Intressant Rymdfakta!

Inaktiv

Tänk och bygga en hängbro ifrån månen till jorden ........ skulle funka eller hur? Fast man får klättra upp igenom atmosfären!

Medlem
Skrivet av masterFk:

Tänk och bygga en hängbro ifrån månen till jorden ........ skulle funka eller hur? Fast man får klättra upp igenom atmosfären!

Skulle bli lite krångligt då månen roterar runt Jorden samt att båda roterar runt sin egen axel.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Men månens rotation gör att den alltid har samma sida mot jorden! Om det fanns tillräckligt många gummisnoddar i bron... Eller om bron satt på en järnväg runt hela jorden?

Skämt åsido, så är väl en av dom stora drömmarna att bygga en rymdhiss, som visserligen inte skulle gå till månen, men väl upp i rymden.

Voyager och Pioneer-sonderna gör inget styrande själv numera, de flyger på kursen de fick efter sin sista planetpassage. Men det finns väldigt mycket tomrum därute, så chansen att träffas av nåt är rätt liten.. Uppenbarligen, eftersom de inte gjort det. Inte ens när Cassini flög genom Saturnus ringar så träffades den av något och där är det ändå rätt gott om grejs.

Inaktiv

Rymdhiss? Pfft, ge mig mitt eget lilla rymdskepp som kan köras på ett B-körkort. En tripp till Neptunus över helgen någon? Det är framtiden det.

Youtube-proffs

www.spaceelevator.com Det är på G, trots att vi har sånna no believers här så kommer det att hända någon dag.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av Polish:

www.spaceelevator.com Det är på G, trots att vi har sånna no believers här så kommer det att hända någon dag.

Möjligt, men det ändrar inte det faktum att jag hellre vill ha ett eget rymdskepp istället för en sketen hiss som går upp och ner på samma ställe.

Youtube-proffs
Skrivet av teX:
Skrivet av Polish:

www.spaceelevator.com Det är på G, trots att vi har sånna no believers här så kommer det att hända någon dag.

Möjligt, men det ändrar inte det faktum att jag hellre vill ha ett eget rymdskepp istället för en sketen hiss som går upp och ner på samma ställe.

Du kan säkert få en kapsel där uppe så putter dom ut dig i de fria


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Äsch, orka med en hiss, mkt roligare att kunna "beamas" från en plats till en annan isf


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

Star Trek style! Det skulle verkligen vara coolt!

Medlem

som fasen, hoppas jag kommer få se lite Star trek innan jag dör.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag sitter och kollar på Star trek Voyager atm.
Hade varit skoj med ett holodeck att leka rundor med.

Medlem

Såg klart TNG här om dagen. Nu har jag bara DS9 kvar, sedan har jag sett varje Star Trek serie. ^^

Hologram har man ändå kommit någolunda långt med ( http://video.google.com/videoplay?docid=-2276791225866745096 ). Saknas dock lite forcefields.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

12 sidor e långt, för långt för mig att orka läsa allt.

En människa överlever ca 2 min i komplett vakum. Inte vid medvetande då.

Youtube-proffs
Skrivet av Svenpa:

12 sidor e långt, för långt för mig att orka läsa allt.

En människa överlever ca 2 min i komplett vakum. Inte vid medvetande då.

Blir man inte krushed i komplett vakum?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av Svenpa:

12 sidor e långt, för långt för mig att orka läsa allt.

En människa överlever ca 2 min i komplett vakum. Inte vid medvetande då.

Blir man inte krushed i komplett vakum?

Nej, tvärtom. Du sväller upp.

Medlem

Om jordens rotation upphör plötsligt så kommer du flyga iväg i 200km/h.

Dammsuga i rymden är svårt.

Inaktiv

är det?
statisk eletricitet + aerogel, så är saken biff.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Youtube-proffs
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av Polish:
Skrivet av Svenpa:

12 sidor e långt, för långt för mig att orka läsa allt.

En människa överlever ca 2 min i komplett vakum. Inte vid medvetande då.

Blir man inte krushed i komplett vakum?

Nej, tvärtom. Du sväller upp.

Hur fan funkar det?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Kroppen har ett "inbyggt tryck" som motvikt till det atmosfäriska trycket här på jorden. I vakuum, där det inte existerar något tryckt, sväller våra kroppar. Men jag tror inte det är det som dödar oss.
Om jag inte minns fel så börjar vårat blod koka i vakuum. Ämnen har en annan kokpunkt när det inte existerar något externt tryck.
Har hört att inom 10-15 sekunder i totalt vakuum är det klippt för oss (kan ha ruskigt fel dock, men över en minut låter väldigt otroligt).

Det omvända gäller under extremt tryck, exempelvis på stora djup i våra oceaner. Har för mig att jag läst nått om att vi skulle "pressas" ihop till ungefär en ärtas storlek under det extrema trycket som råder i våran planets djupaste hav, dvs ca 10 000m under havsytan.

Youtube-proffs

Då borde det vara så att dom som lever på det djupet, när man tar upp dom till ytan borde dom svälla och sånt tjafs också eller?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Jo antagligen. Kroppen borde ha anpassat sig efter ett visst tryck.

Det är väll därför man inte kan klättra för snabbt upp för ett berg, utan måste ta pauser för att kroppen ska vänja sig.

Lika dant när man dyker i havet. Man måste gå upp långsamt för att inte skada sig.

Medlem
Skrivet av c-row:

Jag sitter och kollar på Star trek Voyager atm.
Hade varit skoj med ett holodeck att leka rundor med.

mm så in i helvete, dagen då det kommer.
Då kan man snacka om att porrindustrin kommer att bada i pengar!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av RoGGe:

Kroppen har ett "inbyggt tryck" som motvikt till det atmosfäriska trycket här på jorden. I vakuum, där det inte existerar något tryckt, sväller våra kroppar. Men jag tror inte det är det som dödar oss.
Om jag inte minns fel så börjar vårat blod koka i vakuum. Ämnen har en annan kokpunkt när det inte existerar något externt tryck.
Har hört att inom 10-15 sekunder i totalt vakuum är det klippt för oss (kan ha ruskigt fel dock, men över en minut låter väldigt otroligt).

Blodet kokar inte. Det är en vanlig missuppfattning. Ditt hjärta pumpar blodet hårdare än så. Det skulle krävas högre kroppstemperatur för att få det att koka. När hjärtat slutat slå så är det möjligt att blodet skulle kunna koka, men då är man död också så...

Vattnet i kroppen frigör sig och tar sig ut ut kroppen genom de "vanliga" öppningarna, och det är det som orsakar uppsvällningen av kroppen.

Man förlorar medvetandet efter ca 10 sekunder eller så, men man kan överleva i över en minut. Så länge hjärtat inte ger upp (det börjar nämligen slå väldigt oregelbundet) så kan man överleva om man bara kommer in i normalt tryck igen. Förutsatt att man då inte tänker hålla andan tills universum ändrar på sig och behandlar dig bättre. Då blir det mer dramatiska effekter.

Skrivet av Polish:

Då borde det vara så att dom som lever på det djupet, när man tar upp dom till ytan borde dom svälla och sånt tjafs också eller?

Djuphavsfiskar som dras upp till ytan kan ofta se lite märkliga ut just p g a att de kommit upp till ett väsentligt lägre tryck väldigt snabbt.

Inaktiv

Tack för upplysningen

Inaktiv

Så när man sitter i en bastu som är högre än 100grader så kokar inte blodet pga att det pumpas så hårt? Eller är det så att när man är i en bastu så tas bara varmen på ytan av kroppen? Vad vet jag.

Och till sist.

Jag har hört att det ska finnas en astronaut som flyger runt ute i rymden, att de thade hänt en olycka nångång i tiden, och att det fanns en sång om honom. Haha, kan någon bekräfta detta?

Är det någon som vet vad som händer med roboten på mars? Har den slutat fungera eller kör dom runt med den fortfarande. Hittade dom vatten på mars eller inte?

Dom hade hittat en extra planet i vårt solsystem? Någon som kan bekräfta detta?

Pluta är inte längre någon planet?

Vad är igentligen stjärnan Series/serious?

