Sweclockers testar Nvidias nya monstergrafikkort Geforce RTX 4090

Robot
Sweclockers testar Nvidias nya monstergrafikkort Geforce RTX 4090

Kostar som det smakar och tvärtom.

#geforce, #nvidia, #rtx-4000, #rtx-4090


Gen
Medlem

Vilken buffel!

Medlem

Den KANSKE får plats i skåpet bredvid min dator!

Medlem

Har man ett chassi med bra luftflöde så får man iallafall ett element/spelburk i en kombo under den stundade vintern.

Man kan vara varm och ha roligt med en och samma källa känns som en missad säljpunkt för oss i norra delen av världen.

Medlem

22k bara... värmer det upp lägenheten i vinter också, så jag slipper sätta igång elementen.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Enda intressanta nyheten är väl att spelande i 4k bara är ett kast med liten boll bort som norm. När prishysterin lags sig runt 5-6k-serien så blir det nog ett köp ihop med en ny skärm.

Medlem

Hade köpt direkt om det inte vore för elpriser, inte för att det drar mycket el men vem vet hur dyr vintern blir.

Gnällkuk

Första kortet som på riktigt erbjuder prestandan man trodde man skulle haft med typ förrförra generationen. Synd bara att det kostar 2½ lever och det innan elräkning.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Om ni tycker det kortet är stort, vänta tills ni sett vissa utav partnertillverkarnas.

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Om ni tycker det kortet är stort, vänta tills ni sett vissa utav partnertillverkarnas.

https://youtu.be/9IOBFl5SQVM&t=410s

Jag såg en specialvariant hos en viss redaktionsgranne. Vet ej om det är under embargo men kan i alla fall säga att det såg helt vansinnigt ut.


signatur
Medlem

Jag har ett bra kort ur förra generationen väldigt nöjd ännu hoppas kunna slippa byta grafikkort på några år. Nu har jag annat att lägga pengarna på.

Medlem

Ser ju ut som att 4K 144Hz är snart att tänka på.

Alltså det är imponerande lyft, ibland över 80% över näst starkaste kortet i spel.

Gillar starkt att det inte var ett energi-slukande monster som befarats utan de ändå balanserar.

Nej jag leker bara med tanken att vinna kortet i tävlingar, för med 22 tusen kan man göra så extremt mycket annat för. Däremot känns det som att 4060 kan komma visa fina resultat för väldigt lockande peng, även om väntan blir lång. Men en dag ska jag bli av med min gtx 1070.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag såg en specialvariant hos en viss redaktionsgranne. Vet ej om det är under embargo men kan i alla fall säga att det såg helt vansinnigt ut.

Kan tänka mig vissa kort ser helt galna ut. Kom ihåg första gången när men höll i ett Geforce 8800-kort och tyckte de var stora.

Tror embargot för prestanda testerna hos partnertillverkarna 4090-kort släpps imorron. Verkar nu som Nvidias vill helt kunna konkurrera med sin Founder Edition, då prestanda, temperatur- och ljudvärden blir allt bättre på deras egna kort. Inget vidare dock med tanke på vilken maktposition Nvidia har. Börjar förstå varför EVGA drog sig ur grafikkortsmarknaden.

Medlem

priserna är verkligen från en annan planet.... sen kostnaden när elräkningen kommer.. känns som vi går bakåt i utvecklingen på grafikkort, snart tar dom upp ett helt datorchassi och drar lika mycket som ett kärnkraft....

Avstängd
Skrivet av SWEBarb:

priserna är verkligen från en annan planet.... sen kostnaden när elräkningen kommer.. känns som vi går bakåt i utvecklingen på grafikkort, snart tar dom upp ett helt datorchassi och drar lika mycket som ett kärnkraft....

Det kostar att ligga på topp
RTX 4090 är toppkort, man behöver inte köpa toppkort.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kostar att ligga på topp
RTX 4090 är toppkort, man behöver inte köpa toppkort.

Förvisso, men med detta utgångspris att gå på känns det nästan otroligt att t.ex 4060 hamnar under 9-10k.

Nvidia har ju tagit ockerpriser på grafikkorten i många år nu och det har inte blivit billigare , snarare så har dem kramat ut varenda öre sedan krypto blev stort till kostnad av den marknadenndem säger sig rikta sig mot.

Medlem

Känns konstigt att folk sitter och snackar om elräkningar när kortet kostar över 20 tusen kr. Har man råd att lägga det på ett grafikkort bör man ju ha råd med elförbrukningen (som ändå inte är så hög).

Medlem

Ja det finns ett pris att gå upp i 4K.
Jag klarar mig dock fint i 2560x 1440 upplösning, men kul att tekniken äntligen finns.

