Bara i Sverige

Medlem
Skrivet av Namron:
Skrivet av CastorFiber:

Vilken lag säger att flyktingar själva skall välja vart de vill bo? Om jag känner mig hotad är jag säker på att staten inte bekostar en relokering till lidingö för mig. Är man hotad går man till polisen, inte till ett annat socialkontor och begär ny bostad.

Flyktinglagstiftning och internationella konventioner skulle jag förmoda, men har läst igenom några av artiklarna nu och kan inte se någonstans att de skulle vara flyktingar. Aja, då faller de in under socialtjänstlagen som tydligt anger att de, liksom alla andra, har rätt till boende. Socialtjänstens verksamhet och beslut ska också grunda sig på "respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet" (kaptiel 1, paragraf 1).

Socialtjänsten hade alltså fel när den underkände två vuxna personers förmåga att fatta beslut om en flytt till en annan stad (oavsett anledning) och därmed tvingade dem att tränga ihop sig hos den ena personens åldriga och sjuka mamma. Nio personer i en liten lägenhet. Ni kan ju själva försöka checka av "respekt", "självbestämmanderätt" och "integritet"...

Skrivet av CastorFiber:

Att du inte fick ditt hyresbidrag beror på precis det du försvarar - pengarna skall räcka till folk som myglar till sig dem också...

Jag har svårt att tänka mig att det finns så väldigt många i större behov av stöd från samhället än en bostadslös sexbarnsfamilj där ingen av föräldrarna har arbete. Vart "myglet" kommer in i bilden ser jag inte. Socialtjänsten i Gävle följde inte lagen och struntade i behövande som till slut blev så desperata att de tillkallade uppmärksamheten på det där sättet. Tydligen fungerade det och det är väl det enda glädjande med hela historien.

Allt detta saknar relevans då personerna ifråga valt att gå socialen bakom ryggen - Man föredrar att mygla framför att skriva ärliga ansökningar. Detta kan aldrig vara försvarsbart. Aldrig.

Medlem
Skrivet av Namron:

...

Föregående har sagt det minst lika bra som jag kan så jag behöver inte tillägga mycket mer.

Det är bra att det finns godhjärtade människor som du Namron som inte står ivägen för att någon annan skall få, sverige är nedlusat av folk som vill sätta fällben för andra, men denna gången tycker jag att du är ute och cyklar. Försvara någon som förtjänar det istället. Typ Uwe Boll.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar