Inlägg av Sergey

Inlägg som Sergey har skrivit i forumet

Skrivet av zevile:

Jag har spelat första Metro och diggade det verkligen! Sitter nu med ett 3080 och blev extremt taggad på detta. Värt att spela Last Light innan man ger sig på Exodus?

Absolut! Du behöver kanske inte det jättemycket för storyns skull, men det är ett riktigt bra spel om du gillade ettan.

Den största skillnaden mellan Metro spelen är att 2033 är en korridor-shooter, Last Light är en korridor-shooter med väldigt breda korridorer (om vi kan säga så), medan Exodus är flera stora "open world"-banor.

Men om du gillade ettan och ska spela trean, så ser jag ingen anledning till att inte spela tvåan också.

Skrivet av comcrono:

varför envisas alla nuförtiden att sätta releasedatum för tidigt?
Är det inte bättre att börja teasea och göra pr när man har en produkt som är 99% färdig?

Bättre för konsumenten? Ja
Bättre för intäkterna? Absolut inte

Man vill så ett frö och bygga hype så länge som möjligt.

Cyberpunk t.ex är så stort och välkänt idag bland annat för att det teasats länge och byggt upp hype. Hade de presenterat spelet 1 månad innan release så hade det nog knappt sålt så mycket som det gjort idag där alla och deras farföräldrar köpt spelet utan att knappt ens veta vad det är för typ av spel och vad RPG ens är.

Marknadsnissarna vet nog vad de håller på med för att få maximala intäkter.

Verkar förövrigt att spel som har långa utvecklingstider, särskilt helt nya spel med helt ny gameplay har svårt att veta exakt hur länge det kommer ta att komma i mål eftersom allting är nytt, de blir alltid försenade. Division var väl också fördröjt med 2 år?

Kommer ihåg att det läckte gameplay video från Hogwarts Legacy för över två år sedan där det redan såg ut att vara riktigt snyggt och spelbart, så utvecklingen för det här spelet ser ut att vara mycket långt också, skulle nog gissa att de landar på en total utvecklingstid på 5-6 år dagen spelet släpps.

Sedan kan det nog vara så att corona försenat utvecklingen.

Skrivet av CARTMAN:

Bara inte spelet blir svartvitt som i första trailern så kanske jag skulle kunna tänka mig att prova på det. Avskyr personligen svartvita filmer. Avsaknaden av färger gör att jag inte lyckas komma in i filmen. Har aldrig lirat ett spel i endast svartvitt. I need colours.

Lite off-topic här...

Jag skulle i regel också säga att en svartvit film inte är för mig men jag undrar om The Lighthouse skulle kunna ändra på den åsikten, som både är svartvit och i 4:3 format.

Förutsätter dock att du gillar en riktigt mystisk, psykadelisk rysare, helst sent på kvällen och när man kan tillåta sig bli ordentligt uppslukad av filmen.

Kan inte alls tänka mig den filmen med färg eller ens någon annan format än 4:3.
De har verkligen dragit nytta av svartvitt & 4:3 formatet som har öppnat mina ögon för svartvita filmer och är nu en av mina favoritfilmer.

Finns förövrigt ett helt hav av dessa, här är några stycken

Kermit

Snövit

Chop

Alien

Skrivet av Instant:

Jaha...det var ju tråkigt. Det var därför jag körde spoiler på dom :/

Sorry!
Glömde kommentera att jag haffade GRID, så det var inte bottar som fick nycklarna.

Stort tack!

Måste tyvärr fortfarande "betala" 0 kr med ett giltigt kreditkort, men sedan kan man spela spelet obegränsat utan någon prenumeration.

Skrivet av anon_119148:

Henry Cavill som V i Netflix adaption av Cyberpunk 2077?

Inte för att vara sån, men jag skulle bli väldigt förvånad om det skulle bli en kille som fick spela V i en Cyberpunk serie...

Skrivet av Thane:

Spelet har varit under utveckling längre än Playstation 4 och Xbox One har funnits och har alltid varit planerat att släppas till dem. Att det inte funkar bättre är inget annat än en katastrof för Cd project. De kanske tog en för stor tugga?

Det är bara att kolla på spel som The last of us 2 och Red dead redemption 2 för att se vad som är möjligt för konsolerna.

