Staten Israel rätt eller fel?

Medlem
Skrivet av Diodd:

Jag har varit inne på Folkpartiets sida och läst lite om deras mål och värderingar. Cecilia Wikström, riksdagsledamots värderingar för att vara mer exakt. Jag kom då över en mängd debattartiklar några med namnen: "Extremvänstern ett hot mot judar", "Antirasister hotar judar i Sverige", "Kartlägg radikala islamister", "Vi får inte blunda för terrorismen" och "Stoppa terrorm mot Israel".
I det sist nämnda inlägget hittar man b.l.a texten:

"För att det ska bli möjligt måste terrorn och hetsen på israeler och judar, i media, skolor och moskéer bekämpas kraftfullt från den palestinska myndighetens ledning".

Hon nämnar även ord som antisemitism och redovisar attacker mot judar i och utanför Sverige. Dock så nämnar hon aldrig ordet sionism eller ger ett exempel på kränkning av muslimer i Sverige. Inte ett anda av hennes debattinlägg har en rubrik som inte är pro Israel och hennes inlägg är nästan genomgående pro Israel. Då och då finns det korta notiser om palestina, men endast i tillrättavisande syfte då hon har fått kritik för att vara partisk.
Oavsett vad hennes vinklade debattartikar säger så talar rubrikerna sitt tydliga språk. Många ser Sverige som ett politiskt korrekt samhälle (sett mot omvärlden). Många är inte insatta i frågan och genom att läsa enbart hennes artiklar får man en felaktig bild av det hela.
Det finns ingen debattartikel som visar förföljelsen av att vara muslim i en värld där de flesta bär på fördomen muslim = terrorist. Varför? Det är ju något som är om än vanligare än förföljelsen av judar idag. Antisemitism är väl igenkännt medans sionismen inte har fått stå i det större rampljuset en enda gång så att en vanlig svensson kan ha fått ta del av de olika begreppen.
På något sätt så verkar det som att om man skulle upplysa folket om detta ord så skulle det ta alltför mycket plats och lämna folket åt att göra egna bedömmningar. Det vill vi ju inte. Den formen av demokrati är vi inte intresserade av.
Bara för att du är jude betyder det inte att du är sionist. Bara för att du är muslim betyder det inte att du är terririst. Men varför utelämna sionismen då det faktiskt finns anhängare av den världen över och då staten Israel är en viktig del i den plan den går efter.

Folkpartiet må inte vara ett av de största partierna i Sverige. Men de har fortfarande anhängare och ideologier som sprids vidare. Jag som medborgare hade gärna sett en redovisning av situationen från mer än ett håll. Eller varför inte kalla det en mer upplyst syn.

Vad säger ni?

http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/PersonalPage____483.asp...

Håller med. Hon blundar helt och hållet för Israels så uppenbara brott, hur kan man intressera sej för bara en sida av ett problem? Måste vara nån sorts extrem Israel-vän. Det går inte att anklaga bara den ena sidan för allt våld som pågår i Palestina/Israel.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Citat:

Det finns ingen debattartikel som visar förföljelsen av att vara muslim i en värld där de flesta bär på fördomen muslim = terrorist. Varför?

Fast bara för att hon intresserat sig för palestina/israel förpliktigar väl inte att hon måste kvotera in andra konflikter, religioner osv?

Detta är sant. Dock är hon politiker och uppmärksammar medvetet enbart en sidas version i frågan. Och det jag framförallt ifrågasätter är de starkt pro Israeliska rubrikerna då en stor del av befolkningen enbart läser rubriker i dagstidningar osv. Rubriker är alltid vinklade och beror ofta på vart själva tidningen har sin ståndpunkt i grund och botten. Detta kanske du har märkt om du någon gång även läst ledarsidan i en svensk dagstidning.
Det är samma sak här då det trots allt är ett politiskt parti i Sverige som väljer att enbart koncentrera sig på den ena parten. Hade hon däremot haft ett mer varierande artikelutbud sett från båda sidor hade jag gärna vart en trogen besökare. Detta hade säkerligen bidragit till att fler vågat sig dit för att få en verklig bild kring det hela. Hade hon verkligen varit intresserad av att verka mot våldet som förs mot svenskar oavsett bakgrund borde man också ta upp det största problemet just nu, främligsfientligheten mot de mot utländskbakgrund ( och inte enbart judar).

