Nytt Överklocknings system

Medlem
Nytt Överklocknings system

Här om dagen så kom jag på att jag vill byta min burk.
Då slog de mig att de kanske är på tiden att prova lite klockning. jag har satt ihop ett billigt system som jag tror skall funka bra men vill gärna ha era grymma åsikter . Prylarna finns att beskåda här. : http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=441187&...

De jag är osäker på är minnerna de finns tre varianter i samma prisklass, Gold, Platinum och Titanium. Vad är bäst? och vilken är skillnaderna?

Tacksam för alla svar.:up:

Medlem

ser bra ut. titanium är bäst, lite lägre timings än de andra men skillnaden är egentligen marginell. däremot blir det ett självklart val nu när komplett fått total schizofreni när det gäller priserna på ocz


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hur mycket på en höft kan man klocka med det systemet? Jag vet att de är olika eftersom alla delar är olika. Men bara höftat.

Medlem

jag har p5b-e, ocz gold och e6300. ligger nu på drygt 3GHz (440FSB), jag kan komma en bit längre men jag väntar på en bättre nordbryggekylare som ska komma i dagarna. om man helt sonika skulle överföra min nuvarande fsb till ditt system skulle det ju ge dig en frekvens på närmare 4GHz (440x9), men riktigt så enkelt är det såklart inte...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Men jag borde, kunna få upp den i 3ghz i alla fall, eller?

Medlem

ja det borde du absolut kunna.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nu finns inte titanium i lager! Skall jag ta ett titanium istället? eller är gold bättre? FÅr nog hem sakerna på tisdag

Medlem

i denna ordning:
titanium
platinum
gold

eller så är du smart och behåller crucial-minnena du försöker sälja


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

har redan sålt dem. Jag vet inte varför men jag känner att jag måste börja på en ny kaka.
Hur e dessa minnen om man vill klocka? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=86434

Medlem

de är iaf bättre än ocz gold


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

I princip kan man inte misslyckas med att klocka en 4300 pga minnena, speciellt inte om man har 800mhz, oavsett märke osv. Man kommer ju upp i 2.97ghz med 667mhz, utan att klocka minnena. 3.6 med 800mhz utan att de ska springa snabbare än 800mhz... Så du kan nog inte göra ett dåligt köp typ.

Förutsatt att multipeln är 9, vilket jag fått för mig att den är.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

stämmer, det som skiljer är timings men de har väl måttlig betydelse egentligen...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Då kör jag på corsair så slipper jag beställa från komplett tack för all hjälp! Jag håller Er uppdaterade hur klockandet går.

Inaktiv

Nu har jag och Nissepistol satt ihop hans nya system. Det mesta har väl gått fint, dock var det körigt att montera kylaren och vi var tvungna att uppdatera BIOS innan det gick att göra något.
Väl installerat osv så funkar det väl bra. Dock har vi lite frågor om temperaturen.
I oklockat skick (FSB 200 1.8GHz) Håller temperaturen i Speedfan runt 41 på CPU och ca 21 var på de båda kärnorna i idle. I lite klockat skick (FSB 266 2.4GHz) ca 45 på core och 25-27 på kärnorna. Vi har fått för oss att 45 grader är varmt i endast 2.4GHz.
Vi körde även TAT, max 63 grader i load och i idle ca 42 på vardera.
Är detta varmt?

Vi applicerade pastan enligt Arctics rekommendationer med en sträng i mitten. Kylaren är Scythe Infinity med 120mm fläkt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

tycker det låter helt ok. arctic silver - liksom all annan pasta vad jag vet - tar någon vecka på sig innan den är "inkörd". sen är TAT extremt, på något magiskt sätt stressar den kärnorna mer än 100% i orthos/prime95. die-temperaturen kan man i princip bortse ifrån, det är kärntempsen som är spännande


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ok fint.

Ska vi då bara fortsätta höja FSBn då tills datorn bli instabil i orthos/superpi, då smälla på lite högre på vcore och testa igen?
Minnena tänkte jag vi kunde ställa till det närmaste man kommer dubbla FSBn i menyn för minnena? Dvs 533, 667, 800.
Rätt trött och seg nu, nån som pallar länka till nån bra sida där man kan få lite tips på sköna BIOS-inställningar? Alternativt skriva in de här?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

[http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...] kan vara bra.

några settings ur anteckningar

Jumper free configuration:
DRAM Freq - lägsta (=1:1 mot fsb)
PCI-E - 100
PCI - 33
Spread Spectrum - disabled

CPU Configuration:
Modify ratio support - enabled
Ratio cmos - 9
C1E - disabled
Max CPUID - disabled
Vanderpool - disabled
CPU TM - enabled
Execute disable bit - enabled

northbridge chipset nånting:
memory remap - disabled
här är rekomenderar jag att man ställer in timings manuellt. typ 5-6-6-15-6-42-10-11-14-10. detta är väldigt lösa timings men det är lika bra att låta dem vara så tills man är färdig med klockningen

edit: fsb termination voltage har jag på auto förresten, och minnena ska gå i 1,9V (vilket ni säkert redan listat ut)


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

FSB 330 hittills. Inte rört vcore. Kört 1m i SuperPi, 19sek. På 8m så ligger tempen på: CPU 59-61 C0 42 C1 43. Körde TAT och tempen gick upp i 78 grader på båda... Kändes lite väl högt...
Vad är gränserna för temp man bör hålla sig under?
Vågar vi gå högre än 2.97 när temperaturerna ser ut som de gör?

Inaktiv

FSB 333 nu. vcore 1.275. Tempen i SuperPi CPU 53-54 kärnorna 33-35 vardera. Stabilt i SuperPi och låga temperaturer i BF2... Ska vi fortsätta sänka vcore tills det blir instabilt? Är inte orginal vcore på 1.325 typ?
Så, fortsätta sänka vcore vid fsb 333 eller börja höja fsb tills det blir instabilt och därefter mata lite mer vcore?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Datorn rebootade efter en stunds TAT. Nu har vi 1.325v och den ligger på 58c CPU och 37c på CORE's under SuperPi. 3.15ghz 350mhz fsb.

Medlem

ladda ner orthos, det är bättre att stabilitetstesta med än superpi.

vet inte riktigt hur det är med temperaturerna, intel har tydligen sagt 60 grader men det debatteras om huruvida det finns någon grund för den regeln. jag har satt 65 grader på kärnorna - med orthos - som tillfällig gräns


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Kört 10 min i orthos utan problem i FSB 333. I FSB 350 rebootar datorn efter en stund i TAT, borde väl innebära att volten måste höjas. Temperaturerna kommer upp runt 45 på kärnorna, men en bra bit högre på CPU-avläsaren... Bara skita i det och gå på kärnorna?
För tillfället är vi nöjda med 3.0GHz. Mycket umpf för liten peng. Vi, framför allt nissepistol, tackar för hjälpen :).


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

inga proplem

temperaturen på cpu:n kan man bortse ifrån ja, det är ju trots allt kärnorna som "är" processorn. sen ska kärntemperaturerna vara mer pålitliga tydligen.

konstigt att den rebootar, normalt sett ska det bara ge fel i orthos/program krashar när man ger för låg spänning till processorn. jag fick reboots nånstans efter 420FSB och det berodde på att nordbryggan var för varm. testa att trycka dit en liten fläkt tillfälligt och se om problemet kvarstår.

orthos bör köras i ganska många timmar för att man ska kunna vara säker på att klockningen är stabil


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Volten är 1.325, man "ska" klara en liten bit över 3 med den i alla fall enligt lite tester och dylikt.
Den rebootade dessutom i 3DMark06 när vi körde det... I FSB 350 dvs.
Vi får se vad som händer. Vill han klocka mer så blir det väl till att öka volten lite. Funkar det inte blir det väl till att experimentera lite med fläktar.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

som sagt tror jag på nb-temp snarare än spänning, men då utgår jag bara från hur det var på mitt system


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Vilken NB kylare har du Hwergelmer, PaddanL och jag exprimenterade och whoops så var min kylare paj, jag vill inte peka några fingrar

Medlem

haha, sweet. var det spänngrejorna som gick av och isf båda två?!

just nu har jag originalkylaren med en 50mm-fläkt som låter väldigt illa. men i morgon ska jag ner till webhallen och hämta en sån här. ska bli spännande att se om (eller snarare med hur mycket våld/dremel) jag får in den under infinityn. jag kan ju skriva i morgon hur det gick


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Nej de e Ok. Preblemet är att den har sjukt skumma fäst punkter hittar ingen aktiv kylare som kan passa!

Medlem

Hur fungerar de som har för monterat 'klister' t.ex. http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096878

Medlem

Jag köpte zalman kylaren som du tänkte köpa, och den passade hur enkelt som helst! har inte provat den än men den ser härlig ut

12
Skriv svar