Medlem

FZ har rätt som vanligt då jag läste dom höga betygen på andra hemsidor tänkte jag har vi spelat samma spel? Det här spelet är ett stort skämt enligt mig mitt betyg blir också 2/5 jag antar att dom höga betygen har att göra med sponsrings avtal och mutor en skam helt enkelt men FZ kan man lita på recensionen får 5/5 toasters!


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Håller med till 110%

Ett mer överskattad spel får man leta efter.


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem
Skrivet av fejl_Folklore:

Att ge Farcry 2 2/5 tycker jag inte är rätt, visst håller jag med om att farcry 2 inte var nå vidare men de var iaf ett duglit spel, en 3/5 förtjänar farcry 2 endå imo...

Jag tycker det borde fått 1.5 lol

ptr
Medlem

Säger dom inte i början att folk flyr landet, därav att det är så tomt....?

Sen så är du en legosoldat, som fått i uppdrag av någon uppdragsgivare att döda schakalen, för pengar, mer än så behöver man inte veta om sig själv.

Årets sämsta spel utan tvekan. Jag har roligare när jag spelar ms röj.


signatur
Medlem

Det här var banne mig den bästa recension jag läst på länge.
Severinson är en av FZ-veteranerna som med sina recensioner sätter skottet i krysset. Bra läsning, och bra argumentation.

Och Far Cry 2? Det är faktiskt rejält mycket sämre än Fallout 3.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av MKultra:

FC2 är väldigt unikt, det är bara Boling Point som lyckats göra en shooter i en stor spelvärld utan laddingstider och utan levels. Fördelen att man kan utforska, ta quests hur som helst, det bode vägas in då on-rail shooters är hopplöst efter i utvecklingen (men brukar ändå kunna få sjukt höga betyg, te.x GoW och Crysis som är ruggigt dåliga spel i jämförelse).

Det är tråkigt med så mycket konservativa människor (och speciellt när recencenter är det) som hellre spelar GoW2 med lite uppdaterad grafik och exakt samma (ofta sämre) gameplay som Wolfenstein, som kom ut för 16 år sen.

Mycket av det som sägs i recensionen kan appliceras på 99% av alla shooters, men man tar inte upp det i sina 5/5 recensioner "Glöm därför allt vad karaktärsutveckling heter" te.x.. Ok, visst, men hur många FPS har det då? "Allt du ser som rör sig är fientligt. Skjut på allt." Och? Barar för att spelvärlden är öppen betyder inte att det är ett rollspel eller ett äventysspel, gör om gör rätt!

Personligen tycker jag att on-rail spel och öppna spel är två olika typer man kan tycka om. En öppen värld är inte nödvändigtvis en bättre version av en stängd. Just för att öppna världar måste lita mycket på datorgenererat (dvs, mönstrat) innnehåll. Inte många team som kan ta lite mycket tid på varje kvadratmeter i en enorm värld som i en mindre.

Wolfenstein gameplay? Du menar peka och clicka på fiender med varierande vapen i hand? Vad gör öppna världar för skillnad på detta? Oavsett hur spelet är gjort så tillåter bara mekaniken att du kan avancera från en viss mängd håll ändå. Att få valet att komma fram genom en styrd väg med skydd (GoW) eller att springa i ett öppet fält/djungel/etc (FC2) gör inte så stor skillnad då man ändå blir tvungen att ta vissa vägar som devs satt ut för att klara sig fram helskinnad. Om du kan rusa in varifrån som helst så skulle jag kalla det ett dåligt fritt spel med kass AI.

Karaktärs utveckling har faktiskt GoW, i varje fall mycket mer än FC2. Särskilt mycket bakgrunds historia. Att FC2 har en enorm värld utan någon form av mänsklig interaktion gör den bara mindre, de delar som spelar någon roll är samma som finns på en on-rail shooter. Grafiken under transportsträckorna blir snabbt osynliga.

"Allt du ser som rör sig är fientligt. Skjut på allt." Här stämmer det mer eller mindre på GoW, men det är mest när du har egen kontroll. Filmsekvenserna har många neutrala och allierade gubbar som kan säga både ditt o datt. Sen beror det på hur man tolkar sina medhjälpares roller. Jag anser att hela grejen med en öppen värld är att man ska kunna åka till ställe där folk inte känner igen en. Eller är det global racism i hela afrika mot vithyade? Har de super kommunikation så det vet vart jag hela tiden tar vägen? Det blir ingen skillnad om du ligger lågt eller inte, om du dödar nån eller inte, valen är begränsade och krymper världen än en gång närmare vilken shooter som helst. Jag är inte emot öppna världar, men när allt de ger är mer utrymme att trampa på så går det inte mot rätt riktning.

Medlem
Skrivet av WaltX:

Finns alldeles för många nackdelar med spelet, då jag håller med.

Tycker det är konstigt att du säger så, när du i "Är Farcry 2 ÅRETS bästa spel?" tråden säger: Vore det inte för att GoW 2 kommer ut, så skulle det de.

Eller har jag missförstått?

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

FZ har rätt som vanligt då jag läste dom höga betygen på andra hemsidor tänkte jag har vi spelat samma spel? Det här spelet är ett stort skämt enligt mig mitt betyg blir också 2/5 jag antar att dom höga betygen har att göra med sponsrings avtal och mutor en skam helt enkelt men FZ kan man lita på recensionen får 5/5 toasters!

Alla har inte samma smak även om jag också vet att det självklart förekommer sponsringsfördelar. Personligen skulle jag ge spelet en stark 3:a eller nästan en fyra. Så enligt mig har nog FZ mer fel än vad övriga sajter har rätt.

Medlem

jag gillar berättar-rösten när han säger: "Du ska åka iväg några km, döda alla du ser och sen åka tillbaka igen" han låter typ ledsen där ^^


signatur

Även om jag skriver runt på forumet så klassas jag som en aktiv gamer :)

Medlem

Bra och rättvis recesion! No go på Far Cry2!


signatur

Tempus fugit.

Medlem

Jag är faktiskt glad att FZ "vågade" trotsa alla andra som har gett spelet en fullpott och att ni faktiskt har tagit upp allt det som gör Far Cry 2 till det tråkiga spel som det är. För det är just det Far Cry 2 är... TRÅKIGT. Det var väldigt länge sedan jag stötte på ett spel som är så pass ointressant som Far Cry 2 är. I mina ögon skulle ni nästan ha kunnat gett spelet ett ännu lägre betyg.

Och MKultra... De har tagit upp det som är bra med FC2. Grafiken. Även om den är imponerande till en början, så tröttnar man snabbt på de oerhört tråkiga miljöerna. Allting ser exakt likadant ut. Utöver det så har vi en livlös omvärld, intelligensbefriad AI, onödigt repetitivt gameplay och sist men inte minst... Ingen handling överhuvudtaget.

Att jämföra Gears 2 med FC2 går egentligen inte, då det är två helt olika spel. Jag kan ge dig det att Gears även det är repetitivt och någorlunda simpelt, men Epic har faktiskt lyckats göra det konceptet underhållande. Spelet har intressanta miljöer, kräver lite taktiskt tänkande och även om handlingen inte är spelets huvudattraktion så finns den där. Man får små bitar att pussla ihop och karaktärerna utvecklas faktiskt under spelets gång, något som absolut inte händer i FC2.

Och hur kan du säga att Gears gameplay är bakåtsträvande, när FC2:s är minst lika dåligt? Så här ser det ut i FC2: Åk plats A, hämta ett uppdrag, åk till plats B på andra sidan av kartan, mosa allting som finns på plats - Repetera tvåhundra gånger. Hur är det mer "modernt" än t.ex. Gears of War?

Nej, Far Cry 2 är rakt igenom dåligt. Jag hade hoppats på ett underhållande spel, men så blev det absolut inte.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Visserligen hade det sina brister, tycker åtminstonde att det förtjänade en 3:a...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Jag håller med, jag orkar heller inte mera, ett mer trött å livlöst spel får man ju leta efter.

Halva spelet här är ju att köra från punk A till B, kötta alla å få din belöning.. uppreppa hundra gånger..

Enorm spelvärld som inte riktigt spelar nån roll, för det är dött dött å dött förutom alla patruller man stöter på här å var..

Medlem

Perfekt recension. Tycker exakt som jag själv gör. Jag är också glad att FZ inte föll för "trycket" på att ge samma betyg som större gamingsiter.

Att vara konservativ har inget med saken att göra, spelet blir tråkigt pga. bristande spelmekanik helt enkelt.

Fz.tv är ett bra initativ men kunde kanske behöva lite mer inlevelse i berättande

Medlem

Jag högaktar er på FZ för att ni står på er och inte viker er för hype och påtryckningar. Det ÄR ett dåligt spel på många sätt. Det är TRÅKIGT precis som ni säger. Förutsättningarna för ett grymt lir FINNS där... De kunde dock inget om gameplay, vilket förefaller märkligt.

Vi får väl hoppas på en fet mod i framtiden kanske med mer och roligare innehåll? Som sagt.. förutsättningarna finns i källfilen.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Tack FZ för erat kurage, i en bransch som genomsyras av för mycket hype kring medelmåttiga produkter. Känns som att så många större siter i princip ägs av utgivarna, vilket reflekterar betygen...enkelt att förutspå betyget innan release - extrapolera mängden hype och du får betyget!

Medlem
Skrivet av tactician:

Borde inte detta spel kunna moddas till ett riktigt bra spel? Tänker på typ Jagged Alliance, som iofs var ett bra spel från början men som moddats till ett ännu bättre. Här finns ju grunden, i form av grafik, miljö osv, bara innehållet som saknas...

Exakt därför jag loggade in för att säga samma sak. ALLA förutsättningar finns för en grym mod. Som sagt.. grafiken är ju underbar.

Personer med gameplay-kunnande fixar lätt till nåt kul tror jag.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av ptr:

Säger dom inte i början att folk flyr landet, därav att det är så tomt....?

Sen så är du en legosoldat, som fått i uppdrag av någon uppdragsgivare att döda schakalen, för pengar, mer än så behöver man inte veta om sig själv.

Ändå så flyr 4milj människor landet i slutet. Retarded. Det berättas, i princip, ingen story förutom de 5 min totalt man är med "the jackass". Världen är död.
Om detta spelet hade en bättre värld, bara civila människor i städer och de små byarna som sprang runt lite. Uppdrag som inte var totalt retarderade och kanske story så hade det varit det bästa spelet jag lirat på hur länge som helst. Som det är gillade jag far cry 2 eftersom jag lekte runt. Jag körde bara explosiva vapen ett tag för det var kul etc..


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Det låter som en sagoberättare. Bra initiativ, dock.

Medlem

Hur kan alla dessa personer som utvecklat spelet missat spelkänslan så enormt?

Vågade de inte säga emot chefen på måndagsmötena eller?

Herre min skapare vilket trist lir.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Svenpa:

Personligen tycker jag att on-rail spel och öppna spel är två olika typer man kan tycka om. En öppen värld är inte nödvändigtvis en bättre version av en stängd. Just för att öppna världar måste lita mycket på datorgenererat (dvs, mönstrat) innnehåll.

Nja. Det beror helt på faktiskt. Det finns öppna spel där allt är handplacerat. Men det finns cut/paste där ibland precis som det återfinns i on-rail spel.

Citat:

Wolfenstein gameplay? Du menar peka och clicka på fiender med varierande vapen i hand? Vad gör öppna världar för skillnad på detta?

Rätt mycket faktiskt, du kan te.x välja att undvika fienderna istället för som i GoW, där banan to.m kan vara stängd innan du skjutit ner alla (lol?).

