Apple har tagit bort Epics svenska utvecklarkonto på Apple Store

Robot
Apple har tagit bort Epics svenska utvecklarkonto på Apple Store

Vilket stoppar Epic Games Store på Apples enheter.

#Apple, #Epic-games


Medlem
Medlem

Med tanke på hur Apples värsta brott ger i princip parkeringsböter så kan de väl bryta mot alla lagar som finns

Medlem

Nu börjar sandlåda bråket, vem som är i och leker och tar leksaker. dagisfight: On.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Hoppas epic ger äpplet stryk igen.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Hoppas epic ger äpplet stryk igen.

Trodde de förlorade i princip allt mot Apple, iaf i USA? (enligt min Google fu)
Eller menar du som att man kan slå på ett berg men inte vinna?

Är väl EU som får dem att lägga till stöd för ”stores”?

Medlem

Det lilla trollet i mig som vill ha frihet över allt tycker lite att Epic är bebisar i detta. Det borde vara helt upp till Apple vad de vill och inte vill ha på sin plattform. Det känns lite som att man öppnar en butik och sedan kommer regeringen in och säger att man måste sälja X produkt även fast jag inte vill. Det är väl upp till mig vad jag vill ha i butiken.

Förstår att det behövs lagar för att se till att saker och ting inte går ur styr, men fundamentalt så bör ett privat företag få åtminstonde ta beslut av vilka produkter man säljer då detta är ganska grundläggande för ett företag.

p.s jag är inte ett fan av Apple

Medlem
Skrivet av Piigge:

Det lilla trollet i mig som vill ha frihet över allt tycker lite att Epic är bebisar i detta. Det borde vara helt upp till Apple vad de vill och inte vill ha på sin plattform. Det känns lite som att man öppnar en butik och sedan kommer regeringen in och säger att man måste sälja X produkt även fast jag inte vill. Det är väl upp till mig vad jag vill ha i butiken.

Förstår att det behövs lagar för att se till att saker och ting inte går ur styr, men fundamentalt så bör ett privat företag få åtminstonde ta beslut av vilka produkter man säljer då detta är ganska grundläggande för ett företag.

p.s jag är inte ett fan av Apple

Jag hade varit helt med dig, om det inte vore för att Apple blockerar andra app stores.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag hade varit helt med dig, om det inte vore för att Apple blockerar andra app stores.

Ja, men är det inte i grund och botten samma sak som att fatta beslut om vilka produkter som säljs i min butik? I det här exemplet har Apple byggt ett stort köpcenter och de har fullständig kontroll över vilka butiker som får finnas där. Om de inte vill ha Din Sko i köpcentret är det deras rätt som ett privat företag att säga nej.

Jag är inte heller någon fan av Apple och ogillar deras "walled garden"-modell, men jag anser att alternativet att tvinga dem att öppna upp den modellen skulle vara ett större ingrepp mot friheten än att låta dem göra sin egen grej.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Jo, men är inte det lite samma sak som ta beslut vad som säljs i min butik, fast i detta exemplet så har Apple byggit ett stort köpcenter, och dom har ultimat beslut på vilja butiker som får finnas i det köpcentret. Om dom inte vill att Din Sko ska ha en butik där så är det deras rätt som ett privat företag att säga nej.

som sagt är inte ett fan av Apple, och hatar deras walled garden model, men anser att alternativet att öppna upp den modellen är en större skädelse emot vad frihet innebär än att man låter dom göra sin egna grej.

Förstår hur du menar, men sedan måste man se på storlek och konkurrens. Det Apple gör är att hindra konkurrens och det är extremt farligt i längden. Mindre konkurrens har bevisat sig skapa mindre kreativitet och lösningar som inte gynnar konsumenten utan enbart företagen och deras lönsamhet som skapar dem ännu mer makt.

Fördelen med butiker, kläder/skor som exemplet du nämner ovan, är att det finns massvis av dem. Men skulle det enbart finnas Din Sko på över 50% av alla skobutiker så styr du majoriteten av den totala skoförsäljningen och kan därför bestämma att inte ta in det konsumenten behöver eller som främjar konsumenten utan enbart det som gynnar dig bäst ekonomiskt. Det är lite det Apple gör just nu.

Fördelen i detta är att det var i US som Apple vann över Epic primärt kring att de inte får tillgång till deras Developer Tools. EU står inte under dessa regler, så ska bli intressant att se hur EU kommer agera på detta.

Jag har Apple och har alltid tyckt om dem. Men tycker att de skapar otroligt mycket bad-will just nu mot konsumenterna som har deras produkter och i de val som de gör. Förstår helt varför de stängde ute Epic första gången, tydligt att Epic bröt mot reglerna. Men nu tycker jag Apple tar det lite väl långt och onödigt som jag ser snarare skadar deras egna varumärke.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av Piigge:

Ja, men är det inte i grund och botten samma sak som att fatta beslut om vilka produkter som säljs i min butik? I det här exemplet har Apple byggt ett stort köpcenter och de har fullständig kontroll över vilka butiker som får finnas där. Om de inte vill ha Din Sko i köpcentret är det deras rätt som ett privat företag att säga nej.

Jag är inte heller någon fan av Apple och ogillar deras "walled garden"-modell, men jag anser att alternativet att tvinga dem att öppna upp den modellen skulle vara ett större ingrepp mot friheten än att låta dem göra sin egen grej.

Nej, då du bör kunna ladda ner appar utanför butiken och installera, även appbutiker. Tänk om Microsoft en dag beslutade att du inte fick ladda ner programvaror utanför Microsoft store i Windows, hade du accepterat det?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Albrion:

Förstår hur du menar, men sedan måste man se på storlek och konkurrens. Det Apple gör är att hindra konkurrens och det är extremt farligt i längden. Mindre konkurrens har bevisat sig skapa mindre kreativitet och lösningar som inte gynnar konsumenten utan enbart företagen och deras lönsamhet som skapar dem ännu mer makt.

Fördelen med butiker, kläder/skor som exemplet du nämner ovan, är att det finns massvis av dem. Men skulle det enbart finnas Din Sko på över 50% av alla skobutiker så styr du majoriteten av den totala skoförsäljningen och kan därför bestämma att inte ta in det konsumenten behöver eller som främjar konsumentens vilja utan enbart det som gynnar dig bäst ekonomiskt. Det är lite det Apple gör just nu.

Fördelen i detta är att det var i US som Apple vann över Epic primärt kring att de inte får tillgång till deras Developer Tools. EU står inte under dessa regler, så ska bli intressant att se hur EU kommer agera på detta.

Jag har Apple och har alltid tyckt om dem. Men tycker att de skapar otroligt mycket bad-will just nu mot konsumenterna som har deras produkter och i de val som de gör. Förstår helt varför de stängde ute Epic första gången, tydligt att Epic bröt mot reglerna. Men nu tycker jag Apple tar det lite väl långt och onödigt som jag ser snarare skadar deras egna varumärke.

Skrivet av Slashgibber:

Nej, då du bör kunna ladda ner appar utanför butiken och installera, även appbutiker. Tänk om Microsoft en dag beslutade att du inte fick ladda ner programvaror utanför Microsoft store i Windows, hade du accepterat det?

Förstår vad ni menar och håller med er båda. Tycker bara att det är tråkigt att vi måste tvinga företag för att uppnå rättvisa förhållanden för konsumenterna. Hade hellre önskat att konsumenterna insåg hur fruktansvärt Apple beter sig och bytt till t.ex. Android, men förstår att det nu har gått för långt och folk är för insnöade i den världen för att ändra kurs.

Så jag håller med er att något borde ändras, men bara beklagligt att det måste ske på ett så frihetsberövande sätt.

Testpilot
Skrivet av Piigge:

Förstår vad ni menar och håller med er båda. Tycker bara att det är tråkigt att vi måste tvinga företag för att uppnå rättvisa förhållanden för konsumenterna. Hade hellre önskat att konsumenterna insåg hur fruktansvärt Apple beter sig och bytt till t.ex. Android, men förstår att det nu har gått för långt och folk är för insnöade i den världen för att ändra kurs.

Så jag håller med er att något borde ändras, men bara beklagligt att det måste ske på ett så frihetsberövande sätt.

Att frihetsberöva företag är tyvärr ett nödvändigt ont, i alla fall så länge ett företags primära existensberättigande är att maximera vinst utan att bygga på samhällsfrämjande och moraliska värdegrunder. Ett företag bryr sig inte om kemikalie X är cancerframkallande, så länge det är billigare än alternativ Y och genererar mer vinst för aktieägare eller andra innehavare – en bitter sanning i sammanhanget.