Om man ska vara lite rättvis så jämför du (TLOU2) ett spel på räls som är skräddarsytt för PS4, samt (RDR2) ett spel som kom ut på endast PS4 och Xbox One; som sedan optimerades i ytterligare ett år inför PC release, med ett RPG spel som släppes samma dag på: PS4, PS4 Pro, Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, PS5, Xbox Series X, Xbox Series S och PC (som är en härlig mix av all möjlig tänkbar hårdvara).

Men ja, du har nog helt rätt i ett det var en för stor tugga. Tyvärr är det vad som händer när man bestämmer sig för att släppa ett spel precis i konsolgenerationsskarven.

Jag kan tänka mig att om de släppte spelet till bara PS4/XBOne (utan PC) så skulle spelet både ha kunnat släppts för ett år sedan, sett bättre ut och flutit ännu bättre än det gör idag (på PS4/XBOne).

Skrivet av Molotov:

Såg några (förmodligen läckta) gameplay klipp igår. Minns inte vart kan inte kolla var på datorn hemma.

Det såg väll kul ut, men vissa saker verkade tjorvigt ibland som tex plocka upp objekt.
Om man är en sån som gillar att tex plocka glasflaskor från hyllor och kasta omkring

Det var en developer som släppte några "reddit-exclusive" klipp på reddit igår.
Troligtvis var det kanske dessa klipp du såg?

För de lata har jag klippt ut videolänkarna med beskrivningarna från tråden:

Skrivet av Reddit:

First up - this is a snippet of one of the single player levels. Shoutout to anyone here that complained about bullet sponge enemies and the lack of physics in the environment. This one is for you. No, not EVERYTHING can be picked up, but a LOT of it can. You'll need to use all kinds of stuff against the Nazis if you want to earn every achievement and unlock every multiplayer skin.
Bullets and bottles
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Next, we have a look at the OSS office. This is the main menu area of the game. You unlock a TON of stuff in here as you play through single player.
MOH OSS Office
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Here's a look at a live fire gauntlet. There are a number of these in the game. Small, arcade-like setups that are based around simple objectives with an emphasis on scoring based on your performance. I didn't beat my record, but it was still a good run. This is with the enemy difficulty on hard - it took me probably 50 takes to get a capture this clean. If you aren't fast they *will* kill you.
MOH Live Fire Gauntlet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Now, check out the Quartermaster. You visit this area several times through the course of the campaign. It changes over time. There's a firing range with every weapon, you can learn more about the forces you'll run into, and practice with mechanics unique to that mission. Here I'm playing around with the BAR, showing off the many different death poses that the bad guys can wind up in. We use a very advanced physics system to blend ragdoll and animations. It really makes the gunplay satisfying.
MOH Quartermaster
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Check out the museum. There are 6 rooms, each with several floors. One room for every mission. Here you can replay many of the narrative cutscenes, except now you're free to walk around and check them out from different angles. Maybe you'll find an easter egg. In this clip I show off some of the many, many vehicles that make appearances in the game, usually in the background somewhere to help make the scene that you're in feel like a warzone.
MOH Museum
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

And last, but not least, a full round of our survival mode. You can customize this experience with modifiers. Negative modifiers increase your score multiplier. Positive modifiers decrease your score multiplier. There are several different survival maps, but this one is my favorite.
MOH Survival Mode

Verkar vara lite missförstånd här i tråden när det kommer till reklamationer och returer.

Reklamation (trasig produkt) = Behöver inte ha originalförpackning, endast köpbevis (kvitto/kontoutdrag).
Returer (ångrat köp) = Kräver i regel att allt ska vara precis som när du köpte det. Men vissa butiker kan vara lite extrasnälla och ta tillbaka ändå, som de sedan säljer billigare.

Om butiken säger att de måste ha förpackningen för att reklamera så är det troligtvis en nyanställd som blandar ihop det med en retur och inte har lärt sig om skillnaden. Be om att få prata med någon annan så ska ni se att ni får reklamera utan förpackning.

(Mvh. En som jobbat med returer/reklamationer inom handels)

Sedan på det så tycker jag aldrig andrahandsvärdet faktiskt går upp bara för att man har förpackningen, och inte heller kommer någon bry sig om att plasten sitter fortfarande på din TVs stativ eller baksidan av telefonen. Det är ingen som kommer betala dig mer för det.

Har själv tidigare varit en sån som väntar länge med att dra bort plast och spara alla kartonger, men har börjat inse på senare tid att det i regel inte påverkar andrahandsvärdet.

