A Plague Tale: Requiem - Hjärtskärande syskonkärlek i pestens tid

Medlem
A Plague Tale: Requiem - Hjärtskärande syskonkärlek i pestens tid

I den mörkaste av tider reser en bror och syster genom en ruttnande värld i hopp om en ljusare värld. Förbered näsdukarna för dom behöver man här.

Mänskligheten har alltid varit ett stort mysterium när det gäller känslor. Hur långt är man villig att gå för att agera på dom? Vart går gränsen för hur mycket man kan offra eller genomlida för att uppnå sann inre frid och vad kan framtiden innebära för den som vill ha det? Den frågan ställde jag mig när jag nyligen spelade klart denna underbart sorgliga saga om två syskon som vill varandra väl över allt annat medans onda krafter försöker skilja dom åt. Välkommen till Plague Tale: Requiem.

Alla som tidigare spelat Innocence har redan fått bekanta sig med syskonen Amicia och Hugo som upptäckte att den sistnämnde har en mörk och ondskefull sjukdom som satte igång den svarta pesten, samt att enorma svärmar av råttor började bryta upp sig från jordens mörkaste hålor. Nu några månader senare så dyker råttorna upp igen vilket får Amicia och Hugo att ge sig ut på en världsomspännande resa för att hitta en bot på Hugos sjukdom samt kanske lösningen/svaret på denna ruttna och sjuka mardröm.

Bandet mellan dessa två är otroligt välskrivet.

Medeltida Frankrike har aldrig sett bättre ut.

Det första spelet när det kommer till det grafiska har inte åldrats väl och det kan man egentligen inte klaga på med tanke på att Innocence var Asobos första stora AAA-titel någonsin. Men däremot inte sagt att dom lyckades rejält bra med att skapa ett medeltidens Frankrike som bara inte såg dystert ut men också makabert vackert, trots alla horder av råttor som slafsar i sig allt dom lyckas komma åt. I Requiem är det inget undantag. Och här har Asobo verkligen släppt loss med grafiken. Faktum är att detta är nog en av de snyggaste spelen du faktiskt kan få tag på. Miljöerna är så slående verklighetstrogna att jag helt enkelt blir förtrollad av denna värld. Atmosfären, alla byggnader, skogar, ängar m.m får mig att stundtals vilja kliva in i denna vackra saga. Amicia och Hugo, råttorna, soldaterna ser otroligt mycket bättre ut här än i föregångaren.

Råttorna som är spelets konstanta hot är också mycket dödligare än vad dom var tidigare. Förr kunde du få stöta på ett hundratals. Men här utsätts jag för enorma stormvågor av dom. Deras närvaro känns hela tiden, även om dem inte syns konstant, vilket gav som en nervpirrande kilning längs ryggen. Usch, säger jag bara. Men på ett bra sätt.

Ett fint ögonblick som varar dock inte länge.

Karaktärer med hjärta. En berättelse som griper om en hårt. Musik som går berör.

Hur man hanterar karaktärsutveckling, deras inre konflikter samt besluten dom tar som påverkar historiens gång är något som jag prioriterar högt i ett berättelsedrivet spel. Innocence fick mig att bry mig om syskonens öde. Men Requiem får mig att älska dom båda två. Deras relation känns så otroligt mänskligt att jag blir fulltständigt uppslukad av hur dom kivas, leker, busar med varandra. Men också hur deras kärlek till varandra tar dom genom faror och ondskefulla hemskheter som helvetet själv har spottat ut. Men nya ansikten vävs in i berättelsen som gör upplevelsen otroligt mycket bättre. Bland dom finns piratkaptenen Sophia och riddaren Arnaud vars vuxna sätt att se världen på kontrar Amicia och Hugos naiva beslutsamhet på ett sånt välskrivet och naturligt sätt.

Soundtracket finns inte mycket att säga om här. Förutom att det är slående fantastiskt. Bara att komma in till huvudmenyn med ledmotivet i bakgrunden känns som om jag blir inbjuden till att uppleva en något vacker men ändå jättetragisk berättelse.

Det finns inga allt för stora twister i berättelsen men alla chockstunder och emotionella bitar lämnar ingen oberörd, dock så kan det kännas lite smått irriterande vid stressiga moment när Amicia jämt talar högt om hur hon måste hinna rädda lillebrorsan, men det är en liten nitpick man lätt kommer över när det är så mycket mer i storyn än bara det. Det är också rätt linjär story som tar dig från punkt A till B, vilket kan upplevas som en riktig utsuckning, men jag är alltför uppslukad av det som händer framför mig att jag nästan inte ens märker det. Jag tänker inte spoila något för den som inte spelat, men jag kan svära på heder och samvete att du kommer känna som om någon hackat lök i närheten, för de sista timmarna av spelet knäckte mig verkligen. Detta är så nära Last of Us-mått som man kan komma.

En resa som denna är verkligen värd att uppleva.

Minuskontot och sammanfattning.

Spelet kommer inte utan brister. Action-scenerna samt alla stealth-uppdrag kan kännas en aning märkliga. Amicia är fortfarande en krigare som helst håller sig på distans, men det är inte lätt att försvara sig när spelet stänger in en i forcerade arenor med framvällande vågor av fiendesoldater. Visserligen kan du sakta ner dom, men bara det kräver mycket mängd av alla resurser som man får samla på sig genom spelets gång för att kunna brygga ihop olika alkemist-vapen. Det är först när man låser upp armborsten och eldbomberna som gör striderna markant lite bättre, men bara lite. Det grafiska kan också påverka upplevelsen i små stunder när fiender inte märker dina allierade trots att dom står mitt framför dom. Vissa miljöer klipper in i några karaktärer då och då men dessa stunder är väldigt få.

Att sammanfatta kort så är Plague Tale: Requiem en sådan fin titel som jag inte vill att någon ska missa. För i denna uppföljare har du inget att förlora. Det kommer inte kännas som om din tid slösas bort för ingenting. För här finns en stark berättelse som kommer hålla tag om dig från början till slutet. En enorm uppgradering från föregångaren med enstaka negativa delar, men inget som borde hålla dig tillbaka från att testa detta. Det här är en saga värt att upplevas.

A Plague Tale: Requiem
4
Mycket bra
+
Soundtracket är fyllt av bangers
+
Berättelsen. Oj, sicken berättelse
+
Karaktärer med hjärta och själ
+
Ja, jag grät
+
Otroligt vackra miljöer
-
Enstaka grafiska fel
-
Lite för linjärt då och då
-
Actionscenerna håller inte måttet, men det spelar ingen roll i en berättelse som handlar om mer än bara det
Det här betyder betygen på FZ
Redaktör

Snygg recension, stort tack!


signatur
Medlem

Spelade inte klart första spelet. Ändå värt att köra requiem?

Redaktör
Ponny

Älsk på det här spelet. Älsk på recensionen. Tack! 🤗


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bra recension! Har inte spelat spelet men ser fram emot att göra det någon gång då jag gillade första spelet.

För övrigt så får man en stor rabatt på detta spel om man köper denna Humble Bundle.
https://www.humblebundle.com/games/humble-heroines-action-adv...

Medlem
Skrivet av Stripe:

Spelade inte klart första spelet. Ändå värt att köra requiem?

För bästa möjliga upplevelse så rekommenderar jag att köra genom första spelet

Testpilot

Kan varmt rekommendera spelet jag med. Det som störde mig mest är sparsystemet som sparar vid vissa punkter då man passerar dörrar/passager. Hela spelet uppmuntrar dig att utforska för att hitta hemliga gömmor av material till uppgradering av dina vapen.

Så för mig hände det flera gånger jag passerade en dörr när jag utforskade men kunde inte gå tillbaka. Fail!

Medlem

Ett av de bästa spelen som existerar där ute. Helt klart top 5 någonsin.

It's not a lake, it's an ocean

Fin recension!

Jag gillar det också, även om jag tycker att det var en lite väl försiktig uppföljare (av typen lite mer av samma).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Stripe:

Spelade inte klart första spelet. Ändå värt att köra requiem?

