Inlägg av KodnamnKurt

Inlägg som KodnamnKurt har skrivit i forumet

Jag har i dag en Switch (2019, LCD). Jag har en mer än okej back-logg som gör att jag klarar mig ett tag.

Kommer att ha is i magen och vänta på att tvåans exklusiva titlar får bygga på sig ett tag och att OLED kommer.

Jag har NSO. Retrospelen är värd kostnaden för mig. Spelar uteslutande handhållet nuförtiden.

Lemmy, Mr Scooty, Azure Roller och Cloud Glider.

Gillar att köra med så låg top speed som möjligt. Farbror är gammal och hänger inte med i hastigheten annars.
Det jag får i stället är liten hitbox, oerhört hög acceleration och mini-turbos, vilket gör att jag mycket oftare håller mig på maxhastighet och återtar maxhastighet när jag blir träffad av något.

Sällar mig till dillhatarklubben.

Jag har svårt för OLW generellt. Det är något med dem som smakar 'off' för mig. Vissa smaker specifikt fungerar (cream cheese), men generellt - nej.

På senare år har jag försökt stödja mindre, lokala producenter och hantverksmässiga chipstillverkare (eng: 'artisan').

Av namnen i omröstningen kör jag gärna på Bjäre.

Bäst-listan
1. VI
2. IX
3. IV

Med risk för att bli utstött och bränd på bål: sjuan är det sämsta av de första tio spelen. Åttan och tian tätt därefter.
("Det du spelar först kommer alltid vara det du gillar bäst!" nä, sjuan var det första jag spelade. Negativ nostalgi.)

Jag ser gärna att de fortsätter på samma koncept.

Önskelista

* Bättre bärbar ergonomi ur kartong
* OLED från början
* Fortsatt fokus på batteritid i bärbart läge
* Extra kylning i dockan så att SoC kan klocka upp rejält
* Bakåtkompatibel med fysisk media
* Patcher till bakåtkompatibla spel som skruvar upp detaljnivå
* Tillgång på lanseringsnivå som dämpar scalping

Nu är jag inte någon som tycker att allting måste innovera med exakt allting, och jag är någon som tyckte att BotW/TotK var fruktansvärt bra.

Men det är självklart rätt beslut ändå. Jag tror absolut att det finns utrymme för fler berättelser med samma motor och mekaniker (gärna en helt ny karta dock), men det känns inte riktigt som Zelda att köra i samma hjulspår för länge. Två spel är fullt lagom.

Jag förväntar mig en återgång till en mer traditionell formell, men med nytänk på ett annat kreativt plan än senast, när det vankas nytt spel i serien.

Skrivet av Saurfange:

Super Mario bros 2 kom på en andra plats?!?! Det är ju inte ens ett super Mario spel från början. Trodde inte folk gillade det heller. Kul å se jag hadde fel.

Kamrat, listan under bilden är sorterad i kronologisk ordning. Bilden är sorterad efter röstgenomsnittet.

Skrivet av Mortyman:

Och nej, det är inte bara nostalgin som talar för Ocarina of Time är däremot en annan femma och i det fallet håller jag med om att spelet inte åldrats bra alls, men Mario i 3D fick de till rätt på första försöket. Det är fortfarande det spelet i serien som har bäst kontroll i 3D t ex.

Jättekul att du säger emot. Uppskattar verkligen att höra en infallsvinkel jag aldrig hade träffat på annars, och jag har full respekt för att vi når olika slutsatser och av olika anledningar.
..

Jag valde dock att citera just den här biten för att utveckla vidare. För mig handlar det just om kontrollsystemet i SM64. Eller, framförallt, kamerasystemet. Det har jag svårt att komma överens med i dag. Det känns som ett barn av sin tid.

Jag skulle absolut säga att det var det bästa som fanns när det släpptes (...som jag har erfarenhet med iaf) i 3D. Och det var verkligen nydanande och världsomvälvande. Men andra utvecklare blev inspirerade, byggde på och förbättrade. Nu är jag bortskämd, och därför funkar inte SM64 för mig - i dag.

Jag kommer inte heller helt överens med alla animationer och vilka som går att avbryta, tajming osv. Spark-rörelsen, tex. Men återigen, det är jag som blivit bortskämd av tidens tand. Och antagligen - om vi ska vara ärliga - en sämre spelare. Men i hur karaktären svarar på kontrollinput finns ett glapp för mig. Återigen, i dag. Den hade inte bekvämligheten i att ha en föregångare att bygga på, som senare spel hade med SM64, utan byggde allt själv.

Oavsett, tack för inpasset. Kul att läsa din vinkel.

Jag var ganska återhållsam i mina röster, kände jag. Brukar generellt sett vara hård i betygssättning.

Det enda betyget jag var osäker på var Mario 64 som fick en 3:a. Värd en tvåa för själva spelet. Men - precis som Zelda:oot - är dess intryck och avtryck på spelvärlden oerhört mycket större än själva spelet. Låt vara att M64 och Z:oot är dåliga spel (i dag, alltså), men möjligheterna de visade upp var enorma.
Men det är svårt att veta var gränsen ska dras mellan hur bra spelet var mot hur bra det står sig.

SMB2, SMB2:västvärlden och SMLand fick tvåor. Odyssey en trea (men det kan ha präglats av att ha varit en mörk tid i livet). Övriga av de jag spelat varvade fyror med femmor.

Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Vill du spela BotW alls rekommenderar jag personligen att spela det först. Jag tror (personligen) inte att det blir lika skoj att komma tillbaka till BotW efter TotK. Om du kan bli lika glad av att inte spela BotW är det alls inga problem att hoppa rakt in i TotK.

World of Warcraft. Men inte för att få uppleva igen för första gången, utan för att få gymnasietiden tillbaka.

"No game included", om jag läser pixlarna på den röda texten i den vita rutan på första bilden rätt. I likhet med de andra OLED-specialarna.

Visst, kul att få köpa den variant av spelet som användaren föredrar (normal, special edition, digital osv), och minimera risken att köpa dubbelt. Men det är ändå något man förväntar sig med en specialare. Eller?

Det här är förhoppningsvis året då jag krymper backloggen av ägda-men-ännu-inte-spelade spel. Så förhoppningsvis lyckas jag klara mig från hajpen och att lägga till fler på listan, i varje fall!

Tiny Toon Adventures 2: Montana's Movie Madness, denna smidiga titel.

Föräldrarna ville inte att jag skulle börja spendera all min tid framför TV:n, så det fick bli en röd Gameboy. Bra val!

Jag tar hellre en Switch 2 än en Switch Pro i det här läget. En Switch Pro skulle i bästa fall vara ett plåster på en bruten arm.

Ofullständig önskelista:
Bättre batteritid, bättre ergonomi. Även om Switch är bättre än Steam-deck på de punkterna, är den inte bra.
Bättre docka, kanske tom med mer prestandamöjligheter i dockat läge.

Jag stödjer filosofin, men inte tillvägagångssättet. Språkbruket online blir alltmer polariserat och sensationalistiskt, och support-arbetare ska inte behöva tåla exakt vadsomhelst för att någon annan inte kan kontrollera sina känslor.

Mitt problem med policyn, däremot, är att det formulerats svepande.

Vad är ett hot? Att nämna eller hänvisa till en "class action law suit" som ger dig rätt att få en reparation?

Vad är en "insulting or denigrating remark"? "Den här kunde ha varit byggd bättre"? "Montören använde för mycket kylpasta, som sedan rann ut"? Förolämpar du då ingenjören - eller dess medarbetares - yrkeslämplighet?

Vad är "defamatory comments on social networks"? Att jag uttrycker frustration till 3 twitter-följare i stil med att "jaha, idag gick min Nintendo Video Boy sönder pga det kända problemet med Red Rhombus of Deceased och nu kan jag inte spela det nya Super Mega Party Boys, skit också"?

Det här lämnar godtyckligt med svängrum. Det känns inte konsumentvänligt.

Skrivet av NordhNet:

Jao, det var lågt bud men för mig som är helt oinsatt så känns det ändå märkligt att be om en bojkott?

Hur kommer du fram till det? (jag är nyfiken, inte konfrontativ) Om ett företag försöker snika och undvika att betala sina arbetare en skälig lön så tycker jag att det absolut finns grund för att be om en bojkott. Om folk sluter upp till den är inte upp till mig, förstås.

Jag har full förståelse för önskan att vilja maximera profit, och inser att det finns fler som vill arbeta med det här och är villiga att sälja sin arbetskraft billigare. Jag ser också hur lite spelindustrin vill lägga på storyförfattare och röstskådespelare och tycker att det är för lite sett i relation till hur villiga de är att lägga massor på specialeffekter. Men du får vad du betalar för, och det syns absolut i hur dåligt skrivna de flesta spels stories ändå är. Så pass dåliga att jag inte köper dem. Men vad vi vill ha ut av spel är säkert olika för alla.

Jag tycker att en röstskådespelare i den här typen av spel bör få bättre betalt sett till hur mycket spelet förlitar sig på just den enskilda arbetarens insats, oavsett vem den arbetaren eller vilket det spelet är. Jag förstår att det är dyrt att göra ett spel, men bra röstskådespelare kan vara halva upplevelsen i rätt spel. Jag har aldrig spelat Bayonetta och jag hade inte spelat det här oavsett, men jag hade inte tyckt att det vore orimligt om en anställd i en klädesbutik uppmanade till bojkott om den inte fick förnyad tjänst för att någon annan accepterar en oskälig lön och därför tycker jag inte att det är orimligt här heller.

Det är jättebra att rikta kritik till taskiga förhållanden i en industri som har gjort sig känd för att inte ha så bra arbetsförhållanden till att börja med. Generaliseringar osv.
(Däremot håller jag med om att ge sig på hennes ersättare är både lågt och onödigt)

...
(Sen får jag ganska mycket viben av att hela spelserien är designat av min klasskamrat i sexan som bara ritade vapen, krig, volvo och lättklädda tjejer istället för att följa lektionerna. "Ja, hennes stövlar är pistoler!!! Epic!!!!!!!!!!" Eh? Men det har inte med det här att göra.)

Skrivet av Gaara:

Nintendo har verkligen blivit dåliga, förr gjorde de robusta saker som aldrig gick sönder, du kunde tappa en gamecube ner för trappan och den funkar utan problem sedan

Nu snackar du i nattmössan. Inte en chans att trappan fungerar efter att du tappat en GameCube i den.

Det här kommer nog bli ett dyrt spel.

Mvh,
Har inte haft riktig anledning att uppgradera från GTX 680 tidigare