Med det sagt sparar jag de flesta kartonger som inte är allt för otympliga (möss, headset och annat smått), bara för att man är lite av en smyghoarder.
Däremot brukar jag vara duktig på att slänga förpackningar man sparat i flera år två veckor innan man vill ha förpackningen 🤦‍♂️

Skrivet av NuZ:

Nu måste jag bara fråga. Hur menar du? Är ju exakt samma sak?

Tror nog att detta potentiellt kan leda till att vi har gått ifrån att ha en version av en konsol (åtminstone styrkemässigt) per generation, till att vi på senare tid börjat med två versioner (först vanliga, sedan pro något år senare), till att vi denna generation lär få "Budget" och "Mid" i början, sedan en tredje "Pro" om något år, vipps så är tre versioner av en konsol per generation den nya standarden.
Detta är förstås väldigt fördelaktigt för Microsoft då man både når fler målgrupper, samt folk som "uppgraderar" sina konsoler.
Köper du en "Mid" från början så kanske du inte känner lika stort behov av att uppgradera till "Pro senare", än om du köper "Budget" först för att sedan göra ett stort kliv till Pro något år senare; plötsligt har man sålt två konsoler från samma generation till en och samma kund; 🤑

Skrivet av NuZ:

Men då ser man ju också vad spelet egentligen är?!

Jag tyckte de minuterna jag klarade i Alyx var coola och bra för VR men för oss som inte klarar VR så är detta ett alternativ att uppleva storyn och spelet

Om man tar bort alla specialeffekter från filmen Avatar så ser man vad filmen egentligen är!

Om spelet var skapat för att upplevas i VR så är det vad "spelet egentligen är".

Det som gör HL:A i VR så speciellt är att du får uppleva något du aldrig fått uppleva i något annat spel förut, lite av samma känsla vi fick med HL2 när det släpptes.

Ett av målen när man skapar spel och film är att göra dem fängslande/uppslukande, en värld du kan leva dig in i.
Skärm med mus + tangentbord och handkontroller är gammal och extremt begränsad teknik jämfört med VR (för specifika ändamål/spel).

Att vi inte har särskilt interaktiva världar i spel idag är just på grund av att du inte kan göra så mycket med mus/handkontroll, det är helt enkelt klumpigt och tråkigt, så man jobbar runt det genom att förenkla det och "dumma ner världen".

Det är en helt annan känsla att bara klicka på "E" för att plocka upp något, se det sväva i luften, flytta musen och trycka på "E" för att släppa ner föremålet, jämfört med att plocka upp föremålen med egna händer, kasta iväg det, lägga ner det själv i ryggsäcken osv.

Men visst passar vissa spel absolut bättre att spelas på skärm, som t.ex valfri plattformare och många TPS.
Det handlar om att använda rätt verktyg för rätt ändamål för att maximera upplevelsen. I det här fallet är HL:A skräddarsytt för att spelas i VR, du får interagera med världen på ett sätt du aldrig kunnat göra förut. Det är alla dessa små detaljer som gjort upplevelsen till vad det är och därmed ett perfekt exempel på potentialen VR har.

Nu har jag i stort sätt bara pratat om kontrollerna. På det får man inte glömma att det även är en stor skillnad mellan att kolla på en platt fyrkant där du är fullt medveten om att du sitter i ditt vardagsrum och att ta på sig ett par brillor som kastar in dig i en helt annan värld i äkta 3D med djup, där du känner att du befinner dig i en helt annan miljö/lokal och kollar naturligt runt med ditt eget huvud, inte med händerna.

Skrivet av NuZ:

Men då ser man ju också vad spelet egentligen är?!

Jag tyckte de minuterna jag klarade i Alyx var coola och bra för VR men för oss som inte klarar VR så är detta ett alternativ att uppleva storyn och spelet

Om man nu däremot inte klarar av VR så har man kanske inget annat val och då förstår jag att man gör det man kan.

Tror däremot att man kan vänja sig vid VR genom att spela lite mindre intensiva spel. Har sett folk som blivit illamående och svettiga efter 5 minuter i VR lära sig spela utan problem efter att ha spelat VR ett par sessioner.

Kommer vara tråkigt när folk som aldrig spelat VR spelar den här modden med mus och tangentbord och sedan inte riktigt förstår vad som gör spelet så speciellt (98% positiva reviews på steam).
Jag ska inte ens börja gå in på detaljerna om hur man kommer gå miste om all interaktion med spelvärlden som gör den så levande och uppslukande, där halva spelet är nästan som en walking simulator där man bara går runt, tittar och interagerar med spelvärlden.

Framförallt vet jag inte hur eller om de tänkt göra något åt svårighetsgraden.
Att spela i VR är betydligt mer utmanande på många sätt, vilket är precis vad som gör det roligt. Att ta sig an tre-fyra fiender i HL:A på hög svårighetsgrad i VR kan vara en utmaning när du själv måste ducka, luta, sikta med vapnet, ladda om och kasta granater manuellt.

Om man ska döma ifrån videon så flyger de runt i HL2 hastighet och pangar enkla HS på fiender, vilket får spelet att se barnsligt enkelt ut. Som att spela ett spel med speedhack och auto-aim, spelet är helt enkelt inte gjort för det.

Tempot i HL2 vs HL:A är nästan som att jämföra Escape from Tarkov med Doom. Du kan inte bara ta Doom mekaniken, trycka in in det i Escape from Tarkov och tro att det blir bra.

Men men, det är förstås upp till var och en om de vill spela modden eller inte. Tänkte bara att jag ska varna alla som inte testat VR vad det är ni kommer ge er in på.

Mitt råd är att om man nu tror att man eventuellt kommer att skaffa ett VR headset någon gång i framtiden så låt spelet ligga på hyllan tills man skaffat VR och kan spela det som det var menat.
Finns gott om spel att spela fram tills dess.

g2play.net/ kinguin.net säljer Windows 10 nycklar.

Både jag och en kompis har köpt därifrån för flera år sedan (ca 250 kr), fungerar utmärkt fortfarande.
Har t.o.m ringt och pratat med Microsoft då det var en OEM nyckel och jag bytte många komponenter (moderkort, cpu, m.m) i datorn strax efter köpet och det var inga som helst problem att "nolla" nyckeln för att den skulle fungera med min nya hårdvara.

Skrivet av Banzeken:

Ser ut som vilket annat VR-spel som helst fast med Half-Life tema. Jag är nyfiken på vad exakt för mekaniker det finns som separerar HL:A från andra VR-spel där man leker med pistoler och kastar fysiskt simulerade objekt omkring sig.

Jag skulle säga att det som separerar det från andra spel är hur polerat det är. De flesta vr spel känns väldigt opolerade. Händer/huvud/objekt som far genom väggar, fysiken känns off -svårt att kasta objekt, känslan av vikt
-så att inte ett riktigt tungt objekt beter sig som om att det väger 1 gram i handen och du kan vifta omkring med en stege som ett frigolitsvärd.

Jag kan fortsätta hur länge som helst, men i korta drag är det som sagt bara hur polerat spelet känns. De flesta vr spelen känns på något sätt väldigt ofärdiga, de brukar bara specialisera sig på en sak eller två, medan allt annat känns bara off.

Boneworks och HL:A känns nästan som next gen VR spel i jämförelse till alla andra VR shooters.

Om man inte kan hålla sig tills dess kan jag tipsa om det gamla spelet "Off-Road Drive" som numera kanske är lite föräldrat, men går ut på samma sak.
Fast i det spelet får du faktiskt använda dig utav vinsch, låg/högväxel och ändra diffen för att ta dig igenom banorna.

Skrivet av Pretorian24:

Ni som kör med VR, vilken är det? Var länge sen jag hörde något nytt om VR-hårdvara.

Finns egentligen bara två val. Oculus Rift och HTC Vive. Båda är likvärdiga med sina för och nackdelar, men min personliga favorit är Oculus Rift. Lättare, billigare och bättre handkontroller. Omständigare att sätta upp sensorerna bara då de måste kopplas genom usb till datorn, till skillnad från Vive som bara behöver ström.

30 fps = Movie Mode

Skrivet av Shuriko:

Ska man avinstallera det om man hade det sen Innan med APKpure, och installera det med playbutiken? eller spelar det ingen roll? har ingen lust att börja om igen

Din progress sparas på ditt konto, så du behöver inte vara rädd att något försvinner. Avinstallerade själv som vanligt och installerade igen genom playbutiken. T.o.m inställningarna var sparade.

Lite tveksam till det här. Hela spelet är skapat med Simple Military - Cartoon War unity asset, så utifrån det man ser i spelet är det nog inte många timmar som lagts ner på spelet.

Är generellt sätt inte så försiktig med att köpa early access spel, men när det kommer till Dean Hall och early access (samt att allting i spelet är från asset store) så ringer varningsklockorna lite. Väntar på full release innan man ens börjar titta på spelet.