Inlägg av kebbe

Inlägg som kebbe har skrivit i forumet

Synd att det inte blir några konsekvenser för sånt här beteende. De satt alltså över ett år med spelet innan studion lades ned och under den tiden lade man inte en sekund (eller ett öre) på att försöka leverera det man sålt och lovat i form av DLC.

Skrivet av Hipshot:

Vilken onödig nyhet, det har ju inte ens gått ett halvt år in på 2024. Skriv om det när det inte finns en chans längre...

Skrivet av pastapapa:

Har man sagt 2024 så har man ju fortfarande drygt 7 månader på sig...

lol

Skrivet av Atilaa:

Känner minst 4 som köpte det

Raphaël Colantonio, gamle Arkane chefen, har berättat att det var ett ickeförhandlingsbart krav från Bethesda att spelet skulle heta Prey. Han sa vidare att hela användandet av namnet och IPn Prey var ett gigantiskt misstag då det stötte bort de som gillade gamla Prey och ville ha uppföljaren som de blev lovade men aldrig fick samt de som inte alls gillade originalet från 2006. Att stöta bort spelare i en redan nischad genre är inte så smart, blir inte många sålda då.
Att bli påtvingade ett dåligt namn kopplat till en annan IP är knappast Arkanes fel.
Här är en fin liten sammanfattning om just det. Sen hans egna ord, starar 4:04 i intervjun
Var därför han lämnade efter Prey och började göra egna tunga spel.

Såhär i efterhand ser det nästan ut som sabotage från Bethesda med alla misstag runt Prey. Påtvingat namn trots att det saknade koppling till originalet, inga recensionsexemplar innan release samt attacker mot indieutvecklare där man tvingade "Prey for the Gods" att byta namn till "Praey for the Gods" för att man ansåg sig äga ordet "Prey" (Bethesda var dock inte så sugna på att ge sig på Disney för 2022 års film med identiskt namn). Första Prey ansågs väl lite av en försäljningsflopp för sin tid om jag minns rätt så det är ändå en bedrift att lyckas sälja sämre med ett modernt AAA-spel.

Ganska roligt att deras skins blivit så dyra att man introducerar en ny, ännu dyrare valuta för att det ska se billigare ut. Börjar bli löjligt nu när de kör fyra virtuella valutor.

Ganska avtändande med spel vars grafik ser ut som Newgrounds-spel ca 2004 men kanske värt att kolla in.

Skrivet av Mikael Berg:

Prey är väl ändå den stora majoriteten av spelare rörande överens om att det är ett bra spel?

Majoriteten av de tre spelare som köpte det tyckte säkert att det var kanon.

Xbox och Uplay brukar jag skippa då de bara orsakar problem. EA fungerar sömlöst med Steam så där spelar det ingen roll.

Är inte communitykoordinerade insatser för att påverka betyg det man brukar kalla "problematisk recensionsbombning"?

Skrivet av lonian:

Nu får dom börja fasa ut Nintendo Switch 1. Sänk pris osv. Krama ut varje korvöring som går att få.

Nintendo vet väl inte ens vad sänkta priser betyder.

Köp upp och stäng ned verkar vara det M$ är bäst på. I alla fall väförtjänt i Arkane-fallet.

Skrivet av Lindhenberg:

Undrar om betygsbombarna nu har gått in och gjort rätt för sig, då de fick som de ville?

Har redan gått från negativt till blandat. För övrigt knappast "betygsbombning" när folk har legitim motivering till sina negativa betyg.

Kommer alltid vara svag för en bra öppen värld men har inget vidare förtroende för att Crystal Dynamics skulle lyckas med det. De öppna hubbarna var den sämsta biten av reboot-trilogin och kändes alltid som livlösa transportsträckor. Lite synd att man inte valde att fortsätta med spel i samma stil som reboot-trilogin dock, hade fungerat utmärkt att bara slänga ut Lara på äventyr i olika delar av världen och ta över actionäventyrsgenren efter Naughty Dog.

Skrivet av itsnotme:

Det är en bisarr situation då det det ger medhåll till cancel-culture och review bombing. Det är därför "Förhandla inte med terrorister" finns som amerikanskt uttryck; det leder bara till mer terror.

I det här fallet så har Sony inte gjort något fel. Det står på Steam att man måste ha ett PSN konto. Kunderna på Steam har läst dåligt. Arrowhead pausade kravet på PSN konto de första timmarna under lanseringsdagen då de hade strul med servrarna, nu återinförs kravet. Arrowhead kunde vara tydligare i kommunikationen att det bara är en paus (även fast de skrev det i patch uppdateringen och på discord).

Hur kan det vara cancel-culture att spelet tas bort från territorier och återköp utfärdas till folk där Sony sålt spelet fullt medvetna om att det inte skulle fungera ett par månader framåt? Om något gränsar det till bedrägeri att göra spelet tillgängligt där till att börja med.

Helldivers 2 har tagits bort från Steam i 177 länder som drabbas av PSN-kravet genom att det inte finns någon lösning på marknader PSN inte täcker. Oklart om det är Sony, Arrowhead eller Steam som tog beslutet.

https://www.pcgamesn.com/helldivers-2/steam-delisting
https://www.thegamer.com/helldivers-2-delisted-on-steam-100-p...

Tänkte direkt på Psygnosis men oklart om studionamnet är bra eller om det är kombinationen av namnet och logotypen.

Om något har väl Sonys tjänster visat sig vara en säkerhetsrisk. Med det sagt borde väl Helldivers 2-spelarna var helt ok med det då de utan vidare accepterade spyware-anticheat i ett PvE-co-op-spel.

Välgjort spel med stor potential, upplevde att det fungerade helt ok även på äldre hårdvara. Återköp för min del då det kändes mer som inventory management sim än action.

Från 30 Maj börjar Sony tvinga PC-användare att skaffa Playstation Network-konto för att kunna fortsätta spela Helldivers 2.

https://store.steampowered.com/news/app/553850/view/419686852...

Stark vinnare ändå.

Mer kraft, lägre pris. Som när PS4 släpptes för 3999kr.

Skrivet av Ribcage:

Ja tji fick alla som gav spelet toppbetyg! Det här svider nog för dem. 😁

Recension och betyg var nog klara innan sidor som ”XboxAddict” och ”Xbox Tavern” ens hade rört spelet. Deras recensioner justeras väl från 11/10 till 12/10 nu.