Den dagen min dator blir för gammal kan jag utan problem få ett väldigt fint högupplöst system,


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag håller mig nog till mitt 3080 jag


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

kanske blir en 4070 då


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kostar att ligga på topp
RTX 4090 är toppkort, man behöver inte köpa toppkort.

nja en gång i tiden var det kul jaga grafikkort när dom låg på kanske 5000 spänn men nu är det senaste gtx lika stort som en ps5 konsoll och kostar 2 månadslöner eller mer, tycker du inte det är lite överdrivet eller ? så här dyrt ska det inte vara spela lite spel....

fattar inte vilka typer av människor som kan lägga 2 månadslöner på ett grafikkort måste ju vara folk som lyfter 50 000/månaden efter skatt... rika gamers antar jag xd.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

nja en gång i tiden var det kul jaga grafikkort när dom låg på kanske 5000 spänn men nu är det senaste gtx lika stort som en ps5 konsoll och kostar 2 månadslöner eller mer, tycker du inte det är lite överdrivet eller ? så här dyrt ska det inte vara spela lite spel....

fattar inte vilka typer av människor som kan lägga 2 månadslöner på ett grafikkort måste ju vara folk som lyfter 50 000/månaden efter skatt... rika gamers antar jag xd.

2 månadslöner? Visst, relevansen ligger väl på vilken månadslön man sitter på. Samtidigt så måste man tänka på att 4090 är enterprise/entusiast-kort, det vill säga riktade till konsumenter som verkligen behöver den prestandan för deras sysselsättning.

Jag sitter på en 3080, och känner inte att kortet presterar underkant i de senaste spelen. Vill man spela 100+ FPS i 4K, ja då tillhör man entusiast-kategorin

Lite som att man klagar på att vissa VR-headset kit kostar 15.000+kr, när det finns VR headset som Quest 2 som kostar 5000kr och fungerar hur bra som helst för de som vill bara kunna spela VR.

Precis som med vilken annan hobby som helst; går du över till entusiastnivån så kommer det kosta riktigt mycket mer.

Avstängd
Skrivet av SWEBarb:

nja en gång i tiden var det kul jaga grafikkort när dom låg på kanske 5000 spänn men nu är det senaste gtx lika stort som en ps5 konsoll och kostar 2 månadslöner eller mer, tycker du inte det är lite överdrivet eller ? så här dyrt ska det inte vara spela lite spel....

fattar inte vilka typer av människor som kan lägga 2 månadslöner på ett grafikkort måste ju vara folk som lyfter 50 000/månaden efter skatt... rika gamers antar jag xd.

Ja om du jagade topp korten varje generation förstår jag att set känns jobbigt.
Men som sagt detta är toppkortet.
Senare kommer ju 4080 (2 varianter), 4070, 4060, 4050 och sen ev Ti, Super, bla bla bla varianter
Sen har du AMD också och öven begagnatmarknaden.
Sitter du på ett kort från 20xx eller 30xx, 6xxxx, 5xxx så är nog behovet att uppdatera heller inte aktuellt?
Alla är vi olika med olika krav


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av zevile:

Den KANSKE får plats i skåpet bredvid min dator!

Skrivet av SWEBarb:

nja en gång i tiden var det kul jaga grafikkort när dom låg på kanske 5000 spänn men nu är det senaste gtx lika stort som en ps5 konsoll och kostar 2 månadslöner eller mer, tycker du inte det är lite överdrivet eller ? så här dyrt ska det inte vara spela lite spel....

fattar inte vilka typer av människor som kan lägga 2 månadslöner på ett grafikkort måste ju vara folk som lyfter 50 000/månaden efter skatt... rika gamers antar jag xd.

Alla hanterar sina pengar olika. Jag tjänar inte mycket mer pengar än alla andra men har inga barn eller bil och än så länge ingen dyr elräkning. Jag lägger undan 10 tusen i månaden. Men om jag skulle skaffa 4090 så behövs en helt ny dator och skärm för att det ska vara lönt så förutom 20 så en aning till. Hamnar väl på 50 tusen i slutändan. Brinner man för det så varför inte.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Själen vill!
Plånboken säger, "dröm vidare"! 💸

Helt sjukt att det här har blivit den nya standarden för vad kostnaden för ett toppkort riktat mot spel anses rimligt!

Här t.e.x...tjohej pengar!
https://www.webhallen.com/se/product/353237-ASUS-STRIX-GeForce-RTX-4090-24GB-Gaming-OC

Skulle detta vara det riktiga priset känns det precis lika rimligt som kortet ovan!
https://www.webhallen.com/se/product/353407-Zotac-Gaming-GeForce-RTX-4090-Trinity-OC

Medlem
Skrivet av FUtech:

Själen vill!
Plånboken säger, "dröm vidare"! 💸

Helt sjukt att det här har blivit den nya standarden för vad kostnaden för ett toppkort riktat mot spel anses rimligt!

Här t.e.x...tjohej pengar!
https://www.webhallen.com/se/product/353237-ASUS-STRIX-GeForce-RTX-4090-24GB-Gaming-OC

Skulle detta vara det riktiga priset känns det precis lika rimligt som kortet ovan!
https://www.webhallen.com/se/product/353407-Zotac-Gaming-GeForce-RTX-4090-Trinity-OC

Ja det var dyrt. Ändå ett plus att de har hdmi 2.1 och 3st displayport.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar