Ras på deathknight

jkw
Medlem
Skrivet av c-row:

men inte mer TPS för att de har mer HP om vi nu ska va sådär jobbigt petiga.

Nej, det har jag inte sagt heller, om vi ska vara riktigt petiga.

Medlem
Skrivet av jkw:

PVE: Orc (dps: axe skill och "gratis trinket") / Tauren (tps: mer hp)
PVP: Orc (stun reducering) / Troll (berserking och regeneration)

Läs igen, det gjorde du visst. Om vi nu ska vara sådär jobbigt petiga.


signatur

Det här är en signatur

jkw
Medlem
Skrivet av Vaizard3:
Skrivet av jkw:

PVE: Orc (dps: axe skill och "gratis trinket") / Tauren (tps: mer hp)
PVP: Orc (stun reducering) / Troll (berserking och regeneration)

Läs igen, det gjorde du visst. Om vi nu ska vara sådär jobbigt petiga.

Nej. "mer hp" betyder inte "högre tps". Skriver "tps: mer hp" för att indikera att det är bra som tps (tank) för att man får mer hp.

Vad är det som är så svårt att förstå?

Medlem

Ska vi gå igenom detta nu en gång för alla så att du lär dig?

DPS.
Står för damage per second, detta är nåt alla klasser gör och det är den skada du gör under den tid du spenderar i combat. Det är ett genomsnitt på den skadan du utdelar. Detta räknas ut genom att man tar den totala skadan som du tillfogat, och sedan delar den med antalet sekunder du spenderat i combat. Det du får är då skada per sekund.

HPS.
Står för healing per second och räknas ut på precis samma sätt som DPS, dvs den healing du gjort, delat på tid spenderat i combat. Detta delas sen upp i total healing, effective healing och overhealing done. Total healing är sammanslaget av dessa 2 senare, och effective healing är den healing som fått effekt, dvs där någon har tagit skada och din heal faktiskt har fyllt upp någon hälsa. Overhealing är den healing som bli över, dvs inte fyller någon funktion utan bara är bortkastad.

TPS. (den viktiga i detta fallet)
Står för threat per second. Detta är även det något som alla klasser gör, olika spells ger olika mycket threat, som att en warrior i berseker stance ger mindre threat än en i defensive stance osv, nature heals ger 1 tps/hps och paladiner ger 0,5.
TPS är det som driver allt i PvE, om tanken inte ger tillräckligt mycket tps, dvs bygger dåligt med threat, så kan inte damage dealer klasserna mycket skada i rädsla att dra aggro, detta gäller även healers som har threat mot allt och inte bara mot den aktuella targeten. TPS är allså den genomsnittliga threat som du bygger mot den target som du slår på, och detta gör alla klasser och inte bara tanken.

Så om vi ska sammanfatta. TPS =/= Tank, utan TPS = Threat per second.

Vill gärna veta vem som lärt dig att TPS är synonymt med tank, för den personen borde lära sig engelska.

Blev en hel del roligt fackspråk där och mycket blanding med engelska men hoppas att det gick att läsa.


signatur
jkw
Medlem
Skrivet av TixFrix:

Ska vi gå igenom detta nu en gång för alla så att du lär dig?

DPS.
Står för damage per second, detta är nåt alla klasser gör och det är den skada du gör under den tid du spenderar i combat. Det är ett genomsnitt på den skadan du utdelar. Detta räknas ut genom att man tar den totala skadan som du tillfogat, och sedan delar den med antalet sekunder du spenderat i combat. Det du får är då skada per sekund.

HPS.
Står för healing per second och räknas ut på precis samma sätt som DPS, dvs den healing du gjort, delat på tid spenderat i combat. Detta delas sen upp i total healing, effective healing och overhealing done. Total healing är sammanslaget av dessa 2 senare, och effective healing är den healing som fått effekt, dvs där någon har tagit skada och din heal faktiskt har fyllt upp någon hälsa. Overhealing är den healing som bli över, dvs inte fyller någon funktion utan bara är bortkastad.

TPS. (den viktiga i detta fallet)
Står för threat per second. Detta är även det något som alla klasser gör, olika spells ger olika mycket threat, som att en warrior i berseker stance ger mindre threat än en i defensive stance osv, nature heals ger 1 tps/hps och paladiner ger 0,5.
TPS är det som driver allt i PvE, om tanken inte ger tillräckligt mycket tps, dvs bygger dåligt med threat, så kan inte damage dealer klasserna mycket skada i rädsla att dra aggro, detta gäller även healers som har threat mot allt och inte bara mot den aktuella targeten. TPS är allså den genomsnittliga threat som du bygger mot den target som du slår på, och detta gör alla klasser och inte bara tanken.

Så om vi ska sammanfatta. TPS =/= Tank, utan TPS = Threat per second.

Vill gärna veta vem som lärt dig att TPS är synonymt med tank, för den personen borde lära sig engelska.

Blev en hel del roligt fackspråk där och mycket blanding med engelska men hoppas att det gick att läsa.

Jag vet inte om du läst något av det jag skrivit (vilket det inte verkar som), men jag vet mycket väl att TPS står för Threat Per Second. Men ta dig en funderare på vad dina TPS's brukar göra i huvudsak.

HPS's, Präster som skickar iväg Shadowfiend för mana regen, Druider som skickar iväg en Moonfire, Shaman som skickar iväg ett par Lightningbolts, Paladin som lägger en Concecration. De gör då DPS, men klassas inte som det eftersom det inte är deras huvudsakliga uppgift.

En TPS's huvudsakliga uppgift är att toppa threat, för att ingen HPS eller DPS ska ta aggro, för då vet vi alla hur det brukar sluta. Sedan att de använder spells för att mitigera, absorbera, blocka skada och så vidare måste jag väl också skriva annars får jag väl en pekpinne för det med.

Så till grund och botten:
- TPS: Huvudsakliga uppgift är att bygga threat.
- HPS: Huvudsakliga uppgift är att heala.
- DPS: Huvudsakliga uppgift är att göra skada.

Fast allt detta visste du redan, eller?

Testpilot
Skrivet av jkw:

Så till grund och botten:
- TPS: Huvudsakliga uppgift är att bygga threat.
- HPS: Huvudsakliga uppgift är att heala.
- DPS: Huvudsakliga uppgift är att göra skada.

Fast allt detta visste du redan, eller?

Varför försöka rätta sin egen begreppsförvirring med begrepp som har en annan betydelse?

Vi lär om dig lite:
- TANK: Huvudsakliga uppgift är att bygga threat.
- HEALER: Huvudsakliga uppgift är att heala.
- DPS: Huvudsakliga uppgift är att göra skada.

Begreppen du försöker fläta in är korrekt beskrivna av tixfrix.

12
Skriv svar