En enkel analys av hela BF4-projektet är att Dice underskattade problemen - och överskattade sin egen förmåga att alltid leverera. Vilket faktiskt också är begripligt.

En sak med Dice som vi ofta missar här i Sverige - det är ju svårt att se det svenska spelundrets klenod med nyktra ögon när vi står dem så nära - är det internationella perspektivet på studion: Att de helt enkelt alltid varit ena jäklar på att leverera sina spel på utsatt tid och med en teknisk kaliber som alltid legat i framkant för vad som ens varit möjligt. Att Dice vuxit så starkt inom #Electronic Arts, att de fått ansvar för Star Wars, att folk inom Dice stigit i rankerna (förre Dice-chefen Patrick Söderlund är ju numera exempelvis näst högsta chef med ansvar för alla action-, roll- och sportspel, det vill säga 90 procent av EA:s intäkter) och att produktionen av Need for Speed flyttat från England till Göteborg - allt går tillbaka till detta: Att Dice under så långt tid konsekvent levererat.

Allt vi vet om Star Wars: Battlefront...

Med Battlefield 3 kom dock ett genombrott på en helt ny nivå; då blev Dices spel något som plötsligt angick alla. Med 20 miljoner sålda spel har man lämnat tiden bakom sig då ens verk mest är till för spelfantaster. Inte nog med det; man har också ett spel som betyder enormt mycket för ens ägare. Visst, ett #Bad Company som sålde runt tio miljoner är också viktigt. Men 20 miljoner? Jösses, det är polstjärnan man navigerar efter!

Defensiv fotboll

"Kort sagt; vara lite mer Call of duty"

Hade Dice inte varit Dice, så hade de varit lite försiktiga och dragit i bromsen efter BF3. De hade två år på sig att göra en uppföljare, en uppföljare som dessutom skulle släppas mitt i ett konsolskifte. Det är högrisk och en lämplig tid att navigera i lugnare tempo. De hade inte behövt gasa, de kunde ha glidit istället. Gjort som Fifa-utvecklarna, bara ändrat en liten del av spelet och låta resten vara. Fixa de monumentala katastroferna á la levelution, men skita i superdupersnygg natur, 64 spelare, högre framerate. Återanvänd i stället så mycket som möjligt från BF3 och riskminimera när det gäller de nya konsolerna. Kort sagt; vara lite mer Call of duty.

Men icke. All in. Mer av allt.

Dice tog sig som bekant vatten över huvudet. Spelet hann helt enkelt inte bli riktigt klart till sig premiären. Resultatet blev ett spel som var svårt trasigt. En kalldusch, inte minst för att vi är vana vid något mycket bättre från Dice. Efter månader av fix och lappande verkar det som BF4 äntligen börjar nå den nivå det borde ha varit på redan från början. För detta finns ingen ursäkt.

Ganska många är arga på Battlefield 4 och Dice

Att det uppstår vissa problem med ett så omfattande multiplayerspel ingår; det går inte simulera alla problem som kan uppstå när miljontals människor beter sig efter eget huvud i ett spel. Men betalar du som konsument runt 500 kronor för ett spel hösten 2013 har du rätt att kräva att det ska fungera. Det är ett avtal mellan utvecklaren och spelaren; vi litar på den som gör spelet och lägger våra surt förvärvade slantar på deras spel med en sund, normal förväntan på funktionalitet.

Det fick vi absolut inte den här gången. Dice och EA ska ha hård kritik för det.