Det tycker jag nog. Lite beroende på hur stor vikt du lägger vid storyn, men spelet står ganska väl på egna ben. Det är, i mina ögon, mer av allt som det första spelet erbjöd.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kan bara hålla med! Tycker man kan spela denna före första spelet eftersom det ändå är en prequel. Skulle även kunna tänka mig att spela typ halva första sen hoppa in i denna som en sidoberättelse.

Medlem

Bra skrivet, håller med om det mesta. Ett spel man bör spela. Bara nitpicking: "actionscenerna håller inte måttet, men det spelar ingen roll.." Klart det spelar en viss roll annars skulle du inte nämnt det?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Bra skrivet, håller med i det mesta!

Gillade både första och detta.

Medlem
Skrivet av trancenote:

Kan bara hålla med! Tycker man kan spela denna före första spelet eftersom det ändå är en prequel. Skulle även kunna tänka mig att spela typ halva första sen hoppa in i denna som en sidoberättelse.

Va? Sidoberättelse?


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Va? Sidoberättelse?

Jag är ingen regissör men typ som FFVII Rebirth som börjar med att berätta det som utspelas i Crisis Core. Det är en bit in i VII. Så tänk dig att klippa in denna "mitt" i första som en tillbakablick

Medlem
Skrivet av trancenote:

Kan bara hålla med! Tycker man kan spela denna före första spelet eftersom det ändå är en prequel. Skulle även kunna tänka mig att spela typ halva första sen hoppa in i denna som en sidoberättelse.

Jag förstår inte heller vad ni menar. Spelet är ingen prequel alls för det fortsätter berättandet direkt efter första spelet i en helt naturlig tidslinje. Det finns inget hoppande i tid i spelet alls. Vill man ha hela berättelsen i sin ordning behöver man spela ettan först.

Medlem
Skrivet av NLLY:

Jag förstår inte heller vad ni menar. Spelet är ingen prequel alls för det fortsätter berättandet direkt efter första spelet i en helt naturlig tidslinje. Det finns inget hoppande i tid i spelet alls. Vill man ha hela berättelsen i sin ordning behöver man spela ettan först.

Men vad sjukt, ni har helt rätt. Jag fattade det som att det var en prequel av någon anledning och jag köpte det rakt av.

Medlem

Jag spelade nyligen igenom allt och det var mitt sämsta köp på länge. Snyggt spel men mycket huvudvärk! Spelet känns väldigt barnsligt. Ansiktsuttrycken är stela och speglar inte deras känslor. Konstant gnälliga och dramatiska skitungar. Hugo kan dra åt H....!

**Spoiler: Springa runt på långa små-uppdrag, först efter Mister Vaudin som tros kunna bota pojken, som han förstås inte klarar av för att sen kräva att springa på ett ytterligare uppdrag efter en ört "Nightshade" som ska stilla och lugna Hugos symptom tillfälligt.

100% linjärt, med undantaget för alternativa vägar som enbart leder till collector grejer som inte ger nånting till storyn och är ointressanta förutom små detaljer om vissa örter du kan hitta och läsa lite om. Egentligen bara onödigt achievement innehåll.

Crossbow är kul!

Rekommenderar inte köp! Jag hade inte slösat min tid, även om spelet var gratis.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Morricone:

Jag spelade nyligen igenom allt och det var mitt sämsta köp på länge. Snyggt spel men mycket huvudvärk! Spelet känns väldigt barnsligt. Ansiktsuttrycken är stela och speglar inte deras känslor. Konstant gnälliga och dramatiska skitungar. Hugo kan dra åt H....!

Jag tycker tvärtom att de fångar väldigt väl hur ett barn är och beter sig. Inte minst i det första spelet. Sedan blir Hugo mer härdad av sina upplevelser.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag tycker tvärtom att de fångar väldigt väl hur ett barn är och beter sig. Inte minst i det första spelet. Sedan blir Hugo mer härdad av sina upplevelser.

Även när han slukar soldater med hjälp av råttorna? 😉 Skämt o sido, jag förstår vad du menar. För mycket skrik och dramatik som ger huvudvärk än medkänsla. Spelet borde vara för vuxna, inte barn.


signatur

The Cold is my teacher! ❄

1
Skriv svar