Skapa läslust med Zelda

Skapa läslust med Zelda

"Jag behöver inte kunna läsa", sa Sonen.

"Jo, det behöver du. Det kan vara bra ibland", svarade jag.

"Näe."

"Joeh."

Och så vidare.

Det kan ibland vara svårt att motivera barnen att lära sig vissa viktiga saker, typ läsa.

Så, vad göra?

Jo, då en av mina grabbar spelar mycket Zelda: Ocarina of Time (men fastnar ofta) så kom jag på en idé. Grävde fram en gammal spelguide på svenska om Zelda 64 nånstans ur gömmorna, och det fick fart på läsandet! Plötsligt är det viktigt (och framförallt kul) med läsning, åtminstone när det handlar om vart man kan hitta nästa hjärtbit eller hur man tar sig till skogstemplet.

Ibland får man ta till lite okonventionella lösningar för att nåt dit man vill. Det är bättre att börja någonstans än att inte börja alls.

Medlem

Kul! Älskade att läsa speltidningar och guider när man var mindre och internet inte lika enkelt att komma åt, så själva läsningen fick man ju på köpet vilket bara var ett plus så här många år senare samt att mycket var på engelska så den fick man också öva på då.

Skrivet av Sur Apan:

Kul! Älskade att läsa speltidningar och guider när man var mindre och internet inte lika enkelt att komma åt så själva läsningen fick man ju på köpet vilket bara var ett plus så här många år senare samt att mycket var på engelska så den fick man också öva på då.

Ja, jo, mycket läsning blev det ju i form av speltidningar och sånt! Jag var en unge som snöade in på fantasy/LoTR och D&D redan i mellanstadieåldern och lärde mig i princip engelska genom att tröska igenom Baldur's Gate/Planescape: Torment m fl med hjälp av ett ordlexikon. Blev en jävla massa högtravande fantasy-engelska... Sen att man pratade som att man var Gandalfs okända son eller nåt på engelsklektionen var väl en sidoeffekt av det hela.

1
Skriv svar