Jag gillar att ha mycket options, bland vill jag ta ner alla, ibland vill jag smyga mig på dom (inte möjligt i GoW eller Wolfenstein osv). Gillar att man kan hoppa(/klättra) upp på en höjd för att kunna spana läget och lägga upp någon kul strategi för att ta ner fienden (i GoW har dom to.m tagit bort hoppa/klättra för att kunna göra spelet ännu mer linjärt = mindre jobb för de slappa utvecklarna).

Sen erbjuder det utforskning och interakation (som är det absolut viktigaste i ett spel då det är just detta som skiljer spel från filmmediumet). Vill jag ha en fullständig on-rail upplevelse så ser jag lika gärna på en film som erbjuder bättre skådisar, foto/effekter etc.

Du får, i detta spel även dag/natt cykler som gör att atmosfär och inlevelse förhöjs betydligt, vissa uppdrag blir mer atmosfäriska att göra nattetid te.x. Men man är inte låst på något sätt som i spel som Crysis där dag/natt ändras per level och du kan inte välja.

Du får ju dessutom en upplevelse som för dig som spelare blir mer unik än om du spelar ett on-rail spel där alla människor som spelar får precis, exakt samma upplevelse. De kommer upptäcka samma ställen, samma loot.. Det är inte speciellt kul att diskutera med sina kompisar osv..

FC2 är inte perfekt, men det blir ju lite löjligt att göra någon slags RPG-jämförelse vad gäller karaktärsutveckling eller att det mest går ut på att skjuta. Låter som att han spelade 20 minuter och sen bestämde sig för att ge det bottenbetyg för att vara lite "alternativ" och för att passa in vad konsolungarna på FZ tycker. "Buhuhuu man får inte skjuta hela tiden! Ibland måste man åka och då är det lite händelselöst ibland", lol..


signatur
Medlem

Spelet suger faktiskt och detta är fakta.
Väldigt enformigt, det enda spelet har det är grafik.

Medlem

usel recension det är ett topp spel

Medlem

Tyckte det var en bra recension, visade vad FC 2 egentligen är.
Att vissa jämför med GoW förstår jag inte, det är två helt olika spel.

Medlem

Detta spelet är inte öppet, man kan inte gå upp på berg etc, man är fast i dalarna, det är inte ett ÖPPET spel.

Sen är det otroligt jäffla jättetjatigt, har fått 'damp', problem och sitta stilla för att det är så jävla tråkigt!

KÖP INTE


signatur

Jag äger.

Medlem
Skrivet av MKultra:

Låter som att han spelade 20 minuter och sen bestämde sig för att ge det bottenbetyg för att vara lite "alternativ" och för att passa in vad konsolungarna på FZ tycker. "Buhuhuu man får inte skjuta hela tiden! Ibland måste man åka och då är det lite händelselöst ibland", lol..

I bra spel får man inte lust att kör in gafflar i ögonen under transportsträckor pga att fordonen är så värdelösa och fantasilösa. Vet inte hur stor världen i FC 2 nu var, men 1 båt och 4 bilar, där bilarna fungerar precis likadant gör det ganska tråkigt när man för 37:e gången måste köra i 5 minuter till nästa uppdrag. Och sen ändrar man inte direkt uppfattning om spelet efter 20timmars spelande iaf, har man spelat 20 minuter så har man sett allt i spelet. Utom möjligtvis den något underhållande granatkastaren.

Medlem

Ångrar att jag la 399kr på spelet :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Kul att nån kan ignorera hypen och se igenom den fina grafiken, men vad hände med multiplayer? Kändes som att det fattades en rejäl bit av recensionen där.

Medlem

Stämningen i spelet är ju iofs total. Far Cry kanske skämde bort oss en aning, men detta är ett helt annat spel. Det enda spelet som detta kan jämföras någorlunda med är Assassins Creed. Samma utvecklare, samma spelsätt. Mord!

Och detta är inte lika enformigt som Assassins Creed. 3/5.

Ett klart bra spel, men kanske inte perfektion.


signatur

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts." - Jim Morrison

Skriv svar