Jag har skickat iväg ett mejl till henne. Får se om hon svarar. Tyckte att det vore intressant att se vad man kan tänkas få för svar

Inaktiv

"För att det ska bli möjligt måste terrorn och hetsen på israeler och judar, i media, skolor och moskéer bekämpas kraftfullt från den palestinska myndighetens ledning".

Jag insåg just hur fördummande denna text jag lånade från Cecilia Wikström på folkpartiets sida är. Den palestinska myndighetens ledning? wtf? Det existerar ingen palestinsk myndighet längre. Hur kan hon ha missat det? Väldigt konstigt påstående.

Medlem

Från en utomstående betraktare:
Varför är ni så intresserade Cecilia Wikströms åsikter? Inget eget att komma med?


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

Det handlar inte enbart om Cecilia Wikström utan om att ett politiskt parti som har inflytade sprider partiska åsikter om ett ämne få har kännedom om. De som läser tar då ofta till sig (inte alltid) det som står på dessa sidor som en skriven sanning. Att det är enbart där problemet ligger.
Det är en sak om en privatperson för sina åsikter ut till allämänheten och är partisk, men en helt annan om ett politiskt parti gör detta . De är trots allt representanter för den svenska befolkningen.

Inaktiv

Jag tänkte skapa ett litet sidospår i denna tråden. Nämligen USAs roll i Israel/Palestina frågan.

Varje år skänker USA Israel 3 miljarder dollar i bidrag till "kampen mot terrorismen". Då har man bara räknat med den officiella siffran och inte räknat med lån som USA tidigare har gett ut. Dock saknas uppgifter på hur mycket de har uppgått till så det vågar jag inte spekulera i ytterligare.

Sommaren 2006 anföll Israel Libanon. Trots detta har pengarna från USA fortsatt att strömma in i Israel. Är detta verkligen försvarbart om man ska lita på den "anti terror kampanjen" som USA driver idag? Det låter skrämmande likt statsfinansierad terrorism.
För att ge ut den summan borde man ha betydligt större krav på den Israeliska regeringen?
Eftersom USA läcker pengar som de kunde ha lagt på utblidning och upprustning utav vården (som de är i så desperat behov utav )så borde de ha väldigt starka riktlinjer på hur pengarna ska användas. Fredsprocesser och möten mellan palestinier och israeler borde vara prio nr 1 i frågan. Att istället för att vara fokuserade på kriget, lägga det fokuset på mänskliga rättigheter och en hållbar lösning som båda sidorna tar sig mer tid till att diskutera. Att man pratar om hur man i praktiken skulle kunna genomföra en demokrakti (lika rättigheter för alla ) steg för steg. De ockuperade områdena förstår jag är problematiska. Men varför inte börja i den andra änden, det övriga Israel. Där skulle man kunna ändra villkoren för de palestinska medborgarna (israelaraberna som de kallas) så att de också har rätt till samma jobb, bidrag, sjukvård och skolgång, för att inte tala om el och rinnande vatten som många i de "ej erkända" städerna saknar. Och även att man gav tillbaka landområden man stulit. Om staten Israel visar att man bryr sig om och är intresserad av lika rättigheter för alla inom Israel så kanske de kan få folket att tycka att de faktiskt verkar för en lösning.

Tycker ni att USA gör rätt/ fel?

Medlem
Skrivet av Diodd:

Det handlar inte enbart om Cecilia Wikström utan om att ett politiskt parti som har inflytade sprider partiska åsikter om ett ämne få har kännedom om. De som läser tar då ofta till sig (inte alltid) det som står på dessa sidor som en skriven sanning. Att det är enbart där problemet ligger.
Det är en sak om en privatperson för sina åsikter ut till allämänheten och är partisk, men en helt annan om ett politiskt parti gör detta . De är trots allt representanter för den svenska befolkningen.

Och? Alla partier brukare skriva debattartiklar, bloggar, info på sina hemsidor etc. Det är inget konstigt med det.
Att jag inte håller med henne är en annan sak.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Och? Alla partier brukare skriva debattartiklar, bloggar, info på sina hemsidor etc. Det är inget konstigt med det.
Att jag inte håller med henne är en annan sak.

