Inlägg av Tomas Helenius

Inlägg som Tomas Helenius har skrivit i forumet

Skrivet av LancelotSwe:

Funderar på det! Är det något ni kommer recensera?

Japp. På fredag hoppas jag (utan att lova).

Skrivet av Sebastian Lind:

Du bemöter ju inte vad jag skrev.

Men jag släpper det här nu, du verkar inte mottaglig för feedback. Uppenbarligen var det en öm punkt eftersom du skickar ett privat PM mitt i natten om min "attityd" och att jag "talar om för dig att du gör ett dåligt jobb".

Det var inte riktigt avsikten mer än att kommentera sakfrågan... Jag har ingen aning om vad du gör på FZ så jag är inte kvalificerad att kommentera din arbetsinsats. Känns som att det blev en höna av en fjäder här, men som sagt, släpper det nu. Ursäkta om jag framstått som dryg eller otrevlig, det var i alla fall inte avsikten.

Du fick svar: du efterlyste att vi skriver om detta på ett annat sätt, jag svarade varför jag inte gjorde det nu. Du skapade hönan genom att mästra mig offentligt, vilket jag inte uppskattar, särskilt inte när du som gammal nyhetsskribent (med bl.a. mig som din redaktör) mycket väl borde känna till hur saker funkar och varför. Nu tänker jag inte medverka mer i dina försök att skapa drama, så lägg ner.

Skrivet av Sebastian Lind:

Men om planen är att göra ett live service-spel och monetisera det på så vis, hur ska han annars beskriva det för de som har ekonomiska intressen i företaget eller övrigt branschfolk som är intresserade av företagets framtidsplaner? "Kunderna" han säljer in spelet hos är, i detta fallet, inte gamers. Det vore direkt tjänstefel att inte gå igenom detta under ett earnings call, hela poängen med mötet är att kommunicera detta till en större grupp samtidigt och det är ingenting som kan ske i "interna samtal". Det är inte så det funkar.

Alla earnings call har offentliga transcripts och du kan läsa EA:s senaste här till exempel. Om du hade gått till källan istället för att bara hoppa på den godbiten VGC fastnade för skulle du se att det fanns så oerhört mycket mer intressanta saker att rapportera om än att dra ihop en text om två citat, varav den biten om live service inte ens kom under hans presentation utan från efterföljande Q&A med investerare där han även pratade om företagets live service-satsningar i allmänhet, inte bara BF. Du kan själv ta del av denna frågestunden här. FZ hade kunnat göra en mycket mer givande nyhetsartikel om detta earnings call om ni gjort lite grundläggande research istället för att bara cherrypicka det som kommer göra läsarna förbannade. Om ambitionsnivån är att vara tabloid är det upp till dig, men jag tror FZ kan bättre än så.

Jag har svårt att tro att investerare så enkelspåriga att vd:n måste använda begrepp som köparna ogillar för att de ska nappa.

Du skrev ju nyheter här ett gäng år, så du borde veta att branschnyheter är svala och att man måste väga tidsåtgång mot läsarintresse.

Skrivet av MammaMuu:

Hade samma problem med Jedi:Survivor när jag skulle spelade det i år. EA appen fungerade inte alls med det spelet, utan krashade varje gång den skulle starta, men jag hittade en rätt rolig lösning på steam forumet. Om man laddade ner den gamla origin appen och någon github fix som gjorde att origin aldrig försöker uppdatera till EA appen så kunde man köra Jedi:Survivor med gamla origin helt utan problem.
Sjukt att deras app har blivit sämre med åren med tanke på att origin inte direkt är någon höjdare heller.

Haha, illa! Jag har haft rätt grova problem med EA:s olika appar eftersom jag har flera konton, går inte att lösa utan att kontakta supporten.

Skrivet av Sebastian Lind:

Fast målgruppen här är ju investerare, branschfolk och analytiker. Uttalandet kom under ett earnings call, där det diskuteras just ekonomi, framtida satsningar, tillväxt och så vidare. Publika bolag måste så klart hålla offentliga samtal av transparensskäl mm, men det är ju inte så att man riktar sig till gamers i sådana här business-sammanhang. Däremot är det ju en lågt hängande frukt för spelsajter att plocka lösryckta citat eller resonemang från såna här tillfällen när de vet att det som sägs där kan reta upp gamers som inte ser till de kommersiella aspekterna av AAA-utveckling.

Ja absolut. Men infon är offentlig, de vet att tabloida siter som denna - 😱- kommer skriva om det. Investerarna lär inte lämna rummet bara för att han inte inleder med orden "live service". Bättre att prata offentligt på ett sätt som kunderna gillar och spara business-snacket till interna samtal. Gissar jag.

Skrivet av robbis:

jag har 2080 så berätta gärna hur det flyter, för sist jag testade för ett år sedan så gick det inte så bra. Spelar mest Flight Simulator och det rullar fint på typ en vic-20

Fick 120-180 fps i 1440p-upplösning, snabbuppdrag på Caucasus med Tomcat. Nyinstallerat, satte grafiken på "Medium" och rörde inget annat där. RTX 2080 Super, Core i9-10900K, 32 GB RAM. Såg väl inte fantastiskt ut, men det kan förstås tweakas rejält.

Skrivet av addman:

Aa, det där klippet är INTE representativt för hur DCS är idag eller ens hur det var då om jag ska va helt ärlig. Vet inte om det är inspelningen som felat där eller om personen som laga videon satt med en potatis PC och spela. Du valde ett dåligt exempel där är jag rädd för.

Har själv en i5-13400f, RTX 4060 samt 32GB ram (DCS gillar RAM och spelar i 1440p(!) med höga inställningar och det flyter på hur bra som helst.

ED har också lagat en ny multithreading .exe för spelet som är mycket bättre optimerat för flertrådade prollar, ligger i en mapp som heter "bin-mt" så se till att köra den .exen och inte den som ligger i vanliga "bin" mappen.

DCS var kasst på att dra nytta av modernare, flertrådade processorer, sa utvecklarna när jag testade Viggen och Tomcat. Klockfrekvens var viktigast eftersom spelet mer eller mindre använde en kärna/tråd/vaddetnuheter, sa de då. Bra om det fixats eller förbättrats! (Jag har lirat väldigt lite sista åren, så har dålig koll).

Skrivet av robbis:

Kul att dom visar fina videos.. när man själv spelar det ser det mer ut så här

https://www.youtube.com/watch?v=sPryGaYvHkY

10 fps och extremt ful grafik

DCS 1.5 är väl snart 10 år gammal? Sen är spelet extremt tungdrivet och kräver hög CPU-klockfrekvens.

Jag testade det i dag (för första gången på länge) med den här babyn (RTX 4090-grafik m.m.) på Kola-banan, och då rullade det fint vid friflygning. Men det är väl ingen standarddator heller. Ska testa spelet här hemma med ett 2080 Super-kort och några år gammal prolle, det kanske blir hackfest igen.

Skrivet av Anton Q:

Haha shit.
Såå tondövt.

Sen är det ju är aktieägarna eller "marknaden" dom vill hypea igång, mer än spelarna.

Men när man börjar bry sig mer om att göra aktieägarna glada än spelarna - konsumenten av produkten.
Då har man helt tappat rikningen och det är countdown tills man dödförklaras.

Det funkar ett tag rent företagsekonomiskt, men ju är ju ett väldigt kortsiktigt (och jävligt cyniskt) tänk.

Känns som det här blir vanligare och vanligare att företag blir mer och mer börs-facing, ist för consumer-facing.
Dom säljer inte spel till gamers utan aktier till investerare mer än något annat.

Det rimliga vore att anpassa språket efter målgruppen. Han ska förstås prata med investerare på investerares vis, men kanske inte när det är offentligt (vilket det väl är vid såna här tillställningar?). Som du säger: det känns tondövt.

Skrivet av Mortac:

Nordöstra Ryssland? Nordvästra menar ni i artikeln.

Även väldigt förvirrande rubriksättning när man skriver "svenskutvecklade planet" följt av ett amerikanskt plan.

Nordvästra delen av landet i öst - hjärnan snubblade där. Tack, fixat.

"Svenskutvecklade DCS-planet F-4 Phantom" syftar till att det är just DCS-planet som är svenskutvecklat. Du har rätt i att det finns risk för förvirring, men jag tänker att de flesta flygintresserade kan sina svenska plan. Kanske de amerikanska också.

Skrivet av addman:

Aa, precis, gen 3 flygplan som hade lång livslängd i en mängd olika flygvapen tack vare att det gick att uppgradera den så länge. Turkarna t.ex flyger ännu en moderniserad variant av det och japanerna pensionerade sina för bara nåt år sedan. F-86 får väl räknas som gen 1, därefter kom den så kallade "century series" eller gen 2, F104, F105 osv.

Ja, gillade du den analoga känslan i Heatblurs Tomcat så lär du knappast bli besviken av Phantom. Den är next level, ALLT är simulerat, t.om individuella mätare som t.ex fart, höjd, värmemätare har ett eget liv där beronde på slitage så kan en visare bete sig mer eller mindre annorlunda från en annan. Det, knakar, det skakar och låter när man vränger omkring i det precis som i Tomcaten.

Kolla den här videon så får du en sjysst överblick av vad det handlar om.

Tack! Får ta en titt.

Skrivet av Godofcheese:

Säg mig, vad är det för mening ens då om du bara skapar ett konto för att sen bara lägga på sidan, inget mer, bara login en gång
Är väll bara att skita 'it helt och hållet då eller?
För då vill dom ju bara ha din data om det är det enda dom kräver utav dig.

För att kunna spela. Möjligen för molnsparade saves, om inloggning inte krävs.

Skrivet av addman:

Riktigt fräsig trailer, väntat läääänge på F-4 modulen och på Kola kartan men tyvärr var ju sistnämnda lite för mycket early access så passar på den ett tag till. Fantomen är dock obligatorisk införskaffning omedelbart vid släpp.🤗

Har inte koll alls på Phantom, men är det tekniskt mittemellan F-86 och Tomcat? Tidigt gen 3, typ?

Älskade den analoga känslan i Tomcat, hur hela planet skakade när farten kröp ner mot stall. Oerhört bra modul.

Tackar!

Skrivet av Ringo:

Säkert 10+ år sedan jag flög lite i DCS och har inte tiden eller prio för flygsim längre. Men jag missar inte en trailer för nånting som släpps till det. Just där o då vill man ju bara släppa allt annat o fokusera på flygsim. Sen tar trailern slut

Brukar räcka med några månader för att lära sig grunderna i dessa moduler. Suck... :/

Skrivet av Anton Q:

Ajuste. MIssa dä.

Mia culpa.

Står fast vid rubrikgrejjen dock

Men det står ju att planet kodas av svenska Heatblur. Vad är fel? (Ja, jag missar säkert nåt uppenbart.)

EDIT: ah, fattar - är syftningsfel. Skriver om. Tack!

Skrivet av Anton Q:

Tyckte rubriken fick det att låta som att det var själva planet F-4 Phantom som är svensk-utvecklat.

Själva studion verkar ju dock ha Ryskt ursprung, men är numera baserade i Schweiz.
Har herrn gjort blandat ihop Sverige och Schweiz?

Planet F-4 Phantom kodas av Heatblur, vilket står i nyheten. Eagle Dynamics är ursprungligen från Ryssland.

Det brukar fungera okej, som i "Logga in, sen stör jag inte mer". Men EA-klienten var hemsk ibland i Jedi: Survivor, bråkade vid inloggningen. Så mittalternativet för mig.

Skrivet av Neverwild:

Ja för att Arrowhead tog bort det pågrund av server strul, dom har själva kommit ut nu efteråt att dom borde informerat spelarna bättre att kravet skulle komma tillbaka.

Men fortfarande inte vad jag menat då många inte tror kravet funnits vilket det gjort.

Media och spelare antyder hela tiden att kravet kommit i efterhand vilket inte stämmer.

Yes, jag är med.

Ser hellre att man skriver "vissa medier och vissa spelare", annars görs alla ansvariga för vad vissa påstår.

Skrivet av Neverwild:

Både Sony och Steam har kunnat sköta det bättre men samtidigt har spelare också ansvar.

Planer att införa har ju funnits innan spelet släpptes och det va krav dag ett innan Arrowhead tog bort det pågrund av server strul, hur svårt ska det vara att förstå?

Min poäng har alltid varit att kravet har funnits sen innan spelet köptes men alla försöker få det att Sony i efterhand kommer med kravet vilket inte stämmer.

Men även om PSN-kravet varit uttalat så har ju spelet funkat utmärkt utan det i tre månader. Då är det klart att folk surnar till om det plötsligt behövs, särskilt om den extra inloggningen inte ger några tydliga fördelar.

Själv blir jag irriterad på såna här extra lager krångel, t.ex. EA-appen i Jedi: Survivor på Steam. Men det är inget jag går i taket för. Däremot är det ett massivt problem att spelet sålts i länder utan PSN och att det sen blir ett krav.