Har hört att det finns en stad/ö i Spanien som inte har nån EL, inte så mycket iaf, och att därifrån på natten kan man se rymden och tom. vintergatan mycket klarare, stämemr detta att man verkligen ser vintergatan helt och hållet? Så vi i Sverige kan bara se dom gammla tråkiga stjärnorna :P?

Vad händer om man tar en burk luft upp i rymden och öppnar den på en rymdpromenad, säger det puff eller vad händer?

Kan man ta med sig ett akvarium med fiskar i upp till rymden sen ta sönder akvariumet, kan fiskarna fortfarande simma runt där då? haha!

Vad är en fallande stjärna igentligen? Är det bara nåt skräp som kommer in i atmosfären och brinner upp?

Var det meningen att vi människor igentligen skulle se och veta vad rymden är?

Solens yta är bara c:a 5 500 grader varmt, låter inte så mycket faktiskt. Den är 4,5 miljarder år gammal och kommer lysa 5miljader år till, sen är det slut på det roliga. Rätt äckligt att vi vet att vi inte kommer finnas för alltid. Så får passa på att göra alla inlägg på FZ nu! Gott folk!

Vintergatan! Diametern på vintergatan är 100 000 ljusår. Vi befinner oss 24 000 ljusår från centrum.

Vi har en planet som heter Uranus ......

Medlem

"Vad händer om man tar en burk luft upp i rymden och öppnar den på en rymdpromenad, säger det puff eller vad händer?

Kan man ta med sig ett akvarium med fiskar i upp till rymden sen ta sönder akvariumet, kan fiskarna fortfarande simma runt där då? haha! "

Bra frågor


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Inaktiv

det låter 'puff' ja, och fiskarna kommer kunna simma.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av masterFk:

Är det någon som vet vad som händer med roboten på mars? Har den slutat fungera eller kör dom runt med den fortfarande. Hittade dom vatten på mars eller inte?

Den fungerar fortfarande sist jag hörde nåt. Långt över deras förväntan dvs.

Skrivet av masterFk:

Dom hade hittat en extra planet i vårt solsystem? Någon som kan bekräfta detta?

Dom har hittat flera s.k dvärgplaneter.

Skrivet av masterFk:

Pluta är inte längre någon planet?

Pga det ovan så beslutade man att betrakta Pluto som en dvärgplanet istället.

Skrivet av masterFk:

Vad är en fallande stjärna igentligen? Är det bara nåt skräp som kommer in i atmosfären och brinner upp?

I princip ja.

Skribent
Skrivet av masterFk:

Är det någon som vet vad som händer med roboten på mars? Har den slutat fungera eller kör dom runt med den fortfarande. Hittade dom vatten på mars eller inte?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Exploration_Rover

Både Spirit och Opportunity fungerar fortfarande. De landade på Mars yta för ganska precis tre år sedan. De hade en planerad livslängd på 90 dagar men har nu fungerat mer eller mindre felfritt i över 1000 dagar.

Deras största upptäckt var att de bevisat att Mars en gång i tiden varit täckt med stora oceaner med saltvatten.

Youtube-proffs
Skrivet av masterFk:

Har hört att det finns en stad/ö i Spanien som inte har nån EL, inte så mycket iaf, och att därifrån på natten kan man se rymden och tom. vintergatan mycket klarare, stämemr detta att man verkligen ser vintergatan helt och hållet? Så vi i Sverige kan bara se dom gammla tråkiga stjärnorna :P?

Vad händer om man tar en burk luft upp i rymden och öppnar den på en rymdpromenad, säger det puff eller vad händer?

Kan man ta med sig ett akvarium med fiskar i upp till rymden sen ta sönder akvariumet, kan fiskarna fortfarande simma runt där då? haha!

Det låter rimligt att när det inte är annat som stör (andra ljuskällor) så ser man rymden MYCKET klarare, rent av skitklart.

Det borde låta puff!

Alla fiskar behöver ju syre, om man öppnar akvariet i rymden så kommer vattnet frysa, men inne på rymdstationen så borde det hålla sig levande en stund innan dom dör. (stackars fiskar, fan dom skule inte veta vilket som va upp eller ner)


signatur

Calle säger att jag är influencer

Skriv svar