För att tydliggöra en sak;
Jag säger inte att företag ska vara totalitärt styrda med överförmyndandeskap, däremot vurmar jag för reglering där det behövs. Vilket tyvärr verkar bli ett ökande behov vid varje hörn i dagsläget. Männskoliv, arbetsförhållande och långsiktig avkastning med hänsyn för både miljö och konsument är som bäst ett avrundningsfel i många företags ögon. Man tänker inte långsiktigt, utan kvartals och årsredovisningar dominerar fältet.

Nu ska jag inte bli för djupgående kring företagspolitik och filosofi, men ser det inte mer än rätt att statliga entiteter kliver in och gör rätt för folket när företagen inte kan självreglera för konsumentens bästa


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Testpilot
Skrivet av Slashgibber:

[...] Tänk om Microsoft en dag beslutade att du inte fick ladda ner programvaror utanför Microsoft store i Windows, hade du accepterat det?

Just denna bit är en stor anledning varför Valve satsar såpass hårt på SteamOS, Proton och i förlängning Linux. Det har egentligen väldigt lite att göra med någon form av kärlek för Linus Torvalds och open-source, utan mer av just det du nämner; "vad händer om Microsoft en dag bestämmer sig för att göra "en Apple" och forcerar alla installationer att gå genom Microsoft Store?"

Man lägger grundarbetet redan idag för att slippa besvara den frågan framöver, när det kanske är försent. Den stora fördelen med att Valve (och till viss mån AMD) redan nu jobbar proaktivt för att ta fram alternativ, det är att Microsoft förhoppningsvis aldrig kommer till den punkten, av ren rädsla att tappa kunder till ett etablerat alternativ.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Att frihetsberöva företag är tyvärr ett nödvändigt ont, i alla fall så länge ett företags primära existensberättigande är att maximera vinst utan att bygga på samhällsfrämjande och moraliska värdegrunder. Ett företag bryr sig inte om kemikalie X är cancerframkallande, så länge det är billigare än alternativ Y och genererar mer vinst för aktieägare eller andra innehavare – en bitter sanning i sammanhanget.

För att tydliggöra en sak;
Jag säger inte att företag ska vara totalitärt styrda med överförmyndandeskap, däremot vurmar jag för reglering där det behövs. Vilket tyvärr verkar bli ett ökande behov vid varje hörn i dagsläget. Männskoliv, arbetsförhållande och långsiktig avkastning med hänsyn för både miljö och konsument är som bäst ett avrundningsfel i många företags ögon. Man tänker inte långsiktigt, utan kvartals och årsredovisningar dominerar fältet.

Nu ska jag inte bli för djupgående kring företagspolitik och filosofi, men ser det inte mer än rätt att statliga entiteter kliver in och gör rätt för folket när företagen inte kan självreglera för konsumentens bästa

Håller helt och hållet med. Det är nog bara en dröm jag har att marknaden ska reglera sig själv genom att konsumenter väljer bort dåliga företag. Men sanningen är nog mer att folk är lata och bara bryr sig om sig själva och sina nära och kära. Därför väljer de pris före moral och tillåter företag att göra hemska saker.

Drömmen skulle vara att regeringar inte behövde ingripa för att elaka företag skulle bli utkonkurrerade av sådana som betedde sig. Men som sagt, det är bara en dröm. Folk har varken tid, pengar eller lust att bry sig om sånt, inklusive mig.

Epic bryter gång på gång reglerna och sen gråter dom ut. Även Google har stängt av dom för samma sak.

Ironiskt med hur folk lyfter fram Microsoft och andra företag som the good guys. Snacka om att man vrider bilden tills den passar ens skeva syn.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Epic bryter gång på gång reglerna och sen gråter dom ut. Även Google har stängt av dom för samma sak.

Ironiskt med hur folk lyfter fram Microsoft och andra företag som the good guys. Snacka om att man vrider bilden tills den passar ens skeva syn.

Vet inte riktigt hur Epic brutit mot reglerna denna gången? Kritisera ett företag känns inte som motivering nog att stänga ute dem helt och är inte alls kopplat till senaste rättegången i US då denna inte gäller inom EU då Epic Games Sweden AB är baserat inom EU. Det är ju inte så ovanligt att Apple kritiserar andra företag, t.ex senast Spotify. Bara i det fallet att Apple är safe då de äger sitt ekosystem och kan ju göra detta utan problem, men tvärtom så blir det känsligt visar dem nu. Känns som Apple är de som är lite väl känsliga mot kritik just nu och nästan som att skicka ett meddelande till andra utvecklare att "kritiserar ni oss så stänger vi ute er". Lite skrämseltaktik mot andra utvecklare. Som jag skrev tidigare, just nu känns det som att Apple förstör sitt varumärke lite väl onödigt mycket.

Jag har Apple själv och alltid tyckt om Apple. Men det senaste har jag varit både förvånad över hur de agerat men även kommit in på banorna; är detta ett bra företag eller bör jag se över möjliga produkter som inte är ägda av Apple?


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Skrivet av Albrion:

Vet inte riktigt hur Epic brutit mot reglerna denna gången? Kritisera ett företag känns inte som motivering nog att stänga ute dem helt och är inte alls kopplat till senaste rättegången i US då denna inte gäller inom EU då Epic Games Sweden AB är baserat inom EU. Det är ju inte så ovanligt att Apple kritiserar andra företag, t.ex senast Spotify. Bara i det fallet att Apple är safe då de äger sitt ekosystem och kan ju göra detta utan problem, men tvärtom så blir det känsligt visar dem nu. Känns som Apple är de som är lite väl känsliga mot kritik just nu och nästan som att skicka ett meddelande till andra utvecklare att "kritiserar ni oss så stänger vi ute er". Lite skrämseltaktik mot andra utvecklare. Som jag skrev tidigare, just nu känns det som att Apple förstör sitt varumärke lite väl onödigt mycket.

Jag har Apple själv och alltid tyckt om Apple. Men det senaste har jag varit både förvånad över hur de agerat men även kommit in på banorna; är detta ett bra företag eller bör jag se över möjliga produkter som inte är ägda av Apple?

"Epic's egregious breach of its contractual obligations to Apple led courts to determine that Apple has the right to terminate "any or all of Epic Games' wholly owned subsidiaries, affiliates, and/or other entities under Epic Games' control at any time and at Apple's sole discretion." In light of Epic's past and ongoing behavior, Apple chose to exercise that right."

Gen
Medlem

Två av de mest rôtna företagen i min bok - hoppas att de stämmer varandra i all oändlighet

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

"Epic's egregious breach of its contractual obligations to Apple led courts to determine that Apple has the right to terminate "any or all of Epic Games' wholly owned subsidiaries, affiliates, and/or other entities under Epic Games' control at any time and at Apple's sole discretion." In light of Epic's past and ongoing behavior, Apple chose to exercise that right."

Detta är väl utifrån domen som var i US? Det Apple gjorde nu var att ta bort licensen för Epic Games Sweden AB, vilket direkt går via EU-lagarna då bolaget är placerat i Sverige som ska sköta Epic Game Store Mobile. Därför det blir intressant att se hur EU reagerar. För tror vi behöver se skillnad på vad US tagit för dom och vad EU faktiskt kan bestämma i detta fall för bolag placerade inom EU.

Dessutom hänvisar dem till past och ongoing. Vad de gjort förr vet vi och de blev borttagna av helt rätt villkor för att bryta mot reglerna, men det som de gjort nu är att kritisera vilket inte i sig är något fel (sånt sker konstant och det gör Apple själva också). De två sakerna får vi se som två helt olika saker. Att ge licens, för att sedan ta bort den från Epic Games Sweden AB pga. kritik men inte kringgår något system som kan vara skadligt för användarna, tror jag inte EU kommer se positivt för Apple. Tror faktiskt Apple kommer åka dit rätt rejält på detta faktiskt, men kommer bli långdraget. Men flera jurister som imorse gick ut med att Apple verkar göra det enkelt för EU-domstolen i detta fall och i hur de skrivit mailen (framför allt detta med past and ongoing som påvisar två olika saker men att indragen licens handlar om ongoing, alltså kritik), om EU nu kommer gå in och undersöka.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej, då du bör kunna ladda ner appar utanför butiken och installera, även appbutiker. Tänk om Microsoft en dag beslutade att du inte fick ladda ner programvaror utanför Microsoft store i Windows, hade du accepterat det?

Som på Xbox då? Folk verkar helt ok med det i kontexten av ett slutet system.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Det lilla trollet i mig som vill ha frihet över allt tycker lite att Epic är bebisar i detta. Det borde vara helt upp till Apple vad de vill och inte vill ha på sin plattform. Det känns lite som att man öppnar en butik och sedan kommer regeringen in och säger att man måste sälja X produkt även fast jag inte vill. Det är väl upp till mig vad jag vill ha i butiken.

Förstår att det behövs lagar för att se till att saker och ting inte går ur styr, men fundamentalt så bör ett privat företag få åtminstonde ta beslut av vilka produkter man säljer då detta är ganska grundläggande för ett företag.

p.s jag är inte ett fan av Apple

gäller friheten bara för företagen själva? Och inte för kunderna som kanske vill ha friheten att välja appbutik själva på sina telefoner?:)

Medlem

Sjukt att Apple fått lov att vara den enda förinstallerade webbläsaren på iOS och iPadOS i så många år medan Windows fick så mycket skit för att Internet Explorer och Edge gjort exakt samma sak.

Medlem
Skrivet av kennyg123:

gäller friheten bara för företagen själva? Och inte för kunderna som kanske vill ha friheten att välja appbutik själva på sina telefoner?:)

Dom får ju välja, om dom vill ha andra appbutiker så ska dom undvika apple.

Ingen tvingar folk att använda apple produkter.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Som på Xbox då? Folk verkar helt ok med det i kontexten av ett slutet system.

Den dagen när Xbox och Playstation börjar närma sig till att ha samma breda användning som en PC och en smartphone så kommer du ha en poäng.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Som på Xbox då? Folk verkar helt ok med det i kontexten av ett slutet system.

Skrivet av Slashgibber:

Den dagen när Xbox och Playstation börjar närma sig till att ha samma breda användning som en PC och en smartphone så kommer du ha en poäng.

Finns ju även mycket större konkurrens där eftersom du kan köpa majoriteten av spelen på vilken plattform du vill där ingen är i direkt monopol ställning. First party spel behöver såklart av förklarliga skäl inte finnas på andra plattformar.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Dom får ju välja, om dom vill ha andra appbutiker så ska dom undvika apple.

Ingen tvingar folk att använda apple produkter.

EU håller inte med dig därför det skapade den ny gatekeeper lagen, och Apple lyder under det och därför har ju EU redan startat en utredning över detta emot Apple som Apple kommer att förlora och få betala rejält för.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jag hade varit helt med dig, om det inte vore för att Apple blockerar andra app stores.

Har du sett en Coop monter inne på ICA någon gång, eller Lidl stå och sälja Knödel i ett hörn inne på Willys? Undrar varför. Det är inte så att jag tycker om det, men jag har svårt att säga att Apple gör något de inte har rätt att göra. De har ju inte bara skapat mjukvaran (jo, jag har sett en del som vill jämföra dem med Steam eller Epic), de har även skapat hårdvaran och hela ekosystemet, och i det så är det faktiskt ok att de får ha sina egna regler.
Det är som bekant ingen som tvingar någon att tjäna pengar i deras ekosystem.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej, då du bör kunna ladda ner appar utanför butiken och installera, även appbutiker. Tänk om Microsoft en dag beslutade att du inte fick ladda ner programvaror utanför Microsoft store i Windows, hade du accepterat det?

Skillnaden är då att Microsoft inte heller uppfann hårdvara, utan operativsystemet. Att nu i efterhand börja ta betalt för någonting som har blivit ett näst intill dominerande varumärke genom att börja ringa in territorier skulle leda till en total outrage, och om de på något sätt skulle få stöd för sådan typ av utpressning mot alla Windows-användare så skulle konsument tappet antagligen driva dem i konkurs med tanke på aktiekursens totalhaveri.
Killgissar lite på slutet, men du förstår nog min poäng.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Förstår vad ni menar och håller med er båda. Tycker bara att det är tråkigt att vi måste tvinga företag för att uppnå rättvisa förhållanden för konsumenterna. Hade hellre önskat att konsumenterna insåg hur fruktansvärt Apple beter sig och bytt till t.ex. Android, men förstår att det nu har gått för långt och folk är för insnöade i den världen för att ändra kurs.

Så jag håller med er att något borde ändras, men bara beklagligt att det måste ske på ett så frihetsberövande sätt.

Jag gillar hur du tänker, och jag hade gärna kört en Android mellan iPhone-modellerna ifall de inte spottar på integriteten på ett sätt som Apple inte ens är i närheten av.

12
Skriv svar