Mitt valmanifest

Medlem
Mitt valmanifest

Nu har jag varit och röstat, och jag kan inte låta bli att dra en djup suck över att dessa månader av kohandel och ogenerat sympatifiske äntligen är över! Efter en stunds reflektion har jag kommit fram till ett par punkter som jag menar skulle göra valrörelser i framtiden trevligare och mindre påträngande.

1) Politiska förbund skall förbjudas att ringa upp privatpersoner för att marknadsföra sig (speciellt inte efter klockan 22 en vardagskväll, vilket t.ex Filip på MUF tyckte var lämpligt.)

2) Politiska förbund skall förbjudas att skicka sms till privatpersoner (något C tyckte var en lämplig idé.)

3) Konstruktionen av så kallade "valstugor" skall begränsas till en per parti/förbund och kommun. Dessa skall begränsas till att bemannas med max fem personer, och skall placeras så att de inte hindrar framkomligheten eller blir ett störande moment för dagspendlare (alla partier).

4) Volontärer/partirekryterare (eller vad de nu skall kallas) skall förbjudas att initiera kontakt med privatpersoner. De får hålla sig till sin "valstuga" eller annan partisymbol (skylt el. dyl.) och svara på frågor.

5) Politisk propaganda på TV eller i radio skall förbjudas.

6) Politisk propaganda som lämnas i brevlådan SKALL stoppas av en "ingen reklam tack"-skylt. (Har trots skylten fått reklam från SD, M, S och FP).

7) Politisk propaganda i form av spammail skall förbjudas.

8) Volontärer/partirekryterare skall av trafikskäl inte tillåtas inom en radie av 20 meter från kollektivtrafikens hållplatser/stationer. Dessutom skall det finnas "fredade zoner" på strategiska platser, som t.ex mellan bussterminaler och tågstationer eller andra platser med stort flöde av pendlare.

9) Partistödet ska minskas från dagens 400 miljoner kronor till 350 miljoner kronor, och varje parti får som mest lägga 10 % av sin tilldelade summa på propaganda. Privat sponsring till partier skall undantagslöst betraktas som mutbrott och förbjudas.

10) Vallokaler skall vara "fredade zoner". Inom en radie av 1 km kring dessa får inga partier vara aktiva med rekryteringsverksamhet under själva valdagen.

Med detta enkla tiopunktsprogram tror jag att vi kan minska politikerföraktet i samhället och avkommersialisera den politiska arenan. Människor är inte idioter, även om politikerna behandlar dem som det, och det är dags att vi visar att vi är urlessa på denna kvardröjande narcissistiska spillra av feodalsystemet.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

/Sign


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Medlem
Medlem

Hela ditt politiska valmanifest går ut på att eliminera så mycket politik som möjligt!?... jaja, det är väl i bästa fall en liten liten liten miljömässig vinst, så du kanske hade kunnat fiska några MP-röster

Annars så var det ju inte så mycket att komma med, förutom klagomål a'la SD-maner.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Mja, politik i sig och politiska diskussioner tycker jag är viktigt och bra, men när politik har reducerats till en tant i kycklingdräkt som står mitt i morgonrusningen och ska trycka på en en reklambroschyr, två tablettaskar, en ballong, en kaffekopp och två klistermärken tycker jag att det har gått för långt. Politik ska handla om kärnvärderingar, prioriteringar och viktiga samhällsbeslut, inte ren marknadsföring.

I dagsläget är den stora skillnaden mellan en politisk "representant" och en telefonförsäljare att den ena vill ta ut en månadskostnad. Kort sagt vill jag ha mer politik och mindre reklam i politiken.

Tänk om man hade ersatt all reklamtid i TV med ett par rejäla valdebatter istället. Jag vill inte eliminera politiken, bara göra den mer relevant.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

+1

Det finns ett politikerförakt. Jag pluggar till journalist och när jag var ute på stan och försökte få till stånd några korta intervjuer var alla jätteskeptiska. Men när jag sa att jag var journalist sa alla "jaha... DET var en annan sak!". ^^

Medlem

Tydligen är förtroendet för politikerna det högsta på länge:

Citat:

Inför söndagens val sade sig i snitt 70 procent ha förtroende för våra folkvalda. I valen 2002 och 2006 låg motsvarande siffra på 54 procent.

Med stora variationer mellan de olika blocken och partierna. Lägst är det hos Piratpartiet och Sverigedemokraterna, enligt:
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/hogt-fortroende-for-svensk...

Medlem

Det där skriver jag gärna under på, även fast jag inte blivit drabbad speciellt mycket.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

Telefonsamtal efter 22 ar inte godkant.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Telefonsamtal efter 22 ar inte godkant.

Bryter t.o.m. Larry Davids sociala regler.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Du har ett par bra punkter, men i ett demokratiskt land kommer det alltid att se ut så...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar