problem med serien, särskilt nu när jag återkommit till serien i Assassin's Creed Valhalla är att jag inte längre köper gameplayet. Jag måste verkligen anstränga mig för att köpa hur spelmekaniken fungerar ihop med narrativet. Jag tycker om att spela och smyga, men det känns störtlöjligt att spela som Eivor och vara en lönnmördare. Det känns som att jag spelar ett annat spel och sen kollar på en annan serie emellan det jag gör i spelet. Striderna har liksom bra flyt och det är kul att lönnmörda, men det är inte lika kul som det hade varit om jag faktiskt trott på det jag ser jag gör på skärmen.

Jag hade gärna sett att de tagit några steg tillbaka för att välja vilken riktning de faktiskt vill gå åt. Världen är något intressant men sidouppdragen känns ofta väldigt tomma. Huvudberättelsen och skådespelet under mellansekvenser är riktigt välspelade och jag tycker om det. Men jag kan inte undgå att känna att jag hellre hade spelat Assassin's Creed Valhalla som ett betydligt mindre spel med en mindre öppen värld eller mer uppdelade områden med mer distinkt design.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag körde Origins men fastnade aldrig, körde Odyssey och fastnade totalt. Älskade spelet och har många timmar med många fina minnen, alla DLC var jättebra. Utan att spoila så är det ett av få spel som jag vid ett tillfälle kände en klump i bröstet efter att en karaktär dog. Spelade Valhalla ett par timmar, försökte verkligen tycka om det men det var flera ändringar i gameplay som gjorde att jag slutade.

Igenkänningsfaktor 100%! Odyssey var en riktigt pärla, Origins föll tyvärr platt i jämnförelse. Valhalla var ren skit, tröttnade efter bara ett 10-tal timmar in. Verkligen inget som fångade in en. Parkouren försvann med det öppna landskapet.

Som många andra hade jag velat se att serien beger sig till Japan, för att ta sig an en samurai. En avstickare till Aztekerna hade också vart intressant.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag tyckte om Assassin's Creed men tappade mycket av intresset mot slutet, inte minst för att jag lirade det på PS3 där slutstriden landade mellan 10-20 FPS. Jag ville fortsätta med serien men jag tappade intresset då de släppte spelen för ofta. Mitt största problem med serien, särskilt nu när jag återkommit till serien i Assassin's Creed Valhalla är att jag inte längre köper gameplayet. Jag måste verkligen anstränga mig för att köpa hur spelmekaniken fungerar ihop med narrativet. Jag tycker om att spela och smyga, men det känns störtlöjligt att spela som Eivor och vara en lönnmördare. Det känns som att jag spelar ett annat spel och sen kollar på en annan serie emellan det jag gör i spelet. Striderna har liksom bra flyt och det är kul att lönnmörda, men det är inte lika kul som det hade varit om jag faktiskt trott på det jag ser jag gör på skärmen.

Jag hade gärna sett att de tagit några steg tillbaka för att välja vilken riktning de faktiskt vill gå åt. Världen är något intressant men sidouppdragen känns ofta väldigt tomma. Huvudberättelsen och skådespelet under mellansekvenser är riktigt välspelade och jag tycker om det. Men jag kan inte undgå att känna att jag hellre hade spelat Assassin's Creed Valhalla som ett betydligt mindre spel med en mindre öppen värld eller mer uppdelade områden med mer distinkt design.

I mångt och mycket så kanske man borde ta bort Assassin's helt och hållet i titlarna om vi nu ska få spel som Valhalla, samtidigt förstår jag att det inte går då det finns ett visst värde i namnet. Men i mångt och mycket håller jag med dig, du känner dig inte som en Assassin när du smyger runt med hur mycket gear som helst och i en värld som kanske inte direkt är gjord för stealth.

Samtidigt så kunde jag köpa storyn med tanke på hur jag spelade spelet. Jag var ingen lönnmördare utan rusade rätt in med mitt trogna stridsgissel. Miljöerna är ju lite vad dem är, går inte att göra så mycket mer med England tror jag än vad Ubisoft krämade ut här, men jag håller med dig om att det blev lite långtråkigt i längden.

Stämmer rykten kring det här nya spelet med Basim och Irak så blir det väldigt spännande att se hur de väljer att tackla det då vad det verkar ska vara ett mycket mindre spel. Blir det en återgång till att springa runt på hustak och liknande? Personligen hade jag gärna sett att man kanske släppte ett mindre och mer fokuserat Assassin's Creed mellan de större släppen.

Skribent
Skrivet av Gesturr:

Har bara kört igenom Odyssey, och får väl anta att jag gillade det eftersom jag körde igenom det (65h). Ganska grindigt, men ändå underhållande.

Vad jag absolut inte gillade är Animus-krafset. Det bidrog inte ett dugg utan ryckte bara ur en ur spelvärlden som ett återkommande irritationsmoment.

Tycker den fokusen funkade i början tills de avslutade Desmonds story. Efter efter kändes allt bara helt onödigt, släpp "nutidsgrejen" och bara gör historiska spel istället, som du säger så känns det bara forcerat nu.

Vad de däremot skulle kunna göra är ju ett spel som utspelar sig i nutid eller framtiden. Vilket jag faktiskt trodde AC-serien skulle sluta i från början, dvs att Desmond slutade som assassin och ett spel som utspelar sig i nutid.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar