Inlägg av Joppiz

Inlägg som Joppiz har skrivit i forumet

Skrivet av Espresso_Bengt:

Beror dålig AI hos fiender på dålig kreativitet, eller dålig programmering? Kommer det bli bättre med nästa generation eller har det inget med processorkraft att göra?

Eller är det så att företagen kanske inte vill ha för bra AI eftersom de innebär att spelen blir svårare och då säljer de mindre eftersom den stora spelarbasen kanske är nöjda med hur det är?

Jag jobbar med AI-design för tillfället, den sista punkten är närmst verkligheten. Visst, AI är krångligt att utveckla men det är inte svårt att göra den smart - det svåra är att hitta rätt balans mellan dum och smart AI som passar spelets gameplay, är någorlunda trovärdig och samtidigt se till att det alltid är roligt att spela.

I ett FPS är det inte svårt för AI att på en bråkdels sekund räknar ut hur en granat ska studsa 30 gånger för att landa precis vid spelarens fot, men det hade inte varit roligt för spelaren. Det är därför vi ser saker som att vakter glömmer bort spelaren efter de gömt sig i en buske efter att ha dödat deras kollegor, eller att du kan stå 30 meter ifrån en fiende i klart dagsljus och de fortfarande inte kan se dig förrän du skjuter - det är ett medvetet designval för att spelare ska ha en chans att överlista sina fiender och hitta sin spelstil.

I de flesta fall är AI "smartare" i tidig utveckling än vad som levereras i slutändan, och det beror oftast på att vi designers spenderar oändligt med tid med att speltesta för att se var skon klämmer och "dumma ner" dem tillräckligt för att det ska kännas bra. AI är support för gameplay.

Machine learning som vissa nämnt är coolt i teorin, men det är riskabelt då ju mer frihet man ger AI destu svårare är det att kontrollera spelupplevelsen och göra spelet roligt från början till slut. Vissa gör det bra, men det är fortfarande alltid till viss del väldigt begränsat.

Inget särskilt spännande med zombies i sig, men faktumet att de ska vara spelarstyrda lär göra det hela betydligt roligare och läskigare!

Final Fantasy XV-regissören vill göra en rejäl PC-version med stöd för moddar

Reta mig inte så här, FZ.

Går det att spela local multiplayer i split-screen?

Skrivet av SebastianV:

Låter ologiskt att det ska heta 5 då.

Låter Battlefield -1 bättre?

Lion Game Lion (Payday-grabbarna) håller också på med ett WW2-lir numera. Är WW2-hypen påväg tillbaka?

Fortsättning från presentationen där de visar en förinspelad video samt själv landar på planeten:

https://youtu.be/69ck049Bg_I?t=133

Ganska snygg idé ändå.

1. Klargör att spelet inte släpps innan 2017
2. Antyd att det kommer släppas tidigare
3. Skjut upp release och släpp under 2017 "utan fördröjningar", som först utlovat
4. Developer of the year award

Detta var #1 i en "vilken är din bästa spel-idé"-tråd på reddit för 2-3 månader sen. Vissa jobbar fort!

Skrivet av MrNiggol:

Alltså varför använda henne när man har Hundfan. Blir överlag bara sur på tösen. Hon finns ju ta mig fan aldrig till hands när hon behövs. Nä, byrackan is the shizzle.

Du måste själv styra om henne via alternativen i kartan (där du väljer helikopter-landningszon).

Tycker hennes enda nackdel är att hon inte förstår att det krävs mer än en patron mot skallen när fienden bär hjälm.

Skrivet av Json_81:
Skrivet av TheUnum:

Märkligt att man inte släpper till Android samtidigt som iOs. Det är ju inte en mindre marknad direkt, snarare tvärtom. Men de har kanske skrivit nått avtal med Apple, vad vet jag. Hur som helst, kul att spelet är på gång i alla fall.

iOS-användare är mer benägna att betala och sen antar jag att det är enklare att utveckla, android är rejält fragmenterat både i hårdvara och mjukvara.

Nja, jag utvecklar själv till både iOS och Android och det var ett bra tag sen det fanns märkbara klyftor i presterande kod. Särskillt inget problem för de erfarna hos Bethesda.

Däremot kan det vara stora delar av koden som måste skrivas specifikt för sin plattform, tror snarare att det plus eventuella fixar och innehållsuppdateringar är vad som tar sån tid.

Är mest taggad på det nya MOBA-inspirerade pvp-läget Stronghold.

Fallout 4?

Har han inte sagt exakt samma sak om alla spel i fable-serien? Tycker jag minns ett "jag blev inte nöjd med ettan, så tvåan ska nå perfektion" följt av ett "jag blev inte alls nöjd med tvåan, så trean ska uppfylla den underbara vision jag hade till det första spelet"..

I vilket sammanhang hålls turneringen? Öppen mässa? Kanske hinner man svänga förbi och titta.

"De själva beskriver det som ett nyskapande fantasyrollspel med realtidsstrider och möjligheten spela precis som du vill, vare sig du föredrar att banka på andra spelare eller datormotståndare."

Vilket man aldrig förr skådat i ett onlinespel..
I mina ögon mycket snack men liten verkstad, MMO-industrin kräver enorma investeringar för att kunna göra ett spel som inte blir nertrampat av jättarna direkt. Även om allting innan produktionen, dvs spelplaneringen, verkar perfekt så brukar inte resurser eller marknadsföring räcka till, och därför måste jag ge detta tummen ner.

Blir nog dock en kul upplevelse samt trevlig arbetsreferens för spelskaparna.

Måste man förhandsboka för att få tag på en nyckel?

Inväntar öppen eldgivning..

Verkar kul. Lite besviken över animationerna bara, lite för mycket BF1942-känsla över dem.

Broken Sword 2.5 släppt

Grymt, har alltid älskat Broken Sword. Ska bli kul att se om fansen lyckades med detta.