Är MMORPG för krångliga?
Håller med Famest, det är för simpla, att gå och slå på fiender för att få Experience är inte krångligt, också därför jag tröttnar löjligt fort.
Skulle jag börja seriöst med ett MMORPG igen skulle det defentivt vara EVE.
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
MMO spel går fort att lära sig. När jag körde wow betan som kunde jag alla basic på 2 - 5 min spelande lika med Lineage 2 och andra MMO spel som jag har spelat. Skulle vara kul med ett MMO som tar lite längre tid än så
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
WTF? För krångliga? Håller absolut med många andra här, dvs tvärtom, dom är alldeles för simpla och enformiga, där WoW är den värsta av alla. Man får verkligen allt serverat på silverfat. Visst jag förstår att dom vill nå ut till så många (läs så unga/dumma) som möjligt eftersom de är ett företag och vill tjäna så mkt pengar som möjligt, men mig roar det iaf INTE.
Det finns några undantag vad gäller simpla MMORPGs: Ultima Online, Tibia och då möjligen Eve Online som jag inte testat.Väntar dock på Darkfall som låter för bra för att vara sant.
Förövrigt tror jag de kommer komma en uppsjö med WoW-kloner nu eftersom WoW fick sådan framgång.. Riktigt trist, genren var på väg på rätt spår ett tag.
För krångliga? Hahaha...
Verkar snarare som det är en oskriven regel att MMO's måste ha ett fightingsystem som är så simpelt och trist som möjligt.
Det finns några undantag vad gäller simpla MMORPGs: Ultima Online, Tibia och då möjligen Eve Online som jag inte testat.
Fan vad jag saknar Ultima Online...oldschool då alltså. Dagens UO är samma fördummade skräp som allt annat.
MMO's är alldeles för fast i "tärnings-systemet". Skulle inte ha nåt emot ett skicklighetsbaserat MMO (tänk Nox).
Sen är i stort sett alla mmo-strider passiva intill mental istid. Attack-klick, vänta fem min, tryck specialförmåga, vänta 5 min till, osv.
Sen: WOW, 13,467 exp! Vad är min TNL? Hmm... 3,4miljoner!?
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
Jag gillar inte CU och NGE (simplifieringen) av SWG.
Ska inte vara för krångligt heller. WoW som "alla" spelar är inte krångligt. Det är jättelätt, ända tills du sätter dig in i spelet och gör det krångligt. WoW som många andra mmorpg låter dig krånga till det, tänker macro och addonsystemen som är väldigt komplexa om man så vill.
WoW's fel är inte att det är lätt att sätta sig in i, det är en fördel.
Felet med WoW är att det är så förbannat enkelt att bli lvl 60.
Sen är det lite tråkigt att man måste vara med i superseriösa guilds som kickar en om inte spelar 3-4 gånger i veckan för att kunna köra endgame.
Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.
MMO's är alldeles för fast i "tärnings-systemet". Skulle inte ha nåt emot ett skicklighetsbaserat MMO (tänk Nox).
Sen är i stort sett alla mmo-strider passiva intill mental istid. Attack-klick, vänta fem min, tryck specialförmåga, vänta 5 min till, osv.
Sen: WOW, 13,467 exp! Vad är min TNL? Hmm... 3,4miljoner!?
Agreed om dem kan komma på ett bra sätt att få interaktiva fighter med ett vettigt fight system där man manuelt blockar och dodgar osv utan att det laggar fan och blir ospelbart utan 10mbit bredband så skulle man kunna göra bra mycket complexare spel och fighter som ger spelaren frihet i att bestämma mer hur man slåss utan att bli låsta till vilka abilities som man får.
Men problemet med det är att det kräver otroligt mycket mer ai kod för intressanta fighter vilket jag tror är det största problemet, och skulle förmodligen bara funka någorlunda i instanser...
Detta skulle även göra att man kunde komma ifrån dessa evigt återkommande raid fighter. 1 tank 10 healers som spam healar tanken tills bossen dör *gäsp*.
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.