Ja och det får dom göra. Det behöver inte betyda att allt de säger är riktigt eller ens verklighetsförankrat. Jag ifrågasätter inte hennes rätt att skriva utan innehållet i hennes artiklar. JAG personligen tycker det är konstigt. Jag kräver inte att du håller med mig, även om du gör det. Men hennes artiklar känns favoriserande för en folkgrupp som hon verkar ha riktat in sig på. Och i ett land där media har mycket makt skrämmer det mig att hon når ut till många med sina uttalanden. I övrigt tyckte jag mer att det var intressant att komma över artiklarna eftersom hon sitter med i Kulturutskottet och jag sökte efter information om det och råkade kommer över detta.

Den enkla ekvationen är. Jag betalar hennes lön. Jag håller inte med henne. Jag utnyttjar min yttrandefrihet;)
Den är ju trots allt gratis!

Medlem

Word!:)


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Vila i frid

Vill påminna om att vi inte tillåter rasistiska/nazistiska inlägg i forumet.

Se till att tråden håller hög kvalitet i framtiden.

Inlägg borttagna.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Inaktiv

Det är inte bra för karriären att kritisera israel, se vad som hände med anna Lindh.

Medlem
Skrivet av Cataclysm:

Det är inte bra för karriären att kritisera israel, se vad som hände med anna Lindh.

... så att höja upp israel till skyarna borde boosta ens karriär då?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av Cataclysm:

Det är inte bra för karriären att kritisera israel, se vad som hände med anna Lindh.

... så att höja upp israel till skyarna borde boosta ens karriär då?

Absolut och det kan lyfta upp bankkontot också.

Inaktiv

Israel har all rätt att göra vad dom vill. Så länge ingen annan stoppar dom så har de all rätt i världen att stampa på palestinier hela dagarna i ända.

Medlem
Skrivet av the_maxx:

Vill påminna om att vi inte tillåter rasistiska/nazistiska inlägg i forumet.

Se till att tråden håller hög kvalitet i framtiden.

Inlägg borttagna.

Oj konstigt, då måste jag missat dom inläggen. Vad jag vet så har ingen här vart rasistisk/nazistisk. Men du sköter ditt jobb antar jag:P


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Cataclysm:

Det är inte bra för karriären att kritisera israel, se vad som hände med anna Lindh.

Just det ja, Anna lindh var ganska emot USA's och Israels handlingar. En vecka efter någon stark uttalande mot USA's krig i Irak så blev hon mördad.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av dosman:

Israel har all rätt att göra vad dom vill. Så länge ingen annan stoppar dom så har de all rätt i världen att stampa på palestinier hela dagarna i ända.

Yepp verka så, om ingen står imellan dem och deras makt med gränser, gud vet vad dom kan göra i framtiden.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Cataclysm:

Det är inte bra för karriären att kritisera israel, se vad som hände med anna Lindh.

Jag tror inte mjolallo mjolallavitt tänkte på det när han flippade på henne?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

ne precis folk får sluta mumsa smileys inte nyttigt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Diod 10p till dig.

Usa/israel same shit different place....

sverige är ju ganska så roliga dom med, säljer tonvis med vapen till Usa.

även fast vi har en lag att vi inte får sälja vapen till länder i krig.

har sakt det för och säger det igen, All skit på denna jord kan kategoriseras i 3 ord.

Religon
Makt
Pengar

Medlem
Skrivet av St0ned:

Diod 10p till dig.

Usa/israel same shit different place....

sverige är ju ganska så roliga dom med, säljer tonvis med vapen till Usa.

även fast vi har en lag att vi inte får sälja vapen till länder i krig.

har sakt det för och säger det igen, All skit på denna jord kan kategoriseras i 3 ord.

Religon
Makt
Pengar

Glöm inte att makt = pengar
Och religion är ju på sitt sätt en sorts makt.

Så pengar är helt enkelt det som driver oss


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Så pengar är helt enkelt det som driver oss

Visst men viljan att neka de som har pengar mer pengar är också en ganska stark drivkraft, speciellt i sverige där alla skall ha lika mycket oavsett insats.

Bah, humbug.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

"USA/Israel same shit different place."

Motivera!

"Pengar är det som driver oss"

Till vad då? Till allt? till det som är dumt? vad är dumt? till det som du anser är fel?

Medlem

Haha vilket ämne, men kul att FZ vågar politisera sig lite ibland.

Vad ska man säga... FN begick ett kardinalfel i Israel-frågan genom att ge land till en grupp människor utan att beakta att marken redan var bosatt. Den utvecklingen är tyvärr redan försen att bromsa. Den enda rimliga lösningen är en stat där både israeler och palestinier kan samsas.

Just nu är dock bådas agerande låst och den enes dåd rättfärdigar den andres vilket leder till en negativ våldsspiral. Omvärlden har ett ansvar, kanske mest USA, då de fortsätter med ett obönhörligt stöd till Israel i frågan. Under senare delen har dock Palestinierna radikaliserats allt mer vilket är väldigt tråkigt. Jag tror att utsikterna för fred är väldigt smala.

En av de största frågorna i konflikten gäller dock alla palestinska flyktingar. Det beräknas att ungefär 6 miljoner palestinska flyktingar finns spridda runt om i världen i väntan på att få komma hem. Hur ska det lösas?

Ang. pengarna som styr oss så läste jag en bok nyligen som summerade ihop det hela ganska bra.

"Om moralen är bilden av hur vi vill att världen ska vara så är ekonomin bilden av hur den faktiskt fungerar."

Pengarna driver oss, det är ingen fråga om saken. Kanske inte på det klassiska, Jag gör allt för pengar. Utan snarare för att genomföra de förändringar vi vill ha krävs pengar. Senaste Southpark avsnittet tar upp det på ett ganska vitsigt sätt.

Youtube-proffs
Skrivet av boneless:

"Pengar är det som driver oss"

Till vad då? Till allt? till det som är dumt? vad är dumt? till det som du anser är fel?

Pengar driver allt.

Rån, utpressningsförsök, mutbrott, skattebrott, kidnappningar handlar oftast om pengar, stulna bilar säljs. Och dem säljs inte för chockladkex precis.

Många kriminella vill ha sina pengar, snabbt och svart och leva på dem helst. Hur många % av brottslighet tror du beror på just pengar? Det finns andra typer av brott, våldsbrott, sexuella överfall osv.

Däremot så finns det bra saker med pengar, man drivs till övertid, till ett jobb, till att ständigt förbättra sig inom karriärstegen osv.

Att Amerika är same shit different name ser jag vara ett felaktigt påstående då de båda krigen har helt olika bakgrunden.

Alla vet redan, till och med min 4åriga kusin i Polen vet att bush är och pillar med sitt finger i Iraqs navelludd för att få tag i olja. Olja = Pengar.

Israel konflikten är däremot STÖRD. Visst är det synd om judarna men det finns gränser, det som pågår där nere är inte snällt, dem skall behandla varandra som de bröder och systrar de är, och inte som fiender.
Dom spelar ju på att det är synd om dem, och dem ska ha ett land bara för att dom var där först. Det är så jävla löjligt, jag lekte sånt med mina legogubbar när jag var yngre, detta är vuxna män och kvinnor som beter sig såhär.

Ibland förstår jag inte hur folk tänker.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Visst ekonomi och säkerhet är båda oerhört drivande i det mellanstatliga spelet. Men allt? skapades FN för att generera pengar? skapades EU i detta syfte. Realismen har många poänger men att förneka att det finns internationella institutioner som drivs av annat vore konstigt.

Youtube-proffs

Nej nej absolut inte. Det finns ju undantag. Dom som inte nyttjar pengar.

FN och andra "snälla" organisationer behöver inte tänka på pengar, dem lånar ut pengar till och med.

All organiserad brottslighet tex handlar om pengar oftast, sedan har vi hat mellan raser som är en stor faktor till brott faktisktt.
Eller "jag har rätt du har fel"- Pang pang scenariot. Där handlar de inte om pengar dock.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

jo det är klart. människan är en ekonomisk varelse, även de som ligger i konflikt med andra av sin sort. jag skulle nog ändå vara lite försiktig med att tala om "raser" sådana finns nämligen inte.

Youtube-proffs
Skrivet av boneless:

ag skulle nog ändå vara lite försiktig med att tala om "raser" sådana finns nämligen inte.

Tänker mer på utifrån andras syn, vita KKK anhängare ser sig som den "fina rasen", nynazister etc.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Boneless. du svarar ju själv på din fråga där? d;

topic...
Israel slickar Usas röv, precis som Uk.

ska jag förklara vad jag menar så får jag sitta här och skriva 400493 A4a papper i storlek 10.

och det orkar jag bara inte.
Jag tror dom flesta vet vad jag menar, om man tittar på vad som försigår i denna värld.

Om man nu inte är för blind vill säga...

mvh

Skriv svar