Inlägg av Budha

Inlägg som Budha har skrivit i forumet

1

Kul med en 4:a trots tekniska problem.

Avvaktar recensionerna på Rise of the Ronin innan helgens detaljplanering spikas.

Minns att jag var lite skeptisk till att köpa spelet efter att bara sett bilder och läst recensioner men direkt efter första stegen känner man farten och flytet i den snortajta kontrollen.

Metroid Dread

Spelade igenom spelet på Hard förra veckan av en slump. I brist på spel att spela inför FF7 Rebirth startade jag spelet för att känna lite på det och det slutade med en genomspelning.

Då och då, ofta någon nostalgitripp.

Zelda a link to the past, Oot, Megaman X och Mario 3 och 64 ligger nog högst upp i antal omspelningar.

Även om jag i omröstningen alltid blir konservativ och lägger min röst på Sephiroth.
För nominering:

Higgs - Death Stranding

Troy Baker gör det så jäkla bra.

Jag vill nog gärna kategorisera mig en den gruppen som gärna ser en återgång till den lite mer styrda Zelda formulan som vi varit vana vid innan BotW. Då har jag både spelat och gillat BotW (2ggr dessutom, samtliga shrines båda genomspelningarna) och TotK men jag skulle inte placera något av dessa spel på min top lista för Zelda spel.

Både BotW och TotK är jätte bra spel, men som gammal Zeldaräv saknar jag några pusselbitar.

Karaktärsutveckling
Den tidigare Zelda formulan hade en tydlig karaktärsutveckling igenom spelet, man hittar i varje dungeon ett nytt föremål och med det nya föremålet blir Link starkare. Det har då också banat väg för intressanta dungeons- och boss designer samt en förändring av spelmekaniken igenom hela resan. Med viss förkärlek för RPG spel saknar jag också utvecklingen av vapnen/rustningen som finns i flera av de tidigare spelen.

Dagens formula ger dig egentligen alla verktyg inom första timmen av spelet och det är sedan din uppgift att använda dessa för att klara spelet, men det finns egentligen ingen riktig utveckling av speelmekaniken. Link blir starkare med tiden i både hälsa och uthållighet, men det är inget som förändrar hur spelets mekanik.

Story
Med en ostyrd ordning på templen blir ofrånkomligt storyn lite lidande. Nu är inte story Zeldas paradgren men jag har ett betydligt starkare minne av de olika eventen i OoT tillexempel, när Ganon kidnappar Zelda, när du första gången rycker upp Master Sword i Tempel of Time och reser i tiden.

Pussel
Kanske inte nödvändigtvis den nya formulans fel, men flera av pusslen, framförallt i TotK går att lösa på mängder av olika sätt.
I min genomspelning undrade jag flera gånger som att jag fuskade mig igenom en shrine då min byggda lösningar var väldigt märkliga och inte kändes rätt.

Typiskt Nintendo dock, att röra sig i den kreativa riktningen där den uppenbara lösningen inte alltid är den ända.
Personligen gillar jag dock krispigheten i tidigare spel. Bekräftelsen av att man löste pusslet rätt.

Design
Oaktat om nästa spel blir open world eller inte hoppas jag personligen att Nintendo återgår till mystiken och mörkret som återfinns i designen för OoT, MM eller TP.

#flex

Hoppas dom inte lägger till den där funktionen att se in i framtiden (få ledtrådar) i Skyward Sword isf är ju hela Zelda serien dödsdömd bara för att man ska göra spelet mer tillgängligt för casual spelare som inte har tålamod att spendera mer än 5 minuter utan att komma vidare. Titta bara på nya Tomb Raider från E3, känns det inte som att serien går i fel riktning? När Lara Croft som tidigare varit spel där man ska lösa komplicerade pussel och nu i den senaste upplagan ska få en knapp för att highlighta föremål som visar precis vad du ska göra för att komma vidare. Var sitter det roliga i det? Att rusha igenom ett spel på 7h och helst ska man inte dö genom resan och om man nu skulle ha otur att dö ska det finnas minst 4 checkpoints för varje spelad halvtimme.

Är det bara jag som tycker det känns konstigt att ABXY knapparna är placerade under joysticken? Känns som att man inte blir lika snabb med tummen då.

Givet köp. Extra cred till spelutvecklarna som inte följer strömmen och gör uppföljaren lättare för att göra maximalt med cash. Kul för oss som vill ha lite utmaning och fortfarande har tålamod att lära oss en boss istället för att buttonmasha genom spelet på under 10h.

I japan finns fortfarande hjärtat kvar att göra kvalitetsspel.

Man blir ju fundersam, Hideo har ju alltid ett kort i rockärmen och av vad jag kunde tolka av hans blyga framträdande var att han hade något mer att dölja, vad gör t.ex big boss på teaser siten? inget nämndes om det, sen kan man ju undra om det här spelet kommer följa serien över huvudtaget om det blir exklusivt, vilket om jag förstod det rätt att det skulle vara eftersom det presenterades efter att Microsoft killen sagt att "allt ni ser efter detta kommer vara xbox only etc." Hur ska de kunna hålla storyn igång när majoriteten av alla xbox ägare inte har spelat de tidigare spelen eller åtminstone inte 4:an, så verkar det ju väldigt långsökt att Hideo skulle tro att alla PS3 ägare och fans skulle köpa en Xbox för att fortsätta spela spelen, och alla dessa xbox ägare skulle köpa ett ps3 för att ens fatta storyn, men men själv bryr jag mig inte så mkt då jag har båda konsolerna, men man undrar hur dom har tänkt sig blir intressant å se i framtiden.

1