Men det finns en sak i spel som inte är raketforskning. Och det är detta: Gör texten läsbar. Grundregeln är enkel: Se till att det kan läsas från samma avstånd som man sitter när man spelar. Tips: När det gäller konsolspel råkar det vara exakt samma avstånd som när man kollar tv.

Jag sa förut att jag genom åren frågat många utvecklare om detta och fått en hel hög olika svar som jag mest tyckt låtit som dåliga ursäkter. Men härom veckan fick jag äntligen ett rimligt svar från en svensk utvecklare: "Texten är så liten för att utvecklarna tror att alla som spelar sitter med ansiktet tryckt mot datorskärmen som det gör på jobbet."

Det låter troligt, den som varit på en spelstudio vet ju att det ser ut ungefär just så.

"Det jävligaste med att besöka Mordor var att man inte kunde läsa texten.

Dessutom är väl utvecklarna, precis som du och jag, vana vid att det är så det är i spel, texten ska vara så där liten. Ingen verkar ju klaga. Men här kommer en nyhet: Ju fler som börjar spela spel och ju äldre de som spelar blir (för de blir de), desto viktigare blir det att spelens allra mest basala funktioner fungerar. Om man inte kan läsa menyer eller undertexter spelar det ingen roll hur många hundra timmar som lagts på Notre Dame; spelaren blir sur ändå.

"Jag fick ett arnrothskt utbrott för mig själv där en måndagskväll och hotade både tv och spelkonsol till livet."

Det här kan vara den mest småaktiga krönika jag skrivit i hela mitt liv, men när höstsäsongen med alla sina storspel drog igång på allvar för några veckor drabbades jag av Falling Down-syndromet; kände hur rättshaveristen i mig vaknade när jag i tredje spelet i rad var tvungen att resa mig ur fåtöljen och gå fram till tv:n för att ens se vad det stod. Jag fick ett arnrothskt utbrott för mig själv där en måndagskväll och hotade både tv och spelkonsol till livet. De blev inte värst rädda och spelen bättrade sig tyvärr inte ett dugg.

Värsta exemplet var spelet som i sina inledande instruktioner inte ens använde hela skärmen, utan trängde in allt i en liten ruta i en hörnet av bilden. Varför? Av rent jävelskap? Jag har glömt vem det var: #Shadow of Mordor (som för övrigt är fullständigt nedsållat med just massa information i väldigt liten textstorlek, värre än Diablo eftersom informationen dyker upp i realtid medan man spelar), #Forza Horizon 2, #Driveclub, Fifa 15 eller något annat. Jag vet inte. Jag skiter i vilket, det är ändå mer regel än undantag att det är så här det ser ut.

Och jag har tröttnat.

Så kära utvecklare, ge mig bara denna lilla enda sak som dessutom borde vara lätt som en plätt: Texter jag kan läsa i era svindyra spelproduktioner.

Och kom nu inte och påstå att ingen